Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ace1

'Unieke situatie'

Beoogd premier Ronald Plasterk trekt zich terug, hoe nu verder?

Ronald Plasterk, de beoogd premier van het nieuwe kabinet, trekt zich terug. Geert Wilders moet dus nu op zoek naar een nieuwe premierskandidaat. Maar wie? "Dat dit allemaal gebeurt, is wel een unieke situatie", zegt politiek commentator Frits Wester.

Plasterk is de afgelopen dagen zwaar onder vuur komen te liggen, zegt Wester. "Niet alleen vanwege zijn niet al te beste verhouding met Pieter Omtzigt, maar er lopen ook onderzoeken naar hoe hij bepaalde patenten rondom zijn bedrijf heeft geregeld."

Volgens NRC dreigt Plasterk 'juridisch en financieel in de problemen te komen omdat een patent waarop hij ten onrechte het alleenrecht heeft geclaimd, op korte termijn in de VS toegekend gaat worden'.

In een verklaring in handen van De Telegraaf zegt Plasterk vandaag dat berichten die over hem zijn verschenen 'onjuist' zijn, maar in de weg staan van zijn benoeming tot minister-president. "Ik ben niet langer beschikbaar."

'Onmogelijk starten als premier'
Frits Wester benadrukt: "Er is nog niet bewezen dat Plasterk juridisch dan wel moreel iets laakbaars heeft gedaan, maar als je in dergelijke procedures verwikkeld bent, kun je onmogelijk starten als premier."

Maar: "Dit extraparlementaire kabinet vraagt om een premier die een breed vertrouwen en gezag geniet. Allereerst bij de deelnemende partijen, maar ook bij de oppositie. En dat is met Plasterk op dit moment niet het geval."

Hoe nu verder?
Geert Wilders moet nu op zoek naar een andere kandidaat. De PVV-leider is de winnaar van de afgelopen verkiezingen en moet een premierskandidaat naar voren schuiven waar de andere drie partijen zich ook in kunnen vinden. Het is nog niet duidelijk welke namen hij op het oog heeft.

Woensdag is er een debat in de Tweede Kamer over het formatieproces. Dan praat de Tweede Kamer over het verloop van de formatie.

Wilders heeft nog wel even tijd, zegt Wester. "Richard van Zwol, de vorige informateur, is als formateur aangesteld. Hij gaat de komende tijd de nieuwe ministerploeg samenstellen. Daarvoor is zes weken ingeruimd. Natuurlijk zullen de toekomstige ministers willen weten wie de nieuwe premier gaat worden, dus Wilders zal ook niet heel lang kunnen wachten met het bekendmaken van een nieuwe, geschikte minister-president."

'Alles is anders'
Wester stelt dat het proces in principe gewoon door kan gaan. "Dit hoeft niet per se tot vertraging te leiden."

Maar bijzonder is het wel hoe het allemaal gaat, besluit Wester. "Het is nog nooit gebeurd dat een beoogd premier zich terugtrekt. Eigenlijk gaat alles wel anders met dit toekomstige extraparlementaire kabinet."

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5451370/beoogd-premier-plasterk-trekt-zich-terug-maar-wie-dan-wel

Ace1

Regering Sint-Maarten na 17 dagen gevallen

De regering van Sint-Maarten is zeventien dagen na de beëdiging al gevallen. De coalitie onder leiding van premier Mercelina is de meerderheid kwijt, nu een van de leden heeft bekendgemaakt zijn partij te verlaten en als onafhankelijk parlementariër verder te gaan.

Sint-Maarten, een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden, had sinds 3 mei een nieuwe regering. Die kwam met moeite tot stand: na de verkiezingen in januari was er weliswaar snel een overeenkomst tussen vier partijen, maar er waren onder meer problemen met de screening van twee ministers.

De vier coalitiepartijen hadden ieder twee zetels. Dat leidde tot een nipte meerderheid in het parlement, dat vijftien zetels telt. De twee grootste partijen in het parlement, waaronder de NA van premier Silveria Jacobs, werden daardoor veroordeeld tot de oppositie.

