Apache's mee naar Irak

Gestart door Dirk 1, 11/07/2003 | 21:49 uur

Mourning

CitaatMourning het is geen schande hoor om het eens een keertje met me eens te zijn. Kon je het wel uit je mond krijgen?

Ik kan het niet helpen, maar ben uiterst wantrouwig t.o.v. politici.  Ik vind het bij voorbaat gluiperige, opportunistisch lieden, die voornamelijk hun eigen belangen en/of die van hun partij voorop stellen...

Ja, we zijn het de laatste tijd wel vaker eens! Hmmmm...  ;) , vertrouw politici over het algemeen ook voor geen cent en met ons 99% van de bevolking. En inderdaad vooral de baantjesjacht en het ten koste van bijna alles verdedigen van de eigen minister is zo voorspelbaar en irritant dat je al van tevoren een artikel in de krant zou kunnen plaatsen voordat er ook maar een debat heeft plaatsgevonden. Maar is dat ook niet gedeeltelijk onze schuld, het Nederlandse volk, dat zich voor geen moer echt grootschalig interesseert voor de politiek en haar bezigheden.

Behalve voor milieuorganisaties e.d. zijn de ledenaantallen voor partijen met een maatschappijvisie abominabel laag, met dus weinig impuls als gevolg. We `kankeren`in Nederland erg graag, soms een beetje te graag, maar kakken vervolgens weer in, en dat heeft zo zijn gevolgen, en dit is er een van denk ik.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

Citaat van: Mourning op 22/07/2003 | 21:39 uur
(H O E R A)

Mourning het is geen schande hoor om het eens een keertje met me eens te zijn. Kon je het wel uit je mond krijgen?

Ik kan het niet helpen, maar ben uiterst wantrouwig t.o.v. politici.  Ik vind het bij voorbaat gluiperige, opportunistisch lieden, die voornamelijk hun eigen belangen en/of die van hun partij voorop stellen.....

Mourning

#41
..... HET IS NIET ZO!!!!  :o  ;D ;D ;D Geintje! Nee, natuurlijk speelt het mee, maar om het nu als lijdend motief op te geven in deze kwestie vind ik een beetje ver gaan, maar zoals gezegd was ik het met de rest van je vorige reaktie wel helemaal eens
(H O E R A !!!  ;) ).

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

Mourning, vergis je niet in die jongens en meisjes van de politiek!! De baantjesverdeling is voor die lui vreselijk belangrijk en ze hebben daar heel veel voor over, behalve als dat heel veel uit hun eigen portemonnaie moet komen.
Alles is berekenend, en ze beloeren elkaar naar de mogelijkheden.  Het gaat net als bij militairen; het voornaamste gespreksonderwerp in de koffiekamers etc is "bevordering", en ook dat is een vorm van baantjesjagen.  Zeg maar eens dat het niet zo is, zoals ik het schets...  

Mourning

#39
Ben het helemaal met je een Ton, op het laatste stukje na. Ik denk niet dat internationale baantjes hier echt een rol spelen, maar inderdaad het ten koste van bijna alles voorkomen van militaire en burgerslachtoffers is het parool geworden. Stel je voor er kan iemand gewond raken...   ::)
De keerzijde van die politiek lijkt echter totaal niet door te dringen bij onze politici en die verdomde organisaties en bepaalde media geile typetjes die de Massamedia en de politiek bewerken op basis van emotie en schuldgevoel.
Het lijkt erop dat we hard op weg zijn het land te worden dat het meest "slachtoffer gevoelig" is. En dan nog niet eens de bevolking maar vooral een aantal politieke partijen en een aantal grote media die die angsten aanwakkeren (Netwerk bijv.) met hun tendentieuze berichtgeving waarin weerwoord/tegenspraak eerder uitzondering dan gewoon goed journalistisch gebruik is ... ZO DAT LUCHT OP!!! ::) .

Regards,

Mourning 8)

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

Is niet alleen het kostenplaatje, hoewel Nederland altijd graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Het is een ook politieke kwestie.
Nederland wil voor geen goud betrokken raken in gevechten, daar is men gewoon te soft voor. Alleen maar de schijn op houden en je niet laten betrekken in gevechten, hoe gering dan ook en vooral thuiskomen zonder kleerscheuren.  Dan kun je in de wereld weer flink lopen doen dat je met een belangrijke campagne meegedaan hebt en dat je toch eigenlijk wel een gewichtig land bent.  En wat zijn we vreselijk humaan, kijk maar we hebben geen slachtoffers gemaakt en ook niet veroorzaakt.
Misschien wel weer een mooie gelegenheid om met dit soort gekweekte goodwill wat internationale baantjes op te eisen voor uitgerangeerde Ned. politici.  We hebben n.m.l. niet genoeg posten voor Commisaris der Koningin of burgemeester.  Maar misschien zit er wel een hoge commisariaat in ergens, of wat dan ook, als het maar dik betaald wordt en in het buitenland is.....

