Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ace1

Rutte wilde in 2017 al zijn opvolging regelen

De top van de VVD had al in 2017 een opvolger voor Mark Rutte willen aanwijzen. Het was de bedoeling dat Jeanine Hennis-Plasschaert fractievoorzitter zou worden, zodat ze bij volgende Kamerverkiezingen tot lijsttrekker kon worden gekozen. Rutte zou dan bij die verkiezingen plaatsmaken voor Hennis, zo was de afspraak.

Dat staat in het boek Het Raadsel Rutte, van politiek journalisten Ron Fresen (ex-NOS) en Wilma Borgman (NOS) dat morgen verschijnt.

Het plan mislukte: Hennis moest in 2017, tijdens de formatie van het kabinet-Rutte III, aftreden als demissionair minister van Defensie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in een rapport dat twee Nederlandse militairen in Mali waren omgekomen door een ongeluk dat het gevolg was van ernstige tekortkomingen bij Defensie.

Dat ze zo kort daarna zou overstappen naar het fractievoorzitterschap was politiek onmogelijk, oordeelde de leiding van de partij.

Geen alles opeisende baan
In plaats van Hennis werd Klaas Dijkhoff de nieuwe fractievoorzitter. Dijkhoff had niet de ambitie om partijleider te worden en al helemaal geen belangstelling voor het premierschap. Hij was vader van een jong gezin en wilde geen alles opeisende baan.

In het boek vertelt Dijkhoff hoe Rutte druk op hem uitoefende om het toch te doen: "Hij zei: hoe kun je dat nou niet ambiëren? Je bent een politicus, dit is toch het hoogst haalbare? Als ik in de weg zit moet je het zeggen, dan moet ik gewoon opzij stappen. En dan zei hij bijvoorbeeld dat ik toch in het Catshuis (ambtswoning premier, red.) kon gaan wonen, dan zie je je gezin elke dag en daar zijn ook scholen." Maar Dijkhoff had echt geen belangstelling en vertrok in 2021 uit Den Haag.

Intussen brak ook de coronacrisis uit en Rutte moest alle zeilen bijzetten om die in goede banen te leiden. Uiteindelijk gingen de liberalen voor de vijfde keer met hem als lijstrekker de verkiezingen van 2021 in. Opnieuw werden ze de grootste. Het kabinet-Rutte IV kwam met veel moeite tot stand.

Nadat dat kabinet al na anderhalf jaar was gevallen, kwam Rutte in een, naar eigen zeggen, "epifaan moment" tot de conclusie dat zijn rol is uitgespeeld. Dilan Yesilgöz werd in 2023 zijn opvolger als lijsttrekker.

Eerste vrouwelijke premier
Overigens speelde de opvolgingskwestie ook al in 2014, staat in het boek van Fresen en Borgman. De VVD stelde toen in allerijl een scenario op om Rutte te vervangen, mocht die naar Brussel vertrekken om EU-president Herman van Rompuy op te volgen. Rutte stond in alle belangrijke Europese hoofdsteden bovenaan het lijstje van gewenste kandidaten, hoewel hij zelf niet wilde.

Halbe Zijlstra, destijds VVD-fractievoorzitter, zegt in het boek hoe het plan van de partijtop eruitzag, als Rutte geen nee meer kon zeggen: "Het plan was dat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) hem dan zou opvolgen. Dan zouden we ook de eerste vrouwelijke premier leveren. Een prima uitgangspositie voor de volgende verkiezingen, tenzij zij er niks van zou bakken natuurlijk."

Zover kwam het niet, uiteindelijk werd de huidige Poolse liberale premier Donald Tusk de opvolger van Van Rompuy.

https://nos.nl/artikel/2520356-rutte-wilde-in-2017-al-zijn-opvolging-regelen

Ace1

Dreiging uit Rusland zet vliegbasis Gilze-Rijen in volle oorlogsmodus

De wereld is veranderd door de oorlog in Oekraïne. En de 1400 medewerkers van vliegbasis Gilze-Rijen voelen de Russische dreiging als geen ander. Volgens commandant Pier Schipmölder bereidt de vliegbasis zich voor op volle oorlogsmodus: "Nu gaat het om: hoe gaan we die grote oorlog vechten? We voelen haast om Defensie zo snel mogelijk weer op een niveau te krijgen waarmee we tegen Rusland kunnen optreden."

Defensie, en daarmee de vliegbasis, maakt volgens Schipmölder nu een enorme omslag mee. Van jarenlang bezuinigen naar groei. Bijzonder om dan de baas te zijn, geeft hij toe. Maar hij voelt ook de druk: "Ik vind de ontwikkelingen in de wereld buitengewoon zorgelijk. En ik voel de verplichting om met onze helikopters inzetbaar te zijn."

25 jaar lang draaide het bij Defensie om vredesoperaties. "Die waren makkelijker, omdat de tegenstander minder sterk is." Hoe anders is dat met die nieuwe tegenstander, Rusland: "Nu moeten we altijd klaarstaan op een heel hoog niveau. Steeds meer mensen staan op afroep klaar voor als we direct betrokken raken bij het conflict. En als je niet wint, verlies je ook meteen. Dus we moeten alles op alles zetten om te winnen."

Schipmölder is sinds eind 2022 de baas van het Defensie Helikopter Commando. Gilze-Rijen is de grootste vliegbasis, daarnaast zijn er bases in Den Helder, Deelen en Texas (VS).

De manier van werken is enorm veranderd, weet Schipmölder: "Vroeger stuurden we eenheden van vier tot acht helikopters naar Irak, Afghanistan of Mali. Nu moeten het twee of drie keer zo veel helikopters zijn. En er is meer munitie nodig. En reserveonderdelen."

Maar als helikoptereenheden meer geoefend moeten zijn, is er automatisch ook meer overlast voor de omgeving. Omdat Defensie weer moet groeien, presenteerde het in december vorig jaar een verlanglijst: 'Ruimte voor Defensie'. Eén van de opvallende dingen die daarop stond: de mogelijkheid om op vliegbasis Gilze-Rijen ook weer te kunnen oefenen met gevechtsvliegtuigen. Omliggende gemeentes stonden op de achterste benen om daartegen protest aan te tekenen.

"Het oefenen met gevechtsvliegtuigen op Gilze-Rijen is nooit weggeweest", nuanceert Schipmölder. "Maar er komt meer behoefte. Zowel van onze eigen gevechtsvliegtuigen als van die van de NAVO die hier komen oefenen. Maar er is nog niks besloten. Het zijn allemaal wensen van Defensie naast de andere grote opgaven voor Nederland, zoals: klimaat, woningmarkt, duurzaamheid en de energietransitie. En daar komen besluiten uit."

Er zullen heel moeilijke keuzes gemaakt moeten worden, weet Schipmölder: "Dat het, met al die opgaves, pijn gaat doen, dat is zeker. We gaan dat aan alle kanten merken." Postief voor Schipmölder is dat de samenleving door de Russische dreiging met een andere blik naar zijn werk en dat van zijn collega's kijkt: "Ik heb weinig gesprekken meer over het bestaansrecht van Defensie. En dat is wel eens anders geweest."

Maar het voelt voor Schipmölder niet zo dat hij daardoor, bij het maken van die moeilijke keuzes, een stuk sterker staat: "De energietransitie is voor ons ook belangrijk. We snappen ook wel dat dat niet kan door niks te doen. En we werken voor de burgers van Nederland, we zijn er niet op uit om ze overlast te bezorgen."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4470713/dreiging-uit-rusland-zet-vliegbasis-gilze-rijen-in-volle-oorlogsmodus

Benji87

Citaat van: Parera op 17/05/2024 | 19:44 uurDat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).

Het punt is dat Schiphol moet gaan spreiden. Niet vanwege C02, niet vanwege stikstof maar vanwege geluidsoverlast ivm met een gerechtelijke uitspraak. Het is dus wel een belangrijke vraag, voor in ieder geval de burgerluchtvaart, wat er gaat gebeuren met Lelystad

Umbert

Citaat van: Parera op 17/05/2024 | 19:44 uurDat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).
Zal wel weer een boel tegenstand geven maar zie het ook gebeuren, zelfde als ik Twente wel weer open zie gaan, en voor de civiele markt er zijn in Noord/Oost en Zuid Nederland genoeg (semi)burger velden die uitbreiding aankunnen, moet misschien de mens uit het westen wel eens hier naar toe maar wat is probleem omgekeerd lukt het ook, en die weg is even lang.

Parera

Citaat van: bergd op 17/05/2024 | 19:35 uurHet nieuw regeerakkoord zegt niks over de toekomst van Lelystad airport

Dat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).

bergd

Het nieuw regeerakkoord zegt niks over de toekomst van Lelystad airport

Huzaar1

Ik wil weg blijven van wetten en regels als het aankomt op natuur. Vindt de co2 discussie ook niet op zichzelf interessant,  wel algemene besef dat de natuur naar de scheiß is.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:17 uurAls dat zo was hadden alle vorige kabinetten er niet zo mee geworsteld. Daar hebben meerdere hele knappe koppen bij elkaar jarenlang over lopen broeden. Het lukt gewoon niet zonder dat we of uit Europa stappen of Europa zo ver krijgen  bepaalde zaken eenzijdig te wijzigen. Of dit nu gaat over migratie, Co2, of groene doelen/energie transitie.
Nou moe, drie paragraven over wat er nationaal wel mogelijk is - maar wat in vorige kabinetten niet mogelijk was omdat de linkse elementen om ideologische redenen niet zo ver willen gaan - en je zegt dat we Europa nodig hebben. Juist mijn hele argument is dat voor best veel punten dit niet nodig is omdat het nationaal opgepakt kan worden en Europa hiervoor niet in de weg staat.

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:33 uurJe gebruikt nu natura2000 gebieden en de niet altijd kloppende wijze waarop dat is georganiseerd om te doen alsof het allemaal niet nodig is.

Het gaat echt mega kut met de natuur en we eten een creditcard aan plastic per pesoon per week. Het is wel best.
Nee, je leest selectief, zoals je wel vaker doet als het om de natuur gaat. Ik waardeer je passie ervoor maar mijn punten gaan niet over hoe goed of slecht deze maatregelen zijn voor de natuur; ik geef aan hoe het één en ander is geregeld, wat de plannen zijn en hoe je ermee - binnen de Europese kaders - mee om kan gaan op een manier zoals onze buren dat ook doen. Dat zegt niks over hoe goed of slecht voor de natuur dit is of hoe mijn creditcard smaakt.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:04 uurZoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

(Even voor de mensen die moord en brand willen schreeuwen voor de natuur; toen de Natura-2000 gebieden werden opgesteld ging natuurlijk iedere EU lidstaat zijn nationale parken noteren als Natura-2000 gebied. Echter was er een ondergrens aan benodigde gebieden en Nederland voldeed hier niet aan omdat in het jaar 2000 er veel minder natuur was. Dus wat deden de Nederlandse politici? Ze gingen spelen met de definitie van "natuurgebied". Opeens werden de bermen naast spoorwegen gezien als Natura-2000 gebied, want ja, insecten maken er gebruik van, en zo eindig je met vele miniscule Natura-2000 gebiedjes door het hele land. Als je vervolgens stikstof gaat meten en vanuit Europese regelgeving de Natura-2000 gebieden berschermd moeten worden van stikstof, dan heb je opeens een probleem en kan je in het hele land niet meer een huis bouwen. Dus nu er in dit regeerakkoord staat dat ze de "versnippering van Natura-2000 gebieden willen gaan aanpakken" dan is de intentie dus om deze onzin er tussenuit te halen en gewoon onze grote nationale parken op te geven als Natura-2000 gebieden en hier dus streng te zijn op stikstof, maar minder streng op stikstof bij de spoorwegberm van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en minder streng bij een snelwegverbreding puur omdat de groenstrook tussen de rijrichtingen in is aangewezen als Natura-2000 gebied. (Disclaimer: deze twee voorbeelden zijn gebaseerd op sarcasme en niet de werkelijkheid.))

Je gebruikt nu natura2000 gebieden en de niet altijd kloppende wijze waarop dat is georganiseerd om te doen alsof het allemaal niet nodig is.

Het gaat echt mega kut met de natuur en we eten een creditcard aan plastic per pesoon per week. Het is wel best.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:15 uurVan wat ik heb gelezen (en een beetje mijn eigen kennis van nationale en EU wetgeving) zijn heel veel stappen al mogelijk binnen de nationale bevoegdheden. Een aantal grotere en ambitieuzere dingen willen ze inderdaad via de EU regelen en dat zal zeker lastig worden. Maar bijvoorbeeld op het vlak van migratie is er al vreselijk veel mogelijk op het gebied van ontmoedigen, omkeren van bewijslast, het strafbaar maken van illegaliteit en vastzetten van kansloze asielzoekers. (Dit laatste is nota bene momenteel een wetsvoorstel van het Europees Parlement waarvan ze, als ik het me goed herinner, hopen dat het ingaat in 2027.)

De ironie is dat in het akkoord ook staat dat ze zich aan het Dublin akkoord willen gaan houden en dus asielzoekers die de letterlijke grens oversteken willen terugsturen naar Duitsland of België. Dit is huidige EU wetgeving die Merkel toen enkelzijdig heeft opgebeblazen zonder dat de EU Duitsland daarvoor heeft gestraft, dus Nederland staat volledig in haar recht zich hieraan te houden. Ik vermoed dat hierop heel veel Europese weerstand zal komen als dit in de praktijk zal worden toegepast omdat we nu "een nieuwe realiteit hebben" (of welke onzin ze ook willen bedenken in Brussel) terwijl dit gewoon bestaande regelgeving is die deze coalitie wilt gaan handhaven.

Tot slot: Duitsland houdt zich niet aan de Dublin akkoorden, Frankrijk en Italië hebben zich nog nooit gehouden aan de begrotingsregels, Hongarije doet waar 't zin in heeft en Polen heeft een paar jaar terug geprobeerd haar rechtssysteem op te blazen en in alle gevallen kan de EU niets vanwege het veto recht. Wij kunnen dat ook hoor, als we willen.

Als dat zo was hadden alle vorige kabinetten er niet zo mee geworsteld. Daar hebben meerdere hele knappe koppen bij elkaar jarenlang over lopen broeden. Het lukt gewoon niet zonder dat we of uit Europa stappen of Europa zo ver krijgen  bepaalde zaken eenzijdig te wijzigen. Of dit nu gaat over migratie, Co2, of groene doelen/energie transitie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:02 uurHet kost wel heel veel geld allemaal. Iedereen is afgekocht en de basis voor de helft van de plannen kan alleen bestaan als Europa akkoord gaat.


Van wat ik heb gelezen (en een beetje mijn eigen kennis van nationale en EU wetgeving) zijn heel veel stappen al mogelijk binnen de nationale bevoegdheden. Een aantal grotere en ambitieuzere dingen willen ze inderdaad via de EU regelen en dat zal zeker lastig worden. Maar bijvoorbeeld op het vlak van migratie is er al vreselijk veel mogelijk op het gebied van ontmoedigen, omkeren van bewijslast, het strafbaar maken van illegaliteit en vastzetten van kansloze asielzoekers. (Dit laatste is nota bene momenteel een wetsvoorstel van het Europees Parlement waarvan ze, als ik het me goed herinner, hopen dat het ingaat in 2027.)

