Finland koopt kruisraketten van Verenigde Staten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2012 | 16:57 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Lockheed Martin Receives $34 Million JASSM® Contract for Additional Integration onto Finish Air Force F-18

Orlando, Fla., June 10, 2013 – Lockheed Martin [NYSE: LMT] received a $34.2 million Foreign Military Sales contract from the U.S. Air Force to support additional integration of the Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) onto the Finnish Air Force F-18C/D aircraft.

Finland is the second international customer for JASSM. This second contract for Finland includes test missiles, software development and engineering documentation. The first contract was awarded in 2012, which initiated the six-year integration, production and sustainment effort.

The program is a joint effort between the U.S. Navy, U.S. Air Force, Lockheed Martin and the Finnish Air Force. Airworthiness activities will occur at NAS Patuxent River, Md., followed by flight testing at the Naval Air Warfare Center Weapons Division in China Lake, Calif.

"JASSM's capabilities and proven reliability will play an essential role in assisting the Republic of Finland to achieve their national defense objectives," said Bob Adams, international program manager of long-range strike systems at Lockheed Martin Missiles and Fire Control. "We are on schedule to support the operational requirements of the Finnish Air Force's F-18 mid-life upgrade effort."

The contract award follows several recent JASSM program milestones, including successful completion of the Lot 6 Reliability Assessment Program and completion of the JASSM-ER initial operational test and evaluation program, which resulted in recommendation for full-rate production.

JASSM is an autonomous, air-to-ground, precision-guided standoff missile designed to meet the needs of U.S. and allied warfighters. Armed with a penetrator and blast fragmentation warhead, JASSM cruises autonomously, day or night in all weather conditions. The missile employs an infrared seeker and enhanced digital anti-jam Global Positioning System to find specific points on targets.

The stealthy JASSM is integrated on the U.S. Air Force's B-1, B-2, B-52, F-16 and F-15E. Internationally, JASSM is certified on the F/A-18A/B for the Royal Australian Air Force. Future integration efforts will focus on U.S. and international versions of the Lockheed Martin F-35 Lightning II fighter aircraft and other international platforms.

JASSM is produced at the company's award-winning manufacturing facility in Troy, Ala., recently honored as an Industry Week "Best Plant" for 2012. The company has assembled more than 1,200 JASSM cruise missiles for testing and operational use toward a total U.S. Air Force objective of 4,900.

Lockheed Martin Missiles and Fire Control is a 2012 recipient of the U.S. Department of Commerce's Malcolm Baldrige National Quality Award for performance excellence. The Malcolm Baldrige Award represents the highest honor that can be awarded to American companies for achievement in leadership, strategic planning, customer relations, measurement, analysis, workforce excellence, operations and business results.

Headquartered in Bethesda, Md., Lockheed Martin is a global security and aerospace company that employs about 118,000 people worldwide and is principally engaged in the research, design, development, manufacture, integration and sustainment of advanced technology systems, products and services. The Corporation's net sales for 2012 were $47.2 billion.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2013/june/mfc-06102013-JASSM-Contract.html

Ace1

Citaat van: Reinier op 02/03/2012 | 09:46 uur
Citaat van: Poleme op 01/03/2012 | 19:45 uur
Hoeveel kruisvluchtwapens zullen overleven in een luchtruim, welke door S-300 en S-400 raketten worden beschermd?  De S-300 fabrikant zegt dat 80 - 98% van de kruisvluchtwapens neer gehaald zal worden.
Tja, dat dachten we ook van het Patriot systeem. Wat was de trefkans van de Israëlische patriots om Iraakse scuds uit te schakelen tijdens de eerste Golfoorlog?

Reinier als je goed op het forum had opgelet had je kunnen weten dat de S-300 en S-400 raketten beter zijn dan patriot raketten

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De geostationaire baan is de cirkelvormige baan rond de aarde waar een kunstmaan of ander object stil lijkt te staan ten opzichte van het aardoppervlak. Zo'n satelliet heet een geostationaire satelliet. Er zijn 5 belangrijke banen rond de aarde, de geostationaire baan is de laatste baan. De omlooptijd voor deze baan is 23 uur en 56 minuten, exact gelijk met de rotatie van de aarde, en de positie is recht boven de evenaar op een hoogte van 35 786 kilometer boven zeeniveau of 42 164 km boven het middelpunt van de aarde.
Er bestaan ook geosynchrone satellieten. Deze hebben dezelfde omloopstijd als de draaitijd van de aarde, maar bevinden zich niet permanent boven dezelfde plek. Ze bevinden zich niet boven de evenaar en/of lopen niet in een cirkelvormige baan. Een geostationaire satelliet is geosynchroon, het omgekeerde niet altijd.

