Aanslagen voorkomen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 11/10/2011 | 19:58 uur

VandeWiel

Such a move, in response to the alleged assassination plot on a Saudi envoy, could severely damage Iran's economy. Some Iranian officials have said they would consider it an act of war.


Reporting from Washington— The Obama administration said it was "actively" considering sanctioning Iran's central bank in retaliation for an alleged Iranian assassination plot, a move that could severely damage Iran's economy and potentially provoke a strong response from Tehran.

David Cohen, the Treasury undersecretary for terrorism and financial intelligence, told the Senate Banking Committee that officials were "looking very actively" at such a step and might carry it out if other nations could be persuaded to follow suit.

The blacklisting is the first specific step the administration has identified as a possible response to the alleged plot to assassinate Saudi Arabia's envoy to the United States and to attack embassies in the U.S. and Argentina.

Such sanctions would aim to isolate the Bank Markazi, or central bank, from the world economic system by barring any firm that deals with it from doing business with U.S. financial institutions. That would make it far more difficult for Iran to sell crude oil, which funds much of the government's activities.

Some Iranian officials have warned that they would look on such a move as an act of war.


http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-iran-banking-20111014,0,5413129.story

VandeWiel

Citaat van: onderofficier op 14/10/2011 | 10:44 uur
Alle bewijzen?    Of alleen wat de VS uitkomt?   Wel of niet gemanipuleerd? 

En Iran?  Krijgt Iran ook deze bewijzen zodat Iran het eea (misschien) kan weerleggen?   

Als persoon heb je dat recht wel, als land niet? 
Vandaar dat ik de optie noemde om het door het Internationaal Strafhof te laten bekijken.
Twee partijen, advocaten en 5 rechters (uit elke groot continent 1) (ja, ik weet dat er 7 continenten zijn)


Citaat van: VandeWiel op 14/10/2011 | 09:49 uur
Op dit moment worden de bewijzen naar diverse regeringen gestuurd die op basis daarvan ieder hun eigen mening kunnen vormen.

Heeft de VS niet eens geroepen "Als je niet voor ons bent, dan ben je tegen ons"  ?    :devil:


Ik denk dat het strafhof niet dient voor dit soort zaken. Misschien dat het Permanent Hof van Arbitrage wel een mogelijkheid is.

Van de andere kant is dit in eerste instantie gewoon een strafzaak van de Amerikaanse staat tegen een individu die op basis van wat ik gelezen heb overduidelijk voorbereidende activiteiten voor een aanslag heeft gepleegd. Een bankbetaling en een reis naar Mexico lijkt me meer dan voldoende om te stellen dat deze persoon strafbaar bezig is.

In tweede instantie heb je de politieke fall out. Op basis van wat ik gelezen heb hebben Saudi Arabie, Israel, Argentinie en de permanente leden van de veiligheidsraad de bewijzen te zien gekregen. Het een en ander is ook in de pers terug te vinden. Over Iran heb ik niets gelezen maar mogelijk hebben ze ook een gedeelte ontvangen.

Zo lang er enkel politieke beschuldigingen zijn zie ik niet in waarom er een internationaal hof aan te pas moet komen. Hooguit om leden van de Quds force te berechten, maar vooralsnog is enkel sprake van berechting van de Amerikaans/Iraanse voorbereider. Blijkbaar zitten in de bewijzen ook stukken die aantonen dat er in Iran zelf contact is geweest tussen de Quds force leden en de Amerikaans/Iraanse voorbereider. De veiligheidsraad kan op basis daarvan handelen. Of niet.

onderofficier

Citaat van: VandeWiel op 14/10/2011 | 09:49 uur
Op dit moment worden de bewijzen naar diverse regeringen gestuurd die op basis daarvan ieder hun eigen mening kunnen vormen. De veiligheidsraad kan dan beslissen tot sancties tegen Iran. Vandaar dat ook Rusland en China de bewijzen inmiddels hebben ontvangen. Een onafhankelijk onderzoek zou misschien beter kunnen zijn in een dergelijk ernstige situatie, maar die zouden toch de zelfde doos met bewijzen krijgen om mee te werken. Ook een VN onderzoekscommissie zou waarschijnlijk niet veel toevoegen.

