Politieperikelen vs de wetgeving

Gestart door Lex, 07/07/2011 | 21:13 uur

bergd



De nieuwe prijslijst is weer vastgesteld voor het jaar 2012. Ook bij de overheid is extra geld welkom dus kijk uit,

u bent gewaarschuwd.



--------------------------------------------------------------------------------

1.           
geen geldig APK keuringsbewijs
€ 110

2.
rijbewijs is verlopen
€ 110

3.
het rijbewijs niet kunnen tonen
€ 150

4.
het kentekenbewijs of APK keuringsbewijs niet kunnen tonen
€ 55

5.
rijden zonder rijbewijs
€ 260

6.
rijden zonder APK keuringsbewijs
€ 110

7.
rijden terwijl het rijbewijs is ingenomen
€ 450

8.
rijden terwijl het keuringsbewijs is ingenomen na deugdelijk herstel
€ 100

9.
onverzekerd rijden
€ 650

10.
kentekenbewijs met foutieve gegevens
€ 220

11.
ondeugdelijke kentekenplaten
€ 240




Verkeersgedrag

Overtreding
Boete

1.
inhalen waar verboden - bord F1
€ 250

2.
overschrijding doorgetrokken streep
€ 275

3.
niet rechtshouden op de weg
€ 185

4.
door rood bij een verkeerslicht rijden
€ 230

5.
inhalen vlak voor of op een zebrapad
€ 325

6.
rechts inhalen
€ 275

7.
parkeren op een invalidenparkeerplaats
€ 200

8.
op de vluchtstrook stilstaan
€ 200

9.
over de vluchtstrook rijden
€ 320

10.
geen gebruik maken van autogordels
€ 150

11.
ondeugdelijke verlichting
€ 90

12.
handheld bellen
€ 350




Snelheidsovertredingen op de weg met de auto
Categorie 1. motorvoertuigen, bromfietsen, invalidenvoertuigen met motor, brommobielen, landbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid.
Categorie 2. vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen.


Binnen de bebouwde kom

Categorie
1
2

overschrijding tot en met 4 km/h
€ 19
€ 31

overschrijding met 5 km/h
€ 24
€ 37

overschrijding met 6 km/h
€ 27
€ 42

overschrijding met 7 km/h
€ 32
€ 49

overschrijding met 8 km/h
€ 36
€ 55

overschrijding met 9 km/h
€ 40
€ 61

overschrijding met 10 km/h
€ 46
€ 68

overschrijding met 11 km/h
€ 51
€ 75

overschrijding met 12 km/h
€ 57
€ 84

overschrijding met 13 km/h
€ 63
€ 91

overschrijding met 14 km/h
€ 69
€ 99

overschrijding met 15 km/h
€ 75
€ 108

overschrijding met 16 km/h
€ 82
€ 116

overschrijding met 17 km/h
€ 90
€ 126

overschrijding met 18 km/h
€ 97
€ 134

overschrijding met 19 km/h
€ 104
€ 144

overschrijding met 20 km/h
€ 111
€ 153

overschrijding met 21 km/h
€ 120
€ 164

overschrijding met 22 km/h
€ 128
€ 175

overschrijding met 23 km/h
€ 136
€ 184

overschrijding met 24 km/h
€ 145
€ 196

overschrijding met 25 km/h
€ 154
€ 207

overschrijding met 26 km/h
€ 164
€ 219

overschrijding met 27 km/h
€ 174
€ 231

overschrijding met 28 km/h
€ 183
€ 243

overschrijding met 29 km/h
€ 193
€ 255

overschrijding met 30 km/h
€ 204
€ 268

overschrijding van 31 km/h en meer
Het boetebedrag wordt vastgesteld op basis van een individuele beslissing van het Openbaar Ministerie.





Buiten de bebouwde kom op (auto)wegen

Categorie
1
2

overschrijding tot en met 4 km/h
€ 16
€ 25

overschrijding met 5 km/h
€ 21
€ 30

overschrijding met 6 km/h
€ 25
€ 34

overschrijding met 7 km/h
€ 28
€ 40

overschrijding met 8 km/h
€ 33
€ 46

overschrijding met 9 km/h
€ 38
€ 51

overschrijding met 10 km/h
€ 43
€ 58

overschrijding met 11 km/h
€ 48
€ 64

overschrijding met 12 km/h
€ 54
€ 72

overschrijding met 13 km/h
€ 60
€ 78

overschrijding met 14 km/h
€ 64
€ 85

overschrijding met 15 km/h
€ 72
€ 93

overschrijding met 16 km/h
€ 78
€ 100

overschrijding met 17 km/h
€ 84
€ 109

overschrijding met 18 km/h
€ 91
€ 117

overschrijding met 19 km/h
€ 98
€ 126

overschrijding met 20 km/h
€ 105
€ 134

overschrijding met 21 km/h
€ 112
€ 144

overschrijding met 22 km/h
€ 121 <TD

Geen Bronvermelding










SMI de Boer

Je werkt misschien wel in de hand dat er een soort bounty-hunters al dan niet in dienst van de verzekering opstaat
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