Bron: Wikipedia

Reinier

Citaat van: Oorlogsvis op 02/03/2012 | 15:44 uur
Citaat van: Reinier op 02/03/2012 | 14:03 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 02/03/2012 | 11:38 uur
De Tomahawks werken met GPS...als die GPS sattelieten worden neergehaald heb je er dus niets aan ?
Moet je toch wel van verdomd goede huize komen wil je een bewegende satelliet op 20.000km hoogte in de ruimte uit de 'lucht' willen schieten!  :silent:

Correct me if I am wrong, maar volgens mij is er geen een ballistische raket die een afstand van 20.000km kan halen...

Die zijn er al ..anti-satteliet raketten......
Ik kan met mijn Diemaco ook iemand neerschieten op 300m, maar niet op 6km...

Je kan best, met veel moeite, een stationaire satelliet die op 500km hoogte zit raken, maar het wordt een heel ander verhaal als je een satelliet op 20.000km wilt raken (niet mogelijk).

Ter vergelijk; het ISS zit op een hoogte van 350km. Het hoogste dat de Space Shuttle ooit met moeite heeft gehaald was 560km. GPS satellieten zitten dan nog eens 19.500km hoger.

Er is, naar mijn weten, geen ballistische raket op Aarde die een doel op 20.000km afstand kan raken, laat staan een bewegend doel. 

Oorlogsvis


At 5:28 PM EST on Jan. 11, 2007, a satellite arced over southern China. It was small—just 6 ft. long—a tiny object in the heavens, steadily bleeping its location to ground stations below, just as it had every day for the past seven years. And then it was gone, transformed into a cloud of debris hurtling at nearly 16,000 mph along the main thoroughfare used by orbiting spacecraft.

It was not the start of the world's first war in space, but it could have been. It was just a test: The satellite was a defunct Chinese weather spacecraft. And the country that destroyed it was China. According to reports, a mobile launcher at the Songlin test facility near Xichang, in Sichuan province, lofted a multistage solid-fuel missile topped with a kinetic kill vehicle. Traveling nearly 18,000 mph, the kill vehicle intercepted the sat and—boom—obliterated it. "It was almost just a dead-reckoning flight with little control over the intercept path," says Phillip S. Clark, an independent British authority who has written widely on the Chinese and Russian space programs.

For China, a nation that has already sent humans into space and developed intercontinental ballistic missiles (ICBMs), the technology involved in the test was hardly remarkable. But as a demonstration of a rising military posture, it was a surprisingly aggressive act, especially since China has long pushed for an international treaty banning space weapons. "The move was a dangerous step toward the abyss of weaponizing space," says Theresa Hitchens, director of the Center for Defense Information, an independent defense research group in Washington, D.C. "China held the moral high ground about space, and that test re-energized the China hawks in Congress. If we're not careful, space could become the new Wild West. You don't just go and blow things up there." In fact, after the Chinese test, India publicly stepped up its development of anti­satellite technology. And some Israeli officials have argued that, given China's record of selling missile technology to Iran, Israel should develop its own program.


INTERNATIONAL THREAT
For many countries, the most disturbing aspect of the test was not the potentially destabilizing sat kill, but the resulting debris, which poses a serious threat to every satellite in orbit, as well as to the International Space Station. "Space debris is a huge problem," says Laura Grego, staff scientist in the Global Security Program at the Union of Concerned Scientists. "A 1-centimeter object is very hard to track but can do considerable damage if it collides with any spacecraft at a high rate of speed." Think of a shotgun pellet traveling at 10 times the speed of a bullet, smashing into a device built to be as light as possible. And then consider that China's antisatellite (ASAT) test produced as many as 35,000 of these pellets, or pieces of debris, in the 1-cm range. Nearly 1500 pieces were 10 cm and larger.

