Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op Vandaag om 11:50Was in 2020, intimidatie bezoekje omdat Baudet tegen de NAVO agressie is, dat wordt niet getolereerd door de deep state.
Helaas voor de Nederlandse Deep state wordt Baudet beschermd door Israël.

Nee, dit was omwille de FVD en voorop Thierry Fraudet en zijn Russische connecties.

Russische CONNECTIES

RUSSISCH. Nederlandse partij met RUSSISCHE  geheime CONNECTIES.

Hopelijk is het nu duidelijk, bedankt voor je aandacht betreft deze situatie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 11:39Ik hoop dat de AIVD en MIVD hier beiden nog scherper opzitten dan ze al deden.

Leuk feitje; Baudet kreeg enkele jaren geleden een onaagkenosigd bezoekje thuis door de MIVD om hem te vertellen dat ze weten waar hij mee 'bezig' is.

De FVD is 5e colonne.
Was in 2020, intimidatie bezoekje omdat Baudet tegen de NAVO agressie is, dat wordt niet getolereerd door de deep state.
Helaas voor de Nederlandse Deep state wordt Baudet beschermd door Israël.

Huzaar1

Ik hoop dat de AIVD en MIVD hier beiden nog scherper opzitten dan ze al deden.

Leuk feitje; Baudet kreeg enkele jaren geleden een onaagkenosigd bezoekje thuis door de MIVD om hem te vertellen dat ze weten waar hij mee 'bezig' is.

De FVD is 5e colonne.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

'Racistische en extreemrechtse eregasten op kerstgala jongerentak FvD'

Op het kerstgala van de jongerentak van Forum voor Democratie waren vorige maand gasten met racistische, identitaire en extreemrechtse opvattingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. De krant noemt onder anderen de Nederlander John A., de Duitser Severin Köhler en de Sloveen Zan Zalec.

John A. werd vorig jaar tot een halfjaar cel veroordeeld voor de projectie van racistische teksten op de Erasmusbrug tijdens de jaarwisseling van 2022 naar 2023. Hij is een van de gezichten van White Lives Matter, een extremistische groep die gelooft dat het witte ras wordt bedreigd en beschermd moet worden.

De NOS keek in 2023 mee in het Telegram-kanaal van de groep. In een manifest stond dat de groep een land nastreeft waar minimaal 99 procent van de inwoners "blank" is. De mensen voor wie dat niet geldt, mogen tijdelijk verblijven als dat "ten gunste van de Blanken" is.

AIVD waarschuwt voor vechtclubs
John A. is ook lid van Active Club Dietsland. Dat is een van de rechts-extremistische vechtclubs waar de AIVD sinds enkele jaren voor waarschuwt. Die groepen bereiden zich volgens de inlichtingendienst voor op de in hun ogen "onvermijdelijke rassenstrijd".

Voorzitter Iem Al Biyati van de jongerentak van FVD zegt in de Volkskrant hier niets van te weten. "Wat is een active club? Wat wordt daarmee bedoeld? (...) Zegt mij niets." Ze zegt toch dat het goed zou kunnen dat leden van die clubs op het gala waren. "Er waren 300 man."

Over de aanwezigheid van John A. zegt Biyati: "Zover ik weet, is die John niet veroordeeld wegens geweld, maar voor het uiten van een mening. Wij willen geen gedachtepolitie spelen en mensen uitsluiten vanwege het uiten van bepaalde meningen."

Identitaire Beweging aanwezig op gala
Op het kerstgala van de jongerentak van FvD waren ook prominente gezichten van de Identaire Beweging, zoals de Duitser Severin Köhler. Hij was lid van de AfD, de partij die door de inlichtingendienst is bestempeld als rechts-extremistisch, maar de AfD zelf zou hem te extreem hebben gevonden. Vorig jaar zou hij daarom uit zijn functie als gemeenteraadslid en voorzitter van de jongerentak zijn gezet.

Vorig jaar werd Köhler gezien bij een bijeenkomst van de bekende Duitse rechts-extremist Götz Kubitschek. Ook onderhield hij banden met Martin Sellner. Köhler was eregast op het kerstgala van JFVD, aldus de Volkskrant. Op het feest waren ook partijleider Lidewij de Vos en Kamerleden Freek Jansen en Tom Russcher aanwezig.

Een andere eregast was de Sloveen Zan Zalec, die al jaren zou optrekken met neonazi's. Hij postte in 2020 op Instagram een foto van zichzelf met leden van een neonazigroep. De laatste eregast was de Ier John McLoughlin, politicus van de uiterst rechtse National Party.

Remigratie en omvolking
Alledrie de eregasten van het JFVD-gala hebben banden met de Oostenrijker Sellner, die zelf niet op het feest was. Hij kwam in 2024 in het nieuws nadat undercoverjournalisten hadden onthuld dat hij aanwezig was bij een omstreden bijeenkomst van de AfD, waar werd gesproken over massadeportaties. Hij prees bij die bijeenkomst zijn boek over remigratie aan. Daarmee wordt bedoeld het deporteren van mensen op basis van ras, geloof, geaardheid of standpunten.

Sellner praat geregeld over omvolking, een complottheorie die beweert dat niet-witte migranten doelbewust naar Europa worden gehaald om de witte bevolking te vervangen. De Oostenrijker is daarom een Duits inreisverbod opgelegd.

In 2019 werd zijn huis doorzocht omdat hij een donatie had gekregen van de man die in Nieuw-Zeeland 51 moskeegangers had doodgeschoten. Sellner is leider van de Identitaire Beweging in Oostenrijk. De Nederlandse tak heet Identitair Verzet en is door de AIVD aangemerkt als extreemrechts.