bergd

Het artikel gaat ook niet over dat beveiligers meer bevoegdheden tot geweld krijgen(wapens) maar het delen van de informatie met de politie. Nu is het zo dat de politie bijvoorbeeld bij een inbraak als men evt gegevens van een (gestolen)kenteken en merk auto heeft dit niet door geeft aan een surveillance auto van de beveiliging die daar toevallig in de buurt is. De beveiliger die niets vermoedend zijn ronde doet komt dader misschien nog tegen maar omdat hij niks van de inbraak af weet door rijd. Tegenstanders vinden dat deze gegevens de bij de politie hoort en niet gedeeld moet worden met een commercieel bedrijf, volgens hen is het weer een stap verder naar een politie staat. Mijn mening is dat zolang er geen persoonsgegevens uitgewisseld worden maar bijv wel een signalament, dadersprofiel er niks aan de hand is. Men verhoogt de pakkans in flinke mate(tegenwoordig zijn er evenveel beveiligings dan politie auto's.) En als de dader daar mee gepakt wordt is er een win-win situatie.

Enforcer

Handig toch, als je dat toevallig voorhanden hebt, om in het donker wat bij te lichten.

Ace1

Citaat van: Enforcer op 11/12/2011 | 10:48 uur
Staande houden mag alleen de politie. En aanhouden mag iedereen bij een betrapping op heterdaad van een strafbaar feit. En daarnaast mag je wel gewled gebruiken, zo lang het maar proportioneel is om het srafbare feit te beeindigen.

Die meid die dit weekend bij de C1000 is vermoord, was door een politie agent in opleiding, naar alle waarschijnlijkheid met zijn dienstwapen. Als het daar al niet goed geregeld is, dan moet je met vuurwapens niet eens een poging wagen om die beschikbaar te stellen aan beveiligers. Daar schieten de opleidingen uberhaupt al te kort aan. Zelfs met wapenstok en/of handboeien zullen ze opgeleid moeten worden en vervolgens met regelmaat trainen. Dan worden die beveiligers ook weer een stuk duurder.

Beveiligers hebben wel een grote zaklamp bij waarmee ze fink kunnen meppen als dat nodig is.

Enforcer

Staande houden mag alleen de politie. En aanhouden mag iedereen bij een betrapping op heterdaad van een strafbaar feit. En daarnaast mag je wel gewled gebruiken, zo lang het maar proportioneel is om het srafbare feit te beeindigen.

Die meid die dit weekend bij de C1000 is vermoord, was door een politie agent in opleiding, naar alle waarschijnlijkheid met zijn dienstwapen. Als het daar al niet goed geregeld is, dan moet je met vuurwapens niet eens een poging wagen om die beschikbaar te stellen aan beveiligers. Daar schieten de opleidingen uberhaupt al te kort aan. Zelfs met wapenstok en/of handboeien zullen ze opgeleid moeten worden en vervolgens met regelmaat trainen. Dan worden die beveiligers ook weer een stuk duurder.

SMI de Boer

Ik zou graag een lijst zien met gevallen van aanhoudingen met dodelijke afloop, en dan niet die portieren die bij discotheken vndaan worden geschoten

Al zal het wel om staandehoudingen gegaan zijn.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

bergd

#150
Macht aan de beveiligers

Vanuit de samenleving komt er een steeds grotere roep om onze straten en wijken veiliger te krijgen, maar de politie kan het niet aan. Daarom surveilleren er steeds vaker particuliere beveiligers door woonwijken, ze houden toezicht in winkels en ze worden ingehuurd om grote evenementen te beveiligen.

Inmiddels is het aantal beveiligers uitgegroeid tot zo'n 30.000, evenveel als er politieagenten op straat lopen. Minister Opstelten en staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie, willen de samenwerking met de beveiligingsbedrijven verder uitbreiden.

Particuliere beveiligers nemen soms politietaken over, zonder dat ze bijzondere bevoegdheden, handboeien of wapens hebben. Wat betekent dit voor onze veiligheid? Wie controleert deze commerciële bedrijven? En waar ligt de grens van hun bevoegdheden?


Gemeenten
Particuliere beveiligingsbedrijven surveilleren op veel plaatsen in Nederland in het "publieke domein". Doordat politietoezicht afneemt, huren gemeenten en bedrijven steeds vaker particuliere beveiligers in. Zo ook in de gemeente Katwijk, door een tekort aan politiecapaciteiten is burgemeester Jos Wienen genoodzaakt een beroep te doen op particuliere beveiligers. Hij zegt in deze aflevering dat de politiecapaciteit in Katwijk is teruggelopen en dat hij zich daarover zorgen maakt.  


Convenant Samen Alert 24/7
Afgelopen maand is er een convenant getekend tussen de Politie Twente en drie beveiligingsbedrijven voor een nauwere samenwerking. Onder de naam Samen Alert 24/7 gaat de politie in Twente informatie uitwisselen met de samenwerkende beveiligingsbedrijven, zo zullen er foto's van verdachte huizen en auto's en mogelijk ook personen door worden gegeven. Jan Willem van der Pol van de Nederlandse Politiebond(NPB) vindt dit geen goede ontwikkeling: " Dat hoort thuis bij de politie, informatie moet afgeschermd zijn. Dat moet je niet delen met burgers", aldus Van Der Pol.

Incidenten
Particuliere beveiligers hebben niet dezelfde bevoegdheden als de politie, het blijven gewoon burgers. Dus mogen ze geen geweld gebruiken en hebben ze geen handboeien of wapens. Ook weten beveiligers vaak niet altijd hoe ze iemand moeten aanhouden, wat tot hele gevaarlijke situaties kan leiden, soms zelfs met dodelijke afloop.

Regie en samenstelling: Thomas Blom
Research: Sinan Can
Eindredactie: Manon Blaas


ZEMBLA - 'Macht aan de beveiligers'  wordt herhaald op dinsdagochtend 13 december om 09.15 uur op Nederland 2 bij de VARA.
http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=53372&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=04bcec62877ce737c6debd225b01c4f2

Graag jullie mening,

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 22/07/2011 | 10:43 uur
Wie zei er ook alweer dat de politie niet achter fietsen dieven aanging?    ;D

Dat staat in het artikel! Er is sprake van "agenten" en 1 gejatte fiets. Aangezien ik aanneem dat er dan nog een politiefiets of een politie-auto was, is de achtervolging dus NIET ingezet.  :P

En wordt de agent wiens fiets gejat werd nu vervolgd voor "aanleiding geven tot diefstal", want niet op slot gezet? Hier ligt een schone taak voor het OM.....  8)

onderofficier

#148
Wie zei er ook alweer dat de politie niet achter fietsen dieven aanging?    ;D

Dief gaat er met politiefiets vandoor

TERSCHELLING -  De Friese politie heeft in de nacht van donderdag op vrijdag een 37-jarige inwoner van West-Terschelling aangehouden wegens diefstal van een politiefiets. De man pakte de fiets en ging er vandoor toen agenten even verderop bij een horecagelegenheid waren in verband met melding van een vernieling, meldde de politie vrijdag.
Op grond van getuigenverklaringen wisten de agenten zijn naam te achterhalen. De man bekende direct toen de agenten even later bij hem op de stoep stonden

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10238315/__Dief_steelt_politiefiets__.html?p=3,1

;D
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

bergd


Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 22:12 uur
Citaat van: Lex op 20/07/2011 | 22:09 uur
Lasergun/bonnenboekje is schijnbaar noodzakelijk, omdat men zich niet aan de regelgeving wenst te houden.

Ik hoorde anders eergisteren het verhaal dat een vrouw een prent van 100 euro kreeg omdat ze wat bloemen had geplukt op een braakliggend stuk terrein......

Mijn ouders wonen aan een dijk en de buurman wilde 15 jaar geleden wat struiken snoeien die van de gemeente zijn maar achterstallig onderhoud hadden en waar hij tegen aankeek. Een toevallige passeerde Politie Patrouillewagen met oplettende agenten die de buurman van mijn ouders de struiken  zagen snoeien stopte en schreven een bon van 50 gulden uit.

Tanker

Citaat van: Laurens op 20/07/2011 | 21:24 uur
Citaat van: Ace1 op 20/07/2011 | 21:00 uur
Laurens ik heb geen hoge pet meer van de Politie in Nederland, ik zie ze alleen maar met een lasergun en een bonnenboekje en als er stront aan de knikker is zie ze niet.

Dan functioneren je waarnemingsinstrumenten niet naar behoren. Met alle respect maar je refereert naar enkele tienduizenden mensen als laffe honden. Je ziet ze niet overal omdat wij er met zijn alle een t*fusbende van maken waardoor er te weinig mensen zijn om dat allemaal aan te pakken. Daarom was er waarschijnlijk ook geen patrouille beschikbaar tijdens de inbraak bij je buurman. Daarbij kost de horecadienst enorm veel capaciteit en ondanks jaren van belachelijke boetes en intensieve verkeershandhaving vallen er toch nog 700+ doden per jaar in het verkeer. Mensen die graag andere belangrijkere zaken hadden aangepakt.

