Zie ze vliegen!

Gestart door Ace1, 14/11/2011 | 20:00 uur

Ace1

#1
Wie rondkijkt op de indoor wedstrijd voor microvliegtuigjes denkt op een soort speelgoedbeurs te zijn beland. Overal mannen met kleine vliegtuigjes. Het lijkt in eerste instantie op 'toys for the boys', maar de toepassingen van microvliegtuigjes zijn heel serieus. Bijvoorbeeld het monitoren van dijken, het meten van giftige stoffen in de lucht, het verkennen van gebouwen die in brand staan of het overzicht houden over grote menigtes.

Thales Nederland en de TU Delft organiseerden als partners in het D-CIS Lab de IMAV 2011. Internationale experts op het gebied van autonome vliegtuigtechnologie waren bijeen voor een conferentie en een wedstrijd voor microvliegtuigjes, ook wel Micro Aerial Vehicles (MAV's) genoemd. MAV's zijn kleiner dan tachtig centimeter en kunnen geheel zelfstandig, dus zonder menselijke besturing, complexe taken uitvoeren. Ook kunnen ze met grote aantallen tegelijk in een netwerk samenwerken en beslissingen nemen.

Goede mix
Het is belangrijk om theoretische kennis te koppelen aan praktische toepassingen. Daarom waren de eindgebruikers, zoals Defensie, het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) en verschillende bedrijven aanwezig. Met de conferentie en competitie was een goede mix van papers (waarin onderzoek gepresenteerd wordt) en praktische toepassingen. Bij dat laatste is opvallend dat de basistechnologie voor navigeren en detecteren steeds verder ontwikkeld wordt. De vliegtuigjes worden steeds autonomer.

Meer onderzoek
Dat is goed te zien op de flight competition. De wedstrijd heeft een indoor en een outdoor gedeelte. Bij beide moeten de vliegtuigjes geheel zelfstandig taken uitvoeren. De meeste vliegtuigjes vinden hun weg op basis van camerabeelden. Vaak hebben ze twee camera's: één is naar beneden gericht, de andere 'kijkt' vooruit. Sommige vliegtuigjes hebben een barometer of laserscanner aan boord en buiten navigeren ze op GPS. Tijdens de Flight Competition in 2009 (EMAV09) navigeerden veel vliegtuigjes buiten op infrarood. Dat veronderstelt een temperatuurverschil tussen de grond en de lucht, maar door regen en mist hadden de lucht en het aardoppervlak dezelfde temperatuur. IR-navigatie werkte toen dus niet. Zo vormt ook de competitie aanleiding voor verder onderzoek. Dit jaar is er GPS toegevoegd, maar in een stedelijke omgeving werkt dat door de reflecties van gebouwen niet altijd. Ook daar is dus verder onderzoek nodig.

Populair
Het event rond MAV's wordt steeds populairder. Er waren dit keer veel teams uit verschillende landen: Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten en zelfs Iran. Er wordt meer onderzoek gedaan en dat levert uiteindelijk meer oplossingen op. Dat is een goede ontwikkeling. Studenten Kunstmatige Intelligentie Robrecht Jurriaans en Martijn van der Veen zitten in het Drone Team van de Universiteit van Amsterdam. Ze doen mee aan de indoor competitie met een programmeerbaar platform van het sponsorende bedrijf Parrot. "Dit vliegtuigje is ook gewoon in de winkel te koop en dan te besturen met een I-Phone, maar wij hebben eigen software gemaakt voor onze drone," vertellen ze. Het is een lerend systeem. Tijdens de competitie wordt de software op basis van de informatie van eerdere vluchten aangepast om uiteindelijk in een ideale lijn zelfstandig achtjes te kunnen vliegen om twee pylonen. Naast het vliegen van zoveel mogelijk achtjes in een vastgestelde tijd, moesten de microvliegtuigjes over een muur vliegen en een verkenningsmissie in een huisje uitvoeren, waaronder een object oppikken, een pasfoto herkennen en een hittetest ondergaan.

Drugsdeal
Ook de outdoor competitie is een ware uitdaging: eerst moet het vliegtuig een gesimuleerde drugsdeal vinden. Het vliegtuig moet een specifiek voertuig zoeken en de omgeving observeren. Wanneer er mensen rondlopen worden deze door het vliegtuig geteld en indien nodig wordt een afluisterapparaatje gedropt. Extra punten zijn te verdienen wanneer het vliegtuig onder een poort door vliegt en een ballon kan raken.

Bewezen nut
De IMAV was te gast op het Artillerie Schietkamp bij 't Harde. Defensie ondersteunt het evenement vanuit de landmacht. Luitenant Eric vertelt: "Defensie is geïnteresseerd in deze moderne MAV-technologie. We maken zelf ook gebruik van dit soort systemen. In Afghanistan en andere conflictgebieden hebben die hun nut al bewezen. Ze kunnen zorgen voor een goede Situational Awareness. Een commandant kan op grond van informatie uit de eerste hand beslissingen nemen, zonder dat er mensen boven zo'n gebied hoeven te vliegen. Dat is een groot voordeel. Ook de politie en brandweer zijn daarom geïnteresseerd in dit soort technologie."

http://thalesalerts.com/2011/sept-okt-nov/Zie%20ze%20vliegen!.doc/