Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

Lex

Defensie lanceert nieuwe drone

Defensie kan vanaf woensdag vliegen met een nieuwe drone, een onbemand vliegtuigje dat vanaf vijf kilometer hoogte foto's of video's van de grond kan maken en meteen naar een grondstation kan sturen.

De drone kan in uitzonderlijke situaties ook ter beschikking worden gesteld aan politie, justitie of burgemeesters.

Een woordvoerder van de landmacht bevestigt woensdag berichtgeving daarover in het AD.

De drone kan afhankelijk van het weer tussen de 16 en 24 uur in de lucht blijven en heeft een bereik van tussen de 70 en 100 kilometer.


Digitaal

Defensie heeft 12 drones van het type ScanEagle aangeschaft met drie bijbehorende grondsystemen. Defensie beschikte al langer over ScanEagles maar die verzonden de data op analoge wijze. Het nieuwe type doet dat digitaal.

Als de drone wordt ingezet op verzoek van civiele autoriteiten, is dat voor het bestrijden van een crisis als een grote brand, het opsporen van drugskwekerijen of het verbeteren van de veiligheid op plekken waar grote mensenmassa's bijeen zijn.

ANP
26 juni 2013 11:19

Harald

Een Italiaans alternatief ?? ... HammerHead

De Italianen zetten waarschijnlijk door met deze MALE als vervanger voor hun Reapers omdat ze geen toestemming van de US krijgen om wapens onder hun toestellen te hangen en te gebruiken.

Piaggio-Selex Drone Boasts Pan-European Promise

As Europe dithers on joint development of a strategic unmanned aerial vehicle, Italy is touting a government-backed development with collaborative potential: the Piaggio-Selex HammerHead, a medium-altitude, long-endurance (MALE) drone that offers a capability similar to the General Atomics MQ-9 Reaper at what supporters say will be a lower price.

But after a decade of fits and starts in launching a pan-European MALE development, skeptics question whether Europe's top defense spenders—U.K., France, Italy and Germany—are willing or able to fund a long-term industrial collaboration in a field where Europe already lags at least a decade behind the competition.

"All together, we've lost 10 years in Europe on UAV development," says Tom Enders, CEO of EADS, about the moribund Talarion MALE drone unveiled by the aerospace giant's Cassidian defense unit in 2009. "Our company has spent serious money to advance UAVs, but without orders we stopped."

A parallel development between France and the U.K. was stalled last summer when French President Francois Hollande took a clean-sheet approach to key elements of the nation's UAV roadmap, which included plans for bilateral cooperation between Dassault Aviation and Britain's BAE Systems on a MALE drone to be fielded by 2020, as well as an unmanned combat air system (UCAV) targeted for 2030.

Ensuing visits by French Defense Minister Jean-Yves Le Drian to Italy, Germany and Poland hinted at broadening the Franco-U.K. collaboration. But while the minister recently signaled plans to forge ahead with joint UCAV development, Le Drian recently stated a preference for purchasing a dozen Reapers by 2020, potentially dimming prospects for French participation in a European MALE program.

The Italian air force's own Reapers will need to be replaced by decade's end, but Rome's frustration with the U.S. government, which has been reluctant to approve requests to arm them, has prompted pursuit of HammerHead as an alternative.

The timing of the Piaggio-Selex announcement June 18 followed the unveiling of a pact between Cassidian, Dassault and Finmeccanica of Italy, in which the three rivals said they plan to embark on yet another unfunded European MALE development. But absent government monies, some industry analysts believe this is unlikely. They say HammerHead, with its commitment from Italy to buy up to 10 drones, brings a degree of credibility to the debate.

Designated P.1HH and based on the twin-turboprop, nine-passenger aircraft, the HammerHead has been supported in secret by Italy's defense ministry through a mix of financing, personnel and access to facilities. Until now, government involvement was kept quiet, but in May, Aviation Week first reported the ministry's investment in a classified UAV program, which Italian air force Lt. Gen. Claudio Debertolis, Italy's secretary general of defense and national armaments, confirmed as HammerHead last week.

Debertolis says the ministry and its industrial partners at Piaggio and Selex ES—which is supplying the HammerHead's mission management system—are ready to expand cooperation on the project.

Debertolis says the goal with HammerHead is to eventually carry up to 1,100 lb. of weapons (=500 kg), just enough to comply with the Missile Technology Control Regime. With a max speed of 395 kt. and endurance of 16 hr., Italian officials are calling the HammerHead the "Super MALE," and say it is designed to operate as high as 45,000 ft. and loiter at 135 kt. Taxi tests have already begun and first flight is slated for the summer, Piaggio officials say.

HammerHead is expected to fly at the Italian government's Sardinian test ranges in August or September, with the air force managing military certification.

The initial HammerHead demonstrator will be followed by a production-standard aircraft that will fly next year. It will be fitted with a complete sensor suite and definitive airframe modifications, including an extended wing, ventral sensor bay (used for the Selex Seaspray 7300E radar in the basic configuration) and fuselage fuel tank. Italy is looking for an initial operational capability in 2016-17.

"We won't wait for France and the U.K.," Guiseppe Giordo, CEO of Finmeccanica's Alenia Aeronautica aircraft manufacturing unit, said in May.

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_06_24_2013_p34-590188.xml

dudge

Duitse drones falen vaak
Internationaal •  23-06-2013 @ 17:06
print

Het Duitse leger is de afgelopen jaren veel meer onbemande vliegtuigen (drones) kwijtgeraakt dan tot nu toe bekend was. Van de 871 toestellen zijn er 124 verongelukt door technische mankementen, fouten in de bediening of slecht weer.

Dat heeft de Frankfurter Algemeine Zeitung bericht. Het blad baseert zich op antwoorden op kamervragen die het ministerie van defensie tot nu toe geheim heeft gehouden.

Eerder dit jaar kwam de Duitse minister van defensie Thomas de Mazière in opspraak toen hij het droneproject Euro Hawk stopte. Het toestel zou nooit toestemming krijgen te vliegen. Desondanks is door het departement zo'n 600 miljoen euro in de ontwikkeling van de drone gestoken.

De Mazière wordt verweten dat hij al lang van die problemen wist doch die informatie achterhield. Een speciale onderzoekscommissie van het Duitse parlement moet die zaak nu gaan uitzoeken.

In maart 2011 berichtte het ministerie dat er twaalf drone's verloren waren gegaan. In februari 2012 was dat aantal zeventien.

Die Linke-kamerlid Andrej Hunko stelt nu dat het parlement bewust foutief is geïnformeerd. Dat vinden ook De Groenen en de sociaaldemocratische SPD.

Een zegsman van De Mazière liet weten dat er bij de verongelukte toestellen ook drones zijn die bij de landing zodanig beschadigd raakten dat reparatie niet meer lonend was.

Het Duitse leger heeft nu nog 626 drones in actieve dienst waaronder 153 grote toestellen. Overigens heeft het ministerie dronefabrikanten in Israël en de VS offerten gevraagd voor de levering van grote aantallen grote drones. Medio 2014 zou over de aankoop een beslissing genomen moeten worden.

Bron: Novum

Harald

GA-ASI and Fokker Team to Offer Predator B to The Netherlands

The MOU contemplates that Fokker will assist in the adaptation of hardware to Dutch national standards; offer guidance and support for Dutch airworthiness certification requirements; provide design, manufacturing, and support for the Electrical Wiring Interconnection system; engineering support related to landing and arresting gears; and logistical, operational, and maintenance support of Predator B after delivery to The Netherlands Ministry of Defence.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/145965/ga%2C-fokker-offer-predator-b-to-netherlands.html

StrataNL

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2013 | 19:00 uur
:angel: en die heeft natuurlijk weer mijn voorkeur, maar ja...

Ja mijne ook, naast de F35 en Reaper...  :angel: :angel:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 19/06/2013 | 18:52 uur
Ja. En Predator C de Avenger.

:angel: en die heeft natuurlijk weer mijn voorkeur, maar ja...

Flyguy


StrataNL

Citaat van: Flyguy op 19/06/2013 | 18:50 uur
De predator B is toch gewoon de reaper?

Ja. En Predator C de Avenger.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2013 | 18:18 uur
Via Twitter 19/6/13

Combat Aircraft ‏@CombatAir   
General Atomics and Fokker to offer the Predator B to meet Royal Netherlands Air Force MALE UAV requirement. @GA_AS_UK


De predator B is toch gewoon de reaper?

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 19/06/2013 | 18:18 uur
Via Twitter 19/6/13

Combat Aircraft ‏@CombatAir   
General Atomics and Fokker to offer the Predator B to meet Royal Netherlands Air Force MALE UAV requirement. @GA_AS_UK
Wel zo verstandig direct te vragen bij de Amerikanen of we die ook mogen bewapenen....zie ervaring Italië.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Via Twitter 19/6/13

Combat Aircraft ‏@CombatAir   
General Atomics and Fokker to offer the Predator B to meet Royal Netherlands Air Force MALE UAV requirement. @GA_AS_UK


Poleme

In 2002 had Nederland een bilaterale overeenkomst met Frankrijk om te komen tot ontwikkeling en aanschaf van een gezamenlijke MALE UAV.
In 2004 echter richtte Frankrijk zich op het plan om een pan-Europese EuroMALE te ontwikkelen bij EADS.  Deze EuroMALE zou worden gebaseerd op de Israelische Eagle 1 / Heron.  Duitsland en Spanje sloten zich aan bij EuroMALE.  Nederland stopte in 2007 tijdelijk met haar MALE project.
De pan-Europese EuroMALE kwam er nooit en Frankrijk eindigde alleen met de op de Heron gebaseerde Harfang.  Deze Harfang werd in Afghanistan voor eerst in Februari 2009 ingezet.  De Britten kozen voor de Reaper, de Duitsers gingen voor geleaste Heron's.
De Harfang is duurder dan de MQ-9 Reaper.  De 3 Harfang's in Afghanistan hadden een slechte inzetbaarheid door veel reparaties, menselijke fouten en slechte ondersteuning door de industrie.
Dus ging Frankrijk kijken naar ... MQ-9 Reapers.  Vervolgens kwam er een vierde Harfang UAV.  En ze werden ook ingezet boven Libya en Mali.
De helft bleek maar inzetbaar, dus besteld la France de Reaper.

De Harfangs werden in Afghanistan ondersteund door civiele SATCOM van EADS Astrium.  Maar men had problemen met voldoende bandbreedte om de sensor data naar de thuisbasis te sturen.
Maar is deze civiele SATCOM ook beveiligd tegen bijvoorbeeld de schok(ken) en de Elektro Magnetische Puls van een nuke-leair wapen?  Is civiele SATCOM beveiligd tegen elektronische tegen maatregelen (storen).  En hoe zit het met de beveiliging tegen 'cyber' spionage?
De VS zijn sinds 1999 bezig met vervanging van Milsat II, door de Advanced Extremely High Frequency satellieten, die hier wel tegen beveiligd zijn.  Aan het AEHF programma doen ook Canada, het Verenigd Koninkrijk en Nederland mee.  AEHF bestaat voorlopig uit 4 operationele satellieten en 2 reserve satellieten.
De vierde satelliet wordt in de zomer van 2017 gelanceerd.  Het AEHF project met 6 satellieten bedraagt ruim USD 14 miljard.
Dus met een EuroMALE ben je er nog niet.  Er zal ook een EuroMILSATCOM capaciteit moeten komen.
Ik ga het pas geloven als betreffende systemen in dienst worden gesteld.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Fabrikanten willen Europese drone 
 
PARIJS/MNCHEN (AFN) - Drie grote producenten hebben Europese landen zondag opgeroepen om een eigen programma voor onbemande spionagevliegtuigjes te ondersteunen. Europa zou dan niet langer afhankelijk hoeven zijn van Amerikaanse en Israëlische technologie voor deze 'drones'.

EADS, het moederconcern van onder meer Airbus, deed de oproep samen met Dassault Aviation en het Italiaanse Finmeccanica Alenia Aermacchi. Dit potentiële samenwerkingsverband ziet het meest in de ontwikkeling van een zogenoemde 'male'-drone (medium altitude long endurance), waarmee in Europa kostbare technologie, kennis en banen behouden kunnen blijven.

DFT,
zo 16 jun 2013, 13:58   

Flyguy

Citaat van: Zeewier op 15/06/2013 | 19:52 uur
Nu maar hopen dat de Klu zich niet de MQ-1 Predator laat aansmeren. Dat zou een miskoop zijn.
Ze willen toch de reaper?

Zeewier

Nu maar hopen dat de Klu zich niet de MQ-1 Predator laat aansmeren. Dat zou een miskoop zijn.