Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Flyguy

Citaat van: Strata op 01/07/2013 | 19:48 uur
Dat zou nergens op slaan, zijn vrij nieuwe dingen, waarom hebben we er dan 50+ van aangeschaft?
Tsja. We hebben 57 stuks gekocht en hebben er nu nog 18 over, waar is de logica? Ik denk dat we eerder compleet zonder artillerie zitten. En gezien de komende bezuinigingen zou dat nog best eens mogelijk zijn.

StrataNL

Citaat van: AK74 op 01/07/2013 | 19:37 uur
Wees niet verrast als de 18 pantserhouwitsers verdwijnen tbv een paar stukken getrokken artillerie.

Dat zou nergens op slaan, zijn vrij nieuwe dingen, waarom hebben we er dan 50+ van aangeschaft?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: AK74 op 01/07/2013 | 19:37 uur
Wees niet verrast als de 18 pantserhouwitsers verdwijnen tbv een paar stukken getrokken artillerie.
of gewoon geen artillerie....ook uitbesteed aan "bondgenoten"... :(

AK74

Citaat van: Oorlogsvis op 01/07/2013 | 14:58 uur

Nederlandse Landmacht over een paar maanden...beschikbaar voor landsverdediging :

3 Painfbataljons (ongeveer 150 cv90's)
1 artillerie bataljon (18 Pantserhouwitsers)
3 luchtmobiele bataljons

Wees niet verrast als de 18 pantserhouwitsers verdwijnen tbv een paar stukken getrokken artillerie.

Oorlogsvis

@Mourning...begrijp wat je bedoeld..het gat is er nog steeds en zal niet worden gedicht omdat de politiek daar simpelweg geen geld voor over heeft. Met de bezuiniging die er nu nog aan zit te komen vrees ik helemaal het ergste dat er de komende 20 jaar hier geen tank meer bijkomt.
Sterker nog we zullen straks alweer 50 CV90 in de verkoop hebben omdat zo waarsch een painf bat gaat verdwijnen. Wat een afbraak beleid ...beter was geweest om 1 Brigade over te houden met 4 painfbats..gewoon een grote painf-brigade en dan gaan bezuinigen op andere eenheden. Wij kunnen als Nederland al helemaal niet meer meedoen in een snel beweeglijk gevecht omdat we daar gewoon de troepen en gemechaniseerde eenheden voor missen.

Nederlandse Landmacht over een paar maanden...beschikbaar voor landsverdediging :

3 Painfbataljons (ongeveer 150 cv90's)
1 artillerie bataljon (18 Pantserhouwitsers)
3 luchtmobiele bataljons

yelloow

Citaat van: Mourning op 01/07/2013 | 12:54 uur
Dus HOE gaan we dat gat in onze capaciteiten nu ECHT dichten?

Gewoon niet, en ook niet alsof

Mourning

Ja, mooi heh? Leopard 2 afgeserveerd en het gat dat wordt geslagen wordt opgevuld door de ATGW's... oeps 50% afname van de totale capaciteit, de KLU, oeps... de opvolger van de F-16 wordt in minieme aantallen aangeschaft en over de Apaches hebben we het afgelopen decennium meer dan eens speculaties gehad dat het aantal zal worden teruggebracht...

Dus HOE gaan we dat gat in onze capaciteiten nu ECHT dichten? Ik geloof daar nl. niet in al is het alleen maar omdat de MBT een uniek middel is wat je niet zomaar kunt vervangen door andere middelen een wat grotere verantwoordelijkheid toe te dichten...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ipkiss

Citaat van: Master Mack op 23/06/2013 | 20:42 uur
.... Of wie weet er een goedkoper alternatief bv toch de Fennek uitrusten met antitank wapens welke van onder pantser kunnen worden bediend :crazy:


Gelukkig is de MRAt capaciteit ook al met 50% gedecimeerd. apaches kunnen alles & altijd of we komen nooit gepantserde doelen meer tegen, danwel doelen met een grotere vuurkracht als onszelf.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Elzenga

Het gaat mij niet alleen om een breder gevoelde "noodzaak" voor een tank in de Nederlandse gelederen...maar het is voor mij de uitkomst van een visie die ik heb pogen op te stellen...als ook een inschatting van wat Nederland wel niet niet binnen die visie zal gaan doen..qua mogelijke inzet en met wat. Daar komt de inzet van tanks dus zeker aan de orde.

