Defensie werving

Gestart door Lex, 21/03/2012 | 12:43 uur

Ros

Daarom de................?

Huzaar1

Citaat van: Ros op 27/08/2019 | 11:44 uur
'unieke kans voor jongeren die hun opleiding niet hebben afgemaakt'

Met de basis voorwaarden begint het al gelijk goed ?

Ik zie de relatie niet tussen school niet afmaken en basisvoorwaarden. Er zijn talloze redenen te bedenken waarom iemand zijn school niet afmaakt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Commandant landmacht: Wegwerken personeelstekort kost nog zeker zes jaar

27 augustus 2019 16:17 Laatste update: 6 minuten geleden

Het duurt nog zeker zes tot zeven jaar voordat het personeelstekort bij Defensie is weggewerkt, zegt vertrekkend commandant van de Koninklijke Landmacht Leo Beulen in een interview met NU.nl. Volgens Beulen kampt Defensie nu met een personeelstekort van 17 procent en kan daar maximaal 2 procentpunt per jaar van worden ingelopen