oud_zijde

ik wil uberhaupt niet meer dat Nederland aan missies meedoet waar van te voren vast staat dat er niet gevochten mag gaan worden.

ik vind dat hypocriet, stuur dan politieagenten of marechaussee die kant uit ... begrijp me niet verkeerd ik ben absoluut geen fan van oorlogvoeren en doden en shit maar als militair moet je daartoe bereid en in staat zijn mits dat nodig is zonder dat je eerst je bondgenoten om toestemming of munitie te vragen

Bij UNMEE was Nederland er ook in de eerste plaats om de vrede te handhaven langs de grens dat is naar mijn mening mede dankzij de stationering van de Apaches zonder slag of stoot gebeurt die missie zou een voorbeeld moeten zijn voor de inzet in Irak.

maja het mag nix kosten he >:(
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Mourning

CitaatEr gaan geen apache's mee omdat wee een stabilisation force vormen en geen
geweld mogen gebruiken. Als je apache's mee zou sturen kun je agressief over komen en dat is dus zeker niet de bedoeling en dan bestaat er de mogelijkheid dat de lokale bevolking zich tegen onze jongens keer met alle gevolgen van dien.

Goh, waar heb ik dat eerder gehoord?  ??? Had gehoopt dat we onderhand toch wel wat geleerd zouden hebben, blijkbaar dus niet.
Het gaat om de uitstraling van de militairen, die moeten de bevolking voor zich winnen, maar ik vindt het onzinnig dat daaruit de conclusie getrokken wordt dat je dus niet zwaar bewapend een gebied in kan trekken. Sterker nog ik denk dat het geweld eerder afschrikt omdat je een extra intimidatiefactor opwerpt. Het wordt wel heel onaantrekkelijk als je een goed getrainde eenheid aanvalt die goed bij de bevolking ligt EN nog eens state of the art is uitgerust ook. Daar kom je normaal gesproken minder gemakkelijk mee weg, dan dat je licht bewapende eenheden aanvalt.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

-Jeroen-

Er gaan geen apache's mee omdat wee een stabilisation force vormen en geen
geweld mogen gebruiken. Als je apache's mee zou sturen kun je agressief over komen en dat is dus zeker niet de bedoeling en dan bestaat er de mogelijkheid dat de lokale bevolking zich tegen onze jongens keer met alle gevolgen van dien.
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning

oud_zijde

van de Irakezen ook zo blijkt
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#33
Citaat van: oud_zijde op 17/07/2003 | 19:09 uur
Denk trouwens niet dat de mariniers snel zullen zijn met om hulp bedelen bij de britten die vechten zich liever dood en dan zitten we strax weer aan een parlementaire enquete waarom wederom voor die idiote lichte optie is gekozen.

die gasten worden niet opgeleid om met een lichte bewapening op te treden dus moet je ze er ook niet mee op pad sturen

Ghe ghe ;)

Ik denk dat ik ze genoeg ken, dat ze in staat zijn om in no time een paar Britse tanks te ritselen ;) Verders genoeg munitie in korte termijn van Iraakse bodem op te diepen..
Je kan van die gasten alles verwachten ;)

De mortieren zijn een effectief wapen, maar daarnaast heb je scherpschutters nodig.. En dat zit wel snor.

Tevens is er de inlichtingendienst...






oud_zijde

true true maar je snapt wat ik bedoel

Het gaat er mij om dat de regering onder het mom van 'het is zo veilig als luxemburg' die gasten met veel te weinig ondersteuning op een aantal vage beloften na de woestijn in stuurt
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Mourning

Citaatdie gasten worden niet opgeleid om met een lichte bewapening op te treden dus moet je ze er ook niet mee op pad sturen

Oh nee ??? Zo zwaar bewapend zijn de mariniers nu ook weer niet. Geen MBTs, volwaardige AIFVs, maar beperkte artillerie ondersteuning. Elite-troepen, maar niet "zwaar".

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

ach ik vind het niet erg als we achter hun aanhobbelen, praktijkervaring blijft praktijkervaring hoe je het ook went of keert.

maar wees dan wel verantwoordelijk en geef de mannen een paar kanonnen zodat ze zich kunnen verdedigen.

