Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

onderofficier

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ipkiss

Ja, maar dat doe ik niet. Anders wordt diezelfde kolonel boos op me. Maar zoals gezegd staan we in de startblokken.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Flyguy

Citaat van: Ipkiss op 29/01/2013 | 20:51 uur
Nu ben ik maar ritmeester ;-), maar ik ken een kolonel die dit als 'projectje' heeft dus ik volg dit op de voet. Laten we zeggen dat we in de startblokken staan en we wachten op een handtekening van een dame.. Verder worden er al voorbereidende acties ondernomen!
Voorbereidende acties voor wat precies? (wink wink)  :angel:

Kan jij meer loslaten dan huzaar?   ;)

Ipkiss

Citaat van: Huzaar1 op 28/01/2013 | 20:44 uur
Citaat van: jurrien visser op 28/01/2013 | 11:58 uur
Leuk zo'n verhaal wait and see.... dode mus?  :angel:



Nee hoor, dat denk ik niet. Zodra het uitloopt op een dood musje meld ik dat ook, wees gerust.
Ze hebben een constructie gevonden om wat goedkoper te kunnen opereren, daar zullen vast een hoop haken en ogen aan zitten maargoed.
Binnekort ga ik vau-en met een oude WMR van me, zal eens kijken wat die verder loslaat over de huidige stand van zaken. Ik ben maar laag in rang, maar door de kleine omvang van het mooiste wapen van de Landmacht en het nog steeds aanwezige enthausiasme is contact makkelijk en direct.

Nu ben ik maar ritmeester ;-), maar ik ken een kolonel die dit als 'projectje' heeft dus ik volg dit op de voet. Laten we zeggen dat we in de startblokken staan en we wachten op een handtekening van een dame.. Verder worden er al voorbereidende acties ondernomen!
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Hyperion

Citaat van: Oorlogsvis op 29/01/2013 | 12:32 uur
Dat doet Zuma alleen als je hem smeergeldbetaald ! net zoals met die vorige korvetten die ze gekocht hebben

Met welke aankoop eigenlijk niet?

Maar ik blijf dit topic goed in de gaten houden! Ben benieuwd huzaar1!

Oorlogsvis

Citaat van: Hyperion op 28/01/2013 | 17:54 uur
Citaat van: Ace1 op 28/01/2013 | 17:42 uur
Citaat van: Hyperion op 28/01/2013 | 17:35 uur
Een paar van onze Rooikats naar Nederland 8)

Als Zuid Afrika dan een paar Korvetten of Fregaten wil bestellen bij Damen dan vind ik dat wel een leuke deal.

Ik vrees dat daar geen geld voor is. Van de vier is er een compleet operationeel...De rest :dead:

Maar dat is off-topic. Zuid Afrika heeft nog tanks nodig Ruilen? Iemand?
Dat doet Zuma alleen als je hem smeergeld betaald ! net zoals met die vorige korvetten die ze gekocht hebben

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 28/01/2013 | 20:42 uur
Nonargument, bekijk de Leo2PSO maar eens, zelfs de Duitse A6 hebben aanvullende Mijnenbescherming gekregen. Pantserplaat op de bodem geplaatst van enkele centimeters dik, kun je met gemak een anti tank mijn van 8 kilo mee oprijden. Daarnaast hebben de zitjes van de bemanningsleden ook aangepaste ophanging gekregen. Als zelfs de CV90 de ultieme IED overlever is voor zijn soort waarom een MBT dan niet.

Nee, daar ging het niet om. Natuurlijk zijn er nieuwe MBT's met/en/of speciale pakketten om IED's te overleven.

Waar het om ging was dat in het Mali scenario op dit moment geen behoefte is aan MBT's. Waar ik op doelde is dat een IED dreiging dat niet zal veranderen, als die dreiging op komt kun je nog steeds goed uit de voeten met lichtere voertuigen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 28/01/2013 | 20:44 uur
Nee hoor, dat denk ik niet. Zodra het uitloopt op een dood musje meld ik dat ook, wees gerust.
Ze hebben een constructie gevonden om wat goedkoper te kunnen opereren, daar zullen vast een hoop haken en ogen aan zitten maargoed.
Binnekort ga ik vau-en met een oude WMR van me, zal eens kijken wat die verder loslaat over de huidige stand van zaken. Ik ben maar laag in rang, maar door de kleine omvang van het mooiste wapen van de Landmacht en het nog steeds aanwezige enthausiasme is contact makkelijk en direct.

