Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Ace1

General Atomics Angles for Dutch UAV Deal

PARIS — General Atomics' bid to sweep the board in meeting European medium-altitude, long-endurance (MALE) drone requirements snared a new partner in Fokker Technologies Wednesday as the Reaper-maker shaped up to compete for an upcoming Dutch requirement.

The two companies signed a memorandum of understanding at the Paris Air Show, further highlighting Reaper's threatened dominance of the MALE market in Europe due to local manufacturers' inability to offer a credible alternative.

http://www.defensenews.com/article/20130619/SHOWSCOUT02/306190022/General-Atomics-Angles-Dutch-UAV-Deal?odyssey=mod_sectionstories

Poleme

Citaat van: mc196 op 02/07/2013 | 22:17 uur
Ik bedoelde de Tactom, Waarvan ik meende dat het plan ooit bestond deze op de LCF fregatten te plaatsen.
In 2003 was er inderdaad het plan om er 30 voor de Kon. Marine aan te schaffen.
Deze Tactoms zouden bij eventuele aanschaf echter conform het MTCR voorzien worden van een conventionele lading < 500 kg = van 1.000 pond / 453 kg.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Advice: Netherlands Can Arm Drones

(Source: Netherlands Information Service; issued July 17, 2013)
   
THE HAGUE ---- The Netherlands is allowed to equip drones with weapons in armed conflicts abroad, the advisory committee on international law (CAVV) concludes in recommendations to the foreign ministry.

The Netherlands has unarmed drones which are used among other purposes in the anti-piracy mission off the east coast of Africa. These unmanned mini-planes can however be armed. According to CAVV, international law permits this.

"Armed drones are not banned weapons," the committee says. They do not differ in terms of legitimacy from other armed vehicles, and there are no special rules in international war law for the use of unmanned planes equipped with weapons.

"Armed drones may be used to attack hostile fighters outside one's own area in an armed conflict, providing there is a recognised legal basis for this." (...) "If an attack is carried out by a conventional fighter aircraft like a F-16 is legal under international law, it must also be legal if this attack is carried out by an armed drone."

The foreign ministry requested the CAVV's advice in January. It is not yet clear whether the Netherlands has plans to equip the drones with weapons.

The Netherlands has a small fleet of drones. Defence's most advanced unmanned plane is the ScanEagle. This plane can stay in the air for 16 hours and was deployed by Defence for the first time in August last year above the Gulf of Aden off the east coast of Africa

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/146583/advice%3A-netherlands-can-arm-its-drones.html

mc196

Ik bedoelde de Tactom, Waarvan ik meende dat het plan ooit bestond deze op de LCF fregatten te plaatsen.
Citaat van: Poleme op 02/07/2013 | 20:20 uur
Nederland zou helemaal geen 48 Tomahawk kruisvluchtwapens aanschaffen. Op 1 November 1985 gaf de Nederlandse regering alleen toestemming om 48 van deze geleide wapens in NL te plaatsen, die eigendom waren van de VS.
In 1987 werd het initiatief genomen tot oprichting van het Missile Technology Control Regime.
En in december 1987 werd door de VS en de toenmalige USSR het  Intermediate range Nuclear Forces verdrag getekend.
Dit werd in 1986 geratificeerd en dus moesten alle ballistische raketten en kruisvluchtwapens ('kruisraket') met een bereik van 500 tot 5.500 kilometer in Europa worden vernietigd.

De Tomahawk is niet handmatig bestuurbaar.  De RGM/ UGM-109E TACtical TOMahawk kan wel worden her geprogrammeerd met een UHF Satcom naar 15 van te voren ingevoerde alternatieve doelwitten of een met behulp van de  GPS te kiezen doel coordinaat.  Of men kan de TACTOM camera gebruiken, om een nieuw doelwit te programmeren.

Circa 6 jaar geleden een gesimuleerde MALE UAV missie boven Nederland gezien.  Hierbij steeg de UAV op vanaf Vlb Gilze Rijen.
Dat zegt natuurlijk niet zoveel over de uiteindelijke stationering.  Maar ga er maar vanuit dat het een vliegbasis in Zuid Nederland wordt.



