'Sociale dienstplicht jongeren'

Gestart door A.J., 12/11/2011 | 08:37 uur

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2011 | 21:40 uur
Naieve nostalgie die (over)verheerlijkt wordt. Ook van dat deel van de Nederlandse jongeren die niet geleerd heeft wat men onder normen, waarden en fatsoenlijk gedrag pleegt te verstaan, hebben er naar mijn inschatting genoeg vaders voor hun nummer in dienst gezeten. Heeft blijkbaar weinig geholpen.....  

Exact.

Het zou al heel wat helpen dat ouders niet min of meer "verplicht" tweeverdiener moeten zijn om het hoofd boven water te houden. Zodat het kroost iig door een ouder wordt opgevoed ipv door de opvang.

Nu zal er ongetwijfeld een hoop borrelpraat naar boven komen over 3 auto's, 4 vakanties per jaar, dure gadgets etc. want dat is wat die ouders willen.

KapiteinRob

Citaat van: IPA NG op 12/11/2011 | 15:51 uur
Vandaag nog ex-dienstplichtigen horen roepen hoe jongeren maar eens een half jaar in dienst moeten.

Naieve nostalgie die (over)verheerlijkt wordt. Ook van dat deel van de Nederlandse jongeren die niet geleerd heeft wat men onder normen, waarden en fatsoenlijk gedrag pleegt te verstaan, hebben er naar mijn inschatting genoeg vaders voor hun nummer in dienst gezeten. Heeft blijkbaar weinig geholpen.....  

Nikehercules

Citaat van: De Telegraaf op 12/11/2011 | 08:37 uur
'Sociale dienstplicht jongeren'

Wat zouden ze aan mij een slechte gehad hebben....

Citaat van: IPA NG op 12/11/2011 | 15:51 uur
Vandaag nog ex-dienstplichtigen horen roepen hoe jongeren maar eens een half jaar in dienst moeten.

Ben ik ook absoluut niet voor, dienstplicht opkomstplicht is prima vanuit noodzakelijk oogpunt (landsverdediging), voor alle andere zaken moeten ze maar ergens anders aankloppen maar niet bij defensie.

IPA NG

Vandaag nog ex-dienstplichtigen horen roepen hoe jongeren maar eens een half jaar in dienst moeten.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 11:17 uur
Off topic? nee, het gaat om de wijze van opvoeden, die moet bij de ouders vandaan komen...

Wel offtopic, want het gaat hier niet over ontspoorde jongeren, maar over alle jongeren. Daarbij wordt een economisch motief opgebracht, niet verrassend want in ons land wordt eerder heel veel aan de portemonnaie gekoppeld dan aan principes, normen en waarden.

Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 11:17 uur
Met beide beweringen ben ik het eens, zo geldt bewering 1 ook voor mij

Inderdaad, alleen hoef je ze niet met krachttermen te omlijsten.

Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 11:17 uur
Als wij twee hier vrijwillig eens wat aan konden doen....

:silent:

KapiteinRob

Je koppeling tussen de sociale dienstplicht zoals in de Telegraaf genoemd en "opvoedgehoorzaamheidprobleemjongeren" is m.i. hier niet aan de orde. Los daarvan is het de vraag of "opvoedgehoorzaamheidprobleemjongeren" bij defensie zouden moeten worden gestald. Ik vind dat altijd erg gemakkelijk geroepen: "doe ze maar naar defensie, want de dienstplicht was ook zo goed voor dergelijke lieden. Waar die generaliserende nonsens vandaan komt is mij een raadsel......

SMI de Boer

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2011 | 09:19 uur
Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 08:50 uur
Denk je dat ik zin heb om scootermarokkanen te gaan leren hoe ze zich moeten gedragen? Die krijgen een hele slechte tijd.

Heeft iemand je gevraagd of voorgesteld om je bijdrage te leveren? Ik haal dat niet uit het artikel.


er worden uit alle hoeken en gaten instructeurs getrokken om de instroom een beetje in banen te leiden, LMB, CAV, KCT (nee ze springen nog niet) en misschien ook wel achter bureaux vandaan... Kan me voorstellen dat je ook infantrieinstr. inzet op een ploeg "opvoedgehoorzaamheidprobleemjongeren" Zo heb ik al regelmatig op oirschot mogen "assisteren"
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

SMI de Boer

#5
Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2011 | 09:19 uur
Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 08:50 uur
Ik heb mijn zoon zelf gevormd tot wat hij nu is, en daar was men bij defensi tevreden over.

Nu niet meer? En laat ik de wijze hoe defensie met "het tevreden zijn met het personeel" omgaat er maar buiten houden.....