De ironie is dat in het akkoord ook staat dat ze zich aan het Dublin akkoord willen gaan houden en dus asielzoekers die de letterlijke grens oversteken willen terugsturen naar Duitsland of België. Dit is huidige EU wetgeving die Merkel toen enkelzijdig heeft opgebeblazen zonder dat de EU Duitsland daarvoor heeft gestraft, dus Nederland staat volledig in haar recht zich hieraan te houden. Ik vermoed dat hierop heel veel Europese weerstand zal komen als dit in de praktijk zal worden toegepast omdat we nu "een nieuwe realiteit hebben" (of welke onzin ze ook willen bedenken in Brussel) terwijl dit gewoon bestaande regelgeving is die deze coalitie wilt gaan handhaven.

Tot slot: Duitsland houdt zich niet aan de Dublin akkoorden, Frankrijk en Italië hebben zich nog nooit gehouden aan de begrotingsregels, Hongarije doet waar 't zin in heeft en Polen heeft een paar jaar terug geprobeerd haar rechtssysteem op te blazen en in alle gevallen kan de EU niets vanwege het veto recht. Wij kunnen dat ook hoor, als we willen.

Enforcer

Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:04 uurZoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

Ik heb dezelfde indruk.

Lynxian

Citaat van: Benji87 op 16/05/2024 | 18:01 uurEmoties moet je niet wegdrinken huzaar  ;)

Maar ter zake;

Zijn wij een beetje tevreden met het regeerakkoord?

Ik vind het voor 95% wel een goed regeerakkoord wat er ligt. Ze hadden alleen die passage van warmtepompen wel mogen schrappen, die gaat mij een hoop geld kosten
Zoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

(Even voor de mensen die moord en brand willen schreeuwen voor de natuur; toen de Natura-2000 gebieden werden opgesteld ging natuurlijk iedere EU lidstaat zijn nationale parken noteren als Natura-2000 gebied. Echter was er een ondergrens aan benodigde gebieden en Nederland voldeed hier niet aan omdat in het jaar 2000 er veel minder natuur was. Dus wat deden de Nederlandse politici? Ze gingen spelen met de definitie van "natuurgebied". Opeens werden de bermen naast spoorwegen gezien als Natura-2000 gebied, want ja, insecten maken er gebruik van, en zo eindig je met vele miniscule Natura-2000 gebiedjes door het hele land. Als je vervolgens stikstof gaat meten en vanuit Europese regelgeving de Natura-2000 gebieden berschermd moeten worden van stikstof, dan heb je opeens een probleem en kan je in het hele land niet meer een huis bouwen. Dus nu er in dit regeerakkoord staat dat ze de "versnippering van Natura-2000 gebieden willen gaan aanpakken" dan is de intentie dus om deze onzin er tussenuit te halen en gewoon onze grote nationale parken op te geven als Natura-2000 gebieden en hier dus streng te zijn op stikstof, maar minder streng op stikstof bij de spoorwegberm van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en minder streng bij een snelwegverbreding puur omdat de groenstrook tussen de rijrichtingen in is aangewezen als Natura-2000 gebied. (Disclaimer: deze twee voorbeelden zijn gebaseerd op sarcasme en niet de werkelijkheid.))

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 16/05/2024 | 18:01 uurEmoties moet je niet wegdrinken huzaar  ;)

Maar ter zake;

Zijn wij een beetje tevreden met het regeerakkoord?

Ik vind het voor 95% wel een goed regeerakkoord wat er ligt. Ze hadden alleen die passage van warmtepompen wel mogen schrappen, die gaat mij een hoop geld kosten

Het kost wel heel veel geld allemaal. Iedereen is afgekocht en de basis voor de helft van de plannen kan alleen bestaan als Europa akkoord gaat.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Tot op heden de enige reactie vanuit de 'defensie'bonden.