Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Lex

1. Gaarne on-topic blijven;
2. Betrokkene kan zich niet verdedigen, aangezien het lidmaatschap is opgezegd.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3948
Citaat van: A.J. op 13/01/2018 | 18:25 uur
Aha, ach ik ben ook geblokt door hem en het zou me niets verbazen dat ik ook bij het volgens hem "verknipte uber-arogante" clubje behoor wat "actief binnen defensie/ politie is of is geweest"...  :cute-smile:

Zolang je het met hem eens bent is alles goed... zo niet dan volgt een block, prima maar ook dan volgt reactie, vindt hij blijkbaar minder leuk.  :angel:

Maar genoeg over deze Wikipediaridder.

Ace1

#3947
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2018 | 18:03 uur
Ik herinner hem graag aan het feit dat hij meer fouten maakt dan Wikipedia en dat hij met zijn gedram de Nederlandse marinebouw de nek probeert om te draaien.  :cute-smile:

En dat terwijl hij mij op alle social media geblokt heeft  :angel: (ik hem niet)... (ik kan niets lezen, maar wordt zijdelings geïnformeerd)

Heb hem vorige week nog een mailtje gestuurd over die NL Drone en nog steeds geen antwoord op gehad.

http://www.nlr.nl/nieuws/nlr-draagt-bij-aan-onderzoek-onbemande-helikopter-schip-operaties/

Ben trouwens niet actief op twitter maar kan gewoon berichten lezen op twitter. Misschien moet je even uitloggen ?

Citaat Elzenga op twitter.

Kwam er nog eentje binnen via mijn DM. Dank! Dit is de valse "lobbyist" weer. Ik zit..bedoel sinds kort zat..jarenlang 14 p/d op Twitter om de goede zaak van Nederland en defensie te dienen. Ziet u ook aan hoge aantal retweets. Nu moet u eens bij deze pseudo-alfa-male kijken.>1

https://twitter.com/StrategNL

Ace1

Citaat van: A.J. op 13/01/2018 | 18:25 uur
Aha, ach ik ben ook geblokt door hem en het zou me niets verbazen dat ik ook bij het volgens hem "verknipte uber-arogante" clubje behoor wat "actief binnen defensie/ politie is of is geweest"...  :cute-smile:

;D ;D ;D

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2018 | 18:03 uur
Ik herinner hem graag aan het feit dat hij meer fouten maakt dan Wikipedia en dat hij met zijn gedram de Nederlandse marinebouw de nek probeert om te draaien.  :cute-smile:

En dat terwijl hij mij op alle social media geblokt heeft  :angel: (ik hem niet)... (ik kan niets lezen, maar wordt zijdelings geïnformeerd)

Aha, ach ik ben ook geblokt door hem en het zou me niets verbazen dat ik ook bij het volgens hem "verknipte uber-arogante" clubje behoor wat "actief binnen defensie/ politie is of is geweest"...  :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Dragnadh op 13/01/2018 | 18:14 uur
Ik heb dat intressante artikel al een keer gelezen, en nu nogmaals, maar we zijn nu al meer dan 2 jaar verder en er zijn diverse nieuwe artikelen geschreven waarin Damen en Saab geinterviewd worden over de mogelijke opvolger van de walrusklasse. In deze artikelen komt een ander beeld naar mijn mening naar voren dan wat zij toendertijd voor ogen hadden, dat probeer ik alleen te benadrukken.

Ik verwacht pas duidelijkheid in Q3/Q4 2018. Uiteindelijk is het afhankelijk van de keuze die Nederland maakt uit de A brief, hierna pas noemenswaardige vervolgstappen.

