Handgranaat wacht op Nederlandse expert

Gestart door Lex, 24/11/2011 | 23:22 uur

SMI de Boer

Citaat van: Lex op 26/11/2011 | 10:55 uur
Handgranaat Koraal Specht veilig opgeruimd

"Er was dus wel degelijk een ontploffingsgevaar ondanks allerlei beweringen daartegen", stelt Carlos Monk (viceminister van Justitie) die een paar minuten na de ontploffing arriveerde.


Waarop is dit gebaseerd: de granaat is meegegaan in een gecontroleerde ontploffing...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lex

Handgranaat Koraal Specht veilig opgeruimd

De handgranaat die donderdagochtend 24 november in de Curaçaose woonwijk Koraal Specht werd ontdekt, is veilig opgeruimd. Twee ingevlogen experts van de Nederlandse Explosieven Opruimingsdienst (EOD) brachten de granaat tot ontploffing nadat zij het in een kuil plaatsten en met zand toedekten.

De beheerste ontploffing produceerde een stevige klap die niet nadaverde en spoot zand maar vooral rook verticaal de lucht in. Omstaanders – op een veilige afstand gehouden door de politie – joelden en klapten in hun handen terwijl ook autoalarmen afgingen.
"Er was dus wel degelijk een ontploffingsgevaar ondanks allerlei beweringen daartegen", stelt Carlos Monk (viceminister van Justitie) die een paar minuten na de ontploffing arriveerde.

De verwachting is dat alle bewoners die uit voorzorgsmaatregel hun huis uitmoesten, vrijdag terugkeren. Ook de EOD-militairen keren vrijdag weer naar huis.

Stilte
Politiewoordvoerder Reginald Huggins laat niets los over het onderzoek naar de herkomst van de handgranaat. "Dit gedeelte is goed verlopen maar zowel het tactische als het technische onderzoek lopen nog. Al hebben wij al zo onze ideeën over de geldende omstandigheden – we betrachten daarover nog stilte om het onderzoek niet in gevaar te brengen." Huggins merkt verder op dat de criminele activiteiten en vetes die in Koraal Specht voorkomen het oplossen van dit vraagstuk er niet makkelijker op maken.

Twee buurtbewoners grappen dat het 'overdag heel stil en 's nachts heerlijk slapen' was de afgelopen 36 uur in de wijk. Door de permanente aanwezigheid van politiepatrouilles die de locatie van de handgranaat bewaakten, lieten bendeleden die normaliter vooral 's nachts heen en weer blijven rijden in de wijk zich niet zien.

Schoten
Gianne, die tien jaar in Koraal Specht woont, vindt dat de overlast in de loop der jaren van aard is veranderd. "Tien jaar geleden zaten veel jongeren tot diep in de nacht onder die boom daar en maakten veel lawaai. Maar mettertijd verdwenen zij naar Nederland, naar de gevangenis of in het graf. Toen was het een tijdje rustig maar nu heerst er een bendeoorlog en hoor je regelmatig schoten in de nacht. Het is er gevaarlijk. Ik hou m'n kind daarom binnenshuis of ten minste binnen de tuin."

Op dat moment gooit haar kleuterzoon een tennisbal net buiten het hek. Gianne doet het hek open zodat hij het kan halen maar pakt hem de bal bij terugkeer af. "Naar binnen" zegt ze streng en slaakt een diepe zucht. Ook zij loopt naar binnen.

De meningen zijn verdeeld over de vraag of de handgranaat verband houdt met de dodelijke bendeoorlog die Koraal Specht al enige tijd in zijn greep houdt – de één is overtuigd van wél, de ander vindt net zo resoluut van níet. De autoriteiten doen hierover geen uitspraak.

Aworaki,
26 november 2011 2:18

Ace1

SMI de Boer, vindt ik wel een type voor de M32? :devil:

Ace1

Citaat van: Hans87 op 25/11/2011 | 16:05 uur
Citaat van: SMI de Boer op 25/11/2011 | 15:29 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 25/11/2011 | 07:52 uur
Is er nou niemand op dat eiland die dat ding onschadelijk kan maken? Kun je zo'n ding niet "tot ontploffing schieten"?
Die lading ontploft niet door de inslag van een kogel. ook niet ls je er een .50 in schiet. De lading ontploft doordat het een onploffing van een nabije ontploffing voortzet. Het risico van bijvoorbeeld een granaat erbijleggen is dat de granaat waar het om gaatdoor de explosie wegschiet en dan op een andere plaats gevaarlijk wordt. Ik denk dat je met een UGL meer kans hebt om een grenade te laten ontplofen

Wat is een UGL? Voor de leken onder ons...  ;)

hier een voorbeeld van een UGL.


SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ton de Zwart

Dat dacht ik niet SMI de Boer. Ik meen dat ik het iets gedetaileerder verwoord heb.