In een reactie aan de NOS zegt De Vos dat haar partij bezig is "met onze plannen voor Nederland". "Wij vinden een reactie op journalistiek van het niveau van het stuk van de Volkskrant zonde van onze tijd."

Tegen de Volkskrant gaat Al Biyati van de jongerentak wel in op de gekozen eregasten. "We nodigen mensen uit van bevriende politieke partijen. Het is niet aan ons om te oordelen over galagasten."

https://nos.nl/artikel/2599550-racistische-en-extreemrechtse-eregasten-op-kerstgala-jongerentak-fvd

Ace1

In gemeenteraden zijn PVV'ers klaar met de wil van Wilders

Ook lokaal rommelt het binnen de PVV. Dat blijkt wel uit het lage aantal gemeenten waarin de partij meedoet aan de verkiezingen. 'Wilders rijdt ons in de wielen.'

De afgelopen tien jaar was Donald Fijnje (68) een vertrouwd gezicht van de PVV in de Limburgse politiek. Eerst zat hij namens de partij in de Provinciale Staten, later in de gemeenteraad van Venlo, waar hij fractievoorzitter was. Tot hij in oktober brak met de partij. Fijnje is nu zelfstandig raadslid.

"Eigenlijk ben ik faliekant tegen splinterpartijen", vertelt hij op een Venloos terras, een cappuccino voor zijn neus. "Maar ik kon niet anders, het vertrouwen is weg."

Zonder opgaaf van reden werd Fijnje aan de kant gezet. Van de zomer kreeg hij te horen dat hij op plek zes van de kandidatenlijst zou komen, een nagenoeg onverkiesbare plek. "Daar had ik vrede mee. Maar toen kwam de mededeling dat ze mij helemaal van de lijst gingen halen." Hij neemt een trekje van een sigaret. "Ik weet nog steeds niet waarom." Rancuneus is hij niet, benadrukt Fijnje. Maar hij vindt het wel 'wrang' dat hij na al die jaren trouwe dienst niet eens uitleg krijgt.

Ook lokaal rommelt het bij de PVV
Het rommelt in de gelederen van de PVV. Niet alleen in de Tweede Kamerfractie, waar deze week zeven Kamerleden zich afsplitsten uit onvrede over het leiderschap van Geert Wilders. Ook in menige gemeenteraadsfractie hebben de afgelopen tijd gefrustreerde PVV'ers de partij de rug toegekeerd.

De cijfers spreken boekdelen. Vier jaar geleden verwierf de PVV zetels in 31 gemeenten. In elf daarvan is de partij sindsdien één of meer zetels kwijtgeraakt vanwege vertrekkende raadsleden, blijkt uit een inventarisatie van Trouw. In de meeste gevallen gingen de ex-PVV'ers op eigen houtje door als raadslid of sloten ze zich aan bij een andere fractie. In enkele gevallen kon de PVV geen vervanger leveren voor de vrijgekomen zetel.

Van de 60 raadszetels is de PVV er sinds de laatste verkiezingen 13 kwijtgeraakt. Wel kreeg de partij 3 zetels erbij door raadsleden die overstapten naar de PVV.

Het is tekenend voor de PVV in de gemeenteraden. De partij weet het succes bij landelijke verkiezingen lokaal niet te verzilveren. Bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen staat de PVV in 39 gemeenten op het stembiljet. Schamel, als je bedenkt dat de partij bij de Tweede Kamerverkiezingen van oktober de grootste was in 160 gemeenten.

Van oudsher heeft de PVV moeite om kandidaten te vinden. Maar dat is niet het hele verhaal. De moederpartij heeft de afgelopen tijd ook meerdere lokale afdelingen van zich vervreemd. Begin december scheidden de PVV-afdelingen in Purmerend en Urk zich af. In statements beklaagden ze zich over dwingende bemoeienissen vanuit Den Haag.

Bemoeienis met kandidatenlijst
Arja Brink was fractievoorzitter namens de PVV in Purmerend, maar zal tijdens de gemeenteraadsverkiezingen de lokale Partij voor Purmerend vertegenwoordigen. De bemoeienis met de kandidatenlijst vanuit Den Haag was voor Brink een van de redenen om de PVV te verlaten. "Nadat ik de kandidatenlijst had ingeleverd bij de landelijke fractie, bleef het een maand lang stil."

PVV-Kamerlid Edgar Mulder benaderde Brink uiteindelijk. Hij vertelde haar dat ze drie mensen van de lijst moest halen. "Toen ik naar de reden vroeg, kon hij daar geen antwoord op geven. Dat vond ik echt onacceptabel." Het stak Brink vooral omdat de Haagse fractie nooit enige interesse toonde in de Purmerendse PVV-afdeling, maar wel invloed wilde uitoefenen op de kandidatenlijst.

Na de boodschap van Mulder riep Brink de fractie bij elkaar en besloot tot aan de gemeenteraadsverkiezingen door te gaan als PVV. "Dat zijn we verplicht aan onze kiezers." Maar Brink gaat campagne voeren voor de lokale partij die ze heeft opgericht. "En dat voelt als een bevrijding", zegt ze. "Ik heb jarenlang mijn nek uitgestoken voor de PVV."

De moederpartij bemoeit zich nadrukkelijk met de kandidatenlijsten, ondervond ook raadslid Fijnje in Venlo. Bij andere partijen stellen doorgaans de leden van de lokale afdeling de lijst vast, maar bij de PVV is het 'Den Haag' (lees: Wilders) die bepaalt. Dat gaat als volgt. Lokale afdelingen sturen hun concept-kandidatenlijst naar de provinciale PVV-afdeling, die ze – voorzien van een advies – voorlegt aan de Haagse fractie. "Vervolgens wordt er vanuit Den Haag medegedeeld: die kandidaat moet omhoog en die moet omlaag", vertelt Fijnje.