Denk trouwens niet dat de mariniers snel zullen zijn met om hulp bedelen bij de britten die vechten zich liever dood en dan zitten we strax weer aan een parlementaire enquete waarom wederom voor die idiote lichte optie is gekozen.

die gasten worden niet opgeleid om met een lichte bewapening op te treden dus moet je ze er ook niet mee op pad sturen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Citaat van: Jeffrey op 17/07/2003 | 15:33 uur
Ik vertrouw trouwens liever op onze eigen schutters die weten hoe onze voertuigen eruit zien dan op amerikanen die regelmatig eigen troepen bestoken en die bovendien gevechtsmoe aan het worden zijn.
Citaat

Ik weet zeker!!!dat als Nederland Irak had aangevallen dat het nog dramatischer afloopt voor nog meer millitairen door onervarenheid,want de VS heeft ervaring met oorlogen voeren,dus ook ervaring met communicatie onder de verschillenden eenheden,maar ondanks alle technologie van het VS leger en het GB leger kunnen ze niet dit soort Friendly-fire incidenten voorkomen.
Maar hun zijn wel degenen met de meeste oorlogservaring.
tegenover onze millitairen met GEEN oorlogservaring

Dus ga die Amerikaanse en Britse piloten nou niet verwijten dat het hun schuld is.

Weer!!! een typisch voorbeeld van Anti-Amerika!!!of niet soms!!!

En dat stukje over gevechtsmoe vind ik helemaal om te lachen,want hoe moe denk je dat onze  illitairen worden als ze daar met hun leopards een half jaar vakantie vieren. 8)

Gut gut... Nederland is die idiote oorlog niet begonnen!
En zeggen dat Amerikaanse soldaten eigenlijk geen knip voor hun neus waard zijn is geen anti-Amerikanisme, maar gewoon de realiteit.
Met zo'n luchtoverwicht lukt het wel om Irak te bezetten, maar dan..

Tja, daarom heb ik altijd gezegd, dat je die lui in hun vet gaar moet laten smoren. Ze moeten het elke generatie weer opnieuw leren!
Vergeet niet, dat er nu 2 strijdmachten bezig zijn van landen op een eiland!

Dat maakt overmoedig blijkbaar!

De Britten, wat moeten die eigenlijk in Irak gaan doen ?
Ze zijn nu al 30 jaar in Noord Ierland, en zijn nog steeds geen spat verder! ?

Get it ?

D819

Citaat van: De modelbouwer op 17/07/2003 | 16:04 uur
Enne waar haalt reinaert zijn communisten nou weer vandaan???

Lees eens wat anders dan het plaatselijke moppenblaadje ;)
Soms is het handig als je Engelstalige nieuwsgroepen kunt lezen ;)
Natuurlijk hangen ze dit nieuws niet aan de grote klok, maar het is wel zo .. Diplomatie hè.

Maar goed, jij je zin...


Citaat
US administration reaches out to communists, low-paid Iraqis
Associated Freedom (France) Press

Promoting communists, doubling the salaries of the low-paid and
banning the death penalty might not sound like the work of a US
Republican administration, but then welcome to topsy-turvy post-war
Iraq.
Among the more surprising choices made by the top US overseer in Iraq,
Paul Bremer, known for his neo-conservative leanings, was to allow
communist Hamid Majid Mussa to sit on Iraq's new Governing Council.
"He has two main concerns: preventing extremists taking the key
positions among the Shiites and keeping the economy going," explained
one of the international advisors involved in the selection process.
"He hesitated at first but became convinced that the communists could
prove a counterweight to the imams," he added, asking not to be named.
Iraqi Communist Party official Numan Suhayel explains how the
selection was made: "The Americans and the British sent a delegation
to see us and then Hamid Majid met personally with Paul Bremer," he
says.
He insists the party's seat on the council has nothing to do with
power brokering but reflects the communists' standing in Iraq.
Another peculiarity is the abolition of the death penalty.
While US President George W. Bush is a known advocate of capital
punishment, with Texas under his governorship singled out by human
rights groups for its level of executions, US authorities in Iraq have
banned the practice.
Other surprising decisions include reducing inequality in pay scales
for civil servants.
Bremer arrived in Baghdad on May 12 to be confronted by thousands of
public sector workers unpaid and out of work. One of his first
decisions was to double the minimum salary to 50,000 dinars (around 40
dollars) per month.
At the same time he cut the top salaries for senior management from
1.2 million dinars (960 dollars) to 500,000 dinars (400 dollars).
But one decision that backfired was an attempt to get rid of Iraq's
400,000-strong army with a one-off termination payment.
Under threat of armed insurrection, the coalition agreed to pay
monthly salaries to former soldiers not in the top tiers of Saddam
Hussein's Baath Party.
"Bremer's becoming an Iraqi. He's distancing himself more and more
from the Bush administration," one international advisor said with a
broad grin when asked to account for the top US official's recent
"eccentric" decisions.

