Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op Vandaag om 17:10Ik volg je logica maar binnen deze kabinetsvorm hoeft niet perse extern aangetrokken te worden. Volgens mij is de insteek dat ze kandidaten vanuit de partijen aanvullen met externe experts. Gijs zou dus als politicus in aanmerking komen. Ik denk dat het voor de BBB ook gewoon een politieke afweging is. Het is een positie die ze kunnen vullen met een kandidaat. Ik zou niet weten wie je anders zou moeten aantrekken. Als we in de richting van  van Uhm (die gaat het niet doen trouwens) moeten denken zou het dus een oud commandant moeten zijn?

Het zou n.m.m. echt een heel stuk beter een van Uhm op die post te zetten. Het moet een figuur zijn met veel draagvlak en doortastendheid. Dat is Tuinman simpelweg niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 12:49Tuinman is een politicus en indien je uitkomt bij een kenniskabinet is het juist iemand die ver van politiek afstaat en de organisatie kent.

Tuinman kent de organisatie niet, athans niet per definitie omdat hij er gewerkt heeft.

Bij een Kenniskab kom je veel eerder uit bij een van Uhm.

Ik volg je logica maar binnen deze kabinetsvorm hoeft niet perse extern aangetrokken te worden. Volgens mij is de insteek dat ze kandidaten vanuit de partijen aanvullen met externe experts. Gijs zou dus als politicus in aanmerking komen. Ik denk dat het voor de BBB ook gewoon een politieke afweging is. Het is een positie die ze kunnen vullen met een kandidaat. Ik zou niet weten wie je anders zou moeten aantrekken. Als we in de richting van  van Uhm (die gaat het niet doen trouwens) moeten denken zou het dus een oud commandant moeten zijn?

Huzaar1

Overigens grappig detail, militaire basis in de VS loop je zo in als je wil. Wellicht is er veel betere camera controle maar doort fort Moore loopt een publieke snelweg en is niet alles omheind met een hek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#24786
Rapport Algemene Rekenkamer

Defensie heeft boel nog lang niet op orde: chronisch personeelstekort en rammelende beveiliging

De beveiliging van militaire objecten rammelt nog aan alle kanten, ondanks een uitermate kritisch rapport van de Algemene Rekenkamer een jaar geleden. Daarbovenop kampt Defensie nog met een chronisch personeelstekort.

Hierdoor is de zogeheten 'operationele gereedheid' niet op het gewenste niveau. Met andere woorden: het leger is niet in staat om te doen waarvoor het is bedoeld. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn: dat er niet genoeg militairen zijn, dat deze niet goed genoeg getraind zijn of dat het materieel niet op orde is.

Bij het Nederlandse leger gaat het om een combinatie van bovengenoemde factoren, blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Algemene Rekenkamer. In dit verantwoordingsonderzoek wordt beoordeeld of belastinggeld wel volgens de regels wordt uitgegeven en of dat ook het beoogde resultaat oplevert.

Opnieuw onvoldoende
Over 2022 kreeg Defensie al een dikke onvoldoende van de Rekenkamer. En in 2023 is er eigenlijk maar bar weinig verbeterd, constateert de onafhankelijke instantie. Door een gebrek aan personeel - daarover later meer - is het materieel niet op orde. En de militairen die er zijn, zijn eigenlijk niet goed genoeg getraind om ingezet te worden.

Er zijn maar beperkte mogelijkheden om militairen te oefenen 'in het hoogste geweldsspectrum', schrijft de Rekenkamer. Daar komt bij dat de inzet van militairen in het oosten van Europa in het kader van NAVO-operaties en om Oekraïense militairen te trainen ook ten koste gaat van oefenen.

Te weinig rechterhanden
Het helpt daarbij niet mee dat er te weinig instroom is van militair personeel dat handig is op logistiek, technisch of IT-gebied. Weliswaar groeide het personeelsbestand in 2023 met 1,7 procent tot in totaal 68.193 voltijdsbanen, maar het gros van de nieuwe instroom bestond vooral uit burgerpersoneel.

