Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 04/03/2019 | 15:54 uur
Dat is een positieve ontwikkeling! 100% ''Developed & Made in Holland''?
Deels, net zoiets als de LFAPS sonar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#5080
Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2019 | 15:53 uur
Ik kan bevestigen dat DMO/KM/DAMEN/TNO werkt aan een eigen actief verdedigingssysteem tegen torps.
Dat is een positieve ontwikkeling! 100% ''Developed & Made in Holland''?

Sluit goed aan bij de defensie industrie strategie van de minister en bij de onderzeeboten die in Nederland gebouwd (moeten) gaan worden. En als Damen hierbij betrokken is....  :silent:
En ik kan me voorstellen dat het een dual use systeem kan gaan worden voor oppervlakte schepen en onderzeeboten.

Huzaar1

Ik kan bevestigen dat DMO/KM/DAMEN/TNO werkt aan een eigen actief verdedigingssysteem tegen torps.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 04/03/2019 | 08:05 uur
De MPL is veel groter dan IDAS, maar het concept is vergelijkbaar, ja.
Het gaat om het concept  ;D als het met een systeem van 533 mm kan dan moet het in theorie ook lukken met 1500 mm.

Citaat van: StrataNL op 04/03/2019 | 08:05 uur
Actieve countermeasures voor zowel oppervlakteschepen als onderzeeboten is de KM ook mee bezig.
Ik weet dat er ook door de KM naar gekeken word maar ik had het nog nooit zo duidelijk op een foto zien staan van een onderzeeboot.

Ik kende voor onderzeeboten alleen het Sea Spider systeem van Atlas en dat word gelanceerd vanuit een torpedobuis en/of een speciaal ingebouwde lanceer module.





Citaat van: Thomasen op 04/03/2019 | 10:02 uur
Als de aanschaf prijs 1/3 is en de overige kosten 2/3 van het totaal, zou aanschaf dus zo'n 850 miljoen zijn. Is nog steeds een stuk meer dan de €500 miljoen voor een Soryu, maar er komt ook een stukje IP en start up kosten bij. En nog steeds minder dan het bedrag waar NL nu op lijkt te gaan richten.
Als je het op die manier bekijkt vallen de kosten mee.

StrataNL

De MPL is veel groter dan IDAS, maar het concept is vergelijkbaar, ja.

Actieve countermeasures voor zowel oppervlakteschepen als onderzeeboten is de KM ook mee bezig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#5076
Citaat van: StrataNL op 03/03/2019 | 23:26 uur
In principe moet je dat als een adapter zien voor 4 losse torpedobuizen, die net als de andere buizen afzonderlijk van elkaar kunnen functioneren.
De buizen in de adapter zijn waarschijnlijk gewoon geschikt voor de standaard 533mm wapens dus dan zou er ook geen verschil moeten zijn met wat je er in zet.
"Future potential" ... dus reken er maar op dat het nog niet een bestaand iets is.

Wel moet je het laadsysteem in de boegbuiskamer er voor inrichten dat die de vier extra buizen ook kan bedienen.

Krijg je niet iets zoals de Duitse IDAS ? Dat is een ''behuizing / adapter'' voor 4 luchtdoelraketten om te lanceren vanuit een torpedobuis. Nu zijn dat fiber-optical raketten waarbij de onderzeeboot alle controle houd over de missile. Het systeem lijkt wel een aparte ''controle kast'' te hebben, en de buizen moeten wel worden aangepast voor het gebruik met IDAS. Naast IDAS kun je de buizen nog wel gebruiken voor andere wapen systemen.

De status van deze ontwikkeling is voor mij niet duidelijk, volgens TKMS moet het systeem in 2022 op de markt zijn. Ik verwacht zelf dat ze pas bij de introductie van Type 212CD's beschikbaar gaan zijn. De Duitsers ontwikkelen dit systeem met de Noorse marine.