Direct nieuw coalitieakkoord
Nu heeft parlementariër Kevin Maingrette zijn partij NOW verlaten. Hij heeft direct bekendgemaakt dat hij zijn handtekening heeft gezet onder een coalitieakkoord met de NA en de UP, allebei partijen waar hij in het verleden op de lijst stond. Dankzij de steun van Maingrette kunnen die partijen rekenen op een meerderheid.

Correspondent Dick Drayer:
"De nieuwe situatie biedt mogelijkheden voor oud-premier Jacobs om haar premierschap weer op te pakken en door te regeren. Ze zal alleen rekening moeten houden met de wensen van shipjumper Maingrette die haar nu aan een meerderheid van één zetel heeft geholpen.

Maar om daadwerkelijk tot een nieuwe regering te komen, moet de gouverneur nu eerst een nieuwe formateur aanwijzen."

https://nos.nl/artikel/2521245-regering-sint-maarten-na-17-dagen-gevallen

Ace1

Oud-minister Hennis wordt VN-gezant in Libanon

Oud-minister Jeanine Hennis-Plasschaert wordt speciaal gezant voor de Verenigde Naties in Libanon. Dat is bekendgemaakt door de VN.

Hennis (51) was de afgelopen ruim vijf jaar VN-gezant in Irak en maakte onlangs bekend daarmee te willen stoppen. Eerder was ze namens de VVD onder meer Europarlementariër en minister van Defensie in het kabinet-Rutte II.

Hennis wordt nu dus de hoogste vertegenwoordiger van de VN in Libanon, een land waar de spanningen al een tijd hoog zijn. De economie verslechtert er in hoog tempo en de machtige beweging Hezbollah vecht een gewapende strijd uit met buurland Israël.

In Libanon is Hennis de opvolger van de Poolse Joanna Wronecka. Ze is niet de eerste Nederlander aan het roer van het Libanese VN-kantoor Unscol: tussen 2015 en 2017 bekleedde oud-minister Sigrid Kaag diezelfde functie.

https://nos.nl/artikel/2521237-oud-minister-hennis-wordt-vn-gezant-in-libanon

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:02 uurHet kost wel heel veel geld allemaal. Iedereen is afgekocht en de basis voor de helft van de plannen kan alleen bestaan als Europa akkoord gaat.



Ik heb de tekst nog eens doorgelezen maar er zijn inderdaad wel wat op en aanmerkingen. Allereerst vind ik de ambitie wel goed maar voor een aantal cruciale items ben je wel heel erg overlegd aan de Europese unie. Zoals bijvoorbeeld:

- 1,5 miljard korting afdwingen bij de EU, kans is groot dat je dat niet krijgt met als gevolg een gat van 1,5 miljard
- aanpassingen in nitraat richtlijn. Wederom niet kansrijk en dat vormt toch het fundament in de nieuwe stikstof aanpak
- niet meedoen met asiel en immigratie beleid. Tja; je kan moeilijk de grenzen sluiten. Losstaand van wat je bij de EU wil afdwingen zit je ook nog met internationale verdragen waar je je aan moet houden. Het is sowieso opmerkelijk dat je immigratie wilt inperken terwijl je economie er praktisch op draait

Wat betreft het kopje klimaat:
- dit kabinet wil maar liefst 5 kerncentrales (Borsele + 4 nieuwe), ik ben pro kern energie maar weet wel dat deze ambitie ons 60-100 miljard kan kosten (afhankelijk van ambities). Ik ben ook bang dat dit wind en zonne energie naar de achtergrond zal schuiven
- saldering zonne energie verdwijnt, tja ze naaien je links of rechtsom altijd wel met dit soort dingen.
- (hybride) warmtepomp niet verplicht van 2026. Dat is voor mij als ondernemer een groot gemis aangezien mijn bedrijf hier veel geld in heeft gestoken met het oog op toekomstige ontwikkelingen. Maar ik denk voor Nederland ook. Oekraïne heeft nl wel laten zien hoe afhankelijk wij zijn geworden van het buitenland mbt gas. Dat is nu misschien nog erger nu Groningen dicht is. Wij moeten niet alleen van het gas af vanwege het milieu maar vooral vanwege onze strategische afhankelijkheid

Maar goed, de ambities zijn er in ieder geval. Ik denk dat ze daar maar mee moeten beginnen

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Plasterk ziet af van premierschap: 'Beschuldigingen belemmerend voor functioneren'

Ex-informateur Ronald Plasterk wordt geen premier van Nederland. Hij trekt zich terug als kandidaat, zo laat hij weten in een verklaring.