Die oekazes vanaf het Binnenhof wekken op meer plekken wrevel. Zo stapte in december een PVV-raadslid in Den Helder op omdat hij door 'Den Haag' ineens van de kandidatenlijst was geschrapt. Een dag later splitste een PVV'er in Twenterand zich af uit onvrede over de samenstelling van de lijst. Dezelfde maand gooide ook de kersverse PVV-afdeling van Kampen het bijltje erbij neer, nadat de moederpartij een andere lijsttrekker aanwees. Brink uit Purmerend: "De partij is ongeorganiseerd. Je ziet het nu ook aan zo'n Mulder die op pad wordt gestuurd om de slechte boodschap te vertellen. Er zit geen logica achter."

Niet happig op lokaal avontuur
De PVV en gemeentepolitiek, het is altijd moeizaam geweest. In de beginjaren was Wilders niet happig op een lokaal avontuur. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 en 2014 deed de PVV alleen mee in Den Haag en Almere. Overigens met succes, in Almere werd de partij zelfs de grootste. Maar besturen kwam er niet van. De PVV leverde nog nooit een wethouder.

Ook dit jaar zit een doorbraak in de gemeentebesturen er niet in. Daarvoor doet de PVV simpelweg in te weinig gemeenten mee. De belangrijkste verklaring is dat de partij vaak onvoldoende geschikte kandidaten kan vinden. Deels ligt dat aan het stigma, ervaren (voormalig) PVV-raadsleden. Wie actief is voor de PVV, wordt daar nog weleens op aangekeken. Dat schrikt nieuwe aanwas af.

Maar minstens zo fnuikend voor de werving is dat de PVV geen ledenpartij is. De partij heeft daardoor geen eigen vijver om uit te vissen. De roep om leden toe te laten klinkt steeds luider, maar Wilders houdt dat tegen. Dat werd afgelopen week eens te meer duidelijk. De zeven vertrekkende PVV-Kamerleden eisen dat de PVV 'democratiseert' en de partij openstelt.

Die discussie speelt zo nu en dan op binnen de partij. Maar dit keer is het anders. Niet alleen vanwege de ongekend grote opstand van binnenuit. Ook van buiten is de druk op Wilders groot. D66-Kamerlid Joost Sneller heeft een wetswijziging in de maak die partijen in de toekomst verplicht om leden op te nemen. Er tekent zich in de Tweede Kamer een meerderheid af voor dit voorstel. Gidi Markuszower, de kartrekker van de nieuwe zevenkoppige fractie, refereerde daar deze week aan toen hij zijn vertrek bekendmaakte. "Er komt een wet aan die partijen verplicht leden toe te laten en als je dat niet doet, word je verboden", zei hij voor de camera's van tv-programma Nieuwsuur.

Geen luisterend oor
Voorlopig toont Wilders zich nog ongevoelig voor de opmerkingen van Markuszower. Hij koestert zijn alleenheerschappij. Lokale PVV'ers krijgen weinig terug voor hun loyaliteit. Geen budgetten voor campagne; die betalen de afdelingen uit eigen zak. Geen ondersteuning; provinciale en lokale afdelingen hebben zelf talentklasjes opgezet om aankomende politici klaar te stomen.

En geen luisterend oor. Dat ervoer Klaas Bosma, voormalig PVV-raadslid in Emmen. Na de verkiezingen van 2022 kwam door omstandigheden al het fractiewerk op zijn schouders te liggen. Hij had al meermaals aangegeven dat het hem te veel werd, toen hij uitviel met darmkanker. 'Tijdens mijn ziekte kwam er vanuit Den Haag geen enkel kaartje of bloemetje', mailt Bosma. 'Sterker nog: tijdens een bezoek aan Den Haag wist niemand überhaupt van mijn situatie, terwijl ik dit wél aan mijn contactpersoon had doorgegeven. Dat zegt genoeg.'

Ook inhoudelijk stuit hij in Den Haag op een muur. Met suggesties van zijn kant wordt niets gedaan. Op vragen krijgt hij zelden antwoord. 'Ik werkte me compleet over de kop, terwijl Kamerleden 140.000 euro per jaar verdienen en nauwelijks reageren', schrijft Bosma. 'Alles draait om Geert, die volledig de touwtjes in handen wil houden, terwijl er in de fractie zeker capabele mensen rondlopen.'

Dat Wilders eigenhandig de stekker uit het kabinet trok, was voor hem de druppel. Afgelopen zomer stapte Bosma over naar een andere fractie. De PVV wordt sindsdien niet meer vertegenwoordigd in de Emmer gemeenteraad.

Landelijke koers
Jeroen Ahrens, fractievoorzitter van de lokale PVV-fractie in de gemeente Twenterand, ervaart de samenwerking met de Haagse fractie anders. Ook in zijn gemeente was er gedoe met de kandidatenlijst. Yvonne Spijker, al jaren actief voor de lokale PVV, stapte onlangs op uit onvrede. Ze zei tegen de lokale krant Tubantia dat ook in Twenterand druk was uitgeoefend vanuit Den Haag op de kandidatenlijst en dat ze is gepasseerd door een persoon zonder ervaring. Ahrens bestrijdt dat. Hij zou zelf de samenstelling van de kandidatenlijst hebben bepaald, Den Haag heeft geen invloed uitgeoefend.

Ahrens ervaart vaak steun vanuit de landelijke en provinciale fractie, vertelt hij in het gloednieuwe gemeentehuis van Twenterand. Hij diende onlangs moties in om wandelpaden aan te leggen in een natuurgebied. Op dat soort momenten heeft hij intensief contact met het provinciale bestuur. "Daar worden ook talentklasjes georganiseerd voor nieuwe raadsleden die nog moeten leren hoe ze bijvoorbeeld een motie indienen." Daar zijn sommige PVV-Kamerleden – Ahrens noemt onder andere Edgar Mulder en Sebastiaan Stöteler – nauw bij betrokken.

Of Ahrens zich laat beïnvloeden door de landelijke koers? Hij denkt even na. De komst van een asielzoekerscentrum heeft de PVV in Twenterand tot nu toe weten tegen te houden. "Er is een motie aangenomen die de wethouder verplicht geen medewerking te verlenen aan een azc in de buurt", zegt Ahrens. Verder focust de Twenterandse PVV zich voornamelijk op lokale problemen: het bestrijden van drugsgebruik onder jongeren, en een nachttrein die jongeren uit de afgelegen gemeente de mogelijkheid moet geven om uit te gaan in Hengelo, Almelo of Enschede.

Op dat soort onderwerpen, net als op het terrein van leerlingenvervoer, wordt intensief samengewerkt met andere partijen, zegt Ahrens. "Dat werkt heel goed." De Haagse fractie is er voor de grote lijnen, zegt Ahrens. Hoe hij zelf aankijkt tegen de discussie over het wel of niet verplichten van leden? "Daar houd ik me hier in Twenterand niet mee bezig. Ik heb de leden zelf nooit gemist."

Ahrens stopt na de gemeenteraadsverkiezingen als fractievoorzitter. Hij kan het raadswerk niet meer combineren met zijn studie en zijn baan. Maar hij blijft betrokken bij de lokale politiek. Dat is waar zijn hart ligt, niet in Den Haag. "Ons werk hier gaat toch voornamelijk over gesprekken met inwoners die ergens tegenaan lopen. Daar luisteren we naar."

Een azc in Wilders' geboortestad
In Twenterand pakt de bemoeienis vanuit Den Haag volgens Ahrens weliswaar goed uit. Maar niet iedere plaatselijk PVV-afdeling zit daarop te wachten. Neem Venlo. Afgelopen najaar liepen de spanningen in Wilders' geboortestad hoog op over de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum. De PVV-leider liet zich er fel over uit.

"Daarmee reed hij ons in de wielen", vertelt raadslid Fijnje op het terras. "Dat azc is een collegebesluit. Het enige wat wij als gemeenteraad kunnen doen, is zorgen dat de situatie beheersbaar blijft. Maar die kans kregen wij niet meer toen Den Haag zich ermee bemoeide. Met ons was niets afgestemd. Eigenlijk werden we te kakken gezet."

Het is niet allemaal kommer en kwel, benadrukt hij. Bij de PVV krijg je kansen die je bij andere partijen niet krijgt. Goede kandidaten kunnen meteen aan de slag. Ook is Fijnje te spreken over zijn oud-collega's.

Maar ja, die Haagse bedilzucht. Afgelopen september trapte Wilders zijn verkiezingscampagne af in een café in Venlo. Vanuit Den Haag werd Fijnje opgedragen het café te reserveren en een metershoge verkiezingsbanner voor op de gevel te regelen. "Ik kreeg te horen dat als ik niet kwam opdagen, dat consequenties zou hebben voor mijn plek op de kieslijst. Ik ben als braafkop altijd gekomen, dus daar kan het niet aan liggen dat ik van de lijst ben geschrapt."

Komende raadsverkiezingen is Fijnje in Venlo kandidaat voor een nieuwe partij.

PVV-Kamerlid Edgar Mulder is om een reactie gevraagd. Hij wil geen vragen beantwoorden en zegt niet in te willen gaan op interne politieke aangelegenheden.

https://www.trouw.nl/politiek/in-gemeenteraden-zijn-pvv-ers-klaar-met-de-wil-van-wilders~b6e7e9e0/

Ace1

DigiD had in Nederlandse handen kunnen blijven maar investeerder greep met bod nét mis: 'Absurd en onbegrijpelijk'

Een Nederlandse investeerder deed een bod om het bedrijf achter DigiD, Solvinity, over te nemen maar werd met een klein bedrag overboden door een Amerikaanse partij. Het scheelde slechts een paar miljoen euro. Verschillende Kamerleden willen opheldering.

Solvinity wordt nu waarschijnlijk overgenomen door de Amerikaanse multinational Kyndryl, nadat het Nederlandse bedrijf misgreep op enkele miljoenen euro's, vertelt de directeur van het Nederlandse bedrijf - die niet met naam genoemd wil worden - zelf aan EenVandaag. Het totale bedrag van de Amerikaanse overname was zeker 100 miljoen euro. Een woordvoerder van Solvinity zegt hier niet op te kunnen reageren.

DigiD in handen van Amerika
Afgelopen week uitten verschillende Kamerleden en experts zorgen en kritiek over de mogelijke overname van Solvinity. Nederland streeft digitale onafhankelijkheid voor kritieke overheidsdienstverlening na. Dat bedrijf beheert het digitale platform waarop de overheidsdienst DigiD draait, waarmee miljoenen Nederlanders bijvoorbeeld hun belastingaangifte doen, een afspraak bij het ziekenhuis maken of aangifte doen bij de politie.

Experts trokken vorige week aan de bel toen de overname bekend werd. Zij zijn bang dat DigiD-gegevens in handen komen van de Amerikaanse overheid, of dat de VS de toegang tot DigiD blokkeert. In dat land gelden wetten waarmee de Amerikaanse overheid gegevens kan opvragen, of ervoor kan zorgen dat mensen geen gebruik meer kunnen maken van DigiD.

