Toekomst Europese defensie industie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 13/06/2011 | 10:36 uur

A.J.

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 19:55 uur
Ik stel niet dat de 4,5 of 4++ hier net zo goed zijn als 5th generatie..maar dat die toestellen in Europa nu eenmaal nog niet aan vervanging toe zijn. De cycli in Europa en de VS op dat punt niet gelijk lopen. Nogal een bepalende factor in deze. Zou je als militair toch moeten weten.

Vwb de 5th gen fighter wil ik dat je de technologische voorsprong houdt, het momentum tov je tegenstanders vasthouden op het gebied van technologie wat ltgen Verkerk dus ook aanstipt in dat interview. En wij zijn nu aan vervanging toe dus wil je ook state of the art hebben. Anders waren we in de koude oorlog ook wel met de Centurion rond blijven rijden als vergelijking.

Citaat
Ik zag en ervoer dat recent anders. En sorry..je grootheidswaan in deze is af en toe best grappig..maar ik ben al wel wat meer dan alleen een deelnemer op het Defensieforum.

Uh, wacht ff... je beticht mij van grootheidswaanzin maar je vindt jezelf wel iets meer dan de rest hier?

Citaat
Ps. Het feit dat ik je nog antwoord geef getuigd ook van een flink stuk respect voor jou en wat je weet en kunt. Kan ik veel van leren. Dat dit klaarblijkelijk in mijn vakgebied bij velen minder voor de hand ligt ben ik inmiddels aan gewend. Een beetje krant lezen en wat googlen is blijkbaar genoeg. Tja..waarom ik het ben gaan studeren..en me dagelijks uren verdiep en bezig hou met het vakgebied... is me soms ook een raadsel...want je kunt het blijkbaar ook allemaal weten zonder. Was ik toch maar militair geworden.

Zoals overal en altijd zit er een gigantisch groot zwart gat tussen de praktijk en theorie. Ik basseer mijn mening op praktijkervaring van de werkvloer (daar ben ik onderdeel van) en zie gewoon dat bepaalde systemen gewoon beter zijn dan de rest. En ja, meestal is dat materiaal van buiten de EU.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 30/12/2016 | 20:07 uur
I stand corrected. Dan is fabrikant Browning (was onafhankelijk) dus helemaal overgenomen.

Klopt en heet nu FN Herstal USA

http://www.fnamerica.com/

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 30/12/2016 | 20:01 uur
Je verhaal klopt niet. op de website van  FN Herstal staat het volgende FN Herstal is part of the Herstal Group that celebrated 125 years of excellence in 2014.

Under the brands FN Herstal, Browning and Winchester Firearms*, the Herstal Group designs, manufactures and distributes a full range of firearms and associated products for defense, law enforcement, hunting, and shooting.


http://www.fnherstal.com/index.php?id=652

I stand corrected. Dan is fabrikant Browning (was onafhankelijk) dus helemaal overgenomen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 30/12/2016 | 19:39 uur
De Browning M2 en de M3 van FN Herstal Belgie blijft licentiebouw. Er is nu eenmaal een samenwerkingsverband tussen FN (Belgie en USA) en Browning USA. FN maakte vroeger ook de Uzi in licentie.

Je verhaal klopt niet. op de website van  FN Herstal staat het volgende FN Herstal is part of the Herstal Group that celebrated 125 years of excellence in 2014.

Under the brands FN Herstal, Browning and Winchester Firearms*, the Herstal Group designs, manufactures and distributes a full range of firearms and associated products for defense, law enforcement, hunting, and shooting.


http://www.fnherstal.com/index.php?id=652

Ronald Elzenga

#244
Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 19:38 uur
1:
Nogmaals, die "feiten" zie ik graag onderbouwd met bronmateriaal. En de tijd dat ik iemand op zijn blauwe ogen geloofde wat hij op internet beweerde ligt al even achter mij.
Ik stel niet dat de 4,5 of 4++ hier net zo goed zijn als 5th generatie..maar dat die toestellen in Europa nu eenmaal nog niet aan vervanging toe zijn. De cycli in Europa en de VS op dat punt niet gelijk lopen. Nogal een bepalende factor in deze. Zou je als militair toch moeten weten.
Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 19:38 uurReally? Als ik echt een hekel aan je had gehad en mijn "beheerder" functionaliteit ten volle uit had willen buiten had Google je niet eens meer terug gevonden. Maar zo zit ik absoluut niet inelkaar en als ik (of een ander) merk dat ik donkerblauw en persoonlijk meedoen in de discussie niet meer uitelkaar kan houden dan hang ik mijn beerderspak aan de wilgen danwel ik word door de baas (Lex) hier op de vingers getikt.
Ik zag en ervoer dat recent anders. En sorry..je grootheidswaan in deze is af en toe best grappig..maar ik ben al wel wat meer dan alleen een deelnemer op het Defensieforum. Ps. Het feit dat ik je nog antwoord geef getuigd ook van een flink stuk respect voor jou en wat je weet en kunt. Kan ik veel van leren. Dat dit klaarblijkelijk in mijn vakgebied bij velen minder voor de hand ligt ben ik inmiddels aan gewend. Een beetje krant lezen en wat googlen is blijkbaar genoeg. Tja..waarom ik het ben gaan studeren..en me dagelijks uren verdiep en bezig hou met het vakgebied... is me soms ook een raadsel...want je kunt het blijkbaar ook allemaal weten zonder. Was ik toch maar militair geworden.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 19:22 uur
Is wel iets meer dan licensiebouw inmiddels...en FN Herstal blijkbaar de beste...want we kopen toch alleen het beste in Nederland voor onze militairen?! :angel:

De Browning M2 en de M3 van FN Herstal Belgie blijft licentiebouw. Er is nu eenmaal een samenwerkingsverband tussen FN (Belgie en USA) en Browning USA. FN maakte vroeger ook de Uzi in licentie.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

#242
Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 19:27 uur
Heb ik nergens beweerd. Je zit me niet alleen valselijk te etiketteren met complottheorie onzin of dat ik drugs gebruik, maar legt me ook dingen in de mond die ik nergens heb beweerd.

1:
Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 18:40 uur
Waarom zou je een zogenaamd 5th generatie toestel bouwen als je nog net je 4,5/4++ toestel hebt?! Als je stealth minder belangrijk vindt en strategisch gezien minder nodig hebt.

Citaat
zijn gewoon feiten..ook aangegeven door Israelische betrokkenen en experts. Dat jij dat niet weet of gelooft is niet mijn probleem.

Nogmaals, die "feiten" zie ik graag onderbouwd met bronmateriaal. En de tijd dat ik iemand op zijn blauwe ogen geloofde wat hij op internet beweerde ligt al even achter mij.

Citaat
Nee de bal ligt gewoon bij jou. En zolang jij klaarblijkelijk jezelf de rechter vindt over wat wel en geen feiten zijn..en het normaal vindt om iemand valselijk van alles te beschuldigen ga ik deze discussie met je stoppen...tot 10 tellen..en niet direct mijn tijd elders nuttiger gebruiken. Of je moet natuurlijk je positie als beheerder hier in de strijd gooien weer. oh nee..dan tel ik nu tot 100..want ik zou me hier niet meer door laten "weg jagen".

Really? Als ik echt een hekel aan je had gehad en mijn "beheerder" functionaliteit ten volle uit had willen buiten had Google je niet eens meer terug gevonden. Maar zo zit ik absoluut niet inelkaar en als ik (of een ander) merk dat ik donkerblauw en persoonlijk meedoen in de discussie niet meer uitelkaar kan houden dan hang ik mijn beheerderspak aan de wilgen danwel ik word door de baas (Lex) hier op de vingers getikt.

Ronald Elzenga

Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 19:20 uurMaar jij wil niet naar fifth gen omdat fourth gen wel voldoet... Op die manier raak je zeker je technologische voorsprong kwijt. Maar goed.
Heb ik nergens beweerd. Je zit me niet alleen valselijk te etiketteren met complottheorie onzin of dat ik drugs gebruik, maar legt me ook dingen in de mond die ik nergens heb beweerd.
Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 19:20 uurNou nee, jij komt met de boude stelling dat Israel onder dwang/ opgedrongen de F35 heeft aangeschaft:
zijn gewoon feiten..ook aangegeven door Israelische betrokkenen en experts. Dat jij dat niet weet of gelooft is niet mijn probleem.
Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 19:20 uurEn dat is gewoon bullshit. Ik kan nl. nergens vinden dat dat het geval zou zijn. Maar volgens jou is het wel zo dus mag je dat ook aantonen. En dan kun je nu wel met gekke Henkie verhalen aankomen en de zwarte piet bij mij proberen neer te leggen maar zo werkt het niet. De bal ligt bij jou.
Nee de bal ligt gewoon bij jou. En zolang jij klaarblijkelijk jezelf de rechter vindt over wat wel en geen feiten zijn..en het normaal vindt om iemand valselijk van alles te beschuldigen ga ik deze discussie met je stoppen...tot 10 tellen..en niet direct mijn tijd elders nuttiger gebruiken. Of je moet natuurlijk je positie als beheerder hier in de strijd gooien weer. oh nee..dan tel ik nu tot 100..want ik zou me hier niet meer door laten "weg jagen".

Nu mijn toetje!! yummie!!

Ronald Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 30/12/2016 | 19:05 uur
Eet smakelijk. Er is geen verschil tussen een Browning M2/M3 uit de VS of België. Het is licentiebouw en dat al sinds John M. Browning voor FN Herstal ontwierp (hij stierf in 1926 in België).
Is wel iets meer dan licensiebouw inmiddels...en FN Herstal blijkbaar de beste...want we kopen toch alleen het beste in Nederland voor onze militairen?! :angel:

En oh ja..antwoord op een eerdere vraag was: de FN SCAR

A.J.

#239
Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 19:00 uur
Vind ik een merkwaardige conclusie...want Verkerk doelde hier vooral op het bijhouden van de technologische ontwikkelingen..wat net zo goed de Europese als de Amerikaanse als de Russische als de Chinese zijn...en het feit dat wij onze wapensystemen niet voldoende updaten en modern houden. Uitspraken van Verkerk die ik uitvoerig heb gepropageerd op Twitter...want oh zo belangrijk. And Verkerk liked that!

Even de quote van Verkerk erbij pakkend:

Citaat
'Tijdens de Koude Oorlog konden we leven met een numerieke minderheid, vanwege een technologische voorsprong; maar die laatste is er niet meer op alle fronten'

Maar jij wil niet naar fifth gen omdat fourth gen wel voldoet... Op die manier raak je zeker je technologische voorsprong kwijt. Maar goed.

Citaat
Wie beschuldigt mij hier valselijk van complottheorieen en het roken van hasj? Maar dank voor dit inkijkje in je nogal rigide denkwereld. Waar jij klaarblijkelijk advocaat en rechter tegelijkertijd bent. Jammer..maakt elke echte discussie op basis van zelfs feiten zinloos. Want alleen jouw "feiten" zijn blijkbaar waar...en alles wat daar niet aan voldoet moet de ander maar bewijzen. Ja..doeggggg. ben geen gekke Henkie A.J.. Hoe graag je dat beeld schijnbaar ook wilt oproepen hier.

Nou nee, jij komt met de boude stelling dat Israel onder dwang/ opgedrongen de F35 heeft aangeschaft:

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 17:33 uur
Ze schaffen de F35 ook niet aan omdat die superieur zou zijn of echt nodig, maar omdat de Amerikanen ze voor hen betalen en gewoon hebben opgedrongen. Stevige strijd geweest om er uiteindelijk wel eigen Israëlische systemen in te mogen onderbrengen.

En dat is nmm gewoon bullshit. Ik kan nl. nergens vinden dat dat het geval zou zijn. (ik ben echt niet te beroerd om even te zoeken, wees maar niet bang) Maar volgens jou is het wel zo dus mag je dat ook aantonen. En dan kun je nu wel met gekke Henkie verhalen aankomen en de zwarte piet bij mij proberen neer te leggen maar zo werkt het niet. De bal ligt bij jou.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 18:41 uur
FN België...aldus de experts. Nu ook aan boord van onze NH90s.

En nu ga ik eerst een hapje eten ;)

Eet smakelijk. Er is geen verschil tussen een Browning M2/M3 uit de VS of België. Het is licentiebouw en dat al sinds John M. Browning voor FN Herstal ontwierp (hij stierf in 1926 in België).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Nikehercules

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 18:15 uur
Precies..en omdat de Luchtmacht heel erg made in USA denkt en is opgeleid (door de Amerikanen zelf notabene).

Volstrekt logisch. Als je de ambitie hebt tot de beste te behoren dan haak je aan bij de beste. De Amerikanen zijn op alle fronten heer en meester in de lucht. Dat geldt zowel voor het materieel als de daar ontwikkelde tactieken en procedures. Alsook de zekerheid dat die tactieken worden geüpdatet aan de hand van recente gevechtservaring. De kwaliteit van Europese luchtmachten is af te lezen aan de beheersing van de Engelse taal (geen grap..)

M.i. doe je er goed aan je ogen te openen en de Amerikaanse superioriteit in deze te erkennen en deze superioriteit te gebruiken om Europa te versterken. Schoolvoorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de FWIT. Een hoogstaande Nederlandse opleiding met Europese instructeurs en kandidaten. Hier worden F-16 wapeninstructeurs opgeleid in o.a. tactieken en procedures welke sterk op de Amerikaanse zijn gebaseerd maar wel in een NATO/EU jasje zijn gegoten.

Ronald Elzenga

#236
Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 18:51 uurKortom, wat ltgen Verkerk aangaf over de technologische voorsprong vind jij dus minder belangrijk. Juist ja.
Vind ik een merkwaardige conclusie...want Verkerk doelde hier vooral op het bijhouden van de technologische ontwikkelingen..wat net zo goed de Europese als de Amerikaanse als de Russische als de Chinese zijn...en het feit dat wij onze wapensystemen niet voldoende updaten en modern houden. Uitspraken van Verkerk die ik uitvoerig heb gepropageerd op Twitter...want oh zo belangrijk. And Verkerk liked that!
Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 18:51 uurIk ga voor jou zeker geen uitzondering maken als het om bronnen gaat, nu niet, nooit niet, voor niemand niet. Jij komt nu met bepaalde zaken op de proppen die "doosnee informatie" zouden zijn. Als het allemaal zo eenvoudig is heb je binnen een paar minuten een relevante bron gevonden. En kom niet aan met bullshit dat ik mijn huiswerk moet doen, jij beweert dus jij ondersteunt ook. Lukt dat allemaal niet dan neem ik je opmerkingen zeker niet serieus.
Wie beschuldigt mij hier valselijk van complottheorieen en het roken van hasj? Maar dank voor dit inkijkje in je nogal rigide denkwereld. Waar jij klaarblijkelijk advocaat en rechter tegelijkertijd bent. Jammer..maakt elke echte discussie op basis van zelfs feiten zinloos. Want alleen jouw "feiten" zijn blijkbaar waar...en alles wat daar niet aan voldoet moet de ander maar bewijzen. Ja..doeggggg. ben geen gekke Henkie A.J.. Hoe graag je dat beeld schijnbaar ook wilt oproepen hier.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 18:30 uur
Zovele Amerikaanse systemen die zo ook "slecht" bleken of aangepast moesten worden. Zie de hele lijdensweg van de M16.

Dit geldt alleen voor de oorspronkelijke M16 en dat had vooral te maken met het gebrek aan onderhoud (men dacht tot medio 1966 zelfs dat ze onderhoudsvrij waren) en het type kruit van de munitie. De M16A1 (1967) had al veel verbeteringen en al helemaal vanaf de M16A2 (1984). Het AR-10/AR-15 systeem blijft evolueren. De HK416/417 is hier onderdeel van.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 18:41 uur
FN België...aldus de experts. Nu ook aan boord van onze NH90s.

Als ze net zo goed zijn als de .50 QCB (ook van FN) zie ik nog wel wat NH-90's uit de lucht vallen wegens uitelkaar klappende .50's...