"was" staat idd voor toen, maar dat is veranderd ja, naar "zeer tevreden"

Hij heeft nog niks op met politiek, dat raakt hem niet. De manier echter waarop hij bezig is in het veld stemt zijn omstanders en kader zeer tevreden, benadering van de manschappen, hoe hij met zijn Fennek omgaat en uiteraard het overige materieel / materiaal, wijze van leiding geven. En ik hoor het ook uit monden die niet weten dat Pappa Rambo zijn Rambo'tje hier gedumpt heeft. Off topic? nee, het gaat om de wijze van opvoeden, die moet bij de ouders vandaan komen... Tsja en als die ouders al geen dienstplicht meer hebben gekend moeten we daar misschien eerst wat discipline in gaan timmeren.

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2011 | 09:19 uur
Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 08:50 uur
Beginnen ze weer???

Volgens mij staat het een ieder vrij ergens wat van te vinden. Jammer dat je meteen begint te schelden.


Met beide beweringen ben ik het eens, zo geldt bewering 1 ook voor mij

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2011 | 09:19 uur
voor een deel van klusjes waar we als gemeenschap wat aan hebben heb ik nog wel wat andere potentiele "arbeidskrachten" in de aanbieding, te beginnen met lieden die in justittiehotels verblijven.

Als wij twee hier vrijwillig eens wat aan konden doen....
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 08:50 uur
Beginnen ze weer???

Volgens mij staat het een ieder vrij ergens wat van te vinden. Jammer dat je meteen begint te schelden.

Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 08:50 uur
Ik heb mijn zoon zelf gevormd tot wat hij nu is, en daar was men bij defensi tevreden over.

Nu niet meer? En laat ik de wijze hoe defensie met "het tevreden zijn met het personeel" omgaat er maar buiten houden.....

Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 08:50 uur
Denk je dat ik zin heb om scootermarokkanen te gaan leren hoe ze zich moeten gedragen? Die krijgen een hele slechte tijd.

Heeft iemand je gevraagd of voorgesteld om je bijdrage te leveren? Ik haal dat niet uit het artikel.

Citaat van: SMI de Boer op 12/11/2011 | 08:50 uur
En vrijwilligerswerk is je reinste broodroof.

Daar heb je wat mij betreft voor een deel gelijk in, maar als er geen vrijwiliigerswerk meer zou zijn, komen er heel wat mensen in ons land aandacht en zorg tekort omdat "we" het dan al helemaal niet meer kunnen betalen.

Ik behoor blijkbaar bij de 47% van de bevolking die tegen de invoering van een sociale dienstplicht is. Net zoals er legio ongemotiveerde (militaire) dienstplichtigen waren, zullen er naar mijn inschatting nog veel meer "jonge Nederlanders" zijn die al helemaal niet klusjes willen gaan uitvoeren op sociaal gebied. Want je kunt op je klompen aanvoelen dat dit lang niet altijd niet de leukste klusjes uit de (sociale) zorg zullen zijn. Laat de overheid, als je de zorgkosten beheersbaar wil houden, bv. de mantelzorg van wat meer faciliteiten voorzien, zodat eigen (mede)zorg voor je familie in de praktijk beter haalbaar is. Een sociale zorgplicht lijkt me onuitvoerbaar, oncontroleerbaar, en onwenselijk omdat je met gevoel en emotie te maken hebt. Tenzij men de mening is toegedaan dat sociale zorg ook betekent gangen dweilen in verzorgingshuizen en hondepoep scheppen in het park. Want dat is controleerbaar; heb je wel weer een toezichthouder nodig, chagrijn je de jeugd en voor een deel van klusjes waar we als gemeenschap wat aan hebben heb ik nog wel wat andere potentiele "arbeidskrachten" in de aanbieding, te beginnen met lieden die in justittiehotels verblijven.

A.J.

Als defensie er maar niet mee verveeld wordt. Of zijn Henk en Ingrid dan wel genegen om wat meer geld uit te geven aan defensie?

SMI de Boer

#2
Beginnen ze weer???
**********

Ik heb mijn zoon zelf gevormd tot wat hij nu is, en daar was men bij defensi tevreden over.

Denk je dat ik zin heb om scootermarokkanen te gaan leren hoe ze zich moeten gedragen? Die krijgen een hele slechte tijd.


En vrijwilligerswerk is je reinste broodroof.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

A.J.

'Sociale dienstplicht jongeren'

AMSTERDAM -  De jeugd dient na de middelbare school een paar maanden een vorm van vrijwilligerswerk te verrichten. Een kleine meerderheid (53%) van de bevolking vindt dat er voor jongeren daarom een sociale dienstplicht moet worden ingevoerd.

Dit blijkt uit onderzoek van het Bureau Consumenten Onderzoek in opdracht van De Telegraaf. Van de ondervraagden is 30 procent voorstander van verplicht vrijwilligerswerk voor nieuwe Nederlanders. Een kwart heeft hierover geen duidelijk standpunt.

Het vrijwilligerswerk is in maatschappelijk en economisch opzicht van essentieel belang voor het functioneren van onze samenleving. Vandaag start de aanloop naar de kerstactie KERSTGROET AAN DE VRIJWILLIGERS, waarmee De Telegraaf in de week voor kerst de miljoenen vrijwilligers in het zonnetje wil zetten.

Telegraaf