De veiligheidsraad zal deze functie opnemen en de juristen van de diverse landen in de raad hebben dan de taak het aangeleverde bewijs te beoordelen en de ambassadeurs in de raad van advies te voorzien.

Alle bewijzen?    Of alleen wat de VS uitkomt?   Wel of niet gemanipuleerd? 

En Iran?  Krijgt Iran ook deze bewijzen zodat Iran het eea (misschien) kan weerleggen?   

Als persoon heb je dat recht wel, als land niet? 
Vandaar dat ik de optie noemde om het door het Internationaal Strafhof te laten bekijken.
Twee partijen, advocaten en 5 rechters (uit elke groot continent 1) (ja, ik weet dat er 7 continenten zijn)


Citaat van: VandeWiel op 14/10/2011 | 09:49 uur
Op dit moment worden de bewijzen naar diverse regeringen gestuurd die op basis daarvan ieder hun eigen mening kunnen vormen.

Heeft de VS niet eens geroepen "Als je niet voor ons bent, dan ben je tegen ons"  ?    :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

VandeWiel

Citaat van: onderofficier op 13/10/2011 | 21:22 uur
Beangstigend, dat sommige meteen geloven wat de Amerikanen naar buiten brengen.

De VS zegt een rechtstaat te zijn maar ik ga daar zo zachtjes aan, aan twijfelen.    
Natuurlijk is Iran geen "lieverdje" maar in mijn optiek wel het recht om zich te verdedigen tegen deze behoorlijke beschuldigingen.

Het lijkt mij eerlijker om de bewijzen die er zijn naar het Internationale Strafhof te brengen en daar de beschuldigingen te laten bekijken.
Mede omdat er andere landen zijn betrokken daar de geplande aanslagen tegen deze ambassadeurs waren gericht.

Het strafhof heeft als primair doel mensen te berechten in gevallen waar het anders om wat voor reden dan ook niet mogelijk is. Indien de VS een onderzoek doen, bewijzen vinden en iemand beschuldigen dan kun je dus niet stellen dat de VS niet in staat is het proces tegen deze persoon binnen algemeen aanvaarde normen te voeren.

Op dit moment worden de bewijzen naar diverse regeringen gestuurd die op basis daarvan ieder hun eigen mening kunnen vormen. De veiligheidsraad kan dan beslissen tot sancties tegen Iran. Vandaar dat ook Rusland en China de bewijzen inmiddels hebben ontvangen. Een onafhankelijk onderzoek zou misschien beter kunnen zijn in een dergelijk ernstige situatie, maar die zouden toch de zelfde doos met bewijzen krijgen om mee te werken. Ook een VN onderzoekscommissie zou waarschijnlijk niet veel toevoegen.

De veiligheidsraad zal deze functie opnemen en de juristen van de diverse landen in de raad hebben dan de taak het aangeleverde bewijs te beoordelen en de ambassadeurs in de raad van advies te voorzien.

De VS is na 2001 tot een enge politiestaat veranderd. Van de andere kant lopen wij niet veel achter.  :'(

VandeWiel

Een artikel uit maart dit jaar geeft misschien wat meer kijk op waarom de ambassadeur van SA doelwit was.

Ik blijf sceptisch over het verhaal, maar van de andere kant is het maar goed dat de aanslag, door wie ook gedaan, is voorkomen. Anders hadden we per direct een open oorlog tussen Iran en SA kunnen verwachten.




Iran Orders Attacks on Saudi Interests Worldwide


The Iranian leaders, furious over the Saudi intervention in Bahrain and what they call crimes against the Shiites of that country, have openly created centers to recruit volunteers for suicide bombings against Saudi Arabia's interests worldwide:

Several grand ayatollahs in Iran have issued a fatwa for Muslims to come to the aid of their Shiite brothers in Bahrain, who they claim are suffering horrific crimes from their government in collaboration with the Saudi armed forces. They further emphasized that the people of Bahrain have every right to demand freedom and their fair share from the state.

Shia-News, a site associated with Ayatollah Mesbah Yazdi (a hard-line Shiite Twelver and an influential figure in the suppression of Iranians during their uprising to protest the fraudulent presidential election of 2009), is registering volunteers to participate in suicide bombings against Saudi interests around the world. Hundreds have already registered. Reports from inside Iran indicate that an alert has gone out to the Revolutionary Guards Quds forces throughout the world to prepare for attacks on Saudi establishments.