Brandnetel

Citaat van: Ace1 op 13/01/2018 | 17:05 uur

Citaat Marineschepen.nl

Directeur Damen Schelde over samenwerking met Saab

Bouw in Vlissingen

Volgens Hein van Ameijden levert dat echter geen problemen op: "Ja, de productie bestaat uit moeilijke en makkelijke delen. Je hebt er een duur en bijzonder machinepark voor nodig en mensen met ervaring. Dus ik kan me voorstellen dat we delen van de drukhuid uit Zweden laten komen en de hele samenstelling van de boot in Nederland doen."

https://marineschepen.nl/nieuws/interview-directeur-damen-schelde-over-samenwerking-saab-220115.html

@Dragnadh ik adviseur jou om als nieuwkomer deze gehele topic eens goed door te lezen alle vragen die jij hebt gesteld zijn hier allang gesteld en beantwoord. Wat je nu doet is een herhaling van stappen. Op onderstaande link kun je beginnen met lezen.

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=21448.4050
Ik heb dat intressante artikel al een keer gelezen, en nu nogmaals, maar we zijn nu al meer dan 2 jaar verder en er zijn diverse nieuwe artikelen geschreven waarin Damen en Saab geinterviewd worden over de mogelijke opvolger van de walrusklasse. In deze artikelen komt een ander beeld naar mijn mening naar voren dan wat zij toendertijd voor ogen hadden, dat probeer ik alleen te benadrukken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3942
Citaat van: A.J. op 13/01/2018 | 17:50 uur
Ik zie dat Elzenga alweer helemaal los aan het gaan is op Twitter over de onderzeeërs, het moet weer iets Duits worden volgens hem, maar dat mag geen verrassing zijn...

En wat heb jij nu weer gedaan aangezien hij ook helemaal los gaat tegen jou Jurrien?

Ik herinner hem graag aan het feit dat hij meer fouten maakt dan Wikipedia en dat hij met zijn gedram de Nederlandse marinebouw de nek probeert om te draaien.  :cute-smile:

En dat terwijl hij mij op alle social media geblokt heeft  :angel: (ik hem niet)... (ik kan niets lezen, maar wordt zijdelings geïnformeerd)

A.J.

Ik zie dat Elzenga alweer helemaal los aan het gaan is op Twitter over de onderzeeërs, het moet weer iets Duits worden volgens hem, maar dat mag geen verrassing zijn...

En wat heb jij nu weer gedaan aangezien hij ook helemaal los gaat tegen jou Jurrien?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3940
Uiteindelijk heb je 4 hoofdgroepen onderzeeboten waarvan 2 voor breder gebruik:

kustwater boten (vergeven markt)
conventionele oceaan boten (nauwelijks concurrentie)
nucleair aanvalsboten (voornamelijk eigen markt al denken de Russen daar sporadisch anders over)
Boomers (eigen markt)

Damen kan zich alleen gaan richten op de markt van conventionele oceaan boten, hier zie je alleen dat ZKOR een boot aan het ontwikkelen is, vooralsnog voor eigen gebruik, en dat de Fransen hier een gooi naar doen met hun nog te ontwikkelen Shortfin Barracuda en de nu nog volledig papieren SMX3.0 (en dan laat ik Russische en Chinese diesels even buiten beschouwing).

Indien voor de KM de keuze valt op het Damen-Saab concept, waar we eigenlijk nog helemaal niets van weten, hooguit dat het een afgeleide van de A26 zou kunnen worden,  dan is de weg vrij voor Damen om met een export variant de markt van de (vwb maatvoering) middenklasser op te gaan.

De middenklasser markt is nu nog heel klein maar groei in dit segment is te verwachten bij landen die groter wateroppervlaketen tot hun operatiegebied rekenen.

Denk in eerste instantie aan Canada, Nederland, Brazilië maar ook in Azië zie je meer belangstelling ontstaan om een tegenwicht te kunnen bieden aan Chinese en Russische (nucleair)oceaan boten.

Als je medio/eind jaren twintig een moderne, in gebruik zijnde, oceaanboot van de plank kan aanbieden dan heb je een enorme voorsprong op de concurrentie.

* Indien men (uit de A brief) kiest voor een kustwaterboot, dan is het klaar met de Damen inspiratie voor eigen onderzeebootbouw, dan wordt men hooguit onderaannemer van de bouw van boten voor de KM, dat zou dan de A26, maar ook de U-212CD of de Scorpène kunnen zijn.