En dan is er nog de beveiliging. De Rekenkamer waarschuwde vorig jaar dat het daar slecht mee gesteld was. Er is weinig veranderd, constateert de instelling een jaar later. Voor de problemen in beveiliging van versleutelde communicatie van wapensystemen - toch fijn als daar niemand bij kan - is nog niet eens een plan van aanpak gemaakt.

Excelsheet met maatregelen
En als het om de beveiliging van militaire objecten - zoals kazernes en oefenterreinen - gaat, is er ook nog een wereld te winnen. Het enige dat er is gebeurd is een bewustwordingscampagne onder militairen en een Excelsheet met een plan van maatregelen. "Ontoereikend", aldus de Rekenkamer.

De Rekenkamer adviseert het ministerie om deze zaken op orde te krijgen, en niet alleen maar te focussen op geld uitgeven om materieel te kopen. Net zo belangrijk zijn veilige en goede plekken om te oefenen voor militairen. En dat er daar ook voldoende van zijn.

Eerst zien, dan geloven
Deze boodschap lijkt erg op het algemene advies van de Rekenkamer aan het nieuwe kabinet, wat er ieder moment lijkt te komen. De internationale oorlogen en probleemdossiers als landbouw, woningnood en klimaat vragen om 'groot denken, maar ook om realistisch doen', schrijft de Rekenkamer.

"Aan beleid geen gebrek, aan uitvoering des te meer. De politiek heeft grote ambities, maar Nederlanders willen graag resultaat zien: eerst zien, dan geloven", geeft de instantie mee aan een nieuw kabinet.

https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/artikel/5450567/algemene-rekenkamer-kritisch-defensie-chronisch-personeelstekort



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#24785
Citaat van: silvester herc op Vandaag om 14:20Mee eens want ik heb op hem gestemDan Gijs Tuinman als Staatssecretaris!! ;) en natuurlijk hopelijk flink meer geld voor Defensie met het nieuwe Rechtse Kabinet geen woorden maar daden!!

Tuinman lijkt me een hele geschikte staatssec. maar het is lastig daarover te oordelen. Wat maakt een personage geschikt voor een ministerpost? Wat moet die persoon voor kwaliteiten hebben, wat moet zo'n personage vooral niet meebrengen omdat het effect in de functie zou kunnen beperken.

Tegenwoordig houden we niet meer van lezen en leren maar ik raad aan de situatie eind jaren 30 tussen de mindef en CDS te bestuderen. De hevige en intense situatie van die tijd laten zien dat een minister vooral moet verbinden en open moet staan voor de militaire expertise wanneer het daarom vraagt, maar tegelijkertijd moet waken dat het niet een kant op gaat die bedacht is vanuit zijn ivoren toren. Zoals onze huidige CDS die het lot van de landmacht graag in de schaal van politieke uitkomsten legt. Dat zou ook niet moeten kunnen als dat niet in het belamg van NLD ligt.

Een minister praat met andere ministers, is verder niet al te vormgevend aan het ministerie zelf. Deze functie wordt vaak veel te veel overschat. Stas is een stuk inhoudelijker, maar deze dossiers zijn omvangrijk en taai, en wat weet Tuinman nou over onderzeeërs of gevechtsvliegtuigen? Niet meer dan jij en ik.

Kortom, imo moet politiek leiderschap bij Mindef vooral verbindend, concreet en duidelijk zijn, en zo a-politiek als mogelijk. Inhoudelijke kennis is niet al te relevant maar wel wenselijk. Een Hillen is daarom het voorbeeld van een totaal ongeschikt persoon, huidige mindef is ook veel te politiek geëngageerd.

Ik ken Tuinman niet, maar zijn verbale optredens maken niet veel indruk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Benji87 op Vandaag om 12:45Als we praten over een kennis kabinet lijkt met me niets meer dan logisch dat ze dan bij Gijs Tuinman uitkomen. Het is een ministerspost voor de nr3 van de lijst en hij kent het ministerie als geen ander
Mee eens want ik heb op hem gestem
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 12:49Tuinman is een politicus en indien je uitkomt bij een kenniskabinet is het juist iemand die ver van politiek afstaat en de organisatie kent.

