Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kamer fluit minister terug in kwestie rond marinierkazerne

UTRECHTSE HEUVELRUG - Minister Hillen van Defensie moet zijn huiswerk overdoen in de kwestie rond de marinierskazerne in Doorn. Een meerderheid in de Tweede Kamer steunde dinsdag het voorstel van D66-Kamerlid Hachchi om nader onderzoek te doen naar de voorgenomen verhuizing naar Vlissingen.

Het besluit van de minister om de Van Braam Houckgeestkazerne naar Zeeland te verplaatsen, is gebaseerd op onduidelijke cijfers, stelt D66. Het kabinet mag nu van de Tweede Kamer geen onomkeerbare stappen nemen totdat de mogelijke locaties objectief en feitelijk naast elkaar zijn gelegd.

Kamerlid Hachchi herinnerde de minister eraan dat het in belang van Defensie is om de beste locatie voor de beste prijs te vinden. "We weten nog niet wat de beste locatie is. Zo kan de Kamer de minister niet steunen in dit besluit. Vooral in tijden van bezuinigingen moet het kabinet op alle centen letten. Er moet nog blijken welke alternatief het beste is voor Defensie." De commissie Defensie van de Tweede Kamer wil dat bij de uitbreiding van de huidige kazerne ook gekeken wordt naar Den Helder.

De onderzoeken naar de kosten van uitbreiding in Doorn of verplaatsing naar Vlissingen zijn niet gelijkwaardig, stelt D66. Hachchi:
"Minister Hillen was voorbarig met zijn besluit om de kazerne naar Vlissingen te verhuizen. Er ontbreken cruciale cijfers en een vergelijking tussen de alternatieven is op dit moment niet mogelijk. Voordat een besluit wordt genomen, moeten de feiten op tafel komen."

geplaatst: 26-06-2012 18:03:00   
update: 26-06-2012 18:15:48   

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/823092/kamer-fluit-minister-terug-in-kwestie-rond-marinierkazerne.html

Lex

Hillen staat pal voor kazerne in Vlissingen

Het is alweer een maand of tien geleden dat bekend wordt dat minister Hans Hillen van Defensie onderzoekt of de marinierskazerne in Doorn kan worden verplaatst naar Vlissingen.

Na veel gecijfer hakt hij in april de knoop door: wat hem betreft kan het. Let wel: het is een voornemen en nog geen kabinetsbesluit.

De mogelijke verhuizing zorgt voor veel röring in de Tweede Kamer. Wat mensen dwars zit is dat nieuwbouw in Zeeland 60 miljoen euro meer kost dan renovatie van de marinierskazerne in Doorn.

Om meer zicht op de zaak te krijgen hoort de Kamer betrokkenen uit Zeeland en Utrechtse Heuvelrug, de gemeente waar Doorn onder valt. Maar veel wijzer wordt ze daar niet van. Daarom worden ambtenaren opgetrommeld voor meer achtergrondinformatie. Dat lost de mist slechts een beetje op. Daarom is de minister vorige week schriftelijk aan de tand gevoeld. 124 vragen kreeg hij op zijn bord. Maandag gaf hij antwoord; veertig pagina's lang.

BN De Stem,
dinsdag 26 juni 2012 | 09:20

Marc66


dudge

Citaat van: Marc66 op 24/06/2012 | 22:08 uur
Het is heel vreemd dat de mensen die ik spreek en die over het algemeen uit een hele andere hoek van Nederland komen dan waar ik vandaan kom en ook nog eens niet werkzaam zijn bij het CZSK-onderdeel toch ook van mening zijn dat de mariniers in Den Helder horen en niet in Vlissingen. Heel bijzonder dat de regering maar vol blijft houden dat Vlissingen mogelijk DE beste keuze is  :( :confused:

Dat zijn waarschijnlijk van die lui die aan een scheepsbemanning refereren als zijnde mariniers...?