Since the Iranian Revolution, the ayatollahs' mission has been to export their ideology throughout the world. Their agents have been infiltrating the Shiites in Bahrain and inciting the Shiite majority to overthrow the Sunni government, which has a strong relationship with the U.S. that includes being host to the headquarters of the U.S. Navy's Fifth Fleet.

The ayatollahs who cry foul over the Saudi action in Bahrain have not spoken one word against their own Islamic regime, which is guilty of the rape, torture, and the murder of thousands of Iranian boys and girls for their uprising and demand for freedom and democracy.

Human rights groups have reported that Iran, in just one month, executed more than one hundred people. The slaughter continues on a daily basis: the Iranian Supreme Court recently stepped up the executions by "expediting" death sentences.

The proxy war between Iran and Saudi Arabia is just beginning — expect to see many more such conflicts in the Middle East which will expand onto the world stage.


http://www.bahrainviews.com/?p=2026

jurrien visser (JuVi op Twitter)

do 13 okt 2011, 19:54
Obama: Iran moet prijs betalen WASHINGTON -  De Verenigde Staten zullen Iran verder en verder isoleren, na het verijdelde plan van twee Iraniërs om de Saudische ambassadeur te vermoorden. Dat heeft president Barack Obama donderdag gezegd. ,,Iran moet de prijs betalen voor zulk gedrag", aldus Obama.

Obama liet zich voor het eerst openlijk uit over het vermeende complot. Volgens de president is er geen twijfel mogelijk over de Iraanse terreurplannen. Hij sprak van ,,gevaarlijk en roekeloos gedrag".

Volgens Obama sluiten de Verenigde Staten geen enkele strafmaatregel tegen Iran uit. Het ministerie van Defensie had woensdag echter laten weten dat militair ingrijpen vooralsnog niet aan de orde is.

De Verenigde Staten zeggen inmiddels rechtstreeks met Iran te hebben gesproken over de situatie. Het is niet bekend wat de beide landen elkaar hebben meegedeeld. Een woordvoerster van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei ook dat Washington ,,nu niet bereid is om verder uit te leggen wie met wie heeft gesproken, en waar".

Het Amerikaanse ministerie van Justitie maakte dinsdag bekend dat twee Iraniërs bomaanslagen in de VS wilden plegen. Ze zouden onder meer van plan zijn geweest de Saudische ambassadeur te vermoorden. Het tweetal kreeg steun van ,,elementen binnen de Iraanse regering", aldus Washington.

Iran ontkent alle beschuldigingen. Volgens Teheran hebben de VS het terreurcomplot verzonnen om de aandacht af te leiden van problemen in eigen land. Ayatollah Ali Khamenei sprak donderdag van ,,doelloze en domme methodes van ongelukkige en verwarde beleidsmakers in het Westen om Iranofobie te verspreiden".

http://www.telegraaf.nl/buitenland/10722895/__Obama__Iran_moet_prijs_betalen__.html?p=4,1

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 13/10/2011 | 21:22 uurBeangstigend, dat sommige meteen geloven wat de Amerikanen naar buiten brengen.

De VS zegt een rechtstaat te zijn maar ik ga daar zo zachtjes aan, aan twijfelen.    
Natuurlijk is Iran geen "lieverdje" maar in mijn optiek wel het recht om zich te verdedigen tegen deze behoorlijke beschuldigingen.

Het lijkt mij eerlijker om de bewijzen die er zijn naar het Internationale Strafhof te brengen en daar de beschuldigingen te laten bekijken.
Mede omdat er andere landen zijn betrokken daar de geplande aanslagen tegen deze ambassadeurs waren gericht.
Dat laatste zou een idee zijn, maar is uitgesloten gezien de nog wat moeizame relatie van de VS tot het Strafhof.

En inderdaad...een stukje wantrouwen is op zijn plaats...want ik ben nog niet vergeten dat de "bewijzen" om Irak illegaal binnen te vallen gefabriceerd bleken te zijn. En de hele trukendoos wordt door alle betrokken partijen opengetrokken om de andere in een kwaad daglicht te stellen. 