Poleme

#103
Citaat van: mc196 op 02/07/2013 | 02:45 uur
En wat als we destijds wel Tomahawks hadden aangeschaft? Waren deze dan zonder warhead?
Nederland zou helemaal geen 48 Tomahawk kruisvluchtwapens aanschaffen. Op 1 November 1985 gaf de Nederlandse regering alleen toestemming om 48 van deze geleide wapens in NL te plaatsen, die eigendom waren van de VS.
In 1987 werd het initiatief genomen tot oprichting van het Missile Technology Control Regime.
En in december 1987 werd door de VS en de toenmalige USSR het  Intermediate range Nuclear Forces verdrag getekend.
Dit werd in 1986 geratificeerd en dus moesten alle ballistische raketten en kruisvluchtwapens ('kruisraket') met een bereik van 500 tot 5.500 kilometer in Europa worden vernietigd.

De Tomahawk is niet handmatig bestuurbaar.  De RGM/ UGM-109E TACtical TOMahawk kan wel worden her geprogrammeerd met een UHF Satcom naar 15 van te voren ingevoerde alternatieve doelwitten of een met behulp van de  GPS te kiezen doel coordinaat.  Of men kan de TACTOM camera gebruiken, om een nieuw doelwit te programmeren.

Circa 6 jaar geleden een gesimuleerde MALE UAV missie boven Nederland gezien.  Hierbij steeg de UAV op vanaf Vlb Gilze Rijen.
Dat zegt natuurlijk niet zoveel over de uiteindelijke stationering.  Maar ga er maar vanuit dat het een vliegbasis in Zuid Nederland wordt.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Enforcer

Waar zouden ze eigenlijk komen te staan? Gezien vliegruimte op Leeuwarden of Woensdrecht?

Zeewier

Citaat van: mc196 op 02/07/2013 | 02:45 uur
En wat als we destijds wel Tomahawks hadden aangeschaft? Waren deze dan zonder warhead?
De Tomahawk is inderdaad handmatig bestuurbaar (vandaar dat je het in dit topic vraagt) maar geen herbruikbaar kruisvluchtwapen. En wapen = warhead.

mc196

En wat als we destijds wel Tomahawks hadden aangeschaft? Waren deze dan zonder warhead?

dudge

Citaat van: Poleme op 01/07/2013 | 20:12 uur
Als Amerikaanse Reapers worden bewapend, dan hebben zij over het algemeen 2x 500 ponds klasse (totaal 277 kg elk) laser geleide bommen + 4x 50 kg zware Hellfire raketten = 754 kg + dan komt het gewicht van de wapenpylons er nog bij.
Britse bewapende Reapers lanceren slechts in 2 tot 3% van alle MQ-9 Reaper missies wapens.

De Italiaanse Hammerhead is echter gebonden aan het Missile Technology Control Regime.  In 1987 was Italia een van de mede initiators van het MTCR dat de verspreiding van ballistische en onbemande overbrenging middelen moet beperken.
zie: http://armscontrol.org/factsheets/mtcr

Dus is de Hammerhead ook gebonden aan een maximum wapenlast van 500 kg.
Twee GPS geleide (dure) Small Diameter Bombs of een laser geleide Mk.81 250 ponder, die elk inclusief geleiding 129 kg wegen en 2 a 4 Rafael Spike ER raketten in 2 launchers = 2 x 119 kg zou dan een eventuele Hammerhead wapen configuratie kunnen zijn.
Het blast effect van een 250 ponder is bijna even groot als van een 500 ponder.  De 250 ponder geeft alleen veel minder scherfwerking, maar ook minder nevenschade.

Toch enigzins opvallend dat de drones onder het MTCR vallen. Temeer omdat deze vaak op afstand bestuurd worden, en in die zin dus meer een vliegtuig met externe piloot zijn dan een 'herbruikbaar kruisvluchtwapen'. Daarbij zijn ook straaljagers in staat om steeds meer dingen zelf te regelen, de autopilot en boordcomputer nemen de piloot nu al veel taken uit handen. Wordt het dan in ieder geval niet tijd om dat verdrag aan te gaan passen?

Poleme

Citaat van: Harald op 27/06/2013 | 21:09 uur
klopt, de Italianen willen dit "super"MALE project doorzetten als opvolger/vervanger van hun Reapers, alleen vind ik die 500 kg extern aan de lage kant in vergelijking met de Reapers, welke extern 1360 kg kunnen dragen, misschien een upgrade optie
Als Amerikaanse Reapers worden bewapend, dan hebben zij over het algemeen 2x 500 ponds klasse (totaal 277 kg elk) laser geleide bommen + 4x 50 kg zware Hellfire raketten = 754 kg + dan komt het gewicht van de wapenpylons er nog bij.
Britse bewapende Reapers lanceren slechts in 2 tot 3% van alle MQ-9 Reaper missies wapens.

