Defensie ondersteunt Elfstedentocht

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/02/2012 | 14:44 uur

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 09/02/2012 | 22:09 uur
worden de militairen die niet bij de 11stt. inzet hebben dan niet betaald?

zekers wel           
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

worden de militairen die niet bij de 11stt. inzet hebben dan niet betaald?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Lex

Citaat van: Nikehercules op 09/02/2012 | 17:49 uur
De ondersteunende rol van de vliegbasis is niet geheel nieuw en was reeds opgenomen in de reglementen/draaiboeken.
Dat staat mij ook nog steeds bij. Misschien een  "update"?  8)

Nikehercules

Citaat van: MINDEF op 09/02/2012 | 17:41 uur
Vliegbasis en Elfstedentochtvereniging sluiten overeenkomst

De ondersteunende rol van de vliegbasis is niet geheel nieuw en was reeds opgenomen in de reglementen/draaiboeken.

Lex

Vliegbasis en Elfstedentochtvereniging sluiten overeenkomst

Vliegbasis Leeuwarden en de Koninklijke Vereniging Friesche Elf Steden hebben vandaag een overeenkomst gesloten. Hierin is de ondersteunende rol van de luchtmacht aan het schaatsevenement is vastgelegd.

In de overeenkomst staat dat de vliegbasis een locatie beschikbaar stelt voor het in- en uitschrijven van de 16.000 toerrijders. Ook krijgen de schaatsers hier het felbegeerde kruisje.   De deelnemers worden per bus van en naar de speciaal ingerichte hangaar gebracht.

Gewondentransport
Naast het ondersteunen van vereniging De Friesche Elfsteden fungeert de vliegbasis tijdens een Elfstedentocht als uitvalsbasis voor helikopters van het Defensie Helikopter Commando en civiele helikopters. SAR-helikopters (search and rescue) zullen boven de route vliegen onder meer voor gewondentransport, het zoeken naar achterblijvers en het afzetten van medisch personeel of duikteams.   Deze week al verkenden SAR-teams de route.

In het convenantstaat verder dat de vliegbasis voeding en slaapplaatsen verzorgt voor alle militairen die de happening ondersteunen. Basiscommandant, kolonel Dennis Luyt, en verenigingsvoorzitter Wiebe Wieling   ondertekenden de overeenkomst in de hangaar van het SAR-squadron.

MINDEF,
9 februari 2012, 17.02 uur

Tanker

Ik vind dat men wel eerlijk moet zijn, en woordvoerder zegt dat de deelnemende militairen "het fantastisch vinden om te helpen"
Ik had de mening wel willen horen van 1 van de 50 Chinese vrijwilligers, had mij helemaal niks geleken namelijk.
Een zinloze HZB actie, ik kan er niet meer van maken.... :'(

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 09/02/2012 | 06:55 uur
wat heb ik heb begrepen dat men hiervoor geen militairen in wil zetten........

Gelukkig niet zeg....

onderofficier

Citaat van: irma op 08/02/2012 | 22:31 uur
Ik had trouwens vandaag liever gezien dat 'onze' militairen, als ze dan toch niets beters te doen hadden dan sneeuwschuiven, de stoepen vrij zouden maken (waar de gemeentes geen geld voor over hebben) zodat mijn oude moeder (en alle overigen naturlijk die slecht ter been zjn) boodschappen had kunnen doen. Lijkt me iets beter in de omschrijving van maatschappelijk belang passen namelijk.

Ik vind persoonlijk dat "we" dat zelf kunnen en moeten doen .   En niet alleen je eigen stoepje maar ook even voor die mensen die het zelf niet meer kunnen.   Het is echt van deze tijd om het af te schuiven op een ander.

Maar ik ben het gedeeltelijk met je eens aangezien het op de gemiddelde kazerne een sneeuwbende is...........  wat heb ik heb begrepen dat men hiervoor geen militairen in wil zetten........


Gisteren onderweg geweest en we kregen trouwens alleen maar leuke opmerkingen van de burgers 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

#51
Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur
Dus een organisatie kan een evenement organiseren en daarmee het Rijk ongewild met een hoop kosten opzadelen ?

Ja

Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur
Over welke veiligheidsrisico's heb je het dan ?

Je hebt toch niet heel veel fantasie nodig om te bedenken wat voor veiligheidsrisico's je loopt bij max 2 miljoen bezoekers in 1 van de dunst bevolkte gebieden van NL. De afkondiging van GRIP4 bij een toch, en de inzet van de veiligheidsregio bij de voorbereidingen zeg genoeg... 1+1=2

Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur
En is de overheid dan er voor verantwoordelijk ?.

Ja.

Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur
Ja, je mag gaan kijken

Nou dan zijn we er toch?

Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur
Pardon....dit zijn geen factoren die civiel-militaire inzet nodig maken.

De belachelijke situaties die door jou opgenoemd werden niet nee.

Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur
Hierbij denk ik toch meer aan rampenbestrijding.

Dat kan. 

Ros

Citaat van: irma op 08/02/2012 | 22:27 uur
Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur

Dus een organisatie kan een evenement organiseren en daarmee het Rijk ongewild met een hoop kosten opzadelen ?
Volgens mij gebeurt dat iedere week op verschillende plaatsen ook bij voetbalwedstrijden. Net zo belachelijk trouwens hoor!

Als wij het dan echt over veiligheidsrisico's hebben......dit is het. Burgemeesters dienen veel meer de verantwoordelijkheid te nemen en simpelweg wedstrijden te verbieden waarbij problemen worden verwacht. Scheelt een hoop ellende en bakken met geld.

irma

Ik had trouwens vandaag liever gezien dat 'onze' militairen, als ze dan toch niets beters te doen hadden dan sneeuwschuiven, de stoepen vrij zouden maken (waar de gemeentes geen geld voor over hebben) zodat mijn oude moeder (en alle overigen naturlijk die slecht ter been zjn) boodschappen had kunnen doen. Lijkt me iets beter in de omschrijving van maatschappelijk belang passen namelijk.
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

irma

Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 17:09 uur

Dus een organisatie kan een evenement organiseren en daarmee het Rijk ongewild met een hoop kosten opzadelen ?
Volgens mij gebeurt dat iedere week op verschillende plaatsen ook bij voetbalwedstrijden. Net zo belachelijk trouwens hoor!
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 08/02/2012 | 17:02 uur
Citaat van: onderofficier op 08/02/2012 | 16:47 uur
Sinds wanneer is de elfstedentocht een commercieel feestje?

Niet van origine, maar aangezien ik afgelopen week las dat de Elfstedentocht zomaar even 100 miljoen euro omzet in Friesland genereert en bv. de STER een paar miljoen eraan verdient, kun je moeilijk stellen dat het uiteindelijk geen "commercieel feestje" is.....

Dat is een neven-effect.  Die commercie.  Maar goed, die commercie zie je overal (opduiken)  maar het "product" zelf is niet commercieel.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Citaat van: onderofficier op 08/02/2012 | 16:47 uur
Citaat van: Ros op 08/02/2012 | 16:32 uur
Hillen had de ballen moeten hebben om keihard te roepen dat er geen mensen en geld beschikbaar is  om een commercieel feestje te  ondersteunen  :annoyed:, of nog beter een offerte bij de organisatie op tafel te leggen.........

Sinds wanneer is de elfstedentocht een commercieel feestje?

De organisatie zelf heeft geen commercieel belang, de circus er om heen wel. Hoewel....schaatsende leden betalen per jaar contributie om eens in de X jaar een keer mee te mogen doen, mits je valt in de groep die dat jaar aan de beurt is.

Ros

#45
Citaat van: Nikehercules op 08/02/2012 | 00:31 uur
Ik begrijp je frustratie maar laat dat nou net bij dit soort steunverleningen totaal niet van belang zijn. Punt is dat dit een situatie is die de Friese pet volledig te boven gaat en veiligheidsrisico's met zich meebrengt en daarvoor zijn er gewoon regelingen t.b.v. Civiel-militaire samenwerking.

Dus een organisatie kan een evenement organiseren en daarmee het Rijk ongewild met een hoop kosten opzadelen ?. Over welke veiligheidsrisico's heb je het dan ?. De dikte van het ijs, hoe koud het is, wat de windfactor is, dat er mensen meedoen die onvoldoende getraind zijn en het  risico lopen onderweg een hartklap te krijgen, Elfstedenhooligans die wakken in het ijs meppen ?. En is de overheid dan er voor verantwoordelijk ?.

En waarom moet de overheid een evenement sponsoren die niet voor iedereen toegankelijk is ?. Ja, je mag gaan kijken nadat je een klauw met geld heb betaald om de auto ergens te mogen parkeren !.

Pardon....dit zijn geen factoren die civiel-militaire inzet nodig maken. Hierbij denk ik toch meer aan rampenbestrijding.