Tuinman kent de organisatie niet, athans niet per definitie omdat hij er gewerkt heeft.

Bij een Kenniskab kom je veel eerder uit bij van Uhm.
Dan Gijs Tuinman als Staatssecretaris!! ;) en natuurlijk hopelijk flink meer geld voor Defensie met het nieuwe Rechtse Kabinet geen woorden maar daden!!

Huzaar1

#24783
Citaat van: Benji87 op Vandaag om 12:45Als we praten over een kennis kabinet lijkt met me niets meer dan logisch dat ze dan bij Gijs Tuinman uitkomen. Het is een ministerspost voor de nr3 van de lijst en hij kent het ministerie als geen ander

Tuinman is een politicus en indien je uitkomt bij een kenniskabinet is het juist iemand die ver van politiek afstaat en de organisatie kent.

Tuinman kent de organisatie niet, athans niet per definitie omdat hij er gewerkt heeft.

Bij een Kenniskab kom je veel eerder uit bij een van Uhm.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: silvester herc op Vandaag om 12:06Nu ra ra wie wordt de nieuwe minister en Staatssecretaris van Defensie!!

Als we praten over een kennis kabinet lijkt met me niets meer dan logisch dat ze dan bij Gijs Tuinman uitkomen. Het is een ministerspost voor de nr3 van de lijst en hij kent het ministerie als geen ander

Ace1

#24781
Citaat van: Benji87 op Vandaag om 11:59We lijken een kabinet te gaan krijgen jongens..

En 3x raden wie daar gewoon aan mee doet  ;D

Plaskerk wordt genoemd als premier.
Als minister van onderwijs en cultuur was het geen verkeerde. In tegenstelling tot zijn opvolgster Marja van Bijsterveldt  die iedere keer de onderwijsraad om advies vroeg. Vroeg Plaskerk tijdens werkbezoeken om de mening van docenten en hierdoor was hij populair onder het onderwijs personeel.

silvester herc

Citaat van: Benji87 op Vandaag om 11:59We lijken een kabinet te gaan krijgen jongens..

En 3x raden wie daar gewoon aan mee doet  ;D
Nu ra ra wie wordt de nieuwe minister en Staatssecretaris van Defensie!!

Benji87

We lijken een kabinet te gaan krijgen jongens..

En 3x raden wie daar gewoon aan mee doet  ;D

Lynxian

Citaat van: ANP op 14/05/2024 | 21:19 uurDefensie koopt nog eens voor een half miljard aan munitie

ANP, 14-05-2024, 20:03

DEN HAAG-

Defensie koopt nog eens voor een half miljard euro aan munitie, schrijft demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat aan de Tweede Kamer. Het ministerie heeft daarmee sinds de inval van Rusland in Oekraïne al voor 2,5 miljard euro aan munitie gekocht.
De nieuwe bestelling omvat onder meer artillerie- en mortiergranaten, gps-geleide munitie voor raketartillerie, antiradarraketten voor de F-35 en antitankraketten. De munitie wordt tot en met 2028 geleverd. Volgens Van der Maat zal het ministerie in het najaar alweer nieuwe munitie gaan bestellen.
Mooi, er zit lekker wat peper achter de munitie-aankopen, hopelijk gaat dit zo nog wel even door.

Lex

Defensie koopt nog eens voor een half miljard aan munitie

ANP, 14-05-2024, 20:03

DEN HAAG-

Defensie koopt nog eens voor een half miljard euro aan munitie, schrijft demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat aan de Tweede Kamer. Het ministerie heeft daarmee sinds de inval van Rusland in Oekraïne al voor 2,5 miljard euro aan munitie gekocht.
De nieuwe bestelling omvat onder meer artillerie- en mortiergranaten, gps-geleide munitie voor raketartillerie, antiradarraketten voor de F-35 en antitankraketten. De munitie wordt tot en met 2028 geleverd. Volgens Van der Maat zal het ministerie in het najaar alweer nieuwe munitie gaan bestellen.