De Italiaanse Hammerhead is echter gebonden aan het Missile Technology Control Regime.  In 1987 was Italia een van de mede initiators van het MTCR dat de verspreiding van ballistische en onbemande overbrenging middelen moet beperken.
zie: http://armscontrol.org/factsheets/mtcr

Dus is de Hammerhead ook gebonden aan een maximum wapenlast van 500 kg.
Twee GPS geleide (dure) Small Diameter Bombs of een laser geleide Mk.81 250 ponder, die elk inclusief geleiding 129 kg wegen en 2 a 4 Rafael Spike ER raketten in 2 launchers = 2 x 119 kg zou dan een eventuele Hammerhead wapen configuratie kunnen zijn.
Het blast effect van een 250 ponder is bijna even groot als van een 500 ponder.  De 250 ponder geeft alleen veel minder scherfwerking, maar ook minder nevenschade.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

New Predator Variant Targets Airspace Access

General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) has begun company-funded development of a variant of its Predator B/MQ-9 Reaper unmanned aircraft that will meet the airworthiness requirements for civil airspace access in the U.S. and NATO countries.

Based on the current Block 5 Predator B configuration and Advanced Cockpit ground control station, the new variant will include an onboard flight data recorder, improved weather capabilities including lightning protection and anti-icing, and enhanced communications, including a secondary satellite-communications link.

The new variant will be "fully complaint with the airworthiness requirements of the U.S. Air Force and anticipated NATO customers ... for integration into domestic and international airspace," says GA-ASI, and is envisioned as a "multi-nation, certifiable, exportable configuration."

Germany's RUAG Aerospace Services is under contract to provide technical assistance on the "analysis, decomposition and management of airworthiness requirements" to enable the Predator B to meet NATO and U.K. standards, says GA-ASI.

RUAG is teamed with General Atomics to offer the Predator B to Germany, which in May cited airworthiness-certification and airspace-access issues as reasons for abandoning plans to acquire a fleet of five Northrop Grumman/EADS Cassidian Euro Hawk unmanned aircraft.

Germany is considering acquiring Predator Bs to replace its leased Israel Aerospace Industries Heron 1 medium-altitude, long-endurance UAV. France is also eyeing the Predator B and GA-ASI has teamed with Fokker Technologies to offer the system to the Netherlands. Italy and the U.K. operate MQ-9s.

In February, GA-ASI announced the first sale of an exportable version of its smaller Predator A. The United Arab Emirates is the first customer for the Predator XP, which features triple-redundant avionics, automatic takeoff and landing, and multi-mode radar with maritime surveillance capability.

In December, the company flew its internally funded Due Regard Radar, part of its planned sense-and-avoid architecture for the Predator B. The air-to-air radar will allow the UAV to detect "non-cooperative" intruding aircraft not fitted with air traffic control transponders, to provide safe separation and collision avoidance.

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_06_28_2013_p03-01-592213.xml

Harald

#96
Citaat van: Poleme op 27/06/2013 | 20:56 uur
De Hammerhead UAV heeft overigens ook met een beperking te maken vanwege het MTCR.  De Hammerhead mag een maximale wapenlast van 500 kg meevoeren.  Voldoende voor een paar 250 ponders en een handvol Hellfire raketten.
De Hammerhead wordt in 2016 - 2017 al Initial Operational Capable.   Hhmmm, ook voor Nederland kan dit wel eens een interessante kandidaat MALE UAV zijn.

klopt, de Italianen willen dit "super"MALE project doorzetten als opvolger/vervanger van hun Reapers, alleen vind ik die 500 kg extern aan de lage kant in vergelijking met de Reapers, welke extern 1360 kg kunnen dragen, misschien een upgrade optie


Poleme

Citaat van: Elzenga op 19/06/2013 | 18:21 uur
Wel zo verstandig direct te vragen bij de Amerikanen of we die Predator B's / Reapers ook mogen bewapenen....zie ervaring Italië.
Unmanned Air Vehicle.  Een herbruikbaar kruisvluchtwapen (a.k.a. kruisraket) in juridische zin volgens het "Missile Technology Control Regime".  Dus een op afstand bestuurbare MQ-9 Reaper wordt op dezelfde hoop gegooid als de Tomahawk kruisraket en bijvoorbeeld de Minuteman III of SS-20 ballistische raketten.
Het Verenigd Koninkrijk beschikt over Trident ballistische raketten, dus was er geen of weinig beletsel om de Britse Reapers van bewapeing te voorzien.  Italia heeft geen (strategische) ballistische missiles, dus werd er geen export vergunning voor bewapende Reapers afgegeven.  Hetzelfde gaat voor eventuele Nederlandse Reapers gelden.
De Hammerhead UAV heeft overigens ook met een beperking te maken vanwege het MTCR.  De Hammerhead mag een maximale wapenlast van 500 kg meevoeren.  Voldoende voor een paar 250 ponders en een handvol Hellfire raketten.
De Hammerhead wordt in 2016 - 2017 al Initial Operational Capable.   Hhmmm, ook voor Nederland kan dit wel eens een interessante kandidaat MALE UAV zijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