Wel denk ik dat het goed is hierin een hogere graad van standaardisatie te bereiken met bijv. buurland Duitsland. Een ander speerpunt van deze visie.

Master Mack

Iedereen op het forum heeft dezelfde wens een Krijgsmacht zosterk mogelijk uitgerust om al de dreigingen binnen en ver buiten onze landsgensen te kunnen aangrijpen. En iedereen is zich ervan bewust dat we daarvoor zware horizontale vuurkracht nodig hebben welke de Leo 2 kan leveren met voldoende zelfbescherming door pantser. Onderling eigen huisjes beschermen heeft de krijgsmacht gebracht waar het nu staat. AAN de afgrond. Ik hoop dat onze Minister waar ik nog steeds het volste vertrouwen in heb, in haar beleidsvisie met een oplossing komt. Alleen een nieuwe bezuiniging dreigt en het steeds krimpende Defensiebudget zal elk plan weer achterhalen want we kunnen of willen het niet betalen. Ik geloofde heilig in een NL tankeskadron in een Duits tankbataljon wat we betalen van de verkoop van de 60 tanks aan ik geloof nu weer Chilli. Of we ze nou leasen of zelf leveren zall mij een biet zijn. Het moet kunnen binnen ons budget. Of toch een tankjager eskadron in de vorm van de CV 90-120. Hit and Run zoals de Duitsers aan het front met hun STUG vaak deden. Of wie weet er een goedkoper alternatief bv toch de Fennek uitrusten met antitank wapens welke van onder pantser kunnen worden bediend :crazy:

Ros

#2069
Ik maak geen onderscheid tussen wie en en wat men heeft gepost. Ik zie dat er geen pogingen worden gedaan om naar het topic terug te keren en grijp dan naar de vetgedrukte donkerblauwe tekst.

En nu graag ontopic,

Ben
Forumbeheer



0:40 - Het zal de oplettende lezer niet ontgaan zijn dat offtopic reacties na mijn laatste posting zijn/worden verwijderd

onderofficier

#2068
Citaat van: Ros op 22/06/2013 | 23:40 uur
Ik heb geen namen genoemd. Als forumleden zelf niet in staat zijn een eind te maken aan (voortslepend) offtopic gedrag doe ik het als beheerder.

Ben
Forumbeheer


Het valt me op dat bepaalde forumleden (dan zal ik ook geen namen noemen  :angel:)  lang met offtopic gedrag bezig mogen zijn maar als er kritische vragen / opmerkingen daar over worden gemaakt er ingegrepen wordt.......  de eerste offtopic opmerking is van 09.14 of van 16.32....(ligt er aan wat men offtopic vind.....)  het is nu een "paar uur" later..... men maakt mij niet wijs dat er niet eerder een andere beheerder aanwezig is geweest.....(die zijn er nl wel geweest aan de bijdrages als zijnde forumlid te lezen......)  

Het wekt de indruk dat de ene beheerder wel durft in te grijpen en de andere niet.  Of dat de een sommige dingen wel offtopic vind wat de ander niet offtopic vind.   Er is dus geen lijn in te vinden qua beheren.

Naam:  A.J.
Positie:  Forum-beheerder
Laatst actief:  Vandaag om 20:39:28
Naam:  irma
Positie:  Forum-beheerder
Laatst actief:  Vandaag om 15:28:28
Naam:  Laurens 
Positie:  Forum-beheerder 
Laatst actief:  Vandaag om 18:57:22

Dus er is niet eerder ingegrepen terwijl het wel had gekund...................... Nee er wordt om 23.32.21 ingegrepen.....
Omdat er kritisch werd gereageerd?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Ik heb geen namen genoemd. Als forumleden zelf niet in staat zijn een eind te maken aan (voortslepend) offtopic gedrag doe ik het als beheerder.

Ben
Forumbeheer

onderofficier

Citaat van: Ros op 22/06/2013 | 23:31 uur
Vanaf nu graag ontopic.

Ben
Forumbeheer

Waarom wordt kapt. Rob in bescherming genomen?  Hij begint zelf over zelfreflectie.  Dan moet die het ook doen.  En niet een ander (weer) een sneer geven. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros