Zware klap voor Defensie

Gestart door -Peter-, 30/06/2003 | 18:19 uur

Maverick

Er moet niet bezuinigd worden op de geveschtsposities, en materieel. Ja een beetje. Nee er moet veel bezuinogd worden in de hoge top. Zorg dat die bureaucratie minder wordt. Laat alles efficienten werken. Ja ik weet dat het veel makkelijker gezegdt dat gedaan is. Maar ze kunnen er op z'n minst wat aan doen!!
*Security is having no border to far too defend, it takes an F-15K Strike Eagle*

Mourning

Roerganisatie van de staven (en dus ook het Ministerie zelf)  ::) Maar even tussendoor, denk jij dat ze die `targets`voor aantallen mensen minder in dezes gaan halen, want ik geloof er geen bal van. Er zijn al diverse operaties uitgevoerd op verschillende ministeries om het aantal ambtenaren terug te dringen en telkens zonder veel succes of na een paar jaar waren het er weer even veel als tevoren (omdat sommige taken toch wel belangrijk waren, zoals controles e.d., en dus weer opnieuw in het leven geroepen werden).
Relatief gezien heeft Nederland helemaal niet zoveel ambtenaren. Op de stafofficieren, technisch gezien ook ambtenaren, maar ik noem ze even apart van de burger(ambtenaren) kunnen er zonder meer wel wat minder, maar ook hier vraag ik mij af of de doelstelling wel reeel is ... ook hier betwijfel ik dat dus ten zeerste.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Bozzo

Citaat van: Marcel op 08/07/2003 | 15:00 uur
Burgers zijn dan misschien goedkoper, zij worden niet uitgezonden. Kun je ze wel gaan ontzien maar, volgens mij is defensie voor militairen en NIET voor burgers. Je gaat bij defensie om militair te zijn en niet om als burger maar lekker je tijd vol te maken.

Overigens, hoeveel personeel telt het ministerie van defensie? Kunnen we daar niet op bezuinigen?

Het is net wat oude_zijde zegt, militairen en burgers kunnen niet zonder elkaar en daar is voor de rest ook niets mis mee. Kreten als ontsla eerst dan maar burgers (eerder in dit draadje) raken kant nog wal, maar de militair die iets verder door denkt hoor ik dit dan ook niet roepen.

Ja en dan de bezuinigingen op het personeel van het ministerie van defensie die je aanhaalt; waar praten we hier ook al weer over (naast ook materieelsbezuinigingen)?

oud_zijde

dan moeten we maar stoppen of minderen met het uitzenden van troepen.

als een bedrijf inkrimpt zal die ook minder orders aannemen, je kunt moeilijk dure soldaten aan de administratie zetten en verwaarlozen kun je het ook niet want dan zitten de jongens ineens zonder kogels
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Marcel

Burgers zijn dan misschien goedkoper, zij worden niet uitgezonden. Kun je ze wel gaan ontzien maar, volgens mij is defensie voor militairen en NIET voor burgers. Je gaat bij defensie om militair te zijn en niet om als burger maar lekker je tijd vol te maken.

Overigens, hoeveel personeel telt het ministerie van defensie? Kunnen we daar niet op bezuinigen?

Bozzo

Citaat van: Marcel op 07/07/2003 | 10:28 uur
De Nederlandse militair klaagt maar doet verder niets om zijn/haar baan te behouden. Misschien is het wel goed dat er nu veel mensen uit moeten. Dan worden veel militairen wakker en gaan aan het werk. Er bestaan, helaas TE veel, werkplekken die echt absoluut overbodig zijn. Eerst, heel jammer voor de burgers, een aantal burgerfuncties afschaffen, dan eens kijken WAT Nederland nu eigenlijk moet kunnen in de wereld en dan, na heel lang nadenken eens personeel en/of materieel afschaffen.

Wat de minister nu doet is gewoon dom afschaffen, ondoordacht handelen. Gaat het mis dan zal hij zijn baan niet verliezen.

De bonden MOETEN keihard onderhandelen met de minister. De Nederlandse militair verlangt dat van zijn/haar bond en als de bonden denken dat de militair zelf op zal staan weet zij niet wat haar leden denken.