"Ik ben niet langer beschikbaar om de leider van het kabinet te worden", valt daar te lezen. Hij noemt aantijgingen aan zijn adres "in essentie onwaar en voor het overige futiel", maar noemt de beeldvorming wel "belemmerend voor mijn eventuele functioneren als minister-president".

"Ik ben volledig integer, en was bereid om die integriteit uitputtend te laten toetsen door de formateur en zijn adviseurs", vervolgt de PvdA'er, die eraan toevoegt erop te vertrouwen "dat dit kabinet er komt, dat goede plannen heeft voor het land".

'Onverdiend'
Plasterk was door PVV-leider Wilders achter de schermen gepolst, maar de afgelopen week ontstonden er steeds meer vraagtekens over de verkoop van zijn bedrijf. Hijzelf had daar miljoenen voor gekregen terwijl andere betrokkenen het nakijken hadden.

"Ik heb heel veel respect voor je Ronald. Je verdient dit niet, maar ik begrijp je besluit", reageert Geert Wilders op X. "Je zou wat mij betreft een uitstekende MP zijn geweest."

"Erg jammer!", reageert Caroline van der Plas. "Ik wens Ronald sterkte en vind het verschrikkelijk dat hij zonder proces of uitkomsten van onderzoeken als persoon voor het leven is beschadigd."

De andere twee coalitiepartners hebben nog niet gereageerd. Er moet nu inderhaast gezocht worden naar een alternatief, omdat de vier partijen PVV, VVD, NSC en BBB voor het begin van de zomervakantie officieel van start willen gaan met hun coalitie.

In maart publiceerde NRC een reconstructie onder de kop 'Hoe Ronald Plasterk miljonair werd en de universiteit het nakijken had'. Volgens de krant heeft Plasterk miljoenen euro's verdiend terwijl het UMC Amsterdam en een wetenschapper er bekaaid afkwamen.

Het gaat over Plasterks tijd na zijn vertrek uit Den Haag in 2017, toen hij weer aan de slag was gegaan als biomedisch wetenschapper en een bedrijf startte. Het Amsterdam UMC heeft een onderzoek ingesteld na deze berichtgeving.

Politiek verslaggever Xander van der Wulp:
"De druk op Plasterk om zich terug te trekken werd in het weekend groot. Alleen al het feit dat er nog een onderzoek naar hem liep, werd al een obstakel voor de volgende fase in de formatie. Pas als duidelijk zou zijn dat Plasterk in de patentkwestie niets te verwijten is, zou hij premier kunnen worden. De tijd om daarop te wachten is er niet.

Wilders heeft nu wel een probleem. Een uitgebreid lijstje met meerdere kandidaten voor het premierschap heeft hij niet. Het ligt voor de hand dat formateur Richard van Zwol, zodra hij is benoemd, in gesprek gaat met de vier partijen die het hoofdlijnenakkoord sloten. Zij zullen samen moeten bekijken of er een nieuwe geschikte kandidaat te vinden is. Daarbij houdt Wilders voorlopig wel het initiatief."

https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2521181-plasterk-ziet-af-van-premierschap-beschuldigingen-belemmerend-voor-functioneren

Ace1

Rutte wilde in 2017 al zijn opvolging regelen

De top van de VVD had al in 2017 een opvolger voor Mark Rutte willen aanwijzen. Het was de bedoeling dat Jeanine Hennis-Plasschaert fractievoorzitter zou worden, zodat ze bij volgende Kamerverkiezingen tot lijsttrekker kon worden gekozen. Rutte zou dan bij die verkiezingen plaatsmaken voor Hennis, zo was de afspraak.