Kamervragen
"De Kamer is helder geweest: we moeten zelf baas blijven over onze data", zegt GroenLinks-PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann in een reactie op het nieuws. "Dat er een serieuze optie was om DigiD Nederlands te houden en die is gepasseerd, is daarom absurd en onbegrijpelijk."

"We hebben direct Kamervragen gesteld om dit tot op de bodem uit te zoeken," aldus Kathmann, die maandag een bijeenkomst in de Tweede Kamer organiseert om duidelijk te maken dat er heel veel alternatieven bestaan voor de Amerikaanse cloud. "We moeten knokken om DigiD in Nederlandse handen te houden."

Nederlandse cloud
Ook CDA-Kamerlid Jantine Zwinkels wil meer duidelijkheid over de kwestie. "Met toenemende geopolitieke spanningen moeten we afhankelijkheden verminderen. Dan mag je ook van de betrokken Nederlandse bedrijven verwachten dat zij andere keuzes maken", zegt Zwinkels, die de kwestie volgende week in de Kamer wil bespreken. "Het maakt mij extra nieuwsgierig naar de afwegingen van Solvinity."

Voor JA21-Kamerlid Daniël van den Berg onderstreept dit voorbeeld dat de Nederlandse overheid onvoldoende visie toont als het gaat om cruciale digitale infrastructuur. "We moeten met een integrale visie op digitale zaken komen, waarbij we aan de voorkant regelen dat we cruciale digitale infrastructuur in Nederlandse handen houden. We moeten toe naar een Nederlandse cloud."

Overnames anders organiseren
De VVD wijst erop dat de overheid anders moet gaan aanbesteden als het gaat om bedrijven die te maken hebben met kritieke overheidsprocessen. "Blijkbaar zat er in de vorige aanbesteding dus geen prikkel om het in Europese handen te houden," aldus VVD-Kamerlid Silvio Erkens. "Dat is een gevolg van hoe snel het geopolitiek veranderd is."

Erkens wil dat in deze aanbestedingsprocedures 'Europees of Nederlands eigenaarschap' voortaan als vereiste wordt opgenomen. Volgens het VVD-Kamerlid is het in elk geval een positief signaal richting het Kamerdebat dát er Europese bedrijven zijn die kunnen inspringen. "We zoeken nu ook een oplossing voor komende jaren en dit lopende contract."

Nog niets zeker
Het is nog niet 100 procent zeker dat overname doorgaat. De toezichthouder Bureau Toetsing Investeringen (BTI) is nog bezig met een onderzoeker naar de overname van Solvinity. Als onafhankelijke toezichthouder kan BTI beoordelen of de overname inderdaad ernstig nadelig kan uitpakken voor de toegankelijkheid van DigiD. Dit onderzoek kan maanden duren.

Verantwoordelijk staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Eddie van Marum heeft al wel laten weten de zorgen van de Tweede Kamer te begrijpen. Volgens Van Marum staan 'veiligheid en bescherming van essentiële gegevens van Nederlandse burgers' voorop. Het kabinet laat de overname onderzoeken en zegt te kunnen ingrijpen als er een 'onacceptabel risico' blijkt te bestaan.

Een video is op onderstaande link te bekijken.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/digid-had-in-nederlandse-handen-kunnen-blijven-maar-investeerder-greep-met-bod-net-mis-absurd-en-onbegrijpelijk-162549

Ace1

PVV-aanhangers reageren gemengd op afsplitsing: 'Nieuwe partij kan best wat stemmen wegtrekken'

In Venlo, de geboortestad van Geert Wilders, reageren aanhangers op het opstappen van zeven PVV'ers. En sommigen hebben advies: 'Wilders zou zich wat meer moeten openstellen voor anderen.'

Afgelopen september stond hij daar ook, zegt Rudi Driessen, al járen een PVV-stemmer. Hij wijst naar café De Blauw Trap, hier op de Oude Markt in Venlo. Geert Wilders startte in de kroeg zijn landelijke verkiezingscampagne, net als in 2023. Toen leek hij steviger in het zadel te zitten dan ooit. Dinsdag stapten zeven Kamerleden van zijn PVV op om een eigen fractie te starten. Driessen, verontwaardigd: "Ze gaan voor hun eigen hachje, die club wil hogerop".

Het is nog maar vier maanden geleden dat Wilders zich hier een weg baande door een kluwen beveiligers en media. Om daarna zijn aanhangers deels in het Limburgs ('in dit stedje van lol en plezeer') toe te spreken in de kleine ruimte van De Blauw Trap. Wilders kwam op met het nummer Eye of the Tiger. Op de gevel van het café hing een levensgroot spandoek met zijn beeltenis. Binnen klonk een variant op zijn 'meer of minder Marokkanen'-uitspraken uit 2014. Dit keer vroeg hij om meer of minder azc's. Het publiek scandeerde gretig 'minder' mee.

Geen begrip
Driessen heeft het van een afstandje bekeken, zegt hij op het nu verlaten plein. Het was te druk voor hem. De opstand van de zeven PVV'ers heeft hem verrast, zeker zo kort voor de gemeenteraadsverkiezingen. Begrip voor hun actie heeft hij absoluut niet. "Ze hebben gewoon in de krant gelezen dat je geen goede baan krijgt als je na de politiek als PVV'er carrière wil maken."