Ik laat me graag positief verrassen!  ;D

Huzaar1

#1751
Citaat van: jurrien visser op 28/01/2013 | 11:58 uur
Leuk zo'n verhaal wait and see.... dode mus?  :angel:



Nee hoor, dat denk ik niet. Zodra het uitloopt op een dood musje meld ik dat ook, wees gerust.
Ze hebben een constructie gevonden om wat goedkoper te kunnen opereren, daar zullen vast een hoop haken en ogen aan zitten maargoed.
Binnekort ga ik vau-en met een oude WMR van me, zal eens kijken wat die verder loslaat over de huidige stand van zaken. Ik ben maar laag in rang, maar door de kleine omvang van het mooiste wapen van de Landmacht en het nog steeds aanwezige enthausiasme is contact makkelijk en direct.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 28/01/2013 | 13:45 uur
Citaat van: Huzaar1 op 27/01/2013 | 20:28 uur
vertel, waarom is een MBT zwakker mvt IED's?

Omdat de meeste tanks niet ontworpen zijn om een dergelijke dreiging te couteren. Hangt een beetje van het type de IED af, trouwens, want kan allerhande vormen hebben. Maar de meeste bestaan toch uit een mijnachtige dreiging. Een voertuig als een Bushmaster is specifiek ontworpen om dergelijke dreiging te counteren. Waar veel MBT's bijvoorbeeld graag (voor een groot deel) laag bij de grond zijn, om de dreiging van horizontaal vuur (andere tanks) tegen te gaan, staat een BuMa of Buffalo hoog op de poten staan. Ook hebben zij wielen in plaats van tracks. Wat in dit geval vaak een voordeel geeft (veel open ruimte). Een MBT, hoe nuttig ook, blijft ook een voertuig type (zoals élk type) vol concessies. En ondanks dat de meeste MBT's heus niet de slechtste voertuigen zijn om een IED in mee te maken, ook vaak niet de beste. Althans, dat is wat ik tot nu toe in veel publicaties heb gelezen.   

Nonargument, bekijk de Leo2PSO maar eens, zelfs de Duitse A6 hebben aanvullende Mijnenbescherming gekregen. Pantserplaat op de bodem geplaatst van enkele centimeters dik, kun je met gemak een anti tank mijn van 8 kilo mee oprijden. Daarnaast hebben de zitjes van de bemanningsleden ook aangepaste ophanging gekregen. Als zelfs de CV90 de ultieme IED overlever is voor zijn soort waarom een MBT dan niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Hyperion

Citaat van: Ace1 op 28/01/2013 | 17:42 uur
Citaat van: Hyperion op 28/01/2013 | 17:35 uur
Een paar van onze Rooikats naar Nederland 8)

Als Zuid Afrika dan een paar Korvetten of Fregaten wil bestellen bij Damen dan vind ik dat wel een leuke deal.

Ik vrees dat daar geen geld voor is. Van de vier is er een compleet operationeel...De rest :dead:

Maar dat is off-topic. Zuid Afrika heeft nog tanks nodig Ruilen? Iemand?

Ace1

Citaat van: Hyperion op 28/01/2013 | 17:35 uur
Een paar van onze Rooikats naar Nederland 8)

Als Zuid Afrika dan een paar Korvetten of Fregaten wil bestellen bij Damen dan vind ik dat wel een leuke deal.

Hyperion

Citaat van: Elzenga op 28/01/2013 | 17:20 uur
En er worden grote afstanden afgelegd...daarin heeft een wielvoertuig ook een voordeel. Zie ook de nogal op wielvoertuigen gefocuste strijdkrachten van Zuid-Afrika.

Een paar van onze Rooikats naar Nederland 8)

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 27/01/2013 | 17:27 uurTegen IEDs heb je geen tanks nodig. Sterker nog, een MBT blijkt vaak zwakker dan bepaalde lichtere voertuigen als het om ied bestendigheid gaat.

Waar ik op doelde is echter dat Mali een typisch scenario is waar je meer aan lichte voertuigen hebt dan aan MBTs. Want in korte tijd moesten eenheden worden ingezet in moeilijk terrein.
En er worden grote afstanden afgelegd...daarin heeft een wielvoertuig ook een voordeel. Zie ook de nogal op wielvoertuigen gefocuste strijdkrachten van Zuid-Afrika.

mannetje T

Citaat van: Huzaar1 op 27/01/2013 | 20:42 uur
Citaat van: Flyguy op 27/01/2013 | 20:37 uur
Citaat van: Huzaar1 op 27/01/2013 | 20:26 uur
Wat ik wel kan zeggen is dat in de plannen onze eigen leo2's staan waar ze nu staan, en het wapenplatform zou een leopard2 zijn.
Trek de conclusie zou ik zeggen ;)
Zwitserse Leo's, of toch nieuwe? Dat is de enige conclusie die ik kan trekken  ;)

Geen nieuwe, geen zwitserse.
Zodra ik meer weet en dingen concreet zijn doe ik alles uit de doeken.
Rustig blijven allemaal

Het is toch het meest waarschijnlijk als we samen met de Duitsers tanks gaan delen. Duitsland heeft ook grote financiele problemen om hun tankbataljons in stand te houden en Nederlands militairen op Duitse tanks stond al vrij snel op de planning na het afstoten van onze eigen leopards.