Elzenga

Extra informatie...maar ik denk ook nog even terug aan berichten eerder in het jaar waarin geloof ik specifiek werd gesproken om vooral de revolutionaire garde en Quds Force (economisch) aan te pakken en in diskrediet te brengen...als zijnde de belangrijkste beschermers van het Iraanse regime. Tweespalt creëren kan ook een middel zijn. En bij bepaalde zaken, zoals de activiteiten in Irak, zet ik vraagtekens...want juist door medewerking van Iran schijnt daar de rust redelijk te zijn teruggekeerd en het aantal Amerikaanse gewonden en doden tot een minimum te zijn afgenomen.

Punt blijft dat ik nog steeds geen echt duidelijk motief zie of hoor. En of de aanslag nu al binnenkort zou plaats vinden of pas onder bepaalde voorwaarden. Want dat Iran allerlei aanslagen aan het voorbereiden is in het geval van een aanval op haar nucleaire installaties kan ik me voorstellen. Dat past in het plaatje. Vergeet niet dat ook Israëlische doelen steeds worden genoemd. En er zijn eerder sterke geruchten geweest dat Israël Iran zou mogen aanvliegen via het Saudische luchtruim.

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 13/10/2011 | 15:03 uur
Quilty  !

Beangstigend, dat sommige meteen geloven wat de Amerikanen naar buiten brengen.

De VS zegt een rechtstaat te zijn maar ik ga daar zo zachtjes aan, aan twijfelen.    
Natuurlijk is Iran geen "lieverdje" maar in mijn optiek wel het recht om zich te verdedigen tegen deze behoorlijke beschuldigingen.

Het lijkt mij eerlijker om de bewijzen die er zijn naar het Internationale Strafhof te brengen en daar de beschuldigingen te laten bekijken.
Mede omdat er andere landen zijn betrokken daar de geplande aanslagen tegen deze ambassadeurs waren gericht.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

VandeWiel

#57
Wat meer details over de voorkomen aanslag. Alhoewel het allemaal maar rammelig klinkt zitten er wel een aantal serieuze zaken in die een gewoon persoon niet zo maar kan doen. Ook de verbanden met bekende Quds leden doet denken.

Ook opvallend is de verwijzing naar Argentinië waar in het verleden door Iran ook een serieuze aanslag is gepleegd. Fantasie zonder creativiteit of een echte dreiging...?


CitaatThere was also discussion between the two of possibly bombing other targets later, possibly including the Saudi and Israeli embassies in Argentina and the Israeli Embassy in Washington, two law enforcement officials said. But they emphasized that no plans were devised for such attacks, one reason this was not included in the criminal charge.

When the Iranian agent transferred more than $100,000 in two batches to the informant, U.S. authorities decided to act, senior U.S. officials said.

In addition to Arbabsiar, the criminal complaint named Gholam Shakuri, described as Shahlai's deputy in the Quds Force who helped provide funding. Shahlai was identified by the Treasury Department in 2008, during George W. Bush's administration, as a Quds deputy commander who planned a Jan. 20, 2007, attack in Karbala, Iraq, that killed five American soldiers and wounded three others.

Arbabsiar, Shakuri and Shahlai and two others — Qasem Soleimani, a Quds commander who allegedly oversaw the plot, and Hamed Abdollahi, a senior Quds officer who helped coordinate — were put under economic sanctions Tuesday by the Treasury for their alleged involvement. The department described all except Arbabsiar as Quds officers.

http://www.cbsnews.com/stories/2011/10/13/earlyshow/main20119740_page2.shtml?tag=contentMain;contentBody



Een ander goed artikel:

http://www.washingtonpost.com/opinions/those-keystone-iranians/2011/10/12/gIQAlixDgL_story.html

Dit artikel geeft een aantal mogelijke verklaringen voor de slordigheden.

Onder andere:

CitaatIt was this intelligence collected in Iran — not tips from someone inside the Mexican drug mafia — that led the Treasury Department to impose sanctions Tuesday on four senior members of the Quds Force who allegedly were "connected" to a plot to murder the Saudi ambassador.