Dat staat in het boek Het Raadsel Rutte, van politiek journalisten Ron Fresen (ex-NOS) en Wilma Borgman (NOS) dat morgen verschijnt.

Het plan mislukte: Hennis moest in 2017, tijdens de formatie van het kabinet-Rutte III, aftreden als demissionair minister van Defensie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in een rapport dat twee Nederlandse militairen in Mali waren omgekomen door een ongeluk dat het gevolg was van ernstige tekortkomingen bij Defensie.

Dat ze zo kort daarna zou overstappen naar het fractievoorzitterschap was politiek onmogelijk, oordeelde de leiding van de partij.

Geen alles opeisende baan
In plaats van Hennis werd Klaas Dijkhoff de nieuwe fractievoorzitter. Dijkhoff had niet de ambitie om partijleider te worden en al helemaal geen belangstelling voor het premierschap. Hij was vader van een jong gezin en wilde geen alles opeisende baan.

In het boek vertelt Dijkhoff hoe Rutte druk op hem uitoefende om het toch te doen: "Hij zei: hoe kun je dat nou niet ambiëren? Je bent een politicus, dit is toch het hoogst haalbare? Als ik in de weg zit moet je het zeggen, dan moet ik gewoon opzij stappen. En dan zei hij bijvoorbeeld dat ik toch in het Catshuis (ambtswoning premier, red.) kon gaan wonen, dan zie je je gezin elke dag en daar zijn ook scholen." Maar Dijkhoff had echt geen belangstelling en vertrok in 2021 uit Den Haag.

Intussen brak ook de coronacrisis uit en Rutte moest alle zeilen bijzetten om die in goede banen te leiden. Uiteindelijk gingen de liberalen voor de vijfde keer met hem als lijstrekker de verkiezingen van 2021 in. Opnieuw werden ze de grootste. Het kabinet-Rutte IV kwam met veel moeite tot stand.

Nadat dat kabinet al na anderhalf jaar was gevallen, kwam Rutte in een, naar eigen zeggen, "epifaan moment" tot de conclusie dat zijn rol is uitgespeeld. Dilan Yesilgöz werd in 2023 zijn opvolger als lijsttrekker.

Eerste vrouwelijke premier
Overigens speelde de opvolgingskwestie ook al in 2014, staat in het boek van Fresen en Borgman. De VVD stelde toen in allerijl een scenario op om Rutte te vervangen, mocht die naar Brussel vertrekken om EU-president Herman van Rompuy op te volgen. Rutte stond in alle belangrijke Europese hoofdsteden bovenaan het lijstje van gewenste kandidaten, hoewel hij zelf niet wilde.

Halbe Zijlstra, destijds VVD-fractievoorzitter, zegt in het boek hoe het plan van de partijtop eruitzag, als Rutte geen nee meer kon zeggen: "Het plan was dat minister Edith Schippers (Volksgezondheid) hem dan zou opvolgen. Dan zouden we ook de eerste vrouwelijke premier leveren. Een prima uitgangspositie voor de volgende verkiezingen, tenzij zij er niks van zou bakken natuurlijk."

Zover kwam het niet, uiteindelijk werd de huidige Poolse liberale premier Donald Tusk de opvolger van Van Rompuy.

https://nos.nl/artikel/2520356-rutte-wilde-in-2017-al-zijn-opvolging-regelen

Ace1

Dreiging uit Rusland zet vliegbasis Gilze-Rijen in volle oorlogsmodus

De wereld is veranderd door de oorlog in Oekraïne. En de 1400 medewerkers van vliegbasis Gilze-Rijen voelen de Russische dreiging als geen ander. Volgens commandant Pier Schipmölder bereidt de vliegbasis zich voor op volle oorlogsmodus: "Nu gaat het om: hoe gaan we die grote oorlog vechten? We voelen haast om Defensie zo snel mogelijk weer op een niveau te krijgen waarmee we tegen Rusland kunnen optreden."

