Hr. Ms. Zuiderkruis zwaait af

Gestart door Lex, 12/12/2011 | 17:57 uur

Ace1

#88
Citaat van: Kapitein Rob op 15/01/2014 | 23:14 uur
Maar uiteindelijk is er toch echt maar 1 echte "oude dame".   8)

Het klopt dat er maar 1 echte oude dame is en deze oude dame is ouder dan die dame die nu in  Pakistaanse dienst vaart en deze oude dame is al meer dan 60 jaar in dienst.  :-*


Lex

Oude Dame blijft nog even in Den Helder

DEN HELDER - De voormalige marinebevoorrader Zuiderkruis blijft toch nog even in Den Helder.

Het 170 meter lange schip zou de Nieuwe Haven gisteren voor de allerlaatste keer worden versleept naar Turkije om daar te worden ontmanteld, maar de route daarheen is door weersomstandigheden te ruw voor een veilige sleepvaart.

De eind 2011 uit de vaart genomen 'Oude Dame' is reeds door het Marinebedrijf ontdaan van bruikbare materialen en kan daardoor niet zelfstandig meer varen.
Volgens marinewoordvoerder Paul Middelberg wordt gekeken of het schip volgende week alsnog kan vertrekken, maar ook dat is onzeker.

NHD, 16 januari 2014 12:25

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 15/01/2014 | 23:14 uur
Maar uiteindelijk is er toch echt maar 1 echte "oude dame".   8)

Zeker, en pittig ook, ze zal het langer volhouden dan deze dame op leeftijd die nu op de nominatie staat als scheermes van het jaar.

"There can be only one".

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 14/01/2014 | 19:01 uur
Ik heb zojuist mij stukje ingestuurd: "afscheid van een oude dame"

Maar uiteindelijk is er toch echt maar 1 echte "oude dame".   8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 14/01/2014 | 18:33 uur
Jurrien?  :angel:

Ik heb zojuist mij stukje ingestuurd: "afscheid van een oude dame"

Lex

Citaat van: Flyguy op 14/01/2014 | 18:49 uur
Reactie van Rob dat "De poolster toch echt de enige oude damen is" in 3...2...1  :devil:
Zo zal ieder een eigen voorkeur hebben, daar is niets mis mee.

Flyguy

Reactie van Rob dat "De poolster toch echt de enige oude damen is" in 3...2...1  :devil:

Lex


Lex

Lezersoproep Zuiderkruis: vaarwel Oude Dame

DEN HELDER - Het einde van een tijdperk: deze week verlaat voormalig marineschip Zuiderkruis voor de allerlaatste keer thuishaven Den Helder om gesloopt te worden in Turkije.
De 170 meter lange bevoorrader - door opvarenden liefkozend 'Oude Dame' genoemd - voer 36 jaar in dienst van het vaderland, met gemiddeld niet minder dan tweehonderd koppen aan boord.

De redactie wil graag terugblikken met mensen die warme herinneringen hebben aan dit schip. Heeft u foto's, verhalen, wetenswaardigheden? Stuur ze o.v.v. naam en telefoonnummer naar de Helderse Courant: redactie.hc@nhd.nl.

NHD, 14 januari 2014 14:18


Flyguy



Flyguy

Citaat van: Kapitein Rob op 11/01/2014 | 12:38 uur
En dan te bedenken dat die andere, 10 jaar oudere bevoorrader, nog steeds rond schijnt te varen. Al is het onder Pakistaanse vlag....  8)
Jeugdliefde?  ;)

Ace1

Citaat van: Lex op 11/01/2014 | 10:16 uur
Donderdag 16 januari 2014: laatste vertrek van deze eenheid naar de sloop in Turkije.

Overigens had ik liever gezien dat de Zuiderkruis in Nederland waren gesloopt net als de GW Fregatten en dat het staal dan gebruikt kan worden voor de opvolgers van de M fregatten.


KapiteinRob

Citaat van: Lex op 11/01/2014 | 10:16 uur
Donderdag 16 januari 2014: laatste vertrek van deze eenheid naar de sloop in Turkije.

En dan te bedenken dat die andere, 10 jaar oudere bevoorrader, nog steeds rond schijnt te varen. Al is het onder Pakistaanse vlag....  8)

andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.