Kritiek van vertrekkende fractieleden als Gidi Markuszower en René Claassen dat de PVV niet democratisch genoeg is, vindt hij onzin. "Ze wisten toch op voorhand hoe het werkte bij de partij?" De 62-jarige Wilders is nu eenmaal de leider, en dat blijft hij nog zeker tien jaar, weet Driessen. "Prima, toch? Ik ben 81." Lachend: "Zolang er in je hoofd niets gebeurt, is er geen probleem." Zijn stemgedrag blijft onveranderd, verzekert hij. "Ik blijf een trouwe PVV'er."

Rillend hondje
In de gemeente Venlo, waar Wilders geboren en getogen is, stemde vorig jaar een kleine 29 procent van de kiezers op de PVV. In 2023 was dat 36 procent. Henk Holla, aan de wandel met zijn van de kou rillende hondje, snapt dat. Na in 2023 op Wilders gestemd te hebben, stapte hij vorig jaar over op Ja21. "Bij Wilders is het alles of niets. Daar kom je niet verder mee. Hij benoemt wat verkeerd gaat, dat vind ik goed. En met zijn standpunten ben ik het eens. Zijn aanpak levert alleen niks op, hij bereikt niks. Dat is frustrerend."

De aanval van 'die zeven' op de alleenheerschappij van Wilders begrijpt Holla. "We leven niet in een dictatuur. Op een goede onemanshow heb ik niks tegen, maar dan moet er wel wat te lachen zijn. En dat lukt bij Wilders niet."

Over de toekomst van de PVV twijfelt hij niet. "De harde kern blijft hem trouw. Maar een opvolger is er niet. Niemand wordt klaargestoomd, na Wilders houdt het gewoon op." Net als met zijn eigen loyaliteit trouwens, want bij de komende gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart stemt hij weer niet op de PVV, die in Venlo nu in het bezit is van een zetel in de raad.

Campagne had beter gekund
Het echtpaar Marian Ruhl en Ger Theunissen, op weg naar een plek om samen te lunchen, vindt het vooral 'jammer' wat er allemaal gebeurt met hun partij. Ze hebben er 'altijd al' op gestemd. En ze blijven erop stemmen. Denken ze. Theunissen: "Ik kan me best voorstellen dat die nieuwe partij stemmen gaat wegtrekken bij de PVV. Wat ons betreft ligt het eraan hoe Wilders nu verder gaat".

Want ze zijn kritisch. Die verkiezingscampagne vorig najaar, die had beter gekund. Theunissen: "Daar hebben die zeven gelijk in. Je zag Wilders bijna nergens." En dat de afsplitsers vinden dat Wilders te veel fixeert op de islam, daar zijn ze het net zo mee eens. Ruhl: "Niet alle vluchtelingen zijn moslim". Theunissen: "Het gaat om die gelukszoekers en criminelen. Die moeten het land uit. We hebben niks tegen buitenlanders."

Hun advies voor Wilders, die volgens háár aanblijft en over wiens toekomst híj twijfelt: "Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Wilders moet beter luisteren, samenwerken. Het is geven en nemen in de politiek, zowel binnen je eigen partij als daarbuiten. Wilders staat te veel op zijn strepen, dat is niet slim. Hij zou zich wat meer moeten openstellen voor anderen."

https://www.trouw.nl/binnenland/pvv-aanhangers-reageren-gemengd-op-afsplitsing-nieuwe-partij-kan-best-wat-stemmen-wegtrekken~b5fc5f9f/?referrer=android-app://com.google.android.googlequicksearchbox/

Ace1

PVV zakt weg in nieuwe peilingen, kiezers stappen over naar JA21 en FVD

Den Haag- De PVV raakt, al voor de scheuring van deze week, steeds meer de gunst van de kiezers kwijt. In recente peilingen, die werden afgenomen nog voordat zeven Kamerleden zich deze week afsplitsten, verliest de partij zetels aan JA21 en FVD.

Maar ook zonder die onrust zit de PVV in onderzoeken van Peil.nl en Ipsos I&O in een neerwaartse trend. In het onderzoek van Maurice Hond (Peil.nl) valt de PVV terug tot 17 zetels, terwijl Ipsos I&O de partij op 23 zetels inschat. Drie maanden geleden haalde de partij nog 26 zetels bij de Tweede Kamerverkiezingen.

Ipsos I&O laat zien dat het zetelverlies van de PVV niet zozeer voortkomt uit een ideologische afkeer, maar uit teleurstelling onder een deel van de achterban. PVV-kiezers die overstappen, doen dat vooral omdat zij het beu zijn te stemmen op een partij die structureel buiten de macht blijft. Een stem op Wilders sorteert weinig effect, is de conclusie van de onderzoekers. Precies om die reden besloten zeven Kamerleden deze week de partij te verlaten.

PVV-kiezer stapt over naar JA21 en FVD
Teleurgestelde PVV-kiezers trekken naar JA21 en FVD. Op basis van beide onderzoeken verschilt het nogal in welke mate ze dat doen. Volgens De Hond kan FVD nu op een verdubbeling van de huidige zeven zetels rekenen, terwijl JA21 het zetelaantal van negen naar elf ziet stijgen. Bij Ipsos I&O wint FVD slechts een zetel en wint JA21 er twee ten opzichte van het huidige zetelaantal.

Volgens Ipsos I&O zien de overstappers van PVV naar JA21 de partij van Joost Eerdmans als een bestuurlijker en realistischer alternatief dat niet wordt uitgesloten. FVD trekt juist weer PVV-kiezers aan die het leiderschap van FvD-leider Lidewij de Vos als reden hebben om de PVV de rug toe te keren.

