Hr. Ms. Zuiderkruis zwaait af

Gestart door Lex, 12/12/2011 | 17:57 uur

Lex


Lex


Met dank aan Ron Damman (Mabe)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#101
Citaat van: Lex op 21/02/2014 | 15:50 uur
Ten 17:00 uur zal ex-Hr.Ms. Zuiderkruis voor de laatste maal haar thuishaven Den Helder verlaten, achter de sleepboot Agat.
Het vertrek is hier gedeeltelijk te volgen: http://www.landsend.nl/webcam.php

RIP

Met bijpassende actuele foto via Faxebook.

Vandaag een hele bijzondere zonsondergang.
Op de foto zien we voormalig Hr Ms Zuiderkruis, zij werd eind van de middag voor de laatste keer Den Helder uitgesleept.
Na vele jaren trouwe dienst waarin zij maar liefst 433 keer een haven bezocht en aan vele bemanningsleden onderdak bood, is het na 40 jaar definitief voorbij.
Ze zal in Turkije worden gesloopt...

https://www.facebook.com/pages/TOMVANOCOM/552711941439966

Lex

Ten 17:00 uur zal ex-Hr.Ms. Zuiderkruis voor de laatste maal haar thuishaven Den Helder verlaten, achter de sleepboot Agat.
Het vertrek is hier gedeeltelijk te volgen: http://www.landsend.nl/webcam.php

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Gepubliceerd op  3 feb 2014 

Zuiderkruis werd op 03-02-2014 voor de laatste maal verhaald in de haven van Den Helder.

http://www.youtube.com/watch?v=LEPC3iVHl-w&feature=youtu.be

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Zeewier

Vandaag kwam toevallig een van de twee Zeven Provinciën klasse lichte kruisers langs varen in een item van Nieuwsuur.  :big-smile:

Vanaf 1:37
http://nieuwsuur.nl/video/600114-hoe-kan-nederland-weer-gaan-groeien.html

Flyguy

#96
Het zou ontzettend mooi zijn, maar ik zie het niet meer gebeuren.  :'(

Maar toch zou mezelf opgeven als vrijwilliger, mocht het ooit zo ver komen.   8)

Lex

Off-topic, maar ik heb het project met belangstelling gevolgd, vanuit het buitenland.
Ik vond op mijn harde sschijf nog navolgend bericht:

OP DE BRES VOOR AFDANKTE REUS.

Helderse Courant, vrijdag 3 februari 2006

DEN HELDER - Zonder ingrijpen is over een paar jaar van het grootste
oorlogsschip ooit in Nederland gebouwd niet veel meer over dan een berg
schroot. Met een geschatte waarde van 1,3 miljoen euro wel een kostbare berg
schroot. Erik Smit uit Koog aan de Zaan wil voorkomen dat de oude kruiser
Hr. Ms. De Ruyter na vele dienstjaren eindigt bij een Peruaanse
oudijzerboer. "Het schip was de laatste stuiptrekking van Nederland in haar
wens een grootmacht te zijn."

De kiel van de kruiser De Ruyter werd in 1939 gelegd, onder de naam Zeven
Provinciën. "De Duitsers waren in de oorlogsjaren erg geïnteresseerd in het
schip en wilden het graag toevoegen aan hun zeemacht. De Nederlanders die
aan de bouw ervan werkten maakten uiteraard niet zoveel haast en het lukte
dan ook niet haar voor het eind van de oorlog te voltooien", weet Smit.
Hr. Ms. De Ruyter en zusterschip Hr. Ms. De Zeven Provinciën werden
uiteindelijk in 1953 officieel bij de Nederlandse marine in gebruik genomen.

Het waren indrukwekkende, maar geldverslindende oorlogbodems. Na twintig
dienstjaren werden de schepen verkocht aan de Peruaanse marine. De Ruyter
werd omgedoopt tot Almirante Grau. "Peru maakte er nog dertig jaar gebruik
van en nadat de Zeven Provinciën twee jaar geleden werd gesloopt
is dit nog het enige all guns cruiser die in ons land is gebouwd: een
kruiser waarbij de hoofdbewapening louter bestaat uit kanons", aldus Smit.
"Op de meeste schepen zijn die in de loop der tijd door raketten vervangen."

