Nederlandse landingsschepen naar Venezuela

Gestart door Lex, 30/05/2011 | 18:21 uur

Oorlogsvis


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 11/07/2011 | 18:47 uur
Citaat van: Lex op 11/07/2011 | 18:46 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 11/07/2011 | 18:39 uur
Wel van de zotte dat Damen zowel hier aan Defensie levert als ook aan Venezuela. Wat moet Venezuela trouwens met landingsboten ?
die kunnen alleen gebruikt worden voor een invasie van de Antillen lijkt me.
Als je de moeite had genomen de Kamerbrief te lezen, dan was je posting waarschijnlijk anders geweest.  :P
Geen tijd voor, ik zit op mijn werk.. ;D

Lees eerst maar eens en bekijk daarna jou reactie nogmaals.  ;D

Oorlogsvis

Citaat van: Lex op 11/07/2011 | 18:46 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 11/07/2011 | 18:39 uur
Wel van de zotte dat Damen zowel hier aan Defensie levert als ook aan Venezuela. Wat moet Venezuela trouwens met landingsboten ?
die kunnen alleen gebruikt worden voor een invasie van de Antillen lijkt me.
Als je de moeite had genomen de Kamerbrief te lezen, dan was je posting waarschijnlijk anders geweest.  :P
Geen tijd voor, ik zit op mijn werk.. ;D

Lex

Citaat van: Oorlogsvis op 11/07/2011 | 18:39 uur
Wel van de zotte dat Damen zowel hier aan Defensie levert als ook aan Venezuela. Wat moet Venezuela trouwens met landingsboten ?
die kunnen alleen gebruikt worden voor een invasie van de Antillen lijkt me.
Als je de moeite had genomen de Kamerbrief te lezen, dan was je posting waarschijnlijk anders geweest.  :P

Oorlogsvis

Die dingen varen zo gewoon vol met materieel naar Curacao !!!!, laten we het hopen...eens kijken wat de Nederlandse regering dan gaat doen. Wel van de zotte dat Damen zowel hier aan Defensie levert als ook aan Venezuela. Wat moet Venezuela trouwens met landingsboten ?
die kunnen alleen gebruikt worden voor een invasie van de Antillen lijkt me.

Nikehercules

Citaat van: HP/ de Tijd op 30/05/2011 | 18:21 uur
SP-Kamerlid Harry van Bommel wil opheldering: "Acht u de kans uitgesloten dat de door Damen geleverde schepen van het Stan Lander type alsnog worden bewapend in Venezuela?"

Alsof dat in enige mate relevant is, ja voor de vergunning misschien.

En dat is natuurlijk absurd omdat de gevechtswaarde van een landingsvaartuig hem natuurlijk niet zit in zijn vuurkracht maar de capaciteit om vuurkracht aan land te brengen.

Lex

Antwoorden over de bouw door een Nederlandse werf van tanklandingsschepen voor Venezuela

Kamerstuk : Kamervragen | 11-07-2011 | EL&I, BZ 

Staatssecretaris Bleker (EL&I) stuurt de Tweede Kamer, mede namens minister Rosenthal (BZ), antwoorden op vragen van de leden Van Bommel en Jasper van Dijk (beiden SP) over de bouw door een Nederlandse werf van tanklandingsschepen voor Venezuela.

Cigarz

Ach we hebben bij Defensie.nl ook nog wel wat materieel dat we af kunnen stoten naar Venzuela, Noemen we het gewoon OSW...


Laurens


Lex

Berichtten wij u vorige week al over raketbases in Venezuela die de Nederlandse Antillen en Aruba bedreigen, nu blijkt de Nederlandse scheepsbouwer Damen - onbewapende - tanklandingsschepen te bouwen voor de gestoorde dictator Hugo Chávez. SP-Kamerlid Harry van Bommel wil opheldering: "Acht u de kans uitgesloten dat de door Damen geleverde schepen van het Stan Lander type alsnog worden bewapend in Venezuela?"

Damen heeft een scheepswerf in de havenstad Santiago op het communistische Cuba, wat op zich al vreemd is natuurlijk. De werf genaamd DAMEX heeft volgens het gezaghebbende ShipbuildingTribune.com de eerste van vier Stan Lander 5612 landingsvaartuigen voltooid voor de Venezolaanse marine.

Damen blijft met het exporteren van de vier schepen keurig binnen het boekje van het wapenexportbeleid. Het ontwerp van de schepen komt uit de Oekraïne. Er staan geen wapens op. Ze worden geleverd vanuit Cuba. De leveringen zijn desondanks opvallend volgens wapenblogger Martin Broek.

Venezuela beschikt al over Koreaanse landingsschepen en heeft deze bewapend. Het kabinet heeft al eerder gezegd zich zorgen te maken over 'de uitbreiding van de capaciteit van de Venezolaanse krijgsmachtsonderdelen'. Van Bommel vindt de levering van de schepen onwenselijk en wil dat de Nederlandse regering Damen verbiedt verder te gaan met de productie van de landingsvaartuigen.

Damen heeft een scheepswerf in de havenstad Santiago op het communistische Cuba, wat op zich al vreemd is natuurlijk. De werf genaamd DAMEX heeft volgens het gezaghebbende ShipbuildingTribune.com de eerste van vier Stan Lander 5612 landingsvaartuigen voltooid voor de Venezolaanse marine.
Damen blijft met het exporteren van de vier schepen keurig binnen het boekje van het wapenexportbeleid. Het ontwerp van de schepen komt uit de Oekraïne. Er staan geen wapens op. Ze worden geleverd vanuit Cuba. De leveringen zijn desondanks opvallend volgens wapenblogger Martin Broek.
Venezuela beschikt al over Koreaanse landingsschepen en heeft deze bewapend. Het kabinet heeft al eerder gezegd zich zorgen te maken over 'de uitbreiding van de capaciteit van de Venezolaanse krijgsmachtsonderdelen'. Van Bommel vindt de levering van de schepen onwenselijk en wil dat de Nederlandse regering Damen verbiedt verder te gaan met de productie van de landingsvaartuigen.

HP/de Tijd,
door Bas Paternotte   |  30 Mei 2011 - 15:48