SMI de Boer

Het politieke aspect daargelaten citeer je mijn bericht ;)
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ton de Zwart

#13
Schieten op een springstof als TNT waar vaak handgranaten mee gevuld zijn, heeft geen effect. Een uitzondering daarop zou kunnen zijn mitrailleurvuur, langer aangehouden, maar m.b.t een handgranaat is dat natuurlijk onzin.
Maar, in dit geval is er sprake van een handgranaat waarvan de beugel er af is. Dat hij niet ontploft is kan enkele oorzaken hebben, maar in elk geval is het slagkwikpijpje wat er in zit, nog intakt. Schieten op de granaat kan dan wel geen effect hebben op de springstof, maar wel op het veel gevoeliger slagkwik wat nog onontploft is.  Als deze door een inslag ontploft, neemt die zoals gebruikelijk de hoofdlading mee.
Maar het is in een woonwijk nu eenmaal "not done"om te gaan schieten. dus is de beste methode, om een lading aan te brengen vlak naast of boven de granaat (hangmatmethode) om deze door sympathische onsteking gecontroleerd tot ontploffing te brengen.  Ik geen geval echter het ding oppakken en vervoeren.   Op Curaçao woont een gepensionneerde munitietechnicus van de KM die dat best even had willen doen.  Maar blijkbaar is met het huidige defensiebudget twee retourtjes KLM + verblijfskosten en alle andere declaraties geen probleem.

SMI de Boer

Underslung. Granaatwerper die je aan je wapen kan tapen
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Hans87

Citaat van: SMI de Boer op 25/11/2011 | 15:29 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 25/11/2011 | 07:52 uur
Is er nou niemand op dat eiland die dat ding onschadelijk kan maken? Kun je zo'n ding niet "tot ontploffing schieten"?
Die lading ontploft niet door de inslag van een kogel. ook niet ls je er een .50 in schiet. De lading ontploft doordat het een onploffing van een nabije ontploffing voortzet. Het risico van bijvoorbeeld een granaat erbijleggen is dat de granaat waar het om gaatdoor de explosie wegschiet en dan op een andere plaats gevaarlijk wordt. Ik denk dat je met een UGL meer kans hebt om een grenade te laten ontplofen

Wat is een UGL? Voor de leken onder ons...  ;)

SMI de Boer

Citaat van: Kapitein Rob op 25/11/2011 | 07:52 uur
Is er nou niemand op dat eiland die dat ding onschadelijk kan maken? Kun je zo'n ding niet "tot ontploffing schieten"?
Die lading ontploft niet door de inslag van een kogel. ook niet ls je er een .50 in schiet. De lading ontploft doordat het een onploffing van een nabije ontploffing voortzet. Het risico van bijvoorbeeld een granaat erbijleggen is dat de granaat waar het om gaatdoor de explosie wegschiet en dan op een andere plaats gevaarlijk wordt. Ik denk dat je met een UGL meer kans hebt om een grenade te laten ontplofen
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lex

EOD verwacht snelle ontmanteling granaat

Twee experts van de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) zijn vanuit Nederland onderweg naar Curaçao om een handgranaat onschadelijk te maken. Het explosief werd donderdag gevonden in de wijk Koraal Specht. Alle bewoners in een straal van 150 meter moesten hun huis uit. De EOD verwacht dat ze vrijdag weer naar huis kunnen.

Het explosief lag onder een bankje in de Kaya Chi ku Cha. Volgens getuigen zou er geen pin en kap meer in zitten. De Nederlandse bomexperts komen in de loop van de vrijdagmiddag aan op Curaçao. Majoor Gerard Boone van de EOD vertelt dat ze eerste de situatie in ogenschouw zullen nemen. "Op basis van wat ze zien zullen ze hun plan trekken."

Nadat de pin uit een granaat wordt getrokken, ontploft deze normaliter binnen enkele seconden. Een ontploffende handgranaat kan tot 25 meter dodelijk zijn. "Tot 50 meter is hij zeker gevaarlijk." Tien gezinnen zijn geëvacueerd. Boone zegt niet vanuit Nederland te kunnen beoordelen of dat nodig is, maar zegt in het algemeen dat met explosieven geen risico's genomen moeten worden.

Naar huis
De EOD kan de granaat waarschijnlijk binnen enkele uren onschadelijk maken, zegt de majoor. "Maar elke situatie is anders." Elke ontmanteling van een explosief is gevaarlijk, dus de experts zullen voorzichtig te werk gaan. Maar Boone gaat ervan uit dat de bewoners vrijdagavond weer naar huis kunnen.

Koraal Specht is de laatste tijd vaak in het nieuws vanwege een bendeoorlog die daar gaande is. Of de handgranaat daar iets mee te maken heeft, is niet bekend.

Aworaki,
Aangemaakt 25 november 2011 12:57

Nikehercules

Citaat van: dudge op 25/11/2011 | 11:44 uur
Enige wat ik kan bedenken is dat een van de andere Caribische landen een expert invliegt.

Lijkt me al geen domme oplossing.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 25/11/2011 | 11:33 uur
En ja, oprapen, en dan? ff goed schudden?

Nee, gewoon bij Hato in zee gooien.  ;)

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 25/11/2011 | 10:40 uur
Ik heb er geen verstand van, maar kun je zo'n ding niet van een afstand laten ontploffen door er op te schieten?

De kans dat het apparaat niet afgaat maar juist instabieler word lijkt me aanzienlijk, maar er is vast wel een simpelere oplossing dan een expert vanuit NL overvliegen.