D66, VVD en CDA stabiel
De aanstaande coalitiepartijen D66, VVD en CDA presteren redelijk stabiel in de peilingen. D66 staat in beide op een kleine winst en blijft zo de grootste partij van het land. VVD en CDA staan op minimale verliezen.

https://www.telegraaf.nl/politiek/pvv-zakt-weg-in-nieuwe-peilingen-kiezers-stappen-over-naar-ja21-en-fvd/125906646.html

Ace1

OM eist geldboetes tegen VolkerWessels in omkoopzaak rond brug in Sint Maarten

Het Openbaar Ministerie eist een boete van 525.000 euro tegen twee dochterbedrijven van bouwreus VolkerWessels. Het op-een-na grootste bouwbedrijf van Nederland staat in het beklaagdenbankje vanwege een oude omkoopzaak op Sint Maarten.

In 2013 werd de Causewaybrug opgeleverd bij de internationale luchthaven op het Nederlandse deel van het Caribische eiland. VolkerWessels zou die klus gekregen hebben door via een tussenpersoon honderdduizenden euro's te betalen aan Theo Heyliger, destijds de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Infrastructuur van Sint Maarten.

Kroongetuige
Die tussenpersoon speelt een hoofdrol in de zaak. De consultant praat sinds 2019 met het OM als kroongetuige. Hij zou onder meer over Heyliger verklaard hebben: "er is maar één baas op het eiland". Als de inmiddels voormalig minister niet betaald zou worden, zou VolkerWessels geen nieuwe contracten meer krijgen. De consultant zou het geld op een parkeerplaats aan Heyliger gegeven hebben, verpakt in kranten.

De oud-minister is inmiddels veroordeeld voor het aannemen van steekpenningen. Het OM hoopt dat de rechter nu ook boetes wil opleggen aan de dochterbedrijven van VolkerWessels en aan een voormalige bestuurder van het bouwbedrijf.

Het bedrijf wil nog niet inhoudelijk reageren. "We zullen donderdag onze kant van het verhaal uitgebreid in de rechtbank uiteenzetten", zegt een woordvoerder.

https://nos.nl/artikel/2598884-om-eist-geldboetes-tegen-volkerwessels-in-omkoopzaak-rond-brug-in-sint-maarten

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 22/01/2026 | 20:00 uurBij JA21 waren ze niet welkom. 

https://www.telegraaf.nl/politiek/pvv-afsplitsers-niet-welkom-bij-ja21-en-fvd/125152508.html

Zie de 2e alinea van mn bericht; dat is de reden waarom ze niet welkom waren. ;)

Zou ook JA21 veel te veel beinvloeden. Jonge partij, zou tevens veel negatieve aandacht trekken van Wilders richting het nieuwe JA21.

Benji87

Dat hele afsplitsen na de verkiezingen slaat nergens op. Afsplitsing zou moeten betekenen dat je je zetel inlevert.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2026 | 19:43 uurZe hadden zich bij JA21 moeten voegen. Dat had de kaarten van die partij zodanig kunnen veranderen dat er wellicht een kabinet mee mogelijk was.

Naar de inhoud van die groep kijkende moet ik tegelijk erkennen dat dat wensdenken is  die vent is even gestoord als Wilders maar dan in een introverte verpakking.

Bij JA21 waren ze niet welkom. 

https://www.telegraaf.nl/politiek/pvv-afsplitsers-niet-welkom-bij-ja21-en-fvd/125152508.html

Huzaar1

Ze hadden zich bij JA21 moeten voegen. Dat had de kaarten van die partij zodanig kunnen veranderen dat er wellicht een kabinet mee mogelijk was.

Naar de inhoud van die groep kijkende moet ik tegelijk erkennen dat dat wensdenken is  die vent is even gestoord als Wilders maar dan in een introverte verpakking.

Ace1

Weinig wijst erop dat het kabinet-Jetten profijt zal hebben van afgesplitste PVV'ers

De groep ex-PVV'ers rondom Gidi Markuszower zegt open te staan voor samenwerking met het kabinet-Jetten. Toch zullen de toekomstige coalitiepartijen zich weinig illusies maken.

Gidi Markuszower is altijd een PVV-hardliner geweest. Hij bezigde namens de PVV jarenlang extreme anti-asielretoriek in de Tweede Kamer. 'Het is walgelijk dat Nederlanders in eigen land door de eigen overheid worden vertrapt, maar dat gelukszoekers uit Afrika en achterlijke Midden-Oosterse zandbaklanden door diezelfde overheid worden vertroeteld', verkondigde hij bijvoorbeeld in 2021. 'Zij die dit zelfhatende beleid niet stoppen, zouden allemaal voor een tribunaal gedaagd moeten worden.'

In 2022 zei hij over toenmalig VVD-staatssecretaris van Asiel en huidig Kamerlid Eric van der Burg: 'Hij propt heel Nederland vol met Arabische en Afrikaanse asielzoekers. Daarom wordt de gewone Nederlander vreemde in eigen landen en worden wij vervangen.'

Het roept de vraag op wat de aanstaande coalitie aan moet met de aankondiging van de nieuwbakken fractievoorzitter van Groep Markuszower dat hij openstaat voor samenwerking met het toekomstige minderheidskabinet. D66-leider Rob Jetten toonde zich niet meteen afwijzend en VVD-leider Dilan Yesilgöz klonk zelfs positief: 'Hoe meer Kamerleden een stabiel landsbestuur willen, hoe beter.'

Nieuwe fractie, oud programma
Krijgt het minderheidskabinet nu inderdaad meer ruimte om deals over rechts te sluiten? Dan zal er nog heel wat moeten gebeuren. In de talkshow Pauw & De Wit zei Markuszower dinsdag dat het PVV-verkiezingsprogramma voorlopig de basis blijft voor de nieuwe fractie. Een andere afsplitser verklaarde eveneens dat de nieuwe fractie zich 'conformeert' aan het oude programma.