En:

CitaatOfficials say Quds Force operations have been more aggressive in several theaters: in Syria, where the Iranian operatives are working covertly to help protect the embattled regime of President Bashar al-Assad; in Iraq, where the Quds Force this year stepped up attacks against departing U.S. forces; in Afghanistan, where they have been arming the Taliban; in Azerbaijan, where they have been more aggressive in projecting Iranian influence; and in Bahrain, where their operatives worked to support and manipulate last spring's uprising against the Khalifa government. (Shakuri, who was indicted Tuesday, is said to have helped plan Quds Force operations in Bahrain.)

De theorie van David Ignatius is gewoon dat ze met teveel acties tegelijk bezig en zijn en de span of control aan het verliezen zijn. Nu dus met desastreus gevolg, als het waar is.

VandeWiel

WASHINGTON - De Verenigde Staten zullen Iran verder en verder isoleren, na het verijdelde plan van twee Iraniërs om de Saudische ambassadeur te vermoorden. 

Dat heeft president Barack Obama donderdag gezegd. ''Iran moet de prijs betalen voor zulk gedrag'', aldus Obama.
Obama liet zich voor het eerst openlijk uit over het vermeende complot. Hij herhaalde dat de Verenigde Staten geen enkele strafmaatregel tegen Iran uitsluiten. Het ministerie van Defensie had woensdag echter laten weten dat militair ingrijpen vooralsnog niet aan de orde is.

De Verenigde Staten zeggen inmiddels rechtstreeks met Iran te hebben gesproken over de situatie. Het is niet bekend wat de beide landen elkaar hebben meegedeeld.

Een woordvoerster van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei ook dat Washington ''nu niet bereid is om verder uit te leggen wie met wie heeft gesproken, en waar''.


http://www.nu.nl/buitenland/2641049/iran-moet-prijs-betalen-verijdeld-moordcomplot-.html

Elzenga

Citaat van: CNN op 13/10/2011 | 14:23 uur
Washington (CNN) -- Did an elite branch of Iran's military handpick a divorced, 56-year-old Iranian-American used-car salesman from Texas to hire a hitman from a Mexican drug cartel to assassinate the ambassador to Saudi Arabia by blowing up a bomb in a crowded restaurant in Washington?

U.S. officials say they are certain the bizarre plot against Ambassador Adel Jubeir was real.
But some analysts say they are not. They find it unlikely that the Iranian government, or legitimate factions within, would be involved in such a tangled plot.
Lijken me zeer plausibele twijfels....die vraagtekens zetten bij de versie dat het zou gaan om een officieel door Iran geplande aanslag. Ik zie het belang van Iran in deze ook niet...of het moest een voorbereiding zijn geweest op mogelijke Iraanse vergeldingsacties na een aanval op de Iraanse nucleaire faciliteiten. Misschien gaat het wel om een "privé"-kwestie of geschil tussen de ambassadeur en een Iraanse commandant van de revolutionaire garde...die uitgebreide handelspratijken en dus belangen hebben. Of het is geënsceneerd door een partij of land die belang heeft bij dit soort berichten in de media. Of toch een Iraanse poging...met een nog onduidelijke motivatie?

Oorlogsvis


VandeWiel

Washington (CNN) -- Did an elite branch of Iran's military handpick a divorced, 56-year-old Iranian-American used-car salesman from Texas to hire a hitman from a Mexican drug cartel to assassinate the ambassador to Saudi Arabia by blowing up a bomb in a crowded restaurant in Washington?

U.S. officials say they are certain the bizarre plot against Ambassador Adel Jubeir was real.
But some analysts say they are not. They find it unlikely that the Iranian government, or legitimate factions within, would be involved in such a tangled plot.


Iran slams plot allegations

They cite five reasons why:

1. The alleged plot doesn't fit Iran's style
Cohen: No surprise Iranians in denial Iran plot suspect: Guy named 'Jack' Suspect in alleged terror plot missing
In the 32-year history of the Islamic Republic of Iran, its Quds Force -- the branch implicated in the alleged plot -- has never been publicly linked to an assassination plot or an attack on U.S. soil. In cases where Quds Force members have been accused of plotting attacks, they had gone to great lengths to cover their tracks and hire proxy groups of the highest caliber, like the Lebanese Hezbollah.
Hiring an Iranian-American used-car salesman who, according to investigators, openly talked about his connections to the Iranian military and brazenly made a $100,000 wire transfer doesn't fit the Quds Force's modus operandi, analysts say.
"It would be completely uncharacteristic for Iran to be caught red-handed," former CIA operative Bob Baer told CNN.
"There are very few groups operationally better than Iran's Quds Force. They know what they are doing, The only proxies they use are ones they've vetted. They don't let their own citizens get involved."