Ace1

Overheid haalt oud beleid van stal en gaat eigen kantoren beter over het land verdelen

Na een pauze van enkele decennia gaat de rijksoverheid weer actief werken aan een betere spreiding van de eigen kantoren over het land. Het kabinet hoopt daarmee bij te dragen aan de werkgelegenheid buiten de Randstad.

DEN HAAG

'Het belang van de regio gaat voortaan zwaarder wegen bij locatiekeuzes van onze kantoren', aldus demissionair minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken vrijdag na afloop van de ministerraad, waar het besluit werd genomen. Elke minister moet gaan inventariseren welke overheidsdiensten kunnen verhuizen naar een plek buiten Den Haag.

'Jarenlang hebben we vooral met een Haagse blik naar huisvesting gekeken, waardoor er meer rijksdiensten in de Randstad terecht zijn gekomen en er te weinig rijkswerkgelegenheid is in de provincies buiten de Randstad', aldus De Jonge. 'Efficiency gaf vaak de doorslag, terwijl dat niet het enige is dat telt. Er zijn ook andere belangen, zoals de aanwezigheid van het Rijk in de regio, nabijheid en zichtbaarheid van het Rijk voor de inwoners van de regio.'

grote uittocht
Spreiding van de rijkskantoren is zeker geen nieuwe gedachte, maar het is wel een tijd geleden dat het gebeurde. Vooral tussen 1960 en 1990, toen delen van het land achterbleven bij de sterke economische groei in de Randstad, maakten opeenvolgende kabinetten serieus werk van spreiding en kwam een grote uittocht uit de Randstad op gang. De Postcheque- en Girodienst (later opgegaan in de Postbank) vertrok als een van de eerste diensten, naar Arnhem. Een deel van de Belastingdienst volgde en werd gehuisvest in het Gelderse Apeldoorn.

In latere jaren verhuisde de directie van de telefoondienst PTT naar Groningen, evenals de Informatiseringsbank (het huidige Duo), die de studiefinanciering regelt. De Topografische Dienst ging naar Emmen en het Centraal Bureau voor de Statistiek verhuisde deels naar Heerlen en deels naar Voorburg. Ook het ambtenarenpensioenfonds ABP vertrok, naar Heerlen.

Zelfs de departementen zelf ontkwamen niet aan de spreidingsdrift: het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vestigde zich in Zoetermeer.

verzet en terugkeer
Dat ging allemaal niet zonder slag of stoot. Vele duizenden ambtenaren zagen zich gedwongen te verhuizen. Zij verzetten zich soms fel en sommige plannen gingen daarom niet door. Na 1990 werd het spreidingsbeleid losgelaten en kwam bovendien een omvangrijke privatiseringsgolf op gang. Nogal wat verzelfstandigde diensten verhuisden spoedig terug naar de Randstad.

Ook het ministerie van Onderwijs keerde begin deze eeuw terug naar Den Haag, met de overtuiging dat het beter was om dichter bij het vuur te zitten – nabij het Binnenhof en omringd door de andere departementen. 'Wij moesten altijd naar andere ministeries toe. We reden de hele dag op en neer in taxi's. Nu kunnen wij tenminste zelf in ons eigen gebouw af en toe iets organiseren', verklaarde een woordvoerder.

praktische bezwaren
Na een verkiezingscampagne die voor veel partijen in het teken stond van het versterken van 'de regio', vindt het demissionaire kabinet nu dat zulke argumenten minder zwaar wegen dan een goede spreiding. Met meer werknemers in de regio hoopt het 'beter te weten wat er in provincies speelt'. Bij elke uitbreiding of verhuizing van een rijkskantoor wordt daarom vanaf nu nadrukkelijk naar alternatieve locaties buiten de Randstad gekeken.

De Jonge erkent dat deze gang van zaken kan stuiten op praktische bezwaren, zoals een tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel in sommige regio's, maar hij hoopt dat de technische vooruitgang dit keer gaat helpen. 'Een oplossing kan zijn om in de beginfase extra in te zetten op hybride werken.'

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1223446/overheid-haalt-oud-beleid-van-stal-en-gaat-eigen-kantoren-bet