Dat betekent dat de ex-PVV'ers nog steeds achter de asielplannen staan die het vorige kabinet ten val brachten, remigratie willen bevorderen, hoofddoekjes in de Tweede Kamer en andere gebouwen willen verbieden en de onderwijsvrijheid voor islamitische scholen willen beperken.

Op sociaal-economisch terrein zijn er evenmin aanknopingspunten te vinden met de plannen die Jetten en CDA-leider Henri Bontenbal eerder deze formatie uit de doeken deden. Bezuinigingen op de zorg en sociale zekerheid zijn uit den boze volgens het PVV-programma waar de afsplitsers zich aan committeren. Het stikstof- en klimaatprobleem bestaat niet eens.

Illusie
Het idee dat de zeven afsplitsers het minderheidskabinet van Jetten op cruciale dossiers aan extra stemmen gaan helpen, lijkt zo een illusie zolang het programma van Wilders als leidraad dient. Tegelijkertijd kunnen de ex-PVV'ers moeilijk afstand nemen van plannen die drie maanden geleden nog de basis vormden voor hun uitverkiezing in de Tweede Kamer.

Hun eigen politieke profiel biedt evenmin veel bewegingsruimte. Net als Markuszower stond ook Hidde Heutink, die PVV-campagneleider was bij de laatste verkiezingen, bekend als een hardliner. Tubantia omschreef de Enschedeër ooit als 'een man van verontwaardiging en uitroeptekens, idolaat van Geert Wilders'.

Heutink werkte enkele jaren als fractiemedewerker in de Tweede Kamer in de hoop ooit zelf parlementariër te worden, maar in 2023 werd hij op plek 36 gezet, wat onverkiesbaar leek. In een inmiddels verwijderd bericht had Heutink al aangekondigd terug te keren naar Overijssel om meer tijd aan zijn gezin te besteden. Toen de PVV onverwacht een monsterzege boekte, kwam hij alsnog in de Kamer. Daarna klom Heutink langzaam op in de pikorde.

Hetzelfde geldt voor René Claassen, een Limburgse ex-verpleger die bij zijn entree in de Tweede Kamer in 2023 wel benadrukte dat hij meer ziet in een politiek van samenwerking. Tegelijkertijd was Claassen bereid om de eigen PVV-zorgminister Fleur Agema hard aan te pakken en als PVV-Statenlid blies hij in 2021 in opdracht van Wilders het destijds door de PVV gesteunde extraparlementaire college in Limburg op. Voor de afgelopen verkiezingen hielp Claassen de PVV-leider bij het samenstellen van de PVV-lijst.

Ongewisse ontwikkeling
Ongewis is vooral hoe de fractie van afgesplitste PVV'ers zich op de langere termijn gaat ontwikkelen. Markuszower liet bij Pauw & De Wit doorschemeren dat hij vooraf niet wist hoeveel PVV'ers zijn kant zouden kiezen. Uiteindelijk stemden naast Claassen en Heutink ook vier net aangetreden Kamerleden mee met Markuszowers voorstel om Wilders tijdelijk te vervangen als fractievoorzitter. Daarmee bezegelden ze na amper drie maanden hun lot bij de PVV.

Over die vier laatste PVV'ers is weinig bekend, behalve dat hun politieke ervaring minimaal is. Shanna Schilder was zelf totaal verrast dat ze op plek drie van de PVV-lijst terecht kwam en moest halsoverkop uit Curaçao vertrekken, waar ze als ambtenaar werkzaam was. Jurist en ex-IND-ambtenaar Annelotte Lammers werd door Wilders uit het niets op plek vier gezet.

Nicole Moinat (plek 17), ex-PVV-gemeenteraadslid in Purmerend, was de afgelopen periode politiek assistent van voormalig PVV-zorgstaatssecretaris Vicky Maeijer. De zevende afsplitser, Tamara ten Hove, werkte pas sinds 2023 als medewerker voor de fractie en kwam vervolgens op plek 20 van de lijst terecht.

Adopterende partijen
Markuszower sloot dinsdag niet uit dat er op termijn toch nog een aansluiting komt bij een andere partij. Volgens hem is dat nu moeilijk omdat andere fracties niet zomaar zeven ex-PVV'ers kunnen opnemen. Met zoveel nieuwkomers zou het karakter van zo'n adopterende partij in een klap veranderen.

Het suggereert dat de afgesplitste PVV'ers na verloop van tijd ook nog hun eigen weg kunnen zoeken. Van Markuszower zelf is bekend dat hij contacten heeft bij JA21.

Buitenstaanders zullen het stemgedrag van de Groep Markuszower de komende maanden hoe dan ook met argusogen volgen. Als er vaak wordt meegestemd met partijen als JA21, FVD of BBB kan dat een aanwijzing zijn voor de toekomstplannen.

Dat stemgedrag pakte in het verleden echter niet altijd goed uit voor ex-PVV'ers: zo stemde voormalig PVV-Kamerlid Roland van Vliet na zijn afsplitsing in 2014 bijna altijd mee met de VVD. Het was een publiek geheim dat hij zich bij de volgende verkiezingen graag wilde aansluiten bij de liberalen. De VVD was blij met zijn stem in de Kamer, maar gaf Van Vliet uiteindelijk geen plek op de lijst.

https://www.volkskrant.nl/politiek/weinig-wijst-erop-dat-het-kabinet-jetten-profijt-zal-hebben-van-afgesplitste-pvv-ers~bc20f97c/