Politieperikelen vs de wetgeving

Gestart door Lex, 07/07/2011 | 21:13 uur

Elzenga

Prima die richtlijnen...wat ik af en toe politieagenten zie uithalen op de snelweg en elders...puur geluk vaak dat daarbij niet meer doden en gewonden vallen onder overige weggebruikers. En geregeld zelfs zonder zwaailicht of sirene.

Maar in dit geval 0,0 medelijden met de motordief en belachelijk dat de agent op deze wijze voor de rechter moet verschijnen. Hoogstens een berisping en (opfris)cursus om beter inzicht te krijgen in de risico's van dit soort achtervolgingen.

KapiteinRob

Volgens mij heb ik ze bij Wegmisbruikers wel eens harder dan 90 km/u zien rijden. Zonder zwaailichten en sirene......  :P

Maar het is natuurlijk van de zotte dat de agent fout is. Niet alleen moreel (hij deed zijn werk, zat achter een dief aan), maar what about het feit dat de motordief geen rijbewijs had en dus in deze geen verkeersdeelnemer had mogen zijn? Dus de sukkel zonder rijbewijs (en dus geen voldoende kennis van het verkeer of praktijkervaring) remt (mindert vaak) waardoor de agent tegen hem aanrijdt en nu hangt de agent als het aan het OM ligt?

Wat een land..........  >:(

Cigarz

Citaat van: Telegraaf op 07/07/2011 | 21:13 uur...,,Hij was een onervaren motorrijder en had zijn motor niet onder controle"...
Hoezo "zijn" motor?

Citaat van: Telegraaflink=topic=21304.msg236489#msg236489 date=1310066034
...De politieagent botste in september in Amsterdam-Osdorp achterop de gestolen motor die hij achtervolgde...

>:(

onderofficier

Citaat van: Lex op 07/07/2011 | 21:15 uur
Citaat van: Lex op 07/07/2011 | 21:13 uur
De officier van justitie verwijt de agent gevaarlijk rijgedrag en vindt dat de agent buitenproportioneel handelde. Politieauto's met zwaailicht en sirene mogen in de bebouwde kom maximaal 90 kilometer rijden en minder hard ter hoogte van kruisingen. Volgens het openbaar ministerie had de politie de achtervolging moeten afbreken, volgens de richtlijnen van de meldkamer. ,,De agent heeft de grens bij het vangen van boeven fors overschreden. Nu heeft hij een ongeluk veroorzaakt met zwaar letsel tot gevolg", redeneerde de officier van justitie.
Zelfs een achtervolging mag dus maar in beperkte mate?  :sick:

Dat heeft te maken met de branche-richtlijnen  

http://www.politie.nl/KLPD/veel_gestelde_vragen/Brancherichtlijn.asp
(deze gelden niet alleen voor de KLPD maar gewoon voor heel de politie)

De rechter gaat hier rekening mee houden in de uitspraak.


De brandweer en ambulance hebben ook branche-richtlijnen betreffende het rijden met toeters en bellen.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.


Lex

Citaat van: Lex op 07/07/2011 | 21:13 uur
De officier van justitie verwijt de agent gevaarlijk rijgedrag en vindt dat de agent buitenproportioneel handelde. Politieauto's met zwaailicht en sirene mogen in de bebouwde kom maximaal 90 kilometer rijden en minder hard ter hoogte van kruisingen. Volgens het openbaar ministerie had de politie de achtervolging moeten afbreken, volgens de richtlijnen van de meldkamer. ,,De agent heeft de grens bij het vangen van boeven fors overschreden. Nu heeft hij een ongeluk veroorzaakt met zwaar letsel tot gevolg", redeneerde de officier van justitie.
Zelfs een achtervolging mag dus maar in beperkte mate?  :sick:

Lex

Agent voor rechter wegens botsing

AMSTERDAM - Een 25-jarige agent van de Amsterdamse politie moest zich donderdag als verdachte bij de rechtbank in Amsterdam verantwoorden voor een ongeluk tijdens een achtervolging. Hem hangt een voorwaardelijke werkstraf van 80 uur boven het hoofd en hij dreigt zijn rijbewijs een half jaar kwijt te raken.

De politieagent botste in september in Amsterdam-Osdorp achterop de gestolen motor die hij achtervolgde met snelheden die opliepen tot 107 kilometer per uur. De motorrijder, die geen rijbewijs had, raakte zwaargewond. ,,Ik was ineens bejaard en kon drie maanden lang mijn eigen kleding niet meer aantrekken", zei het slachtoffer.

De officier van justitie verwijt de agent gevaarlijk rijgedrag en vindt dat de agent buitenproportioneel handelde. Politieauto's met zwaailicht en sirene mogen in de bebouwde kom maximaal 90 kilometer rijden en minder hard ter hoogte van kruisingen. Volgens het openbaar ministerie had de politie de achtervolging moeten afbreken, volgens de richtlijnen van de meldkamer. ,,De agent heeft de grens bij het vangen van boeven fors overschreden. Nu heeft hij een ongeluk veroorzaakt met zwaar letsel tot gevolg", redeneerde de officier van justitie.

De advocate van de agent pleitte voor vrijspraak, omdat de agent naar eer en geweten handelde. ,,Ik wilde alleen een achtervolging uitvoeren. Het steekt me behoorlijk dat ik hier nu als verdachte zit", zei de politieman. Zijn advocate hamerde erop dat het slachtoffer zelf ook schuldig is aan het ongeluk bij het Ecuplein door in een bocht na een brug een onverwachtse noodstop te maken buiten het zicht van zijn achtervolgers. Daardoor had politiewagen te weinig tijd om af te remmen. ,,Hij was een onervaren motorrijder en had zijn motor niet onder controle", hield de raadsvrouw de rechtbank voor. Volgens haar moest de agent wel even gas bijgeven om de motorrijder bij te houden.

De rechter doet over twee weken uitspraak.

Telegraaf,
do 07 jul 2011, 19:23