2. Iran would lose more than it would gain

An assassination plot on U.S. soil would be costly for Iran, analysts say, inviting further sanctions and isolation by the international community, and perhaps military action as well.
"What we've seen unfold makes no sense in terms of Iran's national security strategy," says Hillary Mann Leverett, who was an adviser on Iran in former President George W. Bush's administration.
"There's no benefit; there's no payoff in them pursuing this kind of hit against Adel Jubeir. And it runs contrary to their entire national security strategy."


3. Iran has much easier targets to go after

Iran has potential U.S. and Saudi targets in its own backyard. In fact, Iran's Quds Force is frequently accused of waging proxy wars against U.S. troops in neighboring Iraq and Afghanistan and against Saudi interests in places like Bahrain.
The notion that Iran's potential targets in its own backyard were not enough, and that its Quds Force was therefore compelled to carry out a plot on U.S. soil seems far-fetched, analysts say.


4. Iran is gaining in stature and isn't desperate for drastic measures

Analysts say Iran has emerged as an undeniable power broker in the Middle East due in large part to the U.S.-led elimination of two of its key enemies in the last decade -- Saddam Hussein's regime in Iraq and the Afghan Taliban regime in Afghanistan.
Tehran's political and economic sway in the region is greater than ever and it has solidified its role as a critical actor involving nearly all the major issues in the region, including the Israeli-Palestinian conflict, the futures of Iraq and Afghanistan, the price of oil and nuclear energy.
Analysts say a seemingly drastic measure like an assassination plot on U.S. soil might perhaps make sense for a country desperate for attention, but not for Iran.

"This would be such a significant departure for the Iranian government to be involved in a plot like this, it really warrants our toughest questions and scrutiny," says Leverett.


5. The alleged plot is full of holes

There seem to be too many unanswered questions at this point to conclude that this plot was conceived by the Iranian government or the leaders of the Quds Force.

Consider the following statements by U.S. officials: When asked if the "upper reaches" of the Iranian government knew about the alleged plot, Attorney General Eric Holder said, "We are not making that charge at this point."
A senior law enforcement official told CNN, "Holder was not alleging that the highest levels officials in Iran were involved."
Another senior U.S. official told CNN, "Given how compartmentalized the Iranians are, it is unclear how wide knowledge of and approval (of the alleged plot) was within the Iranian government."

http://edition.cnn.com/2011/10/12/us/analysis-iran-saudi-plot/

VandeWiel

DUBAI - De golflanden hebben het vermeende complot om de Saudische ambassadeur in de Verenigde Staten te liquideren woensdag scherp veroordeeld.

De secretaris-generaal van de Samenwerkingsraad voor de Golf (GCC) verklaarde dat het de relatie tussen Iran en de golfstaten, waartoe Saudi-Arabië behoort, ernstig schaadt.

Abdulattif al-Zayani verklaarde dat hij het incident ziet als een ''flagrante schending" van alle wetten en internationale verdragen. Hij riep Iran op om de relatie met de golflanden te herbouwen.


Mahan Air

Dinsdag onthulden de Amerikanen een vermeend terreurcomplot, waar Iran achter zou zitten. Onder meer de Iraanse Republikeinse Garde zou hierbij betrokken zijn.

De Verenigde Staten hebben woensdag als reactie hierop de Iraanse luchtvaartmaatschappij Mahan Air sancties opgelegd. Mahan Air zou in het geheim leden van de Iraanse Republikeinse Garde en Hezbollah hebben vervoerd in het Midden-Oosten.

Amerikanen mogen geen zaken meer doen met de maatschappij. De tegoeden die Mahan Air heeft in de VS, worden bevroren.

http://www.nu.nl/buitenland/2639949/golfstaten-veroordelen-iraans-complot.html