Ace1

#3939
Citaat van: Dragnadh op 13/01/2018 | 16:54 uur
Ik vind het gewoon raar hoe damen al jaren loopt te roepen dat het onderzeeboten zelf wilt gaan aanbieden, maar er niet echt een indicitatie is dat ze daadwerkelijk met deze deal kennis gaan opdoen om zelf onderzeeboten te bouwen. Ook ik las dat er nog 80% van de kennis en kunde om onderzeeboten te bouwen aanwezig is in Nederland, maar dat vooral de kennis met betrekking met het bouwen van de drukhuid verdwenen is. Wat schiet damen er dan mee op als zweden de drukhuid van alle boten gaat bouwen of de modules waar precies de 20% kennis en kunde bij zitten die Nederland niet heeft. Tuurlijk wederom zal ik zeggen dat zelfs eenmalig meehelpen met onderzeeboten maken geld en werkgelenheid oplevere voor Damen, maarja als de ambitie is om een speler van betekenis te worden op de onderzeebootmarkt had ik toch meer verwacht  dan wat tot nu toe naar voren komt in de verschillende artikelen die over de opvolging van de walrusklasse gaan. Het zou mooier wezen als damen bijvoorbeeld 1 of 2 boten in de nieuwe klasse geheel zelf mag gaan bouwen in één van haar werven om zo nieuwe kennis op te doen en dit te gebruiken om zelf onderzeeboten te gaan aanbieden.


Citaat Marineschepen.nl

Directeur Damen Schelde over samenwerking met Saab

Bouw in Vlissingen

Volgens Hein van Ameijden levert dat echter geen problemen op: "Ja, de productie bestaat uit moeilijke en makkelijke delen. Je hebt er een duur en bijzonder machinepark voor nodig en mensen met ervaring. Dus ik kan me voorstellen dat we delen van de drukhuid uit Zweden laten komen en de hele samenstelling van de boot in Nederland doen."

https://marineschepen.nl/nieuws/interview-directeur-damen-schelde-over-samenwerking-saab-220115.html

@Dragnadh ik adviseur jou om als nieuwkomer deze gehele topic eens goed door te lezen alle vragen die jij hebt gesteld zijn hier allang gesteld en beantwoord. Wat je nu doet is een herhaling van stappen. Op onderstaande link kun je beginnen met lezen.

http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=21448.4050

Brandnetel

Citaat van: Ace1 op 13/01/2018 | 16:12 uur
Citaat Marineschepen.nl

"In Nederland is genoeg kennis voor nieuwe onderzeeboten"

Is die kennis er dan nog in Nederland?
"Nederlandse bedrijven moderniseren op dit moment de Walrusklasse. Het IPW loopt tot 2020 en is ook een 'gouden driehoek-verhaal' waarbij TNO onderzoek heeft gedaan in opdracht van Defensie en de Nederlandse industrie is gaan bouwen met de resultaten van die onderzoeken.

"Toen we vorig jaar een inventarisatie maakten van de in Nederland aanwezige kennis en skills die nodig zijn voor onderzeebootbouw, bleek dat ongeveer 80% nog beschikbaar is. De techniek voor het varen, besturen en trimmen van de boot levert Imtech voor de Britse nucleaire onderzeeboten van de Astuteklasse. Moeten wij dan zeggen: dat kunnen we niet in Nederland en we gaan ergens anders shoppen?"

https://marineschepen.nl/nieuws/nieuwe-nederlandse-onderzeeboten-160714.html

Citaat van: Ace1 op 13/01/2018 | 16:14 uur
Nee vermoedelijke worden deze in  modules in Zweden gebouwd en zullen deze in Vlissingen afgebouwd gaan worden zoals bij de eerste 2 OPV's ook het geval was.
En de Aussies hebben geen kennis in huis om zelf onderzeeboten te bouwen of te ontwerpen.
Ik vind het gewoon raar hoe damen al jaren loopt te roepen dat het onderzeeboten zelf wilt gaan aanbieden, maar er niet echt een indicitatie is dat ze daadwerkelijk met deze deal kennis gaan opdoen om zelf onderzeeboten te bouwen. Ook ik las dat er nog 80% van de kennis en kunde om onderzeeboten te bouwen aanwezig is in Nederland, maar dat vooral de kennis met betrekking met het bouwen van de drukhuid verdwenen is. Wat schiet damen er dan mee op als zweden de drukhuid van alle boten gaat bouwen of de modules waar precies de 20% kennis en kunde bij zitten die Nederland niet heeft. Tuurlijk wederom zal ik zeggen dat zelfs eenmalig meehelpen met onderzeeboten maken geld en werkgelenheid oplevere voor Damen, maarja als de ambitie is om een speler van betekenis te worden op de onderzeebootmarkt had ik toch meer verwacht  dan wat tot nu toe naar voren komt in de verschillende artikelen die over de opvolging van de walrusklasse gaan. Het zou mooier wezen als damen bijvoorbeeld 1 of 2 boten in de nieuwe klasse geheel zelf mag gaan bouwen in één van haar werven om zo nieuwe kennis op te doen en dit te gebruiken om zelf onderzeeboten te gaan aanbieden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Dragnadh op 13/01/2018 | 15:41 uur
Dit kan betekenen dat Saab waarschijnlijk de opvolger van de walrusklasse onderzeeboten allemaal in zweden wilt gaan bouwen, om zo problemen zoals de collinsklasse te ontlopen? Nederland is immers ook niet meer gewend om een onderzeeboot te bouwen (rdm is failiet sinds de jaren '90).

Ik hou het vooralsnog op casco of modulebouw in Zweden en afbouw in Vlissingen, maar dit is slechts speculatie.

Ace1

#3936
Citaat van: Dragnadh op 13/01/2018 | 15:41 uur
Dit kan betekenen dat Saab waarschijnlijk de opvolger van de walrusklasse onderzeeboten allemaal in zweden wilt gaan bouwen, om zo problemen zoals de collinsklasse te ontlopen? Nederland is immers ook niet meer gewend om een onderzeeboot te bouwen (rdm is failiet sinds de jaren '90).

Nee vermoedelijke worden deze in  modules in Zweden gebouwd en zullen deze in Vlissingen afgebouwd gaan worden zoals bij de eerste 2 OPV's ook het geval was.
En de Aussies hebben geen kennis in huis om zelf onderzeeboten te bouwen of te ontwerpen.

Ace1

Citaat van: Dragnadh op 13/01/2018 | 15:41 uur
Dit kan betekenen dat Saab waarschijnlijk de opvolger van de walrusklasse onderzeeboten allemaal in zweden wilt gaan bouwen, om zo problemen zoals de collinsklasse te ontlopen? Nederland is immers ook niet meer gewend om een onderzeeboot te bouwen (rdm is failiet sinds de jaren '90).

Citaat Marineschepen.nl

"In Nederland is genoeg kennis voor nieuwe onderzeeboten"

Is die kennis er dan nog in Nederland?
"Nederlandse bedrijven moderniseren op dit moment de Walrusklasse. Het IPW loopt tot 2020 en is ook een 'gouden driehoek-verhaal' waarbij TNO onderzoek heeft gedaan in opdracht van Defensie en de Nederlandse industrie is gaan bouwen met de resultaten van die onderzoeken.

"Toen we vorig jaar een inventarisatie maakten van de in Nederland aanwezige kennis en skills die nodig zijn voor onderzeebootbouw, bleek dat ongeveer 80% nog beschikbaar is. De techniek voor het varen, besturen en trimmen van de boot levert Imtech voor de Britse nucleaire onderzeeboten van de Astuteklasse. Moeten wij dan zeggen: dat kunnen we niet in Nederland en we gaan ergens anders shoppen?"

https://marineschepen.nl/nieuws/nieuwe-nederlandse-onderzeeboten-160714.html