De achtergrond van de naam van een wapensysteem

Gestart door dudge, 07/02/2012 | 18:37 uur

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 07/02/2012 | 21:25 uur
Rob er is maar een echte "Oude Dame" en dat is de Kruiser C801 Hr. Ms. De Ruyter. ;)

En de link met het topic is....?

Lex


Ace1

Rob er is maar een echte "Oude Dame" en dat is de Kruiser C801 Hr. Ms. De Ruyter. ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hr._Ms._De_Ruyter_(1953)


KapiteinRob

De bevoorrader van de Nederlandse marine was natuurlijk Hr.Ms. Poolster  8) . Samen met haar 11 jaar jongere (diesel)zus Hr.Ms. Zuiderkruis verzorgde de enige echte "Oude Dame" de lange arm van de KM op de zeven wereldzeeen. Met de namen Poolster (alleen te zien op het Noordelijk halfrond) en Zuiderkruis (alleen te zien op het Zuidelijk halfrond) kon symbolisch gesteld worden dat beide schepen de gehele wereld bestreken en zo wijd de wereld strekt hun taak konden uitoefenen.

dudge

Een paar dagen terug zag ik een documentaire op de BBC over de restauratie van de Cutty Sark,
Het verhaal achter de naam van het schip vond ik wel leuk.

De bedoeiling van dit topic is dan ook om de achtergrond van een leuke, bijzondere, gepaste of ongepaste naam van een wapen(systeem) toe te lichten. Laten we onze ogen openen voor de symbolen die zich nu soms nog 'verstoppen' in het volle zicht.

Ik zal beginnen met de Cutty Sark.
Het gaat dus om de naam van een schip.
Het boegbeeld van het schip is Nanny Dee, een sexy heks.
Zij komt uit een gedicht dat eind 18de eeuw is geschreven, en dat gaat over een reiziger die bij een dorp komt, en geluiden uit de kerk hoort komen. Als hij daar binnenkomt ziet hij een soort Sodom en Gomorra, waar ook de heks aan deelneemt. De Heks draagt een Cutty Sark, een soort korte nachtjapon. Omdat die heks zo sexy is roept hij uit: 'well done Cutty Sark'! Waarmee zijn aanwezigheid opeens opvalt, en hij moet vluchten voor zijn leven. De bloedmooie heks zit hem achterna en heeft hem bijna te pakken, op het moment dat de reiziger in zijn vlucht een rivier oversteekt. En zoals iedereen weet, kan een heks stromend water niet oversteken. Hij is daarmee gered.
Waarom het schip is vernoemd naar het kleding stuk van iemand die geen stromend water kan oversteken is een van de mysteries van het schip, maar bijzonder is het zeker wel.


De Cutty Sark: