Politieperikelen vs de wetgeving

Gestart door Lex, 07/07/2011 | 21:13 uur

onderofficier

Citaat van: A.J. op 21/07/2011 | 02:15 uur
Citaat van: onderofficier op 20/07/2011 | 22:31 uur

Maar als je niet mee wilt doen "met het geld innen"  dan hou je, je toch aan de regels?    

Ik doe er al jaren niet meer aan mee............mede omdat de pakkans relatief laag is.



Eigenlijk vat je de koe nu (onbewust?) bij de hoorns. Men (het politie apparaat nld) is er automatisch als de kippen bij om jou een boete voor te snel rijden aan te smeren, maar inbraakzaken/ fiets weg/ gejatte autoradio moet ik maar normaal vinden omdat ik toevalllig mijn auto op een "bekende plaats" geparkeerd heb. In mijn Groningen tijd (samen wonen met iemand die wat harder studeerde dan ik ooit voor mogelijk had gehouden) was mijn/ onze fiets gejat en zag die tweewieler terug op het station, ik naar de politie, ja daar doen we dus geen ruk aan, als we ons druk gaan maken om gestolen fietsen dan zijn we dag en nacht bezig...

Maar vervolgens wel afgetikt worden op de ring Groningen...



Wat eerder al aangegeven werd moet je die 2 los van elkaar zien want diegene die jouw flits is waarschijnlijnk iemand die niet jouw aangifte kan behandelen en kan afhandelen.

En is het daarnaast een gegronde reden om zelf maar de regels aan je laars te lappen omdat men geen tijd heeft voor een gestolen fiets?
Moet we dat dan maar normaal gaan vinden? 




Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

#126
Citaat van: onderofficier op 20/07/2011 | 22:31 uur

Maar als je niet mee wilt doen "met het geld innen"  dan hou je, je toch aan de regels?    

Ik doe er al jaren niet meer aan mee............mede omdat de pakkans relatief laag is.



Eigenlijk vat je de koe nu (onbewust?) bij de hoorns. Men (het politie apparaat nld) is er automatisch als de kippen bij om jou een boete voor te snel rijden aan te smeren, maar inbraakzaken/ fiets weg/ gejatte autoradio moet ik maar normaal vinden omdat ik toevalllig mijn auto op een "bekende plaats" geparkeerd heb. In mijn Groningen tijd (samen wonen met iemand die wat harder studeerde dan ik ooit voor mogelijk had gehouden) was mijn/ onze fiets gejat en zag die tweewieler terug op het station, ik naar de politie, ja daar doen we dus geen ruk aan, als we ons druk gaan maken om gestolen fietsen dan zijn we dag en nacht bezig...

Maar vervolgens wel afgetikt worden op de ring Groningen...


Elzenga

Citaat van: onderofficier op 20/07/2011 | 22:31 uur
Maar als je niet mee wilt doen "met het geld innen"  dan hou je, je toch aan de regels?     

Ik doe er al jaren niet meer aan mee............mede omdat de pakkans relatief laag is.
Inderdaad!!  ;D

En waarom de politie de schuld geven als blijkt dat het meestal opdrachten van de politiek zijn? politici die natuurlijk maar wat graag even wilden benadrukken, dat toen zij die opdracht hadden gestaakt er nog enkele politiechefs nog even door bleken te gaan...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 22:27 uur
Als ik kaarsrecht rijd met een mobiel aan mijn hoofd, ben ik toch de sigaar. Ik wijs gewoon op de belachelijke inconsequentheid van deze vorm van geld innen......
je bedoelt die kaarsrecht rijden maar opeens 80 gaan rijden waar ze 100 mogen... ;) hoe vaak ik dan wel niet bij het inhalen de telefoon aan het oor zie...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 22:22 uur
Citaat van: Elzenga op 20/07/2011 | 22:20 uur
Mobiel bellen leidt aantoonbaar (wetenschappelijk onderzocht) meer af dan het eten van een hamburger...dat heeft met de werking van de hersenen te maken...
Als dat zo is, moeten ze handsfree bellen ook verbieden.....  ;)
Daar wordt ook serieus naar gekeken ja en geregeld voor gepleit...en niet zonder reden.

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 22:27 uur
Als ik kaarsrecht rijd met een mobiel aan mijn hoofd, ben ik toch de sigaar. Ik wijs gewoon op de belachelijke inconsequentheid van deze vorm van geld innen......

Maar als je niet mee wilt doen "met het geld innen"  dan hou je, je toch aan de regels?     

Ik doe er al jaren niet meer aan mee............mede omdat de pakkans relatief laag is.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 20/07/2011 | 22:25 uur
Ook voor eten van een broodje hamburger kan je bekeuring krijgen, als je hierdoor bijv. gaat slingeren    dan kan je een artikel 5 krijgen
(het kapstok artikel: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.)



Als ik kaarsrecht rijd met een mobiel aan mijn hoofd, ben ik toch de sigaar. Ik wijs gewoon op de belachelijke inconsequentheid van deze vorm van geld innen......

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 20/07/2011 | 22:20 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:42 uur
En niet mobiel bellen maar wel een hamburger eten?
Mobiel bellen leidt aantoonbaar (wetenschappelijk onderzocht) meer af dan het eten van een hamburger...dat heeft met de werking van de hersenen te maken...

Ook voor eten van een broodje hamburger of handsfree bellen kan je bekeuring krijgen ,
als je hierdoor bijv. gaat slingeren    dan kan je een artikel 5 krijgen

(het kapstok artikel: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.)

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/07/2011 | 22:20 uur
Mobiel bellen leidt aantoonbaar (wetenschappelijk onderzocht) meer af dan het eten van een hamburger...dat heeft met de werking van de hersenen te maken...

Als dat zo is, moeten ze handsfree bellen ook verbieden.....  ;)

onderofficier

Citaat van: Ace1 op 20/07/2011 | 17:23 uur
ik vind het belachelijk dat je voor 4 km of 5 km te hard een bekeuring krijgt

Voor daadwerkelijk  4 of 5 km te hard krijg je geen bekeuring....................dan heb je al rond de 10 km te hard gereden en er gaat een (wettelijke) correctie af zodat het lijkt dat je 4 of 5 te hard hebt gereden...

Maar waar ligt voor jou de grens?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:42 uur
En niet mobiel bellen maar wel een hamburger eten?
Mobiel bellen leidt aantoonbaar (wetenschappelijk onderzocht) meer af dan het eten van een hamburger...dat heeft met de werking van de hersenen te maken...

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
Citaat van: Elzenga op 20/07/2011 | 21:09 uur
Nederland is nog mijlenver verwijdert van wat er in Amerika gebeurd...
Blijkbaar hebben wij daar uiteenlopende opvattingen over.
blijkbaar... de droge statistieken in ieder geval niet...
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
Ja, die plaatsen en gebieden noemt met "het overgrote deel van de VS".
dacht het niet...veel Amerikanen wonen in die steden en stedelijke gebieden...in Nederland is het op het "platteland" over het algemeen ook nog rustig...
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
In absolute getallen heb je natuurlijk volkomen gelijk, maar Nederland is dat in een rap tempo aan het inlopen. Zie de dagelijkse kranten alhier.
Tja, dat jij zo slim...ik bedoel onverstandig bent om je te laten (mis)leiden door die media...is jouw zaak. Ik prik daar doorheen omdat ik die media inmiddels wel aardig ken als ook hun drijfveren en focus de laatste jaren. Dat de statistieken je ongelijk geven is een feit. Daar is niks te zien van een Amerikaanse trend laat staan van Amerikaanse toestanden.
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
Dat moeten ze hier dan ook maar eens rap gaan doen i.p.v. antwoorden schuldig te blijven.
Ja en dan volledig voorbij gaan aan het feit dat zwaarder bewapende agenten vaak ook meer geweld uitlokken...want criminelen doen ook dan nog gewoon wat ze doen, maar dan een slagjes gewelddadiger. Waarom denk je dat de politie in Groot-Brittanniƫ nog goeddeels ongewapend over straat gaat?!?..daar is echt wel over nagedacht!!.
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
Welke dan? En dat gebeurt in ons land niet? Sterker nog, in ons land zie je ze sowieso veel te weinig. Ik moet morgen naar het midden des lands en zal eens het aantal politiewagens tellen dat ik onderweg zie.
Er zijn in Amerika steden en gebieden aan de grens met Mexico waar men nauwelijks meer in durft...en nu wel haast met paramilitaire eenheden daar de orde soms proberen te herstellen. En ja er mogen hier best wat agenten bij...maar wie gaat dat betalen? of doen we dat net als Amerika dan ook maar op de pof?
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
Ik vraag me af waar je deze wijsheid vandaan hebt.
wel eens een serieus artikel gelezen over het toch geregeld omkomen van Amerikaanse agenten ..gezien het vele geweld en wapenbezit....en de zorg die men daarover had. Ik lees of bekijk echt wel wat meer over de US of A dan wat ik via de tv binnen krijg beste Rob.
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
Er is een heel verschil tussen "op veilige afstand blijven (volgen)" of achtervolgingen staken. Dat laatste doet de Amerikaanse agent namelijk niet.
En jij kent alle ins-and-outs van die achtervolging dan?...en waarom die is gestaakt?...en waarom blijkbaar buurlanden die niet hebben overgenomen!?! wel heel makkelijk oordelen niet!!. En ja ook in de States worden achtervolgingen wel eens gestaakt als de omstandigheden daar naar zijn. De omstandigheden waren bij de Nederlandse achtervolging ook slecht...
Citaat van: Kapitein Rob op 20/07/2011 | 21:34 uur
En mijn inschatting is dat het merendeel van het vuurwapengeweld in de VS (en hier) niet met automatische wapens plaatsvindt. En de inzet van speciale eenheden gebeurt alleen op statistische locaties. Als er een bende overvallers wordt achtervolgd, doet de gewone agent dat met vaak een heli in de lucht. Niets speciale SWAT-teams. Dat is namelijk teveel naar Hollywoodfilms kijken.... De Amerikaanse officer is namelijk over het algemeen wel op straat te vinden in hoeveelheden dat er over het algemeen tamelijk snel versterking is.
Sorry Rob, maar ook in de States gaan bij dit slag overvallers met dit slag wapens speciale eenheden in actie komen...als ze niet al elders op jouw" statische locaties" bezig zijn...bij het zoveelste drugspand bijvoorbeeld. Dit soort teams hebben het daar druk. En dit heeft niks met Hollywoodfilms te maken...maar gewoon met ook gezond Amerikaans verstand. De gewone agent weer daar ook wel wanneer hij een stapje terug moet doen en zijn zwaarder bewapende broeders in actie moet laat komen. Ja voor de gewone man met gun zal hij niet weg stappen. Maar dat is daar redelijk normaal en bijna dagelijkse kost (het feit dat iemand bewapend kan zijn). Dat is hier ook vrij zeldzaam en ook dan komt de politie gewoon in actie. Net zoals ook "gewone agenten" eerst gewoon naar het geldtransportbedrijf reden en gingen kijken. Hoezo durfden ze niet?

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 20/07/2011 | 22:09 uur
Lasergun/bonnenboekje is schijnbaar noodzakelijk, omdat men zich niet aan de regelgeving wenst te houden.

Ik hoorde anders eergisteren het verhaal dat een vrouw een prent van 100 euro kreeg omdat ze wat bloemen had geplukt op een braakliggend stuk terrein......

Lex

Citaat van: Ace1 op 20/07/2011 | 21:00 uur
Laurens ik heb geen hoge pet meer van de Politie in Nederland, ik zie ze alleen maar met een lasergun en een bonnenboekje en als er stront aan de knikker is zie ze niet.
Tja dat is een persoonlijke beleving. Lasergun/bonnenboekje is schijnbaar noodzakelijk, omdat men zich niet aan de regelgeving wenst te houden.
Er worden voorbeelden gegeven over het overschrijden van de maximum snelheid. Maar er zijn meerdere voorbeelden. Wat dacht je van overlast voor het winkelend publiek in een winkelcentrum?
En in het verlengde van de posting van Ace 1 las ik vandaag in de media dat in Julianadorp een auto van een veerpont is geraakt. Een agent is tezamen met anderen te water gegaan om de inzittende[n] te redden. Het is helaas niet gelukt.
Helaas is het zo, dat het blikveld niet verder gaat dan men zelf ondervindt.

KapiteinRob

Citaat van: Laurens op 20/07/2011 | 21:59 uur
Of gewoon meer blauw op straat, we kunnen wel 8000 extra getrainden withemden op straat gebruiken. Kan de buurman van Ace tenminste ook zijn huis veilig achter laten.

Waarom gaat oom agent niet eens in z'n eentje patrouilleren? Want ik zie ze altijd met z'n tweeen rondrijden..... Je kan dan het aantal "eenheden op straat" bijna verdubbelen (bijna, want op de motor zitten ze nog wel alleeen....).