Wildwest op de A2

Gestart door KapiteinRob, 29/06/2011 | 10:22 uur

Ace1

Reconstructie overval Brinks Amsterdam en de achtervolging op de A2.


onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 13/04/2012 | 11:09 uur
Toch zullen ongewapende geldwagens van Brinks en G4S zo dus altijd een makkelijk doelwit blijven voor overvallers die grof geweld gebruiken.

De geldwagens zijn een makkelijk doelwit........alleen doordat het geld in beveiligde koffers wordt vervoerd, heeft men niets meer aan de buit.
Ook het hoeveelheid geld wat er vervoerd wordt is klein. 

Even een vraagje: Hoeveel wagens zijn de laatste tijd overvallen?    (Als het makkelijk doelwit is zal je antwoord dagelijks zijn..........)

Citaat van: Oorlogsvis op 13/04/2012 | 11:09 uur
Het taboe bij ons is gewoon, een burger/beveiliger met een wapen in zijn hand...dat kan niet. Nou ik denk dat dat wel kan, tijden veranderen en het geweld wordt grover. Begin dan een gedegen opleiding voor bewakers met duidelijke gewelds instructies dan krijg je ook geen wildgroei.

Maar welke wapens wil je deze bewakers gaan geven? 
De vorige overval is gebruik gemaakt van automatische wapens toen is de politie gestopt met de achtervolging omdat zij zelf alleen een clock bij zich hadden.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Geen buit bij overval geldtransport

AMSTERDAM - Bij de overval op geldtransportbedrijf G4S in Nieuwegein donderdag is geen geld gestolen.

Dat meldt politie vrijdag.

De geldrovers drongen het pand binnen door een zijdeur op te blazen. Ze waren kort binnen en gingen er in twee Audi's op hoge snelheid vandoor.

ANP,
13 april 2012 12:57

Oorlogsvis

Toch zullen ongewapende geldwagens van Brinks en G4S zo dus altijd een makkelijk doelwit blijven voor overvallers die grof geweld gebruiken.
Het is een beetje dezelfde discussie als met de piraten van Somalie.......alles zou makkelijker zijn als koopvaardij zelf hun gewapende beveiliging aan boord kon regelen.
Het taboe bij ons is gewoon, een burger/beveiliger met een wapen in zijn hand...dat kan niet. Nou ik denk dat dat wel kan, tijden veranderen en het geweld wordt grover. Begin dan een gedegen opleiding voor bewakers met duidelijke gewelds instructies dan krijg je ook geen wildgroei.

dudge

Citaat van: onderofficier op 13/04/2012 | 07:25 uur
Ik denk dat er nog zat op andere manieren beveiligt kan én moet worden, maar ook dan (incl. met beveiliging met wapens) zullen er overvallen worden gepleegt.  En als er hulp is (geweest) van binnenuit dan hebben wapens geen zin.

Zeer zeker. Ik herinner me ook een reeks overvallen op geldtransportwagens in België of Duitsland in de jaren '90, waarbij ik meen zelfs antitank wapens werden gebruikt. Het is inderdaad een veel breder spectrum, daarbij, als beveiliger moet je alle gaten dichten, de overvaller hoeft er maar 1 te vinden, en is dus altijd in het voordeel.  

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 13/04/2012 | 10:33 uur
Citaat van: jurrien visser op 13/04/2012 | 10:28 uur
Richt binnen defensie een commerciële unit van de marechaussee op en we hebben dit probleem ook weer ondervangen.
Trouwens, de overheid doet toch al beveiliging van waardetransporten (Kmar?)?

Ja, uitsluitend waarde transporten van de Nederlandse bank.

Bedrijven als G4S en Brinks zijn puur commerciële instellingen.

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 13/04/2012 | 10:28 uur
Richt binnen defensie een commerciële unit van de marechaussee op en we hebben dit probleem ook weer ondervangen.

Fout. Bescherming tegen criminelen/geweld is wat mij betreft "gewoon" een overheidstaak. Trouwens, de overheid doet toch al beveiliging van waardetransporten (Kmar?)?

Ik ben dus tegen het laten betalen voor taken die ik als plicht voor de overheid acht. Dus net zoals piraterijbescherming en voetbalrellen, waarbij ik het belachelijk vind dat reders resepectievelijk voetbalclubs de portemonnaie zouden moeten trekken. Niet dat we die discussie nu hier (weer) moeten gaan voeren.....  :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 13/04/2012 | 10:23 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 13/04/2012 | 10:22 uur
Waarom kan zoiets dan niet bij ons in Nederland, waarom zouden bewakers niet bewapend mogen zijn ?

Omdat het geweldsmonopolie in ons land bij de staat ligt. En terecht!

Richt binnen defensie een commerciële unit van de marechaussee op en we hebben dit probleem ook weer ondervangen.

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 13/04/2012 | 10:22 uur
Waarom kan zoiets dan niet bij ons in Nederland, waarom zouden bewakers niet bewapend mogen zijn ?

Omdat het geweldsmonopolie in ons land bij de staat ligt. En terecht!

Oorlogsvis

Toen ik 2 jaar geleden in Bogota was , kwam er in het plaatselijke winkelcentrum ook even een geldwagen langs. Nou dat leek wel of de president erin zat. Er sprongen 4 zwaarbewapende bewakers uit en die hielden de omgeving in de gaten.
Waarom kan zoiets dan niet bij ons in Nederland, waarom zouden bewakers niet bewapend mogen zijn ?

onderofficier

Citaat van: dudge op 12/04/2012 | 22:41 uur
Moeilijke keus, as always, want niets doen is ook geen oplossing. Die wet kan aangepast worden trouwens.

Waarom de wet veranderen voor beveiligingsbedrijven in Nederland maar voor de schepen geen toestemming geven voor bewapende beveiliging.

Ik denk dat er nog zat op andere manieren beveiligt kan én moet worden, maar ook dan (incl. met beveiliging met wapens) zullen er overvallen worden gepleegt.  En als er hulp is (geweest) van binnenuit dan hebben wapens geen zin.

Volgens het journaal zijn de waarde-transport-gebouwen momenteel de zwakste zwakel ondanks de begeleiders op de wagens niet gewapend zijn.
Er is zelfs een waarde-transport bedrijf die van twee personen naar één persoon op de wagen gaat.





Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lynxian

Citaat van: Tanker op 12/04/2012 | 20:56 uur
Ik heb daar wel eens over na gedacht, stel dat het een groepje getrainde ex militairen is die dit doet. Wie gaat ze tegenhouden ? Niet de platte pet die in een VW touran rondrijdt. Die gasten hebben in ieder geval ook verstand van het werken met explosieven blijkt...
Rijden die ex-militairen dan rond in een zwart GMC busje met een rode streep?

dudge

Citaat van: onderofficier op 12/04/2012 | 20:52 uur
Ja goede oplossing  als  je het wilt laten escaleren.....  :devil:

Daarnaast mag het gewoon niet.  Het zijn namelijk particuleren bedrijven.  
Moeilijke keus, as always, want niets doen is ook geen oplossing. Die wet kan aangepast worden trouwens. Kijk naar belgië, het staat daar voor de deur van de navo ook vol met bewapende securitas lui.

Tanker

Ik heb daar wel eens over na gedacht, stel dat het een groepje getrainde ex militairen is die dit doet. Wie gaat ze tegenhouden ? Niet de platte pet die in een VW touran rondrijdt. Die gasten hebben in ieder geval ook verstand van het werken met explosieven blijkt...

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 12/04/2012 | 20:29 uur
Gewapende special daarvoor opgeleide mensen, dat is de oplossing volgens mij.

Ja goede oplossing  als  je het wilt laten escaleren.....  :devil:

Daarnaast mag het gewoon niet.  Het zijn namelijk particuleren bedrijven.  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.