Marc66


Lex

Citaat van: Marc66 op 24/06/2012 | 22:08 uur
Het is heel vreemd dat de mensen die ik spreek en die over het algemeen uit een hele andere hoek van Nederland komen dan waar ik vandaan kom en ook nog eens niet werkzaam zijn bij het CZSK-onderdeel toch ook van mening zijn dat de mariniers in Den Helder horen en niet in Vlissingen. Heel bijzonder dat de regering maar vol blijft houden dat Vlissingen mogelijk DE beste keuze is  :( :confused:
Je vervalt in herhalingen. :angel:

Marc66

Het is heel vreemd dat de mensen die ik spreek en die over het algemeen uit een hele andere hoek van Nederland komen dan waar ik vandaan kom en ook nog eens niet werkzaam zijn bij het CZSK-onderdeel toch ook van mening zijn dat de mariniers in Den Helder horen en niet in Vlissingen. Heel bijzonder dat de regering maar vol blijft houden dat Vlissingen mogelijk DE beste keuze is  :( :confused:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 22/06/2012 | 23:38 uur
Zeer vreemd allemaal. Ik spreek waarschijnlijk met andere mensen want als ik het over de verhuizing van de mariniers heb naar Vlissingen vallen de monden van verbazing op dek. Er wordt dan steeds gezegd: Maar de mariniers zouden toch beter naar Den Helder verhuizen? Dat is meer logisch.

Tja mijn idee, maar de hypocrieten in Den Haag hebben een hele andere (non)visie. Ik snap werkelijk niet de kronkel bij die lui, echt niet  :(

Sinds wanneer heerst ratio in het Nederlandse kippenhok?

(en het ergste is: we doen het zelf door zo versplinterd te kiezen)

Marc66

Zeer vreemd allemaal. Ik spreek waarschijnlijk met andere mensen want als ik het over de verhuizing van de mariniers heb naar Vlissingen vallen de monden van verbazing op dek. Er wordt dan steeds gezegd: Maar de mariniers zouden toch beter naar Den Helder verhuizen? Dat is meer logisch.

Tja mijn idee, maar de hypocrieten in Den Haag hebben een hele andere (non)visie. Ik snap werkelijk niet de kronkel bij die lui, echt niet  :(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De aanval van N-Holland/Den Helder om de mariniers naar Den Helder te halen komt wel heel erg laat, 2 voor 12 (of zo iets)

Lex

Zeven ton om verhuizing marinierskazerne naar Zeeland voor te bereiden

MIDDELBURG - Provinciale Staten van Zeeland hebben vrijdag unaniem ingestemd met het inpassingsplan voor de bouw van een marinierskazerne in Vlissingen.
Het besluit geeft het dagelijks provinciebestuur een werkbudget van 700.000 euro in handen om de daadwerkelijke verplaatsing van het onderdeel uit Doorn voor te bereiden. Zodra de Tweede Kamer besluit tot die door minister Hillen (defensie) gewenste verhuizing, dan kan Zeeland gelijk aan de slag, aldus commissaris van de koningin Karla Peijs. Peijs verwacht dat Den Haag die knopen volgende week doorhakt.

PZC,
vrijdag 22 juni 2012 | 18:07

Marc66

Dan denk ik dat je niet de A7 bedoelt, maar de weg langs het Noord-Hollands kanaal en dan vooral het punt voordat je Den Helder binnen komt. Ooit was het idee om een weg over het kanaal naar de haven te maken, maar dat idee stamt uit de vorige eeuw.

Hoeveel man zou het 3e marnsbat. ooit krijgen? Dat terrein ligt er vreselijk bij en heeft defensie toch wel wat centen gekost want het bedrijf dat er zat moest weg.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 22/06/2012 | 12:06 uur
Kapitein Rob, je kijkt dus wel naar het gemeentebelang, want je schrijft over het aanpassen van de A7.

Ja, om het marin(i)e(rs)terrein te bereiken!

Marc66

Kapitein Rob, je kijkt dus wel naar het gemeentebelang, want je schrijft over het aanpassen van de A7. Overigens is dat iets dat de meeste inwoners willen, maar waar de gemeentes ......... (die honderd die boven de "boomgrens" Alkmaar bestaan) tegen zijn  :(

In Den Helder e.o. is meer dan genoeg ruimte. Er moet inderdaad geïnvesteerd worden, maar men moet altijd eerst investeren om er daarna van te mogen profiteren.

B&W ga er voor!  ;D

KapiteinRob

Ik vind ern gemeentebelang volstrekt onbelangrijk. Mij gaat het om de beste plaats voor de mariniers. Ik ben er absoluut niet van overtuigd dat dit Vlissingen is. En Den Helder zou wellicht kunnen, maar dan moet je m.i. uitbreiden in oostelijke richting en een fatsoenlijke(re) aansluiting op het wegennet. M.n. A7....

Voorlopig blijf ik nog even bij de m.i. meest logische oplossing, namelijk een grotere KL-kazerne betrekken. Hoe groot is 't Harde? Nautisch aan het Randmeer....