O ja, het is altijd wel weer grappig om te zien dat iets off topic wordt verklaard, als de persoon in kwestie er geen snars van begrijpt ;)


oud_zijde

Citaat van: De modelbouwer op 17/07/2003 | 16:04 uur
Enne waar haalt reinaert zijn communisten nou weer vandaan???
volgens mij is het zowieso niet ontopic laat de man ff lekker luchten het zal wel nodig zijn ofzo (in ieder topic) ;)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: Jeffrey op 17/07/2003 | 15:33 uur

Ik weet zeker!!!dat als Nederland Irak had aangevallen dat het nog dramatischer afloopt voor nog meer millitairen door onervarenheid,want de VS heeft ervaring met oorlogen voeren,dus ook ervaring met communicatie onder de verschillenden eenheden,maar ondanks alle technologie van het VS leger en het GB leger kunnen ze niet dit soort Friendly-fire incidenten voorkomen.
Maar hun zijn wel degenen met de meeste oorlogservaring.
tegenover onze millitairen met GEEN oorlogservaring

Dus ga die Amerikaanse en Britse piloten nou niet verwijten dat het hun schuld is.

Weer!!! een typisch voorbeeld van Anti-Amerika!!!of niet soms!!!

En dat stukje over gevechtsmoe vind ik helemaal om te lachen,want hoe moe denk je dat onze  illitairen worden als ze daar met hun leopards een half jaar vakantie vieren. 8)
niet alle kritiek op Amerika is gelijk anti-amerikanisme of hoe dan ook

En ik wijt die friendly fire situaties niet aan de ervaring of de skills van het Amerikaanse leger maar aan het overgebruik ervan. Als je is met beide ogen open en zo objectief mogenlijk naar de situatie zou kijken dan zou je zien dat het aantal friendly fire situatie per Amerikaanse actie stijgt.

Op de Balkan viel het nog wel mee (ondanks de honderden vliegtuigen die in een package rondvlogen daar) ik kan me geen significante situatie's herinneren, Afghanistan werd het al erger en in Irak is het veel en veelste hoog.

conclusie: Amerikaanse leger is op ... sure as shit

Het gaat mij er niet om dat de Nederlandse schutters en piloten beter zijn (ondanks dat ze dat wel degenlijk zijn) of dat de Amerikanen wel of niet meer ervaring hebben, het gaat mij om het feit dat vooral de Amerikaanse luchtmacht te vaak en te grootschalig is ingezet en dat begint zich af te tekenen

En dat was niet mijn belangrijkste argument, daar ga je uberhaupt niet op in behalve dat je zegt dat de situatie anders ligt. Feit blijft dat de Britten om apache's hebben verzocht, feit blijft dat het met de dag gevaarlijk wordt daar, feit blijft dat dit samen met Balkenende's 'm0ah tis reuze veilig en gezellig daar0' standpunt er toch akelig wat paralellen met srebrenica beginnen te tonen

en dus vind ik dat er voor de zekerheid al was het voor een lange betaalde vakantie want voorkomen is nog altijd beter dan genezen, als er nu weer Srebrenica'achtige affaires plaats vinden dan kunnen we allemaal onze baan opzeggen want links Nederland maakt er onder leiding van Groen links gehakt van
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Kleintje Pils

Enne waar haalt reinaert zijn communisten nou weer vandaan???
Mzzls Remco

Jeffrey

#24
Ik vertrouw trouwens liever op onze eigen schutters die weten hoe onze voertuigen eruit zien dan op amerikanen die regelmatig eigen troepen bestoken en die bovendien gevechtsmoe aan het worden zijn.
Citaat

Ik weet zeker!!!dat als Nederland Irak had aangevallen dat het nog dramatischer afloopt voor nog meer millitairen door onervarenheid,want de VS heeft ervaring met oorlogen voeren,dus ook ervaring met communicatie onder de verschillenden eenheden,maar ondanks alle technologie van het VS leger en het GB leger kunnen ze niet dit soort Friendly-fire incidenten voorkomen.
Maar hun zijn wel degenen met de meeste oorlogservaring.
tegenover onze millitairen met GEEN oorlogservaring

Dus ga die Amerikaanse en Britse piloten nou niet verwijten dat het hun schuld is.

Weer!!! een typisch voorbeeld van Anti-Amerika!!!of niet soms!!!

En dat stukje over gevechtsmoe vind ik helemaal om te lachen,want hoe moe denk je dat onze  illitairen worden als ze daar met hun leopards een half jaar vakantie vieren. 8)

oud_zijde

elke situatie is anders, dat wil toch niet zeggen dat je er iedere keer maar weer met de ogen dicht in moet stappen???

je ziet hoe lastig de amerikanen het op het moment hebben, er zijn inmiddels al waarschuwingen geweest richting de stabilizatiemacht en Engeland heeft al om extra Apaches gevraagd.
Is het dan dom of is het dan dom om die niet te sturen, zeker met wat we van srebrenica hebben geleerd in het achterhoofd. Dan is de conclusie dat die soldaten voor nix zijn omgekomen toch niet zo raar of wel?

Ik vertrouw trouwens liever op onze eigen schutters die weten hoe onze voertuigen eruit zien dan op amerikanen die regelmatig eigen troepen bestoken en die bovendien gevechtsmoe aan het worden zijn.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jeffrey

#22
[
niet?
er was een evacuatiemacht van 25.000 amerikanen in de regio die niet inzijn gezet om Dutchbat te evacueren of te bevoorraden omdat dit op bloedige gevechten met de Serviers uit zou lopen en dat kon Clinton niet aan het amerikaanse volk verkopen.

Maar Bush is Clinton niet en de oorlog in Irak is al voorbij,dus er is niet echt meer een grote vijand.
En hoe kan je Bosnie nou vergelijken met Irak.
Met bosnie was geen complete oorlog meer kan ik hier niet over zeggen.

Alsnog je kan Bosnie niet vergelijken met Irak en dat weet je zelf ook wel!

In Irak zijn ook een paar honderduizend manschappen meer ingezet en ook is Irak veel overzichtelijker dan Bosnie,Irak is meer een woestijn waar een land op is gebouwd (grootste gedeelte).

Maar er is zo verschrikkelijk veel materieel ingezet door de VS dat ze binnen no-time wel een groepje Apache's ter plaatse hebben.






oud_zijde

#21
Citaat van: Jeffrey op 17/07/2003 | 12:08 uur
In sebrenica zaten geen duizenden tanks en pantservoertuigen en honderden vliegtuigen van de VS en GB 8)
niet?
er was een evacuatiemacht van 25.000 amerikanen in de regio die niet inzijn gezet om Dutchbat te evacueren of te bevoorraden omdat dit op bloedige gevechten met de Serviers uit zou lopen en dat kon Clinton niet aan het amerikaanse volk verkopen.

ook vlogen er dagelijks een paar honderd vliegtuigen boven de Adriatische zee om UNPROFOR uit de brand te helpen maar die hebben ook nooit de opdracht gekregen om aan te vallen, ja op het allerlaatst maar toen was het te laat en nog te weinig ook.

of dacht je dat de troepen van Deliberate Force op magische wijze de regio in zijn geteleporteert?
Citaat
een paar Apache's als de VS er 10tallen heeft gestationeerd-en dan nog niet over de Cobra's en lynxen van de GB beginnen.]

Wat moet een NL tankpeloton daar nou uitrichten (zie eerste reactie) ze worden waarschijnlijk toch niet ingezet want op de plaats van het ''ongeval'' zijn dan toch al Amerikanen of Britten aanwezig.
Zie het dan maar als een half jaar vakantie voor de tankbemanning!!!
dat dacht het kabinet tijdens de beslissing voor deelname aan UNPROFOR light ook ... is drastisch anders uitgepakt, toen waren de Britten en de Amerikanen ook hoofdrolspelers.

hoe kom je nu ineens aan het blakende vertrouwen (rechtvaardigd trouwens wel mijn mening dat Srebrenica inmiddels is vergeten).
Citaat
Nog even over eerdere reacties,de Apache's (en daarbij nog vele andere gevechtshelikopters) moeten juist (toen het regime Saddam nog bestond) laag vliegen om de radar de baas te blijven en nauurlijk kan je dan verwachten dat ze door ''small arms fire'' kunnen worden geraakt of worden neergeschoten.

En sorry dat ik het zeg,maar ik vindt dit eigenlijk een beetje zinloos onderwerp,want jullie weten toch ook wel dat de VS en GB daar nog genoeg materiaal heeft staan om heel Irak enigzins veilig te houden,wat moeten 4of5 NL Apache's daar nou doen die heeft de VS al en een 20stuks NL leopards tegenover een stuk of duizend Abrams en 120Challenger 2's

Ze hebben (VS-GB) gewoon zo ontzettend veel oorlogsmateriaal naar Irak gestuurd dat echt steun van andere niet echt nodig is,want ze zitten daar nog wel even denk ik!
De Britten hebben nota bene zelfs om de stationering van Nederlandse Apache's gevraagd!
Maar balkenende vond dit niet nodig want het is daar zo rustig, Balkenende weet het natuurlijk beter want die kijkt gewoon ff in zijn magisch kristal ofzo.

Als er problemen komen dan moet je er niet op rekenen dat die problemen alleen bij de Nederlanders te vinden zijn maar bij alle deelnemende landen, dus lijkt het me goed als het Nederlandse detachement in staat is zich zelfstandig een weg naar kuweit of saoudi arabië kan schieten en dat zie ik ze in deze samenstelling niet doen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: Ton de Zwart op 17/07/2003 | 11:28 uur

In feite wel ja.  Het had anders kunnen gaan met een ander, steviger beleid.  Maar zeker kun je dat nooit weten.  Wat er daar was gebeurd als men een steviger vuist gemaakt had, Zwaardere wapens meegenomen had, en de opdracht die ook daadwerkelijk te gebruiken.
Het is nu eenmaal zo gegaan, de geschiedenis kan niet meer terug gedraaid worden. Er is zover ik weet één Nederlands militair gesneuveld,
Maar vele duizenden moslim mannen.....
je snapt me verkeerd volgens mij ik heb het niet over het voorkomen van die massamoord of het aantal doden dat er is gevallen (het is trouwens geen wedstrijdje dus die laatste opmerking zal ik maar negeren) het gaat mij erom dat het kabinet zelf heeft toegegeven dat ze de situatie hebben onderschat en dat de conclusie was dat er niet meer op een dergelijke wijze geopereerd zou moeten worden met de UNMEE missie als resultaat (apaches in djibouti en een zwaar verstevigd mandaat).

de lessons learned zijn dus vergeten en die moslims hebben ze niet kunnen redden (ondanks hun volledige inzet) die jongens zijn dus ver nix gestorven.

had net zogoed een autoongeluk kunnen zijn ergens op de veluwe ofzo
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jeffrey

#19
Citaat van: oud_zijde op 17/07/2003 | 09:20 uur
hoe dan ook ik had toch graag gezien dat het kabinet wat had geleerd van de hele Srebrenica affaire.

Reactie:[In sebrenica zaten geen duizenden tanks en pantservoertuigen en honderden vliegtuigen van de VS en GB 8)]

toegegeven ik ben ook van mening dat Nederland er in principe weinig aan had kunnen veranderen maar met de opgedane kennis is het dan niet verstandiger om met wat zwaarder materiaal uit te rukken? We weten niet hoe die mensen daar denken en dat weten de Amerikanen klaarblijkelijk ook niet.

een paar apaches en een tankpeloton op standbye laten staan daar voor het geval dat lijkt me geen slechte zaak, en dan niet laten patrouilleren, ja de apache's misschien en dan zo hoog mogenlijk om te laten zien dat ze dr zijn (liefst met zo'n sleep erachter met 'NIET SCHIETEN, HOLLANDERS!' EROP) alleen af en toe van de basis naar de schietbaan.

reactie:[een paar Apache's als de VS er 10tallen heeft gestationeerd-en dan nog niet over de Cobra's en lynxen van de GB beginnen.]

Wat moet een NL tankpeloton daar nou uitrichten (zie eerste reactie) ze worden waarschijnlijk toch niet ingezet want op de plaats van het ''ongeval'' zijn dan toch al Amerikanen of Britten aanwezig.
Zie het dan maar als een half jaar vakantie voor de tankbemanning!!!

Nog even over eerdere reacties,de Apache's (en daarbij nog vele andere gevechtshelikopters) moeten juist (toen het regime Saddam nog bestond) laag vliegen om de radar de baas te blijven en nauurlijk kan je dan verwachten dat ze door ''small arms fire'' kunnen worden geraakt of worden neergeschoten.

En sorry dat ik het zeg,maar ik vindt dit eigenlijk een beetje zinloos onderwerp,want jullie weten toch ook wel dat de VS en GB daar nog genoeg materiaal heeft staan om heel Irak enigzins veilig te houden,wat moeten 4of5 NL Apache's daar nou doen die heeft de VS al en een 20stuks NL leopards tegenover een stuk of duizend Abrams en 120Challenger 2's

Ze hebben (VS-GB) gewoon zo ontzettend veel oorlogsmateriaal naar Irak gestuurd dat echt steun van andere niet echt nodig is,want ze zitten daar nog wel even denk ik!



Ton de Zwart

#18
Citaat van: Reinaert op 17/07/2003 | 11:33 uur
Dat betekent doodleuk, dat ze echt ten einde raad zijn!
Dat ze geen flauw benul hadden waar ze aan begonnen.

Amerikanen zijn nooit goede diplomaten geweest en hebben daarom ook nooit een gedegen buitenlandse visie gehad.  Kanonneerbootpolitiek is het enige wat zij op dat gebied kunnen.  En Nederland zwemt in dit geval mee als een zuigvis aan een haai, kijken of er nog lekkere beetjes afvallen zonder al te veel kosten te maken....

D819

#17
Tja, dan zal ik het nog maar eens proberen.