Misschien kunnen we met de Zweden samen een prachtig nieuw systeem ontwikkelen nog voordat de eerste boot af is zodat er achteraf niet allerlei kasten moeten worden ingebouwd om die MLP te kunnen gebruiken als lanceer installatie.








Op de website van TKMS staat de volgende afbeelding, iets dat ik nog nooit eerder gezien heb: active torpedo countermeasures!
Ik ben tegen de aankoop van Duitse onderzeeboten door de KM maar ik moet wel toegeven dat de ideeën die ze hebben soms niet verkeerd zijn waaronder de IDAS en deze TCM's.



https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/tcm.html

StrataNL

Citaat van: Parera op 03/03/2019 | 22:05 uur
Zijn er op het forum leden met kennis van (onderzeeboot) torpedo's?

Het Multipurpose lock van Saab is met de Ø1,50 m heeft volgens H I Sutton de mogelijkheid om met een speciale behuizing er nog eens 4 533 mm torpedo's vanuit af te vuren. Is zoiets dan ook mogelijk i.v.m. de info die de torpedo moet ontvangen voor afgaand aan het afvuren, elk wapen moet toch andere info aangeleverd krijgen en niet alle 4 tegelijkertijd afgevuurd worden? En dan is het ook mogelijk om dit te doen met andere onderzeeboot gelanceerde wapens zoals de Subharpoon of TLAM ?

Bestaat deze ''behuizing / liner '' ook al of moet deze nog ontwikkeld worden? Hiermee kan de KM met slechts 4 buizen + 1 MPL beschikken over 8 mk48's geladen + een volle boegbuis kamer.
In principe moet je dat als een adapter zien voor 4 losse torpedobuizen, die net als de andere buizen afzonderlijk van elkaar kunnen functioneren.
De buizen in de adapter zijn waarschijnlijk gewoon geschikt voor de standaard 533mm wapens dus dan zou er ook geen verschil moeten zijn met wat je er in zet.
"Future potential" ... dus reken er maar op dat het nog niet een bestaand iets is.

Wel moet je het laadsysteem in de boegbuiskamer er voor inrichten dat die de vier extra buizen ook kan bedienen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Zijn er op het forum leden met kennis van (onderzeeboot) torpedo's?

Het Multipurpose lock van Saab is met de Ø1,50 m heeft volgens H I Sutton de mogelijkheid om met een speciale behuizing er nog eens 4 533 mm torpedo's vanuit af te vuren. Is zoiets dan ook mogelijk i.v.m. de info die de torpedo moet ontvangen voor afgaand aan het afvuren, elk wapen moet toch andere info aangeleverd krijgen en niet alle 4 tegelijkertijd afgevuurd worden? En dan is het ook mogelijk om dit te doen met andere onderzeeboot gelanceerde wapens zoals de Subharpoon of TLAM ?

Bestaat deze ''behuizing / liner '' ook al of moet deze nog ontwikkeld worden? Hiermee kan de KM met slechts 4 buizen + 1 MPL beschikken over 8 mk48's geladen + een volle boegbuis kamer.

Citaat
The multimission portal can accommodate a range of unmanned underwater vehicles (UUVs) and special forces vehicles. There is also the future potential to fit it with a liner for four 533mm (21") torpedo tubes:
http://www.hisutton.com/A26.html

Parera

#5073
Onderstaande video geeft een beeld van hoe idioot klein de Type 212's zijn! In verhouding met deze boten zijn onze walrussen heel ruim en naar mijn idee veel beter ingedeeld.
Dit is de Italiaanse onderzeeboot Scirè (S 527), en ik weet niet of deze intern heel anders zijn dan de Duitse boten.

Maar ik kan me niet voorstellen dat een kombuis en cafetaria in de boegbuis kamer heel wenselijk is  :confused: 1 oplossing vond ik wel slim bedacht, de bewegende machines (o.a. diesels) in een geluidsbestendige kamer plaatsen binnen in de boot.

