Belgisch-Nederlandse oefening Storm Challenge

Gestart door andré herc, 04/05/2011 | 23:15 uur

ARM-WAP

Citaat van: onderofficier op 05/05/2011 | 08:28 uur
Hoe reageren de Belgische "Heren" generaals /admiraals er op?
Onder de vorige MinDef, Flahaut, was de CHOD August vanDaele, een "LuM-generaal" en werd de afbraak van de LM in haar toenmalige vorm ingezet.
De Marine is tegenwoordig al "blij" dat ze nog bestaat en door de inzet in MCM-groepen en Atalanta (en voordien UNIFIL) probeert deze zich positief in de kijker te werken en haar bestaansreden te rechtvaardigen. Vanuit deze hoek komen voor zover ik weet geen kritische geluiden.
De huidige CHOD is Charles-Henri Delcour, een LM-generaal, en die heeft het regelmatig aan de stok met MinDef De Crem.
Een groot probleem, en ik neem aan dat dat in NL net zo is, is dat het jammer genoeg de politici zijn die de adviezen van de Defensiestaf en van de Aankoopdienst (bestaande uit militairen) gewoon naast zich neerleggen.
De LM heeft gevraagd om surplus LEOII over te nemen van Duitsland of Nederland om de versleten LEOI te vervangen.
Ook de aankoop van bijvoorbeeld de direct fire 90mm op Piranha onderstel ('ter vervanging' van de LEOI) werd door de politiek (Flahaut en Co) genomen, tegen het advies van de staf in. Hierover werd meermaals in de geschreven pers bericht en de huidige MinDef heeft beslist de reeds geleverde tuigen te verkopen, doch niet te vervangen door bijvoorbeeld surplus Leopards of wielvoertuigen met een 105-120mm kanon.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 05/05/2011 | 10:56 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 04/05/2011 | 23:57 uur
Ik blijf het wat flauw vinden om de Belgen hierop aan te vallen. Hoewel ik geen zicht op de Belgische landmacht heb, heb ik de zeemachtcollega's hoog zitten en denk ik dat de Belgische luchtmacht toch ook aardig z'n best doet.

Dat kun je flauw vinden, maar maar het is wel de waarheid en ik val ze hier niet op aan.
De Belgische krijgsmacht stelt gewoon helemaal niets meer voor, en dan heb ik het natuurlijk niet over de individuele capaciteiten.
Je kunt je zeemacht collega's erg hoog hebben zitten, en dat geloof ik graag, maar met 2 M fregatten schiet je ook geen deuk in een pakje boter.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/05/2011 | 23:57 uur
En mogen wij nog zo'n grote mond hebben?

Nee absoluut niet, en dat gaf ik in mijn korte post ook aan, maar vooralsnog hebben we nog heel wat meer te bieden als de Belgische krijgsmacht.

Het woord NOG is helaas goed gekozen!

Nikehercules

#6
Citaat van: Kapitein Rob op 04/05/2011 | 23:57 uur
Ik blijf het wat flauw vinden om de Belgen hierop aan te vallen. Hoewel ik geen zicht op de Belgische landmacht heb, heb ik de zeemachtcollega's hoog zitten en denk ik dat de Belgische luchtmacht toch ook aardig z'n best doet.

Dat kun je flauw vinden, maar maar het is wel de waarheid en ik val ze hier niet op aan.
De Belgische krijgsmacht stelt gewoon helemaal niets meer voor, en dan heb ik het natuurlijk niet over de individuele capaciteiten.
Je kunt je zeemacht collega's erg hoog hebben zitten, en dat geloof ik graag, maar met 2 M fregatten schiet je ook geen deuk in een pakje boter.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/05/2011 | 23:57 uur
En mogen wij nog zo'n grote mond hebben?

Nee absoluut niet, en dat gaf ik in mijn korte post ook aan, maar vooralsnog hebben we nog heel wat meer te bieden als de Belgische krijgsmacht.

onderofficier

Citaat van: ARM-WAP op 05/05/2011 | 00:56 uur
"We" mogen zometeen allemaal in een hoekje gaan zitten janken...
Qua uitrusting hebben jullie in NL al altijd een stap verder gestaan tov Belgie, vind ik.
Jammer genoeg slaat jullie Defensie ook de weg van besparen in en daardoor vallen slachtoffers zoals de TankBats...
Het lijkt erop alsof jullie politici op dat vlak wel erg goed de les geleerd hebben van de Zuiderburen.
Wat mij echter wel sterk opvalt is de oorverdovende stilte van de Heren Generaals/Admiraals die dit allemaal laten gebeuren.

De BE landmacht stelt binnenkort niet veel meer voor. De Leopard (I!) wordt dra uitgefaseerd, niet vervangen.
De M109's staan al jaren in loodsen op een koper te wachten. De (luchtdoel-)Artillerie beschikt enkel nog over wat mortieren en getrokken 105mm of Mistrals (zonder radarposten).
Alles wat rupsen heeft, AIFV (jullie YPR), M113 enz gaat de deur uit en wordt gedeeltelijk vervangen door Dingo's, Pandur's, Piranha's...
Er zijn nog enkele onderbemande PARA-bataljons (waarvan er een onlangs opgedoekt werd) en infanterie Regt en natuurlijk een logistieke keten.
Echter, de meeste militairen kan je weinig verwijten: die zien dit ook allemaal met lede ogen gebeuren... En draaien opdrachten in het buitenland... de ene na de andere...

Hoe reageren de Belgische "Heren" generaals /admiraals er op?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

ARM-WAP

"We" mogen zometeen allemaal in een hoekje gaan zitten janken...
Qua uitrusting hebben jullie in NL al altijd een stap verder gestaan tov Belgie, vind ik.
Jammer genoeg slaat jullie Defensie ook de weg van besparen in en daardoor vallen slachtoffers zoals de TankBats...
Het lijkt erop alsof jullie politici op dat vlak wel erg goed de les geleerd hebben van de Zuiderburen.
Wat mij echter wel sterk opvalt is de oorverdovende stilte van de Heren Generaals/Admiraals die dit allemaal laten gebeuren.

De BE landmacht stelt binnenkort niet veel meer voor. De Leopard (I!) wordt dra uitgefaseerd, niet vervangen.
De M109's staan al jaren in loodsen op een koper te wachten. De (luchtdoel-)Artillerie beschikt enkel nog over wat mortieren en getrokken 105mm of Mistrals (zonder radarposten).
Alles wat rupsen heeft, AIFV (jullie YPR), M113 enz gaat de deur uit en wordt gedeeltelijk vervangen door Dingo's, Pandur's, Piranha's...
Er zijn nog enkele onderbemande PARA-bataljons (waarvan er een onlangs opgedoekt werd) en infanterie Regt en natuurlijk een logistieke keten.
Echter, de meeste militairen kan je weinig verwijten: die zien dit ook allemaal met lede ogen gebeuren... En draaien opdrachten in het buitenland... de ene na de andere...

KapiteinRob

Citaat van: Nikehercules op 04/05/2011 | 23:35 uur
Is waarschijnlijk gedaan omdat het Belgische leger al helemaal een veredelde politieclub is, komt hier ook nog wel.

Ik blijf het wat flauw vinden om de Belgen hierop aan te vallen. Hoewel ik geen zicht op de Belgische landmacht heb, heb ik de zeemachtcollega's hoog zitten en denk ik dat de Belgische luchtmacht toch ook aardig z'n best doet.

En mogen wij nog zo'n grote mond hebben? Het wachten is op Belgische opmerkingen richting ons zometeen tankloze leger. En als ze hun best doen (of het forum goed lezen), kunnen ze nog wel wat punten aanstippen in relatie tot onze defensie waar we niet vrolijk van zouden worden.....

Nikehercules

Idd een apart gezicht, zeker met die slingload.

Is waarschijnlijk gedaan omdat het Belgische leger al helemaal een veredelde politieclub is, komt hier ook nog wel.

andré herc

#1
Van 27 tot 29 april 2011 vond de oefening Storm Challenge plaats met Belgische en Nederlandse Mobile Air Operations Teams (MOAT). Het 2de Bataljon Commando's uit Flawinne, het Bataljon Artillerie uit Brasschaat en vier Belgische A109-helikopters namen eraan deel.

http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=2968

Ook bijzonder vind ik deelname van een politie helikopter aan de oefening :cute-smile:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.