De moderne oorlogvoering is gebaseerd op mobiliteit en snelheid.
Alleen zo kan je met een relatief kleine, maar zwaarbewapende macht een veel groter gebied onder controle houden.

In feite is de situatie vergelijkbaar met een paar 100 jaar geleden in Nederlands Indië. Nederland profiteerde van het slecht georganiseerd zijn van de inlanders.

Maar zo iets is heden ten dage erg moeilijk.
Zo gauw Irak weer een werkende infrastruktuur heeft, kan die ook door de tegenstander gebruikt worden. En het ontbreekt de Amerikanen aan genoeg deskundigen die in staat zijn om voor hen het inlichtingenwerk te doen.
Daarom volgen ze noodgedwongen nu ineens een heel verassende strategie. Ze benoemen Communisten op belangrijke posities ;)
Dat betekent doodleuk, dat ze echt ten einde raad zijn!
Dat ze geen flauw benul hadden waar ze aan begonnen.

Voor hen zijn nu communisten de enige strohalm om ze uit het moeras te trekken! Hoe cynisch ;) En ze zitten nu echt als "sitting ducks"in de val.

De Koerden vertrouwen de Amerikanen niet, omdat bondgenoot Turkije de Koerden het liefst de nek om zou wringen. De Sjiiten hebben al helemaal niks op met de Yanks. De Baath partij ook al niet!
De communisten zijn echter een vrij kleine groep, die ook uit Koerden bestaat, maar het gevaar is groot, dat als ze nu met de Amerikanen samenwerken, ze daar over een paar jaar gruwelijk de rekening voor gepresenteerd krijgen. Zo gaat het daar altijd!

Als ex marineman voel ik me daarom ook enorm voor de gek gehouden, je staat altijd achter je maten, maar je wenst de regering recht de hel in voor hun beslissing om ze te sturen!

Als milicien ben ik trouwens ook niet gebonden aan de regering of het koningshuis. Heb nooit een eed afgelegd, en zal dat ook nooit doen. Voor mij telt alleen het belang van Nederland, en het Nederlandse volk. En dat is niet gebaat bij deze koehandel op internationaal niveau.


Ton de Zwart

Citaat van: oud_zijde op 17/07/2003 | 11:18 uur
die Dutchbatters die om het leven zijn gekomen zijn nu dus echt voor niets omgekomen   :'(

In feite wel ja.  Het had anders kunnen gaan met een ander, steviger beleid.  Maar zeker kun je dat nooit weten.  Wat er daar was gebeurd als men een steviger vuist gemaakt had, Zwaardere wapens meegenomen had, en de opdracht die ook daadwerkelijk te gebruiken.
Het is nu eenmaal zo gegaan, de geschiedenis kan niet meer terug gedraaid worden. Er is zover ik weet één Nederlands militair gesneuveld,
Maar vele duizenden moslim mannen.....

oud_zijde

die Dutchbatters die om het leven zijn gekomen zijn nu dus echt voor niets omgekomen   :'(
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

mja daar heb ik simpele oplossingen voor

deel1: niet gaan, geen geld
deel2: niet gaan, geen wil
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

De hele kwestie is m.i. in 2 delen te veklaren:
Deel 1: de oer Hollanse centenkwestie (ons bin zunig) Apache's meesturen kost nu eenmaal een flink bedrag.

Deel 2: Het eveneens typisch Nederlandse softie gedrag.  Wel mee willen doen, maar vooral geen risico's nemen.  Blijf buiten eventuele gevechten en zelfs het kleinste kansje daarop.  Militaire deelname in het Irakeesche theater mag slechts schijn zijn, voor het oog van de Amerikanen om bij hen punten te scoren.  Uiteindelijk dient dat om ergens op ander terrein beter zaken te kunnen doen, dus om geld te verdienen.  Apache's meesturen geeft weer meer kans op schoten van onze kant (stel je voor!!) en dat moet kost wat kost vermeden worden. Iets geleerd van Sebrenica? Welnee.....

oud_zijde

hoe dan ook ik had toch graag gezien dat het kabinet wat had geleerd van de hele Srebrenica affaire.

toegegeven ik ben ook van mening dat Nederland er in principe weinig aan had kunnen veranderen maar met de opgedane kennis is het dan niet verstandiger om met wat zwaarder materiaal uit te rukken? We weten niet hoe die mensen daar denken en dat weten de Amerikanen klaarblijkelijk ook niet.

een paar apaches en een tankpeloton op standbye laten staan daar voor het geval dat lijkt me geen slechte zaak, en dan niet laten patrouilleren, ja de apache's misschien en dan zo hoog mogenlijk om te laten zien dat ze dr zijn (liefst met zo'n sleep erachter met 'NIET SCHIETEN, HOLLANDERS!' EROP) alleen af en toe van de basis naar de schietbaan.

Als er nu iets fout gaat kan het kabinet op zeker niet claimen dat ze het niet geweten hebben en dat het zo veilig was en shit (ik vind eigenlijk dat ze dat nu al niet kunnen maken).
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Caspar

Apaches waardeloos in het zand? Nou lijkt me niet echt, die hebben zich wel bewezen in de eerste en tweede Golf oorlog.
Kunnen wel wat hebben hoor, Amerikaanse degelijkheid noemen ze dat ;D ;)

Kleintje Pils

Sjah waar baseer jij je op Reinaert, de Nederlandse schutters hebben nog nooit in actie hoeven komen 'in het eggie' dus verklaar je nader...
Mzzls Remco

oud_zijde

reden te meer om zelf apache's mee te sturen

dan hebben amerikaanse toestellen minder reden om zich boven onze regio te begeven, ik heb wel vertrouwen in onze eigen schutters
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#8
Citaat van: oud_zijde op 14/07/2003 | 10:14 uur
ik vind ook dat er eigenlijk apache's mee moeten ... stuk of 4 net als in Eritrea gewoon als afschrikmiddel.

maar het schijnt daar nogal te stormen dus dan zie ik er liever een tankpeloton (zijn er al operationele leopart2a6 eenheden?) heengaan, ze hoeven verder nooit van de basis af te komen (misschien om naar de schietbaan te gaan) zolang die figuren die rare dingen van plan zijn maar weten dat er nogal wat vuurkracht in de garage staat.

Nee hè!  Voor je het weet zijn die met de Amerikanen of Britten aan het matten! Of met hun rupsen, of met hun vliegtuigen!
Die lui zijn zo gek als een deur! Schieten meestal op eigen troepen!
En zeker op geallieerden! ;)
Apaches zijn waardeloos in de woestijn.
Een hoop zand hè ;) Een kloppermoter lust dat niet.
Weet je we hoe veel van die raketwerpers die bashie boezoeks daar rond hebben slingeren ?
Een laaghangende Apache als vogel voor de kat.
De Apache zal dus om 2 redenen de hoogte in moeten, vanwege de dreiging en het zand. Tja, en hoogvliegend boven de woestijn...

Het doet me een beetje aan de Alamo denken..

100 Amerikanen en een paar kanons tegen duizenden Mexicanen.
Daar is later nog eens een film van gemaakt.
Walt Disney geloof ik.



oud_zijde

ik vind ook dat er eigenlijk apache's mee moeten ... stuk of 4 net als in Eritrea gewoon als afschrikmiddel.

maar het schijnt daar nogal te stormen dus dan zie ik er liever een tankpeloton (zijn er al operationele leopart2a6 eenheden?) heengaan, ze hoeven verder nooit van de basis af te komen (misschien om naar de schietbaan te gaan) zolang die figuren die rare dingen van plan zijn maar weten dat er nogal wat vuurkracht in de garage staat.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Caspar

Citaat van: Reinaert op 12/07/2003 | 21:51 uur
Tja...

Ik begin niet weer over Nederlandse vliegdekschepen ;)

Neeee :o ;)

D819

Tja...

Ik begin niet weer over Nederlandse vliegdekschepen ;)

Caspar

Denk dat er daar nog zoveel Amerikaans en Engels spul in de lucht zit dat ze echt wel op tijd zijn met eventuele vuursteun, lijkt me dus overbodig om Apaches mee te sturen. Nu maar wel hopen dat de communicatie tussen Nederlanders daar en VS/GB goed loopt.

StrikeFalcon

Citaat van: Gert op 11/07/2003 | 22:08 uur
We krijgen luchtsteun van de US
Ik denk van wel.  Als ze aangevallen worden dan moeten de US/RAF vliegtuigen of troepen er nog heen gaan dus dan kan het wat langer duren en dan moet er ook nog ge coordineert worden dus dan weet je niet of ze op tijd komen en kunnen helpen en als er met elke vlucht 1 of 2 apache's mee gaan zullen die de aanhangers afschrikken en ze kunnen gelijk vuurkracht leveren zonder hulp.  

Gert

We krijgen luchtsteun van de US

Dirk 1

Beste lui,
Is het niet handig als we ook apache's mee naar Irak sturen. Bedoel de Amerikanen gaan als er een brandhaart is of een vijandelijk plekje bezocht moet worden om mogelijke saddam anhangers uitschakellen ook met apache's heen ,ze vallen onder dekking van de gevechts heli met infanteristen binnen. En ook kan zo'n heli als er een konvooi wordt aangevallen zich snel naar die plek begeven om de vijand uitschakelen of te achter volgen. Ook kunnen ze snel ene efectief grote gebieden uitkammen. Dus waarom  gaan ze niet mee??