SPONSORS
Met een landelijke actie probeert Smit nu als voorzitter van de Stichting
Maritieme Tradities het geld bij elkaar te krijgen om de sloop van de De
Ruyter te voorkomen. "Ik heb ongeveer twee miljoen euro nodig van sponsors
om het schip naar Nederland te halen. De 8000 ton staal is zo'n 1,3 miljoen
waard en verder kost het nog zo'n zeven ton om het hier afgeleverd krijgen
door de Peruaanse marine, want je hebt toch 350 man nodig voor de
bemanning." Eenmaal hier in Holland wil Smit in de binnenkant van het schip
het zogenoemde ABDA-fleet museum bouwen, met een collectie over de Slag in
de Javazee. Volgens Smit een onderbelicht stuk Tweede
Wereldoorlog-geschiedenis, waarbij in 1942 zo'n 900 Nederlanders het leven
lieten. "Er zijn plannen om in Amsterdam-Noord een museumhaven te bouwen.
Daar kan de De Ruyter dan mooi als trekpleister voor fungeren. De kruiser
moet behouden blijven."


De stichting die erachter zat is: http://www.thedutchman.net/
Maar deze site is reeds tijden niet bijgewerkt omdat de geldschieter zich schijnbaar heeft teruggetrokken.

Ton de Zwart

Citaat van: Flyguy op 17/01/2014 | 11:25 uur

Hoe gaat het met de reddingsactie? Ze had volgens mij niet lang meer te gaan bij de Peruanen(?)
Dat klopt. Er is in Nederland een  beweging die ijvert, of geijverd heeft, om de stokoude kruiser terug te halen om haar een plaatsje te geven in Amsterdam, om er daar iets toeristisch mee te beginnen, of als museumstuk. Maar ik hoor niets meer van die club. Zal wel met financiering te maken hebben. Idd Peru is van plan om de Almirante Grau van de sterkte af te voeren, maar bij mijn weten is dat nog niet het geval. Onlangs nog een foto gezien, dat het schip op zee was. 

Het bijna zusterschip, de voormalige Zeven Provinciën is al jaren geleden gesloopt in India..

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 17/01/2014 | 13:26 uurik antwoordde op Rob die beweerde dat de Poolster recht heeft op de titel de oude dame

Nou is het jouw beurt om erop gewezen te worden dat je niet goed leest. Want dat heb ik NIET in desbetreffende posting beweerd. Dat ik dat wel bedoelde is een tweede. Het stond er niet.....  ;)

Ace1

Citaat van: Ton de Zwart op 17/01/2014 | 10:55 uur
De "De Ruyter" is niet verkocht aan Pakistan, maar aan Peru, waar ze nog altijd in dienst is als " Almirante Grau" .  Ik ben als oud opvarende nig altijd bij dat schip betrokken en volg haar tot de scheermesjesfabrikage....

Ton de Zwart , ik antwoordde op Rob die beweerde dat de Poolster recht heeft op de titel de oude dame en dat was ik niet met hem eens volgens mij heeft de ouder kruiser de Ruyter meer recht op de titel de oude dame. En als je goed lees heb ik ook nooit gezegd dat Almirante Grau in Pakistaanse dienst vaart.

Flyguy

Citaat van: Ton de Zwart op 17/01/2014 | 10:55 uur
De "De Ruyter" is niet verkocht aan Pakistan, maar aan Peru, waar ze nog altijd in dienst is als " Almirante Grau" .  Ik ben als oud opvarende nig altijd bij dat schip betrokken en volg haar tot de scheermesjesfabrikage....
Hoe gaat het met de reddingsactie? Ze had volgens mij niet lang meer te gaan bij de Peruanen(?)

Ton de Zwart

Citaat van: Ace1 op 17/01/2014 | 00:14 uur
Het klopt dat er maar 1 echte oude dame is en deze oude dame is ouder dan die dame die nu in  Pakistaanse dienst vaart en deze oude dame is al meer dan 60 jaar in dienst.  :-*



De "De Ruyter" is niet verkocht aan Pakistan, maar aan Peru, waar ze nog altijd in dienst is als " Almirante Grau" .  Ik ben als oud opvarende nig altijd bij dat schip betrokken en volg haar tot de scheermesjesfabrikage....

Lex

Citaat van: Ace1 op 17/01/2014 | 00:14 uur
Het klopt dat er maar 1 echte oude dame is en deze oude dame is ouder dan die dame die nu in  Pakistaanse dienst vaart en deze oude dame is al meer dan 60 jaar in dienst.  :-*
Dan had je een foto van de Ruyter moeten plaatsen ipv almirante Grau.  :angel: