Marco Kroon wordt compagniecommandant in Oirschot

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/01/2012 | 12:53 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#31
VNCcc

BREAKING NEWS: Marco Kroon wordt per 4 november onverwachts overgeplaatst naar het Korps Commandotroepen.
Later meer nieuws.

source: Secretariaat Kapitein Marco Kroon/LI

Via VNCcc page op Facebook

Link naar zijn eigen web-site

http://marcokroon.nl/04-11-2013-marco-kroon-onverwachts-overgeplaatst-naar-korps-commandotroepen/

Lex

Marco Kroon wil geld zien

AMSTERDAM -  De Bossche militaire kapitein Marco Kroon start binnenkort een schadeprocedure tegen de staat. De rechtszaak volgt op de rechtszaak van Kroon waarin de drager van de Militaire Willemsorde (de hoogste militaire onderscheiding) is vrijgesproken van drugsbezit.

Dat meldt BN DeStem. Bij de installatie van Kroon tot compagniescommandant van de Pantserinfanterie in Oirschot kondigden de advocaten Geert-Jan Knoops en Carry Knoops-Hamburger de procedure aan. Volgens de advocaten had Kroon excuses van Justitie verwacht. Zeer recent heeft justitie laten weten 'geen gebaar te willen maken'. Daarom is besloten tot een schadevergoeding-procedure.

Telegraaf,
12 jul 2012, 23:41

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 12/07/2012 | 17:59 uur
Een goede keus !...ook leuk voor de infantaristen om onder hem te mogen dienen !

Voor zover je als infanterist met de CC te maken krijgt.

michielnr

Citaat van: Oorlogsvis op 12/07/2012 | 17:59 uur
Een goede keus !...ook leuk voor de infantaristen om onder hem te mogen dienen !

+1
NR

Oorlogsvis

Een goede keus !...ook leuk voor de infantaristen om onder hem te mogen dienen !

Lex

Kapitein Kroon commandant pantserinfanteriecompagnie

Kapitein Marco Kroon heeft vanmiddag het commando overgenomen van de Charlie Compagnie van 17 Pantserinfanteriebataljon Garde Fuseliers Prinses Irene van kapitein Jaap Bot. Onder grote belangstelling werd de Ridder Militaire Willems-Orde in Oirschot geïnstalleerd.
"Hier heb ik lang op gewacht", zei een zichtbaar geëmotioneerde Kroon in zijn speech. "Ik ben ontzettend trots dat ik deze mooie club mag leiden." Hij bedankte onder anderen zijn partner Miriam en de voormalig Commandant der Strijdkrachten generaal buiten dienst Peter van Uhm voor hun onvoorwaardelijke steun in de afgelopen jaren.  Ook maakte Kroon duidelijk dat hij zich volledig gaat richten op zijn nieuwe functie als commandant van zo'n 150 pantserinfanteristen. "Ik zal me inzetten voor jullie tot aan de pijngrens en ver daar voorbij", beloofde hij. "We gaan er iets moois van maken."

Moed

De kapitein ontving in 2009 als eerste persoon sinds 54 jaar de Militaire Willems-Orde, de hoogste dapperheidonderscheiding die ons land kent, uit handen van koningin Beatrix. Als commandant van een 29-koppige eenheid van het Korps Commandotroepen onderscheidde Kroon zich, in de periode van maart tot augustus 2006, tijdens vele gevechtscontacten met daden die getuigen van moed, beleid en trouw. Hij heeft inmiddels 9 uitzendingen op zijn naam staan naar Bosnië, Irak en Afghanistan.

MINDEF,
12 juli 2012, 17.02 uur

insider

Bij de KLu hetzelfde als de KL, Sqn cdt is TSBM,etc etc

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 09/07/2012 | 15:56 uur
Ja, dat mag de CC Rob

Okay, dan zit het (ondanks de aanvulling van Ros) bij de KL dus anders in elkaar dan bij de KM. Apart.....

Ros

Citaat van: Tanker op 09/07/2012 | 15:56 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 09/07/2012 | 15:35 uur
Dat snap ik wel, maar is een CC bij de KL ook commandant m.b.t. beslissingen regelgeving, straffen, etc.?
Ja, dat mag de CC Rob

Niet helemaa. De CC is uitvoerend m.b.t. de regelgeving en beslissingen die door hogerhand bepaald worden. Voor zijn CIE kan hij/zij beslissingen nemen en regels vaststellen, mits niet in strijd wat zijn/haar baas heeft gesteld. De CC is ook bevoegd tot het straffen/belonen van alle mensen die hij/zij onder bevel heeft.

Voor de BC is hetzelfde van toepassing omdat deze ook een baas heeft. Tot aan Den Haag toe waar het uiteindelijke beleid word vastgesteld.

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 09/07/2012 | 15:35 uur
Dat snap ik wel, maar is een CC bij de KL ook commandant m.b.t. beslissingen regelgeving, straffen, etc.?
Ja, dat mag de CC Rob

KapiteinRob

Dat snap ik wel, maar is een CC bij de KL ook commandant m.b.t. beslissingen regelgeving, straffen, etc.?

Ros

Citaat van: Kapitein Rob op 09/07/2012 | 15:21 uur
Citaat van: NOS op 09/07/2012 | 11:10 uur
De voormalig commandant van de strijdkrachten, Van Uhm, en de advocaat van Kroon, Knoops, zijn aanwezig bij de commando-overdracht in Oirschot.

Begrijp ik hieruit (als ik de NOS mag geloven.....) dat bij de KL een compagniescommandant "een commando" voert? Want dat is bij de KM toch echt niet zo. De commandant van een militair in een marinierscompagnie is in principe niet de CC, maar de commandant van het bataljon waar de compagnie deel van uitmaakt. In mijn westperiode was de commandant van mariniers bij 32INFCIE niet de CC, maar CMSKSAV. Dat de CC de leiding heeft, is natuurlijk vanzelfsprekend.

Ik hoor graag of het bij de KL anders is ingericht.

De leidinggevende van een groep,peloton,compagnie etc....is de commandant van het clubje. En deze commandant heeft natuurlijk ook weer een leidinggevende/commandant.

KapiteinRob

Citaat van: NOS op 09/07/2012 | 11:10 uur
De voormalig commandant van de strijdkrachten, Van Uhm, en de advocaat van Kroon, Knoops, zijn aanwezig bij de commando-overdracht in Oirschot.

Begrijp ik hieruit (als ik de NOS mag geloven.....) dat bij de KL een compagniescommandant "een commando" voert? Want dat is bij de KM toch echt niet zo. De commandant van een militair in een marinierscompagnie is in principe niet de CC, maar de commandant van het bataljon waar de compagnie deel van uitmaakt. In mijn westperiode was de commandant van mariniers bij 32INFCIE niet de CC, maar CMSKSAV. Dat de CC de leiding heeft, is natuurlijk vanzelfsprekend.

Ik hoor graag of het bij de KL anders is ingericht.

Elzenga

felicitaties aan marco Kroon. Ik hoop dat hij een goede compagniecommandant zal zijn.

Bottelier

Marco blijft kapitein,wordt niet bevorderd tot majoor. ;)
Er zullen ook Ridders Militaire Willemsorde aanwezig zijn!
Wie een kuil graaft voor een ander,zit nóóit zonder werk!!