Wildwest op de A2

Gestart door KapiteinRob, 29/06/2011 | 10:22 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 29/06/2011 | 14:27 uur
(forumbeheer...een idee hier een apart topic over te openen?)
Bij deze .....  ;)

Lex
Algeheel beheerder

Elzenga

#10
Ik wilde hier een apart topic over starten omdat ik benieuwd was in hoeverre defensie en eenheden als de DSI waren ingeschakeld bij deze overval (behalve dan de zichtbare leden van de EOD). Maar hier is de discussie dus al gestart.

Ik ben het op dit punt niet eens met kapitein Rob....en vind de vergelijking met Afghanistan en taak van militairen krom. Het verschil in bewapening en waarschijnlijk ook beschermende kleding was dermate groot dat de politie er mijns inziens verstandig aan heeft gedaan de confrontatie met deze professionele bende overvallers af te breken. Daar al ver genoeg in ging. Zoals men dat bij andere incidenten ook deed. Als militairen in Afghanistan de poort uit zouden moeten met inferieure bewapening en beveiliging ten opzichten van de Taliban dan zou men het ook begrijpen als die dit niet doen of weigeren of een confrontatie dan snel afbreken. Zelfmoord plegen is geen onderdeel van de taakstelling van noch militair noch politieagent. 

Alle politieagenten uitrusten met een shotgun voor die enkele incidenten waarin dat wapen effectief is...is zinloos en zonde van het geld (wel heb ik eerder gepleit voor invoering van een relatief goedkope "shoulder stock" om een handvuurwapen effectiever te kunnen inzetten). En had in dit geval ook weinig geholpen. Voor dit soort uitzonderlijke situaties...die in zekere zin veel weg hebben van een terroristische aanslag....zijn er in Nederland bepaalde teams in het leven geroepen.

Ik ben dan ook erg nieuwsgierig waar die waren en wat die deden...

(forumbeheer...een idee hier een apart topic over te openen?)

KapiteinRob

Tja, oom agent is blijkbaar niet goed genoeg getraind om schietende criminelen aan te pakken, maar met belachelijke snelheden achter een bellende automobilist aangaan en door dorpen heen scheuren om een wegpiraat te pakken is natuurlijk minder gevaarlijk. Voor henzelf...... Want daar zijn ze natuurlijk wel goed in getraind......  :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 12:00 uur
We hebben het hier volgens mij over "gewone" criminelen. Of gaan we die ook onder het modewoord terrorist plakken zodat de gewone agent een excuus heeft de bikkels te bellen als hij/zij er op straat mee geconfronteerd wordt? Shotgun in de auto en aan het werk. Niet er tussen uit knijpen als het gevaarlijk wordt. Oom agent durft bij wegmisbruikers ook met 130 door de bebouwde kom te scheuren om een wegpiraat een bon te geven.....

Dat is natuurlijk heel wat anders..... dan zit er niets anders op dan met 130 door de bebouwde komt te scheuren met een shotgun in de auto... kom je zowaar onder een bon uit.  :(

KapiteinRob

We hebben het hier volgens mij over "gewone" criminelen. Of gaan we die ook onder het modewoord terrorist plakken zodat de gewone agent een excuus heeft de bikkels te bellen als hij/zij er op straat mee geconfronteerd wordt? Shotgun in de auto en aan het werk. Niet er tussen uit knijpen als het gevaarlijk wordt. Oom agent durft bij wegmisbruikers ook met 130 door de bebouwde kom te scheuren om een wegpiraat een bon te geven.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#6
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 11:41 uur
Citaat van: dudge op 29/06/2011 | 11:20 uur
in dit geval valt de individuele diender weinig verijt te maken.  

Ja hoor, gezien de reden die wordt gegeven juist wel. Omdat hun eigen leven gevaar liep, is de vervolging afgebroken (zie citaat). Misschien moeten militairen op missie in Afghanistan ook maar niet meer de poort uit omdat dan hun leven gevaar loopt. Of als er een schietende Afghaan op hun af komt, snel wegrennen. De politie is er volgens mij primair om ons te beschermen tegen tuig. Ik lees de laatste tijd veel te veel het tegenovergestelde. Dat als je een optreden mag verwachten, ze met enige regelmaat de andere kant opkijken. Nu hebben ze het tuig laten gaan "omdat het te gevaarlijk voor henzelf werd". Dus lopen ze nu in ieder geval nog vrij rond. Kunnen ze gevaarlijk voor Henk & Ingrid zijn.......

