Kabinet wil wellicht nieuwe missie Sudan

Gestart door Viking31B, 29/07/2011 | 17:29 uur

Mourning

Citaat van: Elzenga op 30/07/2011 | 12:46 uur
Het voortzetten in de omvang van de oude missie lijkt me geen probleem...maar een grotere missie daarheen sturen lijkt me geen goed plan. We kunnen het geld wel beter gebruiken nu en we zitten al in Kunduz....waar al genoeg geld verspild wordt...en mensenlevens onnodig worden geriskeerd om de ego's van enkele politici te gerieven..

Eens!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Het voortzetten in de omvang van de oude missie lijkt me geen probleem...maar een grotere missie daarheen sturen lijkt me geen goed plan. We kunnen het geld wel beter gebruiken nu en we zitten al in Kunduz....waar al genoeg geld verspild wordt...en mensenlevens onnodig worden geriskeerd om de ego's van enkele politici te gerieven..

Poleme

Citaat van: Ace1 op 29/07/2011 | 20:23 uur
Citaat van: Mourning op 29/07/2011 | 19:59 uur
Als het een missie is die wat omvang en budget vergelijkbaar is met de vorige zal OSW daar zonder meer wel een paar miljoen voor vrij moeten kunnen maken, lijkt me.
Dat weet ik maar de krijgsmacht moet eerst even op adem kunnen komen na Uruzgan en het materiaal dient vervangen te worden of onderhoud te krijgen.
Even op adem komen?  Kunduz, ATF Afghanistan, Libya, het blijft maar door gaan met safari's, leuk voor het thuisfront en personeel zelf.  In Irak en Afghanistan sleet het materiaal 5x harder dan in Nederland.
Zo is de US Army per jaar USD 13 miljard kwijt aan het reviseren van haar materieel.  Zodra hun Afghanistan safari erop zit, dan is men nog minimaal 2 jaar kwijt, en nog eens 2 x USD 13 miljard.    De KL heeft geen extra begroting gekregen om zich te 'resetten', dus de adem pauze gaat nog vele jaren duren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Citaat van: Ace1 op 29/07/2011 | 20:23 uur
Citaat van: Mourning op 29/07/2011 | 19:59 uur
Als het een missie is die wat omvang en budget vergelijkbaar is met de vorige zal OSW daar zonder meer wel een paar miljoen voor vrij moeten kunnen maken, lijkt me.

Dat weet ik maar de krijgsmacht moet eerst even op adem kunnen komen na uruzgan en het materiaal dient vervangen te worden of onderhoud te krijgen

Als we over een missie met 15-30 man moeilijk gaan doen kunnen we beter meteen maar helemaal kappah met defensie :crazy:.

Ik denk dat OSW deze missie overigens mag betalen, lijkt me niet zo'n probleem.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Kamerbrief VN-missies in Soedan

Kamerstuk : Kamerbrief | 29-07-2011 | BZ, Defensie, VenJ 

Kamerbrief van de ministers Rosenthal (BZ) en Hillen (Def) mede namens minister Opstelten (VenJ) over de beƫindiging van de Nederlandse bijdrage aan de VN-missie in Soedan (UNMIS).


Ace1

Citaat van: Mourning op 29/07/2011 | 19:59 uur
Als het een missie is die wat omvang en budget vergelijkbaar is met de vorige zal OSW daar zonder meer wel een paar miljoen voor vrij moeten kunnen maken, lijkt me.

Dat weet ik maar de krijgsmacht moet eerst even op adem kunnen komen na uruzgan en het materiaal dient vervangen te worden of onderhoud te krijgen

Mourning

Als het een missie is die wat omvang en budget vergelijkbaar is met de vorige zal OSW daar zonder meer wel een paar miljoen voor vrij moeten kunnen maken, lijkt me.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1

Gezien de bezuinigen bij Defensie lijkt het mij beter om pas na 2015 pas weer naar nieuwe missies in het Buitenland te kijken.

Viking31B

Kabinet wil wellicht nieuwe missie Sudan

DEN HAAG -  Het kabinet bekijkt welke bijdrage Nederland kan leveren aan de nieuwe VN-missie Unmiss voor Zuid-Sudan, dat sinds 9 juli een onafhankelijk land is. Dat heeft een woordvoerder van minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) vrijdag gezegd naar aanleiding van een brief van de bewindsman aan de Tweede Kamer over beĆ«indiging van de Nederlandse bijdrage aan de oude vredesmissie Unmis.
De oude VN-missie, die toezag op de uitvoering van het vredesakkoord uit 2005 tussen Noord- en Zuid-Sudan, wordt momenteel afgebouwd. De bedoeling is dat dit eind augustus is gebeurd.
De ministerraad komt na het zomerreces voor het eerst weer half augustus bijeen. Rosenthal zei in mei al het van belang te vinden dat de Verenigde Naties ook na de onafhankelijkheid van Zuid-Sudan actief blijven in het Afrikaanse land.
Sinds april 2006 deed Nederland mee aan de oude missie. De afgelopen tijd ging het om 12 militaire waarnemers, 15 politietrainers en enkele staffunctionarissen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10275659/__Wellicht_missie_Sudan__.html?sn=binnenland,buitenland