Defensie, en daarmee de vliegbasis, maakt volgens Schipmölder nu een enorme omslag mee. Van jarenlang bezuinigen naar groei. Bijzonder om dan de baas te zijn, geeft hij toe. Maar hij voelt ook de druk: "Ik vind de ontwikkelingen in de wereld buitengewoon zorgelijk. En ik voel de verplichting om met onze helikopters inzetbaar te zijn."

25 jaar lang draaide het bij Defensie om vredesoperaties. "Die waren makkelijker, omdat de tegenstander minder sterk is." Hoe anders is dat met die nieuwe tegenstander, Rusland: "Nu moeten we altijd klaarstaan op een heel hoog niveau. Steeds meer mensen staan op afroep klaar voor als we direct betrokken raken bij het conflict. En als je niet wint, verlies je ook meteen. Dus we moeten alles op alles zetten om te winnen."

Schipmölder is sinds eind 2022 de baas van het Defensie Helikopter Commando. Gilze-Rijen is de grootste vliegbasis, daarnaast zijn er bases in Den Helder, Deelen en Texas (VS).

De manier van werken is enorm veranderd, weet Schipmölder: "Vroeger stuurden we eenheden van vier tot acht helikopters naar Irak, Afghanistan of Mali. Nu moeten het twee of drie keer zo veel helikopters zijn. En er is meer munitie nodig. En reserveonderdelen."

Maar als helikoptereenheden meer geoefend moeten zijn, is er automatisch ook meer overlast voor de omgeving. Omdat Defensie weer moet groeien, presenteerde het in december vorig jaar een verlanglijst: 'Ruimte voor Defensie'. Eén van de opvallende dingen die daarop stond: de mogelijkheid om op vliegbasis Gilze-Rijen ook weer te kunnen oefenen met gevechtsvliegtuigen. Omliggende gemeentes stonden op de achterste benen om daartegen protest aan te tekenen.

"Het oefenen met gevechtsvliegtuigen op Gilze-Rijen is nooit weggeweest", nuanceert Schipmölder. "Maar er komt meer behoefte. Zowel van onze eigen gevechtsvliegtuigen als van die van de NAVO die hier komen oefenen. Maar er is nog niks besloten. Het zijn allemaal wensen van Defensie naast de andere grote opgaven voor Nederland, zoals: klimaat, woningmarkt, duurzaamheid en de energietransitie. En daar komen besluiten uit."

Er zullen heel moeilijke keuzes gemaakt moeten worden, weet Schipmölder: "Dat het, met al die opgaves, pijn gaat doen, dat is zeker. We gaan dat aan alle kanten merken." Postief voor Schipmölder is dat de samenleving door de Russische dreiging met een andere blik naar zijn werk en dat van zijn collega's kijkt: "Ik heb weinig gesprekken meer over het bestaansrecht van Defensie. En dat is wel eens anders geweest."

Maar het voelt voor Schipmölder niet zo dat hij daardoor, bij het maken van die moeilijke keuzes, een stuk sterker staat: "De energietransitie is voor ons ook belangrijk. We snappen ook wel dat dat niet kan door niks te doen. En we werken voor de burgers van Nederland, we zijn er niet op uit om ze overlast te bezorgen."

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4470713/dreiging-uit-rusland-zet-vliegbasis-gilze-rijen-in-volle-oorlogsmodus

Benji87

Citaat van: Parera op 17/05/2024 | 19:44 uurDat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).

Het punt is dat Schiphol moet gaan spreiden. Niet vanwege C02, niet vanwege stikstof maar vanwege geluidsoverlast ivm met een gerechtelijke uitspraak. Het is dus wel een belangrijke vraag, voor in ieder geval de burgerluchtvaart, wat er gaat gebeuren met Lelystad

Umbert

Citaat van: Parera op 17/05/2024 | 19:44 uurDat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).
Zal wel weer een boel tegenstand geven maar zie het ook gebeuren, zelfde als ik Twente wel weer open zie gaan, en voor de civiele markt er zijn in Noord/Oost en Zuid Nederland genoeg (semi)burger velden die uitbreiding aankunnen, moet misschien de mens uit het westen wel eens hier naar toe maar wat is probleem omgekeerd lukt het ook, en die weg is even lang.

