Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Harald

Future Russian Attack Submarines to Keep Double-Hull Design

According to Novoselov, the double-hull design will remain a feature of Russian nuclear-powered attack submarines.

"We believe it is better than the single-hull design," he said,


Read more: http://www.defencetalk.com/future-russian-attack-submarines-to-keep-double-hull-design-61174/#ixzz3M8l5ONIM


Hopelijk blijft ook de dubbel-romp bij de Walrus-opvolger, net als onze huidige Walrussen.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2014 | 15:03 uur
Hier heb je een punt, ik vrees dat we voor meer duidelijkheid nog (even) moeten wachten op de nieuwe OZB visie en de aanstaande behoeftestelling.

Dat zit er wel in ja. Al is het de vraag of die zo technisch wordt, of meer focust op capaciteiten, waar het uiteindelijk om gaat.
Kijk er in ieder geval reikhalzend naar uit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#909
Citaat van: Thomasen op 13/12/2014 | 14:46 uur
Vraag is denk ik ook wat dat tonnage betekend. Meer moeite om in ondiepte te opereren? Minder wendbaar?
Begreep namelijk dat het tonnage vaak in de lengte gaat zitten binnen een serie/model en breedte en hoogte dan veelal door andere factoren worden bepaald.


Hier heb je een punt, ik vrees dat we voor meer duidelijkheid nog (even) moeten wachten op de nieuwe OZB visie en de aanstaande behoeftestelling.


dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/12/2014 | 14:38 uur
Vidar-26 = 3,600 tonnes
Walrus = 2450 ton

Ik vind te groot geen probleem maar wellicht plaatst de KM zich dan buiten de unieke tussen maat plaats.

Vraag is denk ik ook wat dat tonnage betekend. Meer moeite om in ondiepte te opereren? Minder wendbaar?
Begreep namelijk dat het tonnage vaak in de lengte gaat zitten binnen een serie/model en breedte en hoogte dan veelal door andere factoren worden bepaald.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: slaydo op 13/12/2014 | 14:26 uur
waaroms is de vidar te groot?

Vidar-26 = 3,600 tonnes
Walrus = 2450 ton

Ik vind te groot geen probleem maar wellicht plaatst de KM zich dan buiten de unieke tussen maat plaats.

slaydo

waaroms is de vidar te groot?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 12/12/2014 | 16:13 uur
Hoewel sommigen hier een duidelijke preferentie voor de Duitse HDW Type-214 hadden zag ik zelf ook kansen (net als voorheen bij de Walrus klasse) om onderdelen te shoppen bij de Engelse buren. Zeg maar inspiratie op te doen bij het BMT Vidar-36 concept. Is het toevallig dat de naamgever Vidar een Noorse god is?

*Jammer dat de Denen niet meer in diesel-elektrisch 'onderzee' doen. Voor de Ieren en Britten is het een uitgelezen kans om in te stappen.

De U-214 is te klein en de Vidar-36 te groot voor de NL wensen en eisen... al kan inspiratie op doen natuurlijk nooit kwaad.

Zeewier

#904
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2014 | 23:31 uur
In dit geval lijkt/is het ene onlosmakelijk verbonden met het andere, maar laten we, eventuele vervroegde verkiezingen nu nog buiten beschouwing laten en constateren dat er momenteel een ruime kamer meerderheid is om de OZD te behouden en de Walrussen te vervangen.

Als het een beoogde samenwerking met de Noren wordt, dan is enige voortvarendheid op dit dossier op zijn plaats gezien de wens van de Noren om hun bestaande subs te vervangen voordat de Walrusvervanger op de rol staat...

Als men besluit om niet van de plank te kopen (en er lijkt momenteel geen geschikte kandidaat op het wensenlijstje voor te komen) dan zal men toch echt binnenkort het groene licht moete geven tot een nieuwe ontwikkeling (al dan niet met een derde partij).
Het is wel lekker dat Noorwegen leidend en het meest gevorderd is in dit project. Hoewel sommigen hier een duidelijke preferentie voor de Duitse HDW Type-214 hadden zag ik zelf ook kansen (net als voorheen bij de Walrus klasse) om onderdelen te shoppen bij de Engelse buren. Zeg maar inspiratie op te doen bij het BMT Vidar-36 concept. Is het toevallig dat de naamgever Vidar een Noorse god is?

*Jammer dat de Denen niet meer in diesel-elektrisch 'onderzee' doen. Voor de Ieren en Britten is het een uitgelezen kans om in te stappen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 10/12/2014 | 23:06 uur
Gaarne on-topic blijven. Voor verkiezingen etc. is er het topic politieke toekomst.

Lex
Algeheel beheerder


In dit geval lijkt/is het ene onlosmakelijk verbonden met het andere, maar laten we, eventuele vervroegde verkiezingen nu nog buiten beschouwing laten en constateren dat er momenteel een ruime kamer meerderheid is om de OZD te behouden en de Walrussen te vervangen.

Als het een beoogde samenwerking met de Noren wordt, dan is enige voortvarendheid op dit dossier op zijn plaats gezien de wens van de Noren om hun bestaande subs te vervangen voordat de Walrusvervanger op de rol staat...

Als men besluit om niet van de plank te kopen (en er lijkt momenteel geen geschikte kandidaat op het wensenlijstje voor te komen) dan zal men toch echt binnenkort het groene licht moete geven tot een nieuwe ontwikkeling (al dan niet met een derde partij).

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2014 | 23:19 uur
Ik weet vrij zeker dat dit niet het geval is, al kan er altijd roet in het eten....

Ik hoop dat je gelijk krijgt. Zoals je aangaf, 2025 lijkt ver weg, maar als we tegen die tijd de 4e Walrus vervangen willen hebben wordt het eigenlijk al best krap.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 10/12/2014 | 23:01 uur
Enige snelheid in besluitvorming rond de vervanging van de Walrus-klasse zul je denk ik nog even op moeten wachten.

Ik weet vrij zeker dat dit niet het geval is, al kan er altijd roet in het eten....

Lex

Gaarne on-topic blijven. Voor verkiezingen etc. is er het topic politieke toekomst.

Lex
Algeheel beheerder

Ros

#899
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2014 | 22:36 uur
Dat risico zit er in en je verkleind de gevolgen voor het Walrus vervangingsproject door snel een beslissing te nemen en een internationale samenwerking te tekenen... (ook daar is de PvdA gevoelig voor zeker als het niet alleen op defensie gegooid wordt maar ook op innovatie en hoogwaardige werkgelegenheid))

Ik ga er vanuit dat de PvdA daar op dit moment geheel niet gevoelig voor is. Los van het feit dat de VVD er nu ook niet happig op zal zijn om diep op dit soort plannen in te gaan. Je noemde het zelf al.......electoraal belang. De burger kijkt nu met haviksogen naar alles wat veel geld kost gaat kosten en zeker de uitgaven die niet in het voordeel van de burger zijn. Kijk maar eens binnenkort naar de verkiezingsstrategie van onder andere PvdA, PVV, SP,en 50 Plus. De zorg, onderwijs, wonen, economie, werkloosheid, pensioenplannen etc.

Enige snelheid in besluitvorming rond de vervanging van de Walrus-klasse zul je denk ik nog even op moeten wachten.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/12/2014 | 22:36 uur
Dat risico zit er in en je verkleind de gevolgen voor het Walrus vervangingsproject door snel een beslissing te nemen en een internationale samenwerking te tekenen... (ook daar is de PvdA gevoelig voor zeker als het niet alleen op defensie gegooid wordt maar ook op innovatie en hoogwaardige werkgelegenheid))

Zeker. Bovendien zal een val van het kabinet de boek sowieso vertragen. Krijg je eerst een demissionair kabinet voor x aantal maanden, eerst tot de verkiezingen en dan tot mogelijk maanden na de verkiezingen. Nu hoeft dat niks tegen te houden, deed het bij de F35 ook niet, maar een risico is het wel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 10/12/2014 | 22:27 uur
Dus het likken en smeren dat de coalitie nu doet is voor de show ?

De uitslag van de Provinciale verkiezingen is bepalend hoe het verder gaat en moet. Stort de PvdA verder in is het klaar met de huidige coalitie en mag je weer naar de stembus. Ik durf haast te beloven dat de PvdA achter de schermen al bezig is met haar strijdplan. Samsom zal moeten vertrekken en de partij zal een echte rode rakker aan het roer zetten. Heel snel terug naar de oorspronkelijke roots van de partij. Kreten als Zorg en Sociaal moeten weer de boventoon gaan voeren. Je kan je voorstellen waar het dan met Defensie heen gaat.......

Dat risico zit er in en je verkleind de gevolgen voor het Walrus vervangingsproject door snel een beslissing te nemen en een internationale samenwerking te tekenen... (ook daar is de PvdA gevoelig voor zeker als het niet alleen op defensie gegooid wordt maar ook op innovatie en hoogwaardige werkgelegenheid))