British Army Apache Fires First Hellfire Missile At Sea

Gestart door andré herc, 13/05/2011 | 19:28 uur

Nikehercules

#21
Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 01:33 uur
Als je mij citeer dan graag wel goed ik had het erover dan de Penguin Anti Ship Missile van het Noorse kongsberg een alternatief is voor de MBDA  Marte Mk2 is dat is gewoon een een kwestie van goed lezen.
Waar heb ik je verkeerd geciteerd?

We zitten hier in een topic over Apaches die van zee opereren.
Jij komt vervolgens met een zogenaamd alternatief met Mavericks, waarbij je er later mee komt dat je deze wilt inzetten als anti-ship missile... Ja dat is een hele andere discussie.
Want dat heeft niets meer met een alternatief voor de Apache te maken, maar heb je het dus over een maritieme helikopter voor onderzeeboot en oppervlaktedoelen bestrijding.

Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 01:39 uur
Nikehercules als je goed had opgelet en had gekeken naar de filmpjes die ik geplaats heb dan was het je opgevallen dat de Maverick in dezelfde launcher kan als een torpedo en voor Hellfires moet je weer aparte launchers nemen en dat vindt ik onhandig als je steeds van launcher moet verwisselen als je torpedo's nodig hebt voor ASW.
Weetje wat onhandig is? Een NH90 inzetten als alternatief voor de Apache om hem vervolgens uit te rusten met raketten waarvan er maar 2 onder passen en ook nog is een klein fortuin per stuk kosten.

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 14/05/2011 | 01:25 uur
Maar ik zeg ook niet dat het niet zou kunnen, maar ik zie alleen het nut er niet van in.
De Maverick is een joekel van een raket met een bereik dat je helemaal net nodig hebt bij dit soort acties.

Als je de NH90 dan toch zo nodig wil bewapenen Kun je voor die 2 Mavericks beter 8 Hellfires nemen.
Maar dan ga je al heel snel richting een compleet geïntegreerd systeem waar veel betere alternatieven voor zijn.

Nikehercules als je goed had opgelet en had gekeken naar de filmpjes die ik geplaats heb dan was het je opgevallen dat de Maverick in dezelfde launcher kan als een torpedo en voor Hellfires moet je weer aparte launchers nemen en dat vindt ik onhandig als je steeds van launcher moet verwisselen als je torpedo's nodig hebt voor ASW.

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 14/05/2011 | 01:28 uur
Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 01:20 uur
Vandaar dat ik de Maverick hiervoor gebruikt maar je kan natuurlijk ook Penguin Anti Ship Missile van het Noorse kongsberg gebruiken, Defensie is daar al klant.

Aha, nu komt de aap uit de mouw...
Want nu heb je het over een ander type helikopter met een andere taakstelling als een (alternatief voor de) Apache....

Als je mij citeer dan graag wel goed ik had het erover dan de Penguin Anti Ship Missile van het Noorse kongsberg een alternatief is voor de MBDA  Marte Mk2 is dat is gewoon een een kwestie van goed lezen.

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 01:20 uur
Vandaar dat ik de Maverick hiervoor gebruikt maar je kan natuurlijk ook Penguin Anti Ship Missile van het Noorse kongsberg gebruiken, Defensie is daar al klant.

Aha, nu komt de aap uit de mouw...
Want nu heb je het over een ander type helikopter met een andere taakstelling als een (alternatief voor de) Apache....

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 00:35 uur
De seasprite heli lijkt mij toch een kleiner heli dan de NH90? De  Mavrick  is qa grote vergelijkbaar met een torpedo.

Vaag, ik had hier toen straks al antwoord op gegeven maar mijn post is nergens te bekennen, Defensieforum.nl lijkt bij mij even niet helemaal goed te draaien....

Maar ik zeg ook niet dat het niet zou kunnen, maar ik zie alleen het nut er niet van in.
De Maverick is een joekel van een raket met een bereik dat je helemaal net nodig hebt bij dit soort acties.

Als je de NH90 dan toch zo nodig wil bewapenen Kun je voor die 2 Mavericks beter 8 Hellfires nemen.
Maar dan ga je al heel snel richting een compleet geïntegreerd systeem waar veel betere alternatieven voor zijn.

Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 00:45 uur
Ik deel je mening niet daarin.
Dat zijn een heel ander soort acties als waarvoor een typische gevechtshelikopter voor word ingezet, de gatlings zijn in dit geval defensieve bewapening (in een offensieve actie).

Citaat van: agentdreutel op 14/05/2011 | 00:52 uur
Reguliere gevechtsheli's kunnen van pas komen in een 'littoral' scenario met een hogere dichtheid aan kleine land- en zeedoelen.
Het soort acties waar we het hier over hebben, Ace begon over een alternatief voor de Apache en die Apache opereert ook niet vanaf zee om primair oppervlakte doelen te geen bestrijden.

Ace1

Citaat van: agentdreutel op 14/05/2011 | 00:52 uur
Voor grotere doelen in open water kan de NH90 worden uitgerust met de Marte Mk2

Ik denk niet dat men bij Defensie missiles van MBDA koopt.

Vandaar dat ik de Maverick hiervoor gebruikt maar je kan natuurlijk ook Penguin Anti Ship Missile van het Noorse kongsberg gebruiken, Defensie is daar al klant.

http://www.kongsberg.com/en/KDS/Products/Missile%20Systems/PenguinAntiShipMissile


Elzenga

Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 00:56 uur
Citaat van: Elzenga op 14/05/2011 | 00:52 uur
Ik zou graag terugkeren naar het topic...en hoop dat iemand meer informatie heeft betreffende de vraagtekens die ik opwerp in antwoord #5.
Heb ik al antwoord op geven als de vijand tegen de zon in moet kijken los je dat probleem op
Ik geloof niet dat mijn opmerkingen in antwoord #5 daarover gingen ;)

Ace1

Citaat van: Elzenga op 14/05/2011 | 00:52 uur
Ik zou graag terugkeren naar het topic...en hoop dat iemand meer informatie heeft betreffende de vraagtekens die ik opwerp in antwoord #5.

Heb ik al antwoord op geven als de vijand tegen de zon in moet kijken los je dat probleem op

Elzenga

Ik zou graag terugkeren naar het topic...en hoop dat iemand meer informatie heeft betreffende de vraagtekens die ik opwerp in antwoord #5.

agentdreutel

Reguliere gevechtsheli's kunnen van pas komen in een 'littoral' scenario met een hogere dichtheid aan kleine land- en zeedoelen. Voor grotere doelen in open water kan de NH90 worden uitgerust met de Marte Mk2/N. Deze is al getest en gecertificeerd voor de NH-90. Kwestie van software update en aanhaken. Voor de Nederlandse NFH's is dit al een hele tijd als extra behoefte opgebracht. Maar onvoldoende pecunia in het projectbudget... Verder worden de NFH's uitgerust met de MAG. Altijd handig tegen snelle bootjes van drugssmokkelaars en piraten.

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 14/05/2011 | 00:31 uur
en in gatlings in de deuropening t.b.v. offensieve acties zie ik ook weinig heil.

Ik deel je mening niet daarin.







Ace1

Citaat van: Nikehercules op 14/05/2011 | 00:31 uur
En daarmee is de NH90 wat mij betreft zeer zeker geen alternatief voor de gevechtsheli.
Zeker niet met de bewapening die jij nu opnoemt, de Mavrick lijkt me onnodig groot en neemt daarmee onnodig veel ruimte in beslag

De seasprite heli lijkt mij toch een kleiner heli dan de NH90? De  Mavrick  is qa grote vergelijkbaar met een torpedo.



Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 14/05/2011 | 00:09 uur
Er is voor operaties van zee een allternatief voor gevechts heli´s en dat hoeft niet zo duur te zijn.

de torpedo launcher van de NH90 kan ook voor Maverick missile gebruikt worden en de NH90 kan met een gateling worden uitgerust

En daarmee is de NH90 wat mij betreft zeer zeker geen alternatief voor de gevechtsheli.
Zeker niet met de bewapening die jij nu opnoemt, de Mavrick lijkt me onnodig groot en neemt daarmee onnodig veel ruimte in beslag, en in gatlings in de deuropening t.b.v. offensieve acties zie ik ook weinig heil.

Zou je de NH90 om willen bouwen tot een beetje fatsoenlijk alternatief zul je al heel snel richting een compleet geintegreert systeem als de Batllehawk gaan, kost weer een schandalige partij geld en vervolgens heb je er nog geen echte gevechtsheli voor.
Er lijken mij betere alternatieven.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 14/05/2011 | 00:18 uur
Alleen is het incasseringsvermogen van deze helikopter een heel stuk minder als ook is hij beter waarneembaar dan in ieder geval de Tiger. Of er moet ook een bepantserde stealthversie van de NH90 komen  ;)

Dat kan opgelost worden als de vijand tegen de zon in kijkt

Elzenga

Alleen is het incasseringsvermogen van deze helikopter een heel stuk minder als ook is hij beter waarneembaar dan in ieder geval de Tiger. Of er moet ook een bepantserde stealthversie van de NH90 komen  ;)