GA-ASI to Develop Predator B Variant to Meet NATO/European Airworthiness Standards

General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI), a leading manufacturer of Remotely Piloted Aircraft (RPA), today announced that it is undertaking an Independent Research and Development (IRAD) effort to develop a variant of its Predator B RPA that is fully compliant with the airworthiness requirements of the U.S. Air Force and anticipated NATO foreign customers, as well as offers enhanced capabilities for integration into domestic and international airspace.

It is envisioned that the system solution will be a multi-nation, certifiable, exportable configuration built upon the company's Block 5 Predator B aircraft capabilities and Advanced Cockpit Ground Control Station (GCS) layout.

"Predator B is the most cost-effective and best-valued RPA in its class and continues to draw significant interest from our NATO allies," said Neal Blue, chairman and CEO, GA-ASI. "It is imperative that we ensure airworthiness certification of Predator B both at home and abroad as coalition forces withdraw from Afghanistan and nations transition mission focus to protection of the homeland and other civil uses."

GA-ASI has expanded its relationship with RUAG Aerospace Services GmbH, its German partner, to allow for increased collaboration in defining long-term solutions and enhancements for airworthiness to the NATO Standardization Agreements (STANAGs) and UK Defence Standardizations (DEFSTANs). The two companies have been teamed for the past two years to offer Predator B to meet the surveillance needs of the Federal Republic of Germany, but this is the first formal contract between them.

Effective April 1, RUAG has been engaged to provide technical assistance with the analysis, decomposition, and management of airworthiness requirements as they pertain to Predator B RPA airworthiness.

The multi-mission Predator B is a long-endurance, medium-high-altitude RPA that can be used for surveillance, military reconnaissance, and targeting missions. The current aircraft configuration features an extensive payload capacity (850 lb/386 kg internally, 3,000 lb/1361 kg externally), with a maximum gross takeoff weight of 10,500 lb/4763 kg, is powered by a Honeywell turboprop engine, has a maximum altitude of 50,000 feet/15240 meters, and can stay aloft for up to 27 hours.

Predator B is currently operational with the U.S. Air Force and Royal Air Force as MQ-9 Reaper and with the Italian Air Force as MQ-9. The aircraft provides unparalleled close air support and persistent situational awareness over land or sea to coalition forces, demonstrating proven NATO interoperability. Some 140 Predator Bs have amassed more than 575,000 flight hours since the RPA's first flight in 2001.

General Atomics Aeronautical Systems, Inc., an affiliate of General Atomics, delivers situational awareness by providing remotely piloted aircraft, radar, and electro-optic solutions for military and commercial applications worldwide. It also develops and integrates other sensor and communication equipment into manned ISR aircraft and develops emerging technologies in solid-state lasers, electro-optic sensors, and ultra-wideband data links for government applications.

(EDITOR'S NOTE: By offering to develop a variant of its MQ-9 Reaper drone that would comply with European and NATO airworthiness regulations, General Atomics ASI could well overcome German and Dutch hesitations about buying the drone.
It also complicates a possible European initiative to develop a new Medium-Altitude, Long-Endurance drone, which Alenia Aermacchi, Cassidian and Dassault Aviation jointly called for in a surprise June 16 announcement.
None of these three companies had responded to requests for comment by update time today.
However, given the base price of the Reaper, and the cost of modifying a drone to comply with European and NATO air traffic regulations – estimated for Germany's EuroHawk at 500 million to 600 million euros – it is far from certain that European governments will find the idea attractive.
France, however, is likely to pursue its plan to buy two second-hand Predators from the US Air Force that it says it urgently needs to operate in Mali, but these would not be based on its own territory.)

http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/146140/ga_asi-to-develop-easa_compliant-predator.html

Poleme

De ScanEagle heeft vorig jaar al haar Militair Type Certificaat ontvangen, na o.a. tests aan boord van Zr.Ms. Rdam.
En kan net als de Raven, dus in civiel luchtruim gaan opereren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.