STA OP BONDEN, DOE WAT OM DEFENSIE NOG WAT TE DOEN LIJKEN IN DEZE SNEL VERANDERENDE WERELD!!!!!

Natuurlijk zijn er de nodige burgerfuncties die overbodig zijn of waar op het minst getwijfeld kan worden aan het nut, maar neem maar van mij aan dat dit ook opgaat voor vele vele militaire functies bij b.v. de Haagse staven maar ook aan de wal (specifiek KM bedoel ik hier mee). Over functies aan boord zal je mij echter niet horen. Daarnaast beschikken burgers vaak over specifieke kennis die militairen ontberen (zoals burgers niet geschikt zijn voor operationele functies) en zijn ze "goedkoper" dan militairen, reden genoeg om met deze categorie personeel meer dan bewust om te gaan.

Marcel

De Nederlandse militair klaagt maar doet verder niets om zijn/haar baan te behouden. Misschien is het wel goed dat er nu veel mensen uit moeten. Dan worden veel militairen wakker en gaan aan het werk. Er bestaan, helaas TE veel, werkplekken die echt absoluut overbodig zijn. Eerst, heel jammer voor de burgers, een aantal burgerfuncties afschaffen, dan eens kijken WAT Nederland nu eigenlijk moet kunnen in de wereld en dan, na heel lang nadenken eens personeel en/of materieel afschaffen.

Wat de minister nu doet is gewoon dom afschaffen, ondoordacht handelen. Gaat het mis dan zal hij zijn baan niet verliezen.

De bonden MOETEN keihard onderhandelen met de minister. De Nederlandse militair verlangt dat van zijn/haar bond en als de bonden denken dat de militair zelf op zal staan weet zij niet wat haar leden denken.

STA OP BONDEN, DOE WAT OM DEFENSIE NOG WAT TE DOEN LIJKEN IN DEZE SNEL VERANDERENDE WERELD!!!!!

D819

Citaat van: oud_zijde op 02/07/2003 | 10:20 uur
gaan de vakbonden nog wat doen of hoe zit het???

ik zat te denken aan blocking positions in en om Den Haag ofzo met gevechtstanks :)

Tja, een bond is natuurlijk geen op zichzelf staande entiteit.
De leden maken uit hoe sterk een bond is.
Maar een militaire bond is natuurlijk een rare eend in de bijt.
Een militair wordt n.l. geacht zich aan de regels te houden, die gesteld worden door de politiek.

Er is eigenlijk te weinig rekening gehouden met het feit, dat die politiek wel eens helemaal van het padje af kan zijn.
Die situatie is nu aangebroken, en jammer, maar helaas, de krijgsmacht heeft dit ook voor een groot deel aan haar zelf te danken.

Men heeft zich sinds het opschorten van de dienstplicht steeds in een ivoren toren gewaand, waarbij de burger zich verder maar neergens mee moest bemoeien. Daar plukt men nu de vruchten van.
Er is geen een partij die nog warm loopt om defensie uitbreidingen op de agenda te zetten.

Als ik dan als oud matroos stel, dat we als Nederland moeten doen wat we goed kunnen, en niet doen wat belachelijke risico's in houdt, dan wordt er wat schamper gereageerd.

Er zijn er zelfs bij die Von Clausewitz in hun sig hebben staan,
maar iedereen schijnt vergeten te zijn dat een succesvolle actie bij voorkeur uitgevoerd wordt door een plaatselijk overwicht van 10:1

En dan is het nog zaak om daar niet te blijven rondlummelen als je de vrede afgedwongen hebt. Meteen weer inpakken en wegwezen.
Doen ze dan weer moeilijk, kom je terug en deelt nog hardere klappen uit. Maar op het moment en de plaats die je zelf bepaalt.




oud_zijde

gaan de vakbonden nog wat doen of hoe zit het???

ik zat te denken aan blocking positions in en om Den Haag ofzo met gevechtstanks :)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Marcel

Gelooft iemand de bonden nog???????
Veel beloven, weinig doen, dat is al wat de bonden tot nu toe gedaan hebben.

Wat heeft de demonstratie op het malieveld opgeleverd?