Parera

Citaat van: bergd op 17/05/2024 | 19:35 uurHet nieuw regeerakkoord zegt niks over de toekomst van Lelystad airport

Dat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).

bergd

Het nieuw regeerakkoord zegt niks over de toekomst van Lelystad airport

Huzaar1

Ik wil weg blijven van wetten en regels als het aankomt op natuur. Vindt de co2 discussie ook niet op zichzelf interessant,  wel algemene besef dat de natuur naar de scheiß is.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:17 uurAls dat zo was hadden alle vorige kabinetten er niet zo mee geworsteld. Daar hebben meerdere hele knappe koppen bij elkaar jarenlang over lopen broeden. Het lukt gewoon niet zonder dat we of uit Europa stappen of Europa zo ver krijgen  bepaalde zaken eenzijdig te wijzigen. Of dit nu gaat over migratie, Co2, of groene doelen/energie transitie.
Nou moe, drie paragraven over wat er nationaal wel mogelijk is - maar wat in vorige kabinetten niet mogelijk was omdat de linkse elementen om ideologische redenen niet zo ver willen gaan - en je zegt dat we Europa nodig hebben. Juist mijn hele argument is dat voor best veel punten dit niet nodig is omdat het nationaal opgepakt kan worden en Europa hiervoor niet in de weg staat.

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:33 uurJe gebruikt nu natura2000 gebieden en de niet altijd kloppende wijze waarop dat is georganiseerd om te doen alsof het allemaal niet nodig is.

Het gaat echt mega kut met de natuur en we eten een creditcard aan plastic per pesoon per week. Het is wel best.
Nee, je leest selectief, zoals je wel vaker doet als het om de natuur gaat. Ik waardeer je passie ervoor maar mijn punten gaan niet over hoe goed of slecht deze maatregelen zijn voor de natuur; ik geef aan hoe het één en ander is geregeld, wat de plannen zijn en hoe je ermee - binnen de Europese kaders - mee om kan gaan op een manier zoals onze buren dat ook doen. Dat zegt niks over hoe goed of slecht voor de natuur dit is of hoe mijn creditcard smaakt.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:04 uurZoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

(Even voor de mensen die moord en brand willen schreeuwen voor de natuur; toen de Natura-2000 gebieden werden opgesteld ging natuurlijk iedere EU lidstaat zijn nationale parken noteren als Natura-2000 gebied. Echter was er een ondergrens aan benodigde gebieden en Nederland voldeed hier niet aan omdat in het jaar 2000 er veel minder natuur was. Dus wat deden de Nederlandse politici? Ze gingen spelen met de definitie van "natuurgebied". Opeens werden de bermen naast spoorwegen gezien als Natura-2000 gebied, want ja, insecten maken er gebruik van, en zo eindig je met vele miniscule Natura-2000 gebiedjes door het hele land. Als je vervolgens stikstof gaat meten en vanuit Europese regelgeving de Natura-2000 gebieden berschermd moeten worden van stikstof, dan heb je opeens een probleem en kan je in het hele land niet meer een huis bouwen. Dus nu er in dit regeerakkoord staat dat ze de "versnippering van Natura-2000 gebieden willen gaan aanpakken" dan is de intentie dus om deze onzin er tussenuit te halen en gewoon onze grote nationale parken op te geven als Natura-2000 gebieden en hier dus streng te zijn op stikstof, maar minder streng op stikstof bij de spoorwegberm van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en minder streng bij een snelwegverbreding puur omdat de groenstrook tussen de rijrichtingen in is aangewezen als Natura-2000 gebied. (Disclaimer: deze twee voorbeelden zijn gebaseerd op sarcasme en niet de werkelijkheid.))

Je gebruikt nu natura2000 gebieden en de niet altijd kloppende wijze waarop dat is georganiseerd om te doen alsof het allemaal niet nodig is.

Het gaat echt mega kut met de natuur en we eten een creditcard aan plastic per pesoon per week. Het is wel best.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"