Video
https://twitter.com/SHAPE_NATO/status/1100024459581366272

Ook bij de Duitse boten is het cafetaria verbonden aan de boegbuis kamer (vanaf 3.20 )

[youtube width=500 height=363]https://www.youtube.com/watch?v=44HGpx0bhYA[/youtube]

Op de impressies van Damen-Saab lijkt het wel of de machines allemaal ''gesoundproofed'' zijn.

Parera

Citaat van: Flyguy op 03/03/2019 | 01:06 uur
Hmm, ergens heb ik het idee dat de terugkeer naar eskader reizen een beetje doorslaat in Albatros.

Ik stel voor dat de Franzosen zichzelf eerst een keertje komen laten zien binnen NATO verbanden.

Ik heb geen moeite met het samen varen in een eskader maar dan moet het wel iets zijn wat meer is dan een grote PR stunt. En we kunnen beter onze beperkte middelen steken in de Britse carrier groups en daarmee integreren en zorgen dat we weer zelfstandig een taakverband de zee op kunnen sturen als dat nodig is in de vorm van een amfibische taakgroep.

Flyguy

#5071
Hmm, ergens heb ik het idee dat de terugkeer naar eskader reizen een beetje doorslaat in Albatros.

Ik stel voor dat de Franzosen zichzelf eerst een keertje komen laten zien binnen NATO verbanden.

Master Mack

Blablablabla. Franse onzin. Valt niet mee samen te werken. Punt

Huzaar1

Citaat van: Lex op 02/03/2019 | 18:54 uur
Franse marine-chef wil meer samenwerken met Den Helder

De Koninklijke Marine gaat intensiever samenwerken met de Franse Marine. Nederlandse fregatten zullen de komende jaren in de Indische Oceaan onder meer het vliegdekschip Charles de Gaulle escorteren. De Franse marine-chef zegt dit aan de vooravond van een kabinetsbeslissing over nieuwe onderzeeboten.

Admiraal Rob Kramer (57) en zijn Franse collega admiraal Christophe Prazuck (58) spraken afgelopen week in Den Haag over nauwere samenwerking. Prazuck vertelde na afloop aan Elsevier Weekblad dat een Nederlands fregat 'ten oosten van Suez' zal meegaan in het eskader rond de Charles de Gaulle.

Volgens een woordvoerder van de Koninklijke Marine zijn er nog geen concrete toezeggingen gedaan. In de tweede helft van 2021 treden Nederlandse oorlogsbodems op in de Indische Oceaan ter bescherming van het Britse vliegdekschip 'Queen Elizabeth'.  Voorafgaande daaraan zou de Koninklijke Marine eerder dat jaar kunnen optrekken met de Charles de Gaulle.

Aanvallen op  IS
Het Franse vliegdekschip speelde enkele jaren geleden een rol bij aanvallen op Islamitische Staat in Syrië. Franse bommenwerpers vertrokken in het Oostelijke deel van de Middellandse Zee vanaf de Charles de Gaulle om militaire doelen in het kalifaat uit te schakelen. Het reusachtige schip onderging het afgelopen jaar in Toulon een grote onderhouds- en vernieuwingsbeurt. Het zit dit voorjaar koers richting de Indische Oceaan.

Vliegdekschepen zijn machtige wapenplatforms, maar zijn zelf ook kwetsbaar. Vaak is de overgrote meerderheid van de vliegtuigen nodig om het schip zelf te beschermen. Slechts een klein deel is beschikbaar voor offensieve operaties. Een vliegdekschip wordt altijd vergezeld door mijnenjagers, fregatten en onderzeeboten. Zelfs de Franse marine – tien nucleaire onderzeeboten; 23 kanonneerboten en fregatten – heeft niet altijd genoeg schepen om het vliegdekschip te begeleiden.

Prazuck zei tegen Elsevier Weekblad dat de samenwerking tussen beide marines een positieve impuls krijgt, indien Den Haag kiest voor Franse onderzeeboten als opvolger van de dertig jaar oude Walrusklasse.