Although the United States knew that China was planning to test ASAT technology, administration officials—reluctant to disclose the level of U.S. surveillance—chose to say nothing. China failed two or three times before successfully launching the missile in January. All the attempts were observed by the U.S. Air Force satellite system known as the Defense Support Program. Infrared telescopes on these 33-ft.-high defense satellites can spot the plumes from rockets launched anywhere on Earth.


Battlefield: Space



Read more: China's Space Threat: How Missiles Could Target U.S. Satellites - Popular Mechanics

Oorlogsvis

2007 Chinese anti-satellite missile test From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search  Wikinews has related news: China shoots down weather satellite with ballistic missile

The 2007 Chinese anti-satellite missile test was conducted by China on January 11, 2007. A Chinese weather satellite—the FY-1C polar orbit satellite of the Fengyun series, at an altitude of 865 kilometres (537 mi), with a mass of 750 kg[1]—was destroyed by a kinetic kill vehicle traveling with a speed of 8 km/s in the opposite direction[2] (see Head-on engagement). It was launched with a multistage solid-fuel missile from Xichang Satellite Launch Center or nearby.

Aviation Week & Space Technology magazine first reported the test. The report was confirmed on January 18, 2007 by a United States National Security Council (NSC) spokesman.[3] At first the Chinese government did not publicly confirm whether or not the test had occurred; but on January 23, 2007, the Chinese Foreign Ministry officially confirmed that a test had been conducted.[4] China claims it formally notified the U.S., Japan and other countries about the test in advance.[5] The Chinese claim is consistent with a sharp rise in queries from American sites concerning FY-1C on at least one space-related Web site starting about 24 hours before the actual intercept.[citation needed]

It was the first known successful satellite intercept test since 1985, when the United States conducted a similar anti-satellite missile test using a ASM-135 ASAT to destroy the P78-1 satellite.[6]

The New York Times,[7] Washington Times[8] and Jane's Intelligence Review[9] reported that this came on the back of at least two previous direct-ascent tests that intentionally did not result in an intercept, on July 7, 2005 and February 6, 2006.[10]

Contents [hide]
1 Consequences of the test
2 Weaponry
3 International response
4 Related treaties
5 See also
6 References
7 External links


[edit] Consequences of the test
Known orbit planes of Fengyun-1C debris one month after its disintegration by the Chinese ASAT (orbits exaggerated for visibility)Several nations responded negatively to the test and highlighted the serious consequences of engaging in the militarisation of space. Chinese Foreign Ministry spokesman Liu Jianchao stated, "There's no need to feel threatened about this" and argued that "China will not participate in any kind of arms race in outer space."[11][12] Ironically, China had been long advocating to ban space weapons, which had been rejected by the United States under George W. Bush.[7]

Anti-satellite missile tests, especially ones involving kinetic kill vehicles as in this case, contribute to the formation of orbital space debris which can remain in orbit for many years and could interfere with future space activity.[6] The test is the largest recorded creation of space debris in history with at least 2,317 pieces of trackable size (golf ball size and larger).[13]

The United States of America had not tested an anti-satellite weapon since 1985. In February 2008 the US launched its own strike to destroy a malfunctioning US satellite, which demonstrated to the world that it also had the capability to strike in space, though at a much lower altitude than the Chinese test. The US claims that the strike was not a military test but a necessary mission to remove the threat posed by the decaying orbit of a faulty spy satellite with a full tank of hydrazine fuel. [14]

In April 2011, debris from the Chinese test threatened the International Space Station. This happened once again on 28th January 2012 [15]

[edit] WeaponryThe Chinese anti-satellite system has been named by the Director of the Defense Intelligence Agency, Lieutenant General Michael Maples, in a Senate Armed Services Committee Hearing as the SC-19.[16] The SC-19 has been described as being based on a modified DF-21 ballistic missile or its commercial derivative, the KT-2 with a Kinetic Kill Vehicle mounted. The ASAT kill vehicle relies on an imaging infrared seeker and also has been described as a modified HQ-19 surface-to-air missile. The program is said to have been at least partially funded by China's 863 Program (specifically, the 863-409 focus area).[17] The closing velocity of the intercept was approximately 18,000 miles per hour, comparable to the American National Missile Defense system

Oorlogsvis

Citaat van: Reinier op 02/03/2012 | 14:03 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 02/03/2012 | 11:38 uur
De Tomahawks werken met GPS...als die GPS sattelieten worden neergehaald heb je er dus niets aan ?
Moet je toch wel van verdomd goede huize komen wil je een bewegende satelliet op 20.000km hoogte in de ruimte uit de 'lucht' willen schieten!  :silent:

Correct me if I am wrong, maar volgens mij is er geen een ballistische raket die een afstand van 20.000km kan halen...


Die zijn er al ..anti-satteliet raketten......

Reinier

Citaat van: Oorlogsvis op 02/03/2012 | 11:38 uur
De Tomahawks werken met GPS...als die GPS sattelieten worden neergehaald heb je er dus niets aan ?
Moet je toch wel van verdomd goede huize komen wil je een bewegende satelliet op 20.000km hoogte in de ruimte uit de 'lucht' willen schieten!  :silent:

Correct me if I am wrong, maar volgens mij is er geen een ballistische raket die een afstand van 20.000km kan halen...


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 02/03/2012 | 11:38 uur
De Tomahawks werken met GPS...als die GPS sattelieten worden neergehaald heb je er dus niets aan ?

Volgens mij geldt dat (nog) voor elk westers kruisvluchtwapen.

Oorlogsvis

De Tomahawks werken met GPS...als die GPS sattelieten worden neergehaald heb je er dus niets aan ?

Reinier

Citaat van: Poleme op 01/03/2012 | 19:45 uur
In de Golfoorlog van 1991 wist minder dan 50% van de Tomahawk kruisvluchtwapens haar doelen effectief uit te schakelen.
Dat klopt, maar daar hebben ze toen veel van geleerd. In de afgelopen 20 jaar zijn die Tomahawks zeer sterk verbeterd o.a. is GPS een stuk beter geworden.

Citaat van: Poleme op 01/03/2012 | 19:45 uur
Hoeveel kruisvluchtwapens zullen overleven in een luchtruim, welke door S-300 en S-400 raketten worden beschermd?  De S-300 fabrikant zegt dat 80 - 98% van de kruisvluchtwapens neer gehaald zal worden.
Tja, dat dachten we ook van het Patriot systeem. Wat was de trefkans van de Israëlische patriots om Iraakse scuds uit te schakelen tijdens de eerste Golfoorlog?

IPA NG

Hoe doet dat ding het vergeleken met de Taurus of de Storm Shadow?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Mourning

Maar ik neem aan dat de JASSM sinds de jaren 90 toch ook nog wel iets van een ontwikkeling en implementatie daarvan heeft ondergaan?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Poleme

#3
De KLu wil inderdaad op termijn deze kruisvluchtwapens aanschaffen.
Althans als de pecunia het toelaat.  1 JASSM doet nu USD 1.58 miljoen per stuk.  Terwijl in de nineties dit wapen was bedoeld als goedkoop alternatief a USD 400.000 per stuk voor de veel duurdere Tomahawk.    Hiervoor krijg je een wapen dat ca. 58% kans heeft om zijn doel te raken.  Althans volgens de zwaar geregiseerde tests, echte inzet in oorlogstijd zal een veel lager succes percentage opleveren.

In de Golfoorlog van 1991 wist minder dan 50% van de Tomahawk kruisvluchtwapens haar doelen effectief uit te schakelen.
Een salvo van 6 Tomahawks op de Iraakse Rasheed vliegbasis had een overlevings percentage van slechts 33%!
Hoeveel kruisvluchtwapens zullen overleven in een luchtruim, welke door S-300 en S-400 raketten worden beschermd?  De S-300 fabrikant zegt dat 80 - 98% van de kruisvluchtwapens neer gehaald zal worden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 01/03/2012 | 17:40 uur
Ik lees op de Wiki dat ze het in 2007 ook al eens geprobeerd hebben, maar dat het er toen door de VS werd geblokkeerd, goed voor de Finnen als het er nu toch doorkomt.

Helemaal zeker weet ik het niet, maar volgens mij is dit wapen (op termijn) ook bedoeld voor de Klu.