En waarom denkt de politie dat het tuig naar Belgie is gevlucht? Als ik crimineel was, bleef ik lekker in Nederland. Zorg voortaan dat je een paar schoten lost en je kunt "ongestoord verder rijden".....  :P

Maar Rob toch... ons alwetende kabinet en gedoogpartij heeft toch laten weten, na wellicht een orakel geraadpleegd te hebben, dat we hier in Nederland veilig zijn voor zowel kwade invloeden van binnen als van buitenaf...  :angel:

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 29/06/2011 | 11:20 uur
in dit geval valt de individuele diender weinig verijt te maken.   

Ja hoor, gezien de reden die wordt gegeven juist wel. Omdat hun eigen leven gevaar liep, is de vervolging afgebroken (zie citaat). Misschien moeten militairen op missie in Afghanistan ook maar niet meer de poort uit omdat dan hun leven gevaar loopt. Of als er een schietende Afghaan op hun af komt, snel wegrennen. De politie is er volgens mij primair om ons te beschermen tegen tuig. Ik lees de laatste tijd veel te veel het tegenovergestelde. Dat als je een optreden mag verwachten, ze met enige regelmaat de andere kant opkijken. Nu hebben ze het tuig laten gaan "omdat het te gevaarlijk voor henzelf werd". Dus lopen ze nu in ieder geval nog vrij rond. Kunnen ze gevaarlijk voor Henk & Ingrid zijn.......

En waarom denkt de politie dat het tuig naar Belgie is gevlucht? Als ik crimineel was, bleef ik lekker in Nederland. Zorg voortaan dat je een paar schoten lost en je kunt "ongestoord verder rijden".....  :P

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 11:04 uur
Citaat van: dudge op 29/06/2011 | 10:36 uur
Dit was zeer professioneel aangepakt. Een DSI of AT had die gasten gepakt, maar de eenheden die nu ter plaatse waren konden simpelweg niks beginnen. En zet je inderdaad aan het denken. Taliban is met vergelijkbare wapens uitgerust, en daar worden ze wel aan blood gesteld....

Aha, dan moet ik maar eens beginnen met professioneel te hard rijden en professioneel fout parkeren. Hou toch op over AT's e.d. Dit is wat mij betreft een situatie waar je niet op de AT's kan wachten. Als standaard politie dit niet aan kan, moeten ze maar eens rap hun training aanpassen. Misschien wat Afghaanse trainers hierheen halen? Of gewoon een shotgun naast de lasergun meenemen..... Slappe gedoe!

:big-smile: goed plan

KapiteinRob

#3
Citaat van: dudge op 29/06/2011 | 10:36 uur
Dit was zeer professioneel aangepakt. Een DSI of AT had die gasten gepakt, maar de eenheden die nu ter plaatse waren konden simpelweg niks beginnen. En zet je inderdaad aan het denken. Taliban is met vergelijkbare wapens uitgerust, en daar worden ze wel aan blood gesteld....

Aha, dan moet ik maar eens beginnen met professioneel te hard rijden en professioneel fout parkeren. Hou toch op over AT's e.d. Dit is wat mij betreft een situatie waar je niet op de AT's kan wachten. Als standaard politie dit niet aan kan, moeten ze maar eens rap hun training aanpassen. Misschien wat Afghaanse trainers hierheen halen? Of gewoon een shotgun naast de lasergun meenemen..... Slappe gedoe!

SMI de Boer

ja joh, het zijn nou eenmaal helden op papier. ik las eens: Ze bekeuren een fietser zodat ze met hun rug naar die moord, verkracting of roofoverval toestaan
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

Op de Telegraafsite van vandaag een artikel over "wild west op de A2". Een citaat: "De politie staakte de achtervolging in de buurt van Eindhoven omdat gevreesd werd voor het leven van de agenten nadat er opnieuw gedreigd werd met wapens."

Dus laat je het tuig maar gaan zodat ze elders de medemens kunnen bedreigen. Maar wel U-turns maken om achter (hand)mobiel bellende bestuurders aan te gaan.  >:(