Kabinet beslist deze maand over ontwikkeling of aankoop onderzeeboten
Het kabinet-Rutte neemt deze maand een beslissing over de ontwikkeling of aankoop van vier nieuwe onderzeeboten. Met de beslissing is minstens 2,5 miljard euro gemoeid. Hiervoor zijn scheepsbouwers uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje in de race. Volgens bronnen in Den Haag gaat het in feite om een keuze tussen Damen Shipyards (in combinatie met het Zweedse Saab) of de Franse Naval Groep. De Duitsers en Spanjaarden lijken kansloos.

Prazuck zei dat hij met Kramer de onderzeeboten-deal niet besprak: 'Ik ben geen commerciële man. Wij hebben het er niet over gehad.' Hij voegde wel toe dat 'achter commerciële zaken altijd een landenthema zit'.

Zou het ministerie van Defensie voor de Naval Groep kiezen, dan voorziet Prazuck dat de Nederlandse 'over het totale spectrum' met de veel grote Franse marine kan samenwerken. 'Uitrusting, training, operaties, onderhoud, het kan om heel veel dingen gaan.'

Met de Indiërs en de Australiërs is dat volgens Prazuck ook gebleken. De Naval Groep levert veel aan de Indiase strijdkrachten en bouwt in Australië twaalf Baracuda-onderzeeboten.

Elsevier Weekblad, 02-03-2019

Het artikel hier geplaatst, vanwege de vervanging van de onderzeeboten


Eigelijk hoort hier te staan.

Hey Nederland, we merken dat door de Brexit we afhankelijker zijn van stabiele partners met fatsoenlijk deugend maritiem spul, van een land wat een stabiele te berekenen koers vaart welke aansluit bij de Europese gedachte. Nu GB weg is, en DU op haar gat ligt Maritiem zijn jullie het enige land wat we in de kont kunnen neuken, van kunnen profiteren en domineren.

Dus, we doen alsof we jullie heeeel belangrijk vinden, puur om jullie assets, misschien verneuken we jullie nog een keer of 12 in de VN raad, of tijdens een actieve missie van de VN, maar.. tot zover zouden we het, aangezien jullie mogen meevaren met het enige vliegdekschip wat de oude hoer dat Frankrijk heet heeft, we toch tegelijk misschien van jullie kunnen profiteren."

Sinds de Brexit hebben we nog nooit zoveel geneuzel gehad van die stokbroden. Pleur toch op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/03/2019 | 19:09 uur
Lijkt mij toe te juichen dat Nederland en Europa weer meer haar gezicht laat zien ten oosten van Suez voor o.a. carrier escort van zowel de Fransen als de Engelsen.

De timing van dit bericht is natuurlijk wel bedenkelijk, daarnaast is een keuze voor een Frans of Zweeds-Nederlands model Walrusklasse vervanger niet relevant als het gaat om carrier escort taken.

Immers: de kans is uitermate klein dat, welk non-nucleair model dan ook, aan de TG zal worden toegevoegd, daar hebben de Fransozen nucleaire boten voor.

Op het moment dat we voor de barracuda gaan laten ze het wel toe  ;) Voor een mooie rondvaart met media aandacht en als PR stunt, daarna horen we nooit meer iets van ze voor dit soort tripjes. Het doet me denken aan het aanbod voor België bij de F-16 vervanging dat de Belgische Rafales dan mee mochten op de CdG op oefeningen en operaties.

Als we dan zo nodig in een TG moeten opereren dan in die van de Britten of met onze eigen amfibische eenheden een taakgroep vormen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Lijkt mij toe te juichen dat Nederland en Europa weer meer haar gezicht laat zien ten oosten van Suez voor o.a. carrier escort van zowel de Fransen als de Engelsen.

De timing van dit bericht is natuurlijk wel bedenkelijk, daarnaast is een keuze voor een Frans of Zweeds-Nederlands model Walrusklasse vervanger niet relevant als het gaat om carrier escort taken.

Immers: de kans is uitermate klein dat, welk non-nucleair model dan ook, aan de TG zal worden toegevoegd, daar hebben de Fransozen nucleaire boten voor.