En wat is er mis om met 15 man dan inderdaad de betreffende 'proletarische winkelaars' aan te houden. Zolang dat veilig gaat zie ik het probleem niet, beetje zelfredzaamheid vanuit de burger kan geen kwaad.

Daar schuilt het gevaar in, want er zijn tal van verhalen bekend van slachtoffers die als "daders" werden aangemerkt en vervolgd.
Wegen te hardhandig of te lomp optreden, dus mensen kijken wel uit.

En tegenwoordig heb je zo een mes in je kadaver of een kogel (kijk naar die man die een wildplasser aansprak in Rotterdam).

Lex

Verzoeke wel een bronvermelding te vermelden.

Lex
Algeheel beheerder

bergd

Het is maar net waar je de prioriteiten legt, zie onderstaand rapport uit 1999

Verschil ophelderingspercentage politie zegt niet veel
"Prestaties politie Utrecht en Münster vergelijkbaar"

Te gemakkelijk is uit het verschil tussen de ophelderingspercentages van de politie in Nederland en Nordrhein-Westfalen geconcludeerd dat de politie in Duitsland veel beter presteert. Dat stelt Caroline Liedenbaum, die op 18 maart afstudeert aan de faculteit Bedrijf, Bestuur en Technologie van de Universiteit Twente. Op basis van een gedetailleerde vergelijking tussen de politieprestaties in Utrecht en Münster concludeert zij dat die elkaar niet veel ontlopen, ondanks een fors verschil in ophelderingspercentages. Caroline Liedenbaum heeft haar onderzoek gedaan bij het IPIT, Instituut voor Maatschappelijke Veiligheidsvraagstukken van de Universiteit Twente, onder leiding van dr. Guus Meershoek.

Tegenover een ophelderingspercentage van 15 procent in Nederland staat een percentage van 50 procent in Nordrhein-Westfalen, bleek uit recent onderzoek van Nijmeegse onderzoekers. Deze cijfers hadden betrekking op het jaar 1999. Liedenbaum heeft een vergelijking gemaakt tussen de stadsdistricten in Utrecht en het Polizeipräsidium Münster, een stad van vergelijkbare grootte in Nordrhein- Westfalen. In deze steden lopen de ophelderingspercentages vergelijkbaar uiteen (13,1 versus 47,1 procent). In haar onderzoek vraagt zij zich af in hoeverre de cijfers vergelijkbaar zijn en of de daadwerkelijke prestaties bij de opsporing evenzeer verschillen.

Caseload

Zo is het inwonertal van beide stedelijke gebieden wel gelijk, maar heeft Utrecht in dezelfde periode met bijna tweemaal zoveel geregistreerde misdaden te kampen. Het verschil in ophelderingspercentage tussen beide steden is bij een beperkt aantal misdrijven waaronder straatroof, diefstal uit auto's en fraude bijzonder groot. Utrecht heeft meer basispolitiepersoneel dan Münster, maar Münster heeft tweemaal zoveel tactische opsporingscapaciteit. De caseload van de individuele rechercheur is in Utrecht daarmee veel hoger dan in Münster: er is per misdrijf minder tijd voor opheldering. Utrecht kan prioriteiten stellen via 'case screening', in Münster mag dat niet. In Nederland mengt justitie zich in de prioriteitstelling, terwijl in Duitsland in beginsel altijd wordt 'doorgerechercheerd'. Daarnaast is er een verschil in de manier van registreren die invloed heeft op de hoogte van het ophelderingspercentage.

Liedenbaum heeft ook gekeken naar alternatieve prestatie-indicatoren. Zij zet bijvoorbeeld de beschikbare capaciteit aan personeel af tegen het aantal opgehelderde misdrijven. Met dezelfde politiecapaciteit is Münster in staat tweemaal zoveel misdrijven op te lossen (31 tegen 16 per full time equivalent, fte). Wordt echter rekening gehouden met het feit dat Münster meer capaciteit aanwendt in de tactische opsporing, dan ontlopen de aantallen opgeloste misdrijven per fte elkaar nauwelijks: 64 en 69. De politie in Münster spoort per misdrijf meer verdachten op (0,3) dan Utrecht (0,12). Maar wordt het aantal achterhaalde verdachten afgezet tegen de tactische opsporingscapaciteit, dan weten Utrecht en Münster respectievelijk 85 en 32 verdachten op te sporen. Dit zou zelfs aangeven dat Utrecht béter presteert, ware het niet dat de wijze van registratie het Utrechtse cijfer gunstig beïnvloedt.

Rechter

Het ophelderingspercentage heeft volgens Liedenbaum voor een goede meting van de politieprestaties "belangrijke beperkingen". Zo wordt het eindresultaat van de opsporing (het oordeel van de rechter) helemaal niet verdisconteerd. Uiteindelijk ontlopen de prestaties van de Duitse en Nederlandse politie elkaar waarschijnlijk niet veel, concludeert Liedenbaum