De bonden zullen buigen en..., breken. Zij zijn absoluut niet sterk genoeg. Dat is jammer en maakt de bonden tot een nutteloos instrument. De minister beslist en de bonden stemmen er mee in. Ok, eerst even schreeuwen maar daarna stemme zij gewoon in en is het over, mark my words, 15 jaar over met defensie.

-Peter-

Het vernieuwde Persbericht:

Citaat
Persbericht
Datum: 30 juni 2003

VBM|NOV-voorzitter:
'Zware klap voor Defensie!'

"Dit is een zware klap voor onze leden", zegt voorzitter Jean Debie in een eer-ste reactie op de brief die minister Kamp en staatssecretaris Van der Knaap vandaag, 30 juni 2003, naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.
Alle Orions weg (en Valkenburg dicht), Seedorf dicht, Soesterberg dicht, Ede-Oost dicht, Twenthe dicht: de maatregelen die de bewindslieden moeten tref-fen zijn draconisch. Jean Debie: "Achter al die maatregelen gaan mensen schuil die alle grond onder hun voeten voelen verdwijnen. Ik was zelf ooit me-dewerker bij een op te heffen eenheid en ik kan u verzekeren dat zo'n maatre-gel tot ontreddering kan leiden."
Volgens De Vakbond voor Defensiepersoneel zijn de nieuwe bezuinigingen een enorme aanslag op alle defensiemedewerkers. De Vakbond voor Defen-siepersoneel VBM|NOV en BBTV vindt dat deze nieuwe reorganisaties een onterechte beloning zijn voor de loyaliteit die onze leden gedurende de voor-gaande jaren van reorganiseren en bezuinigen hebben getoond.
Nauwkeurige aantallen (van op te heffen functies) noemt de brief niet. Ook een uitgewerkte tijdfasering ontbreekt. Dat maakt de onderhandelingen over het Sociaal Beleidskader(SBK) er niet gemakkelijker op. De Vakbond voor Defen-siepersoneel VBM|NOV is tegen gedwongen ontslagen. Daar zullen wij ons de komende maanden hard voor maken.
De VBM|NOV zal als vakbond de kamerleden met inhoudelijke kritiek benade-ren. Wij roepen onze leden op hetzelfde te doen. Want uiteindelijk zal de Tweede Kamer moeten beslissen. Die lijkt in grote meerderheid de plannen van de bewindslieden te steunen.
Dat onderstreept alleen maar de noodzaak van een goed Sociaal Beleidska-der. Jean Debie: "Daar moet in ieder geval voldoende geld voor zijn. Als dat er niet komt, dan zal de VBM|NOV niet aarzelen om de leden op te roepen tot het voeren van acties!"

[bron: www.vbmnov.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

-Peter-


"Dit is een zware klap voor onze leden", zegt voorzitter Jean Debie in een eerste reactie op de brief die minister Kamp en staatssecretaris Van der Knaap vandaag, 30 juni 2003, naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.
Alle Orions weg (en Valkenburg dicht), Seedorf dicht, Soesterberg dicht, Ede-Oost dicht, Twenthe dicht, de maatregelen die de bewindslieden moeten treffen zijn draconisch.
Volgens De Vakbond voor Defensiepersoneel zijn de nieuwe bezuinigingen een enorme aanslag op alle defensiemedewerkers. De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV en BBTV vindt dat deze nieuwe reorganisaties een onterechte beloning zijn voor de loyaliteit die onze leden gedurende de voorgaande jaren van reorganiseren en bezuinigen hebben getoond.
Nauwkeurige aantallen noemt de brief niet. Ook een uitgewerkte tijdfasering ontbreekt. Dat maakt de onderhandelingen over het Sociaal Beleidskader(SBK) er niet gemakkelijker op. De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV is tegen gedwongen ontslagen. Daar zullen wij ons de komende maanden hard voor maken.
De VBM|NOV zal als vakbond de kamerleden met inhoudelijke kritiek benaderen. Wij roepen onze leden op hetzelfde te doen. Want uiteindelijk zal de Tweede Kamer moeten beslissen.

[bron: www.vbmnov.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...