Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages?
Wat ook een zeer belangrijke factor is ikv verplaatsing maar Zaventem is het feit dat ook dit vliegveld aan de max. zit vwb geluid.
Het is aannemelijk dat deze verplaatsing tot nog meer protesten gaat leiden van de onderliggende dorpen.
Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Waarom die vliegtuigen niet naar Gilze-Rijen (gaan toch 17 Cougars weg....) en dan de Herc's alleen voor onderhoud naar Melsbroek?
Ook op GIRY zijn er grote problemen met de geluidsbox. Zeker vanuit de nieuwbouwwijk.
Dit zijn allerlei zaken die steeds meer gaan meespelen.

Mourning

van 23 naar 63 miljard in 10 jaar tijd en dan NOG een tegenvaller van 2 miljard krijgen??? WTF!??  :confused:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: ANP op 18/05/2011 | 17:57 uur
D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi wilde woensdag van minister Hans Hillen van Defensie weten of het klopt dat hij meer moet bezuinigen nu verscheidene ministeries zijn bijgesprongen om de tegenvaller van ruim twee miljard euro in de gezondheidszorg op te vangen.
Vreemd. Vanwege tekorten in de begroting van gezondheidszorg, moet Defensie solidair zijn. Maar bij de tekorten bij Defensie vanwege oa de uitzendingen, moet Defensie de eigen broek ophouden. Hoezo solidariteit? :sick:

Lex

Mogelijk extra bezuinigingen bij Defensie


DEN HAAG - Het ministerie van Defensie, dat de komende jaren ingrijpend moet bezuinigen, krijgt mogelijk te maken met extra bezuinigingen. D66-Tweede Kamerlid Wassila Hachchi wilde woensdag van minister Hans Hillen van Defensie weten of het klopt dat hij meer moet bezuinigen nu verscheidene ministeries zijn bijgesprongen om de tegenvaller van ruim twee miljard euro in de gezondheidszorg op te vangen.

''Dat gaan we zien op Prinsjesdag'', was aanvankelijk alles wat Hillen daarover in een overleg met de Tweede Kamer wilde zeggen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk wees hem er vervolgens op dat hij eerder had gezegd geen nieuwe bezuinigingen te zullen accepteren.

''Het resultaat van het kabinetsberaad komt pas op Prinsjesdag naar buiten. Mijn inzet is bekend. We gaan het allemaal zien'', zei Hillen daarop.

PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink legde hem voor dat er binnen Defensie wordt gesproken over nieuwe tegenvallers van miljoenen. Hillen zei dat hem daarvan niets bekend is.

© ANP 
Uitgegeven: 18 mei 2011 17:51
Laatst gewijzigd: 18 mei 2011 17:51

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 18/05/2011 | 17:40 uur
Welke toelages??

De buitenlandtoelages die voor Belgie en Duitsland 3 jaar geleden juist OMHOOG zijn gegaan....

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Ik heb het vandaag ook horen zeggen op het werk. Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages?

Welke toelages??

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 18/05/2011 | 17:33 uur
Citaat van: jurrienvisser op 18/05/2011 | 08:46 uur
Defensie sluit ook vliegbasis Eindhoven

Ik heb het vandaag ook horen zeggen op het werk. Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages? Waarom die vliegtuigen niet naar Gilze-Rijen (gaan toch 17 Cougars weg....) en dan de Herc's alleen voor onderhoud naar Melsbroek?

Gilze-Rijen lijkt me ook een beter idee dan bij de buren... Woensdrecht zou ook nog een idee zijn gezien alle toekomstige aktiviteiten die men daar wil ontplooien.

A.J.

Citaat van: Oorlogsvis op 18/05/2011 | 17:13 uur
Ik had liever gezien dat de KMAR zijn laatste bon had geschreven, ipv de LEOPARD zijn laatste schot.

Als ze maar niet naar het voorbeeld van de burgercollega's gaan kijken.

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 18/05/2011 | 08:46 uur
Defensie sluit ook vliegbasis Eindhoven

Ik heb het vandaag ook horen zeggen op het werk. Ik snap dat je geen vliegveld open wilt houden voor 6 vliegtuigen, maar ik vraag me af of een paar honderd extra collega's in het buitenland zo "slim" is qua huisvesting en toelages? Waarom die vliegtuigen niet naar Gilze-Rijen (gaan toch 17 Cougars weg....) en dan de Herc's alleen voor onderhoud naar Melsbroek?

Oorlogsvis

Citaat van: A.J. op 18/05/2011 | 16:49 uur
Laatste schot uit Leopardtank

Bergen Hohne -

De Leopardtank heeft woensdagmiddag zijn laatste schoten gelost. Dat gebeurde op het schietterrein in Bergen Hohne in Duitsland in aanwezigheid van zo'n 350 militairen uit Havelte. De commandant van het 42e tankbataljon uit Havelte loste een van de vier schoten.

Defensie heeft begin deze maand zestig Leopard 2 A6 tanks uit bedrijf gehaald vanwege bezuinigingen. Dertig deden dienst in Havelte, de overige dertig hadden Oirschot als thuisbasis. De 350 militairen van het bataljon uit Havelte moeten net als hun collega's uit Oirschot, op zoek naar een nieuwe baan. Ze hopen binnen Defensie aan de slag te kunnen.

DVHN

Ik had liever gezien dat de KMAR zijn laatste bon had geschreven, ipv de LEOPARD zijn laatste schot.

A.J.

Laatste schot uit Leopardtank

Bergen Hohne -

De Leopardtank heeft woensdagmiddag zijn laatste schoten gelost. Dat gebeurde op het schietterrein in Bergen Hohne in Duitsland in aanwezigheid van zo'n 350 militairen uit Havelte. De commandant van het 42e tankbataljon uit Havelte loste een van de vier schoten.

Defensie heeft begin deze maand zestig Leopard 2 A6 tanks uit bedrijf gehaald vanwege bezuinigingen. Dertig deden dienst in Havelte, de overige dertig hadden Oirschot als thuisbasis. De 350 militairen van het bataljon uit Havelte moeten net als hun collega's uit Oirschot, op zoek naar een nieuwe baan. Ze hopen binnen Defensie aan de slag te kunnen.

DVHN

Hans87

Er is een potje gevonden!  

Miljoenenfraude in vastgoedsector
De vastgoedsector heeft de afgelopen jaren voor een miljard euro aan omzet niet gemeld bij de belastingdienst.
Bron: http://nos.nl/artikel/241291-miljoenenfraude-in-vastgoedsector.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lief kabinet, zet het mes er eens in!



Geplaatst door Michael van der... op 17 mei, 2011 - 17:45 in Frontpage


Snijden, snijden, snijden; dat moet hét motto zijn van het kabinet Rutte-Verhagen.

De heren lopen op dit moment namelijk 254 miljoen euro achter op de voorgenomen bezuinigingen. Dit terwijl men defensie zo ongeveer helemaal aan het uitkleden is.

Tja, aan de andere kant geldt natuurlijk ook dat de overheid de krijgsmacht al decennia geleden de oorlog verklaarde. Wat dat betreft valt er in absolute cijfers natuurlijk niet zo heel veel te bezuinigen.

Maar goed, dat terzijde.


In het regeerakkoord was afgesproken in 2011 2,9 miljard te bezuinigen en tot nog toe is voor dit jaar 2,65 miljard feitelijk ingeboekt. Dat komt overeen met 91 procent van het bezuinigingsdoel.

Voor de politiek is 91% natuurlijk geen slechte score. Sterker nog, daar zou ieder ander kabinet buitengewoon trots op zijn.

Helaas geldt dat niet voor dít kabinet. De aangekondigde bezuinigingen zijn namelijk al vrij miniem, daar zijn we het op rechts allemaal over eens. Er moet eigenlijk veel meer gesneden worden in de staatsfinanciën, niet (iets, weliswaar, maar toch) minder.

Uiteindelijk willen de regeringspartijen in 2015 zo'n 18 miljard euro bezuinigd hebben. Dat klinkt als een hele boel, maar feitelijk valt het wel mee. Als we de staatskas werkelijk op orde willen brengen en de economie weer enigszins solvent willen maken zullen we eerder rond de 25 miljard moeten bezuinigen. De werkelijke uitdaging voor het zogenaamde meest rechtse kabinet ooit bestaat er dan ook niet uit om de beloofde bezuinigingen door te voeren, maar om er nog een schepje bovenop te doen.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/05/lief-kabinet-zet-het-mes-er-eens-in#comment-83692

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#128
Defensie sluit ook vliegbasis Eindhoven

Door Martijn Delaere •18.05.11 •1 reactie

Defensie sluit de vliegbasis Eindhoven. Enkele jaren geleden werden reeds de vliegbases Soesterberg en Twente gesloten. Minister Hans Hillen (CDA, Defensie) zal de sluiting van de vliegbasis deze zomer bekendmaken in zijn strategisch vastgoedplan.

Werk
De vliegbasis biedt aan duizend mensen werk. De twee KDC-10 transport/tankervliegtuigen en vier Hercules-transportvliegtuigen van de Koninklijke luchtmacht verhuizen naar de Belgische basis Melsbroek nabij Brussel. De Nederlandse vliegtuigen worden met de elf Hercules en drie Airbussen van de Belgische luchtmacht in één pool samengebracht. Een derde DC-10, die voor 37 miljoen euro is gekocht en verbouwd en op Eindhoven in gebruik is genomen, wordt te koop gezet.

Vastgoed
Op de vliegbasis Eindhoven is ook Eindhoven Airport gevestigd, dat voor 51 procent eigendom is van de Schiphol Group. De gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant zijn elk voor 24,5 procent eigenaar van Eindhoven Airport. Het is het grootste regionale vliegveld van Nederland, met vorig jaar 2,1 miljoen passagiers. De grond is van Defensie. Defensie wil deze verkopen aan de aandeelhouders van Eindhoven Airport, die ook zullen moeten zorgen voor de luchtvaartondersteuning die nu nog wordt geleverd door de luchtmacht. De Brabantse gedeputeerde Ruud van Heugten (CDA, Financiën en Mobiliteit) zegt deze week in Binnenlands Bestuur wel gehoord te hebben van het voornemen om de vliegtuigen te verplaatsen, maar zegt nog niets te hebben vernomen van Defensie over de verkoop van vastgoed.

Hoorzitting
Minister Hillen zei vorige maand in zijn bezuinigingsbrief dat hij op 1 juli zou vertellen welke defensielocaties worden gesloten, maar die bekendmaking is uitgesteld tot 'deze zomer'. Maandag organiseert de Tweede Kamercommissie voor Defensie een hoorzitting over de bezuinigingen; donderdag is de landelijke actiedag van de zeven militaire vakbonden in Den Haag. Op 6 juni is het overleg met de Tweede Kamer over de beleidsnota. In totaal verdwijnen bij Defensie 12.300 arbeidsplaatsen; 2.300 vacatures zijn al niet vervuld, 4.000 banen verdwijnen door natuurlijk verloop en 6.000 medewerkers worden ontslagen.

Bron: Binnenlands Bestuur.nl

Lex

Rondetafelgesprekken Beleidsbrief

De gezamenlijke officierenverenigingen (FVNO|MHB, NOV, KVNRO en KVMO) hebben ten behoeve van de rondetafelgesprekken over de Beleidsbrief op 23 mei a.s. een notitie aangeboden aan de Vaste Kamercommissie voor Defensie. Tijdens deze rondetafelgesprekken in de Tweede Kamer krijgen diverse sprekers, waaronder de voorzitters van centrales van overheidspersoneel, de mogelijkheid te reageren op de Beleidsbrief van de Minister van Defensie van 8 april jl. Ook in de aanloop naar de rondetafelgesprekken is door de gezamenlijke officierenverenigingen gesproken met Kamerleden van alle politieke partijen in de lijn van deze notitie.

Op 6 juni a.s. wordt de beleidsbrief besproken in een notaoverleg in de Tweede Kamer. De leden van de Vaste Kamercommissie voor Defensie hebben naar aanleiding van de Beleidsbrief 463 vragen aan de regering gesteld. De beantwoording van deze vragen wordt op 19 mei verwacht.

Lees hier de feitelijke vragen die zijn gesteld naar aanleiding van de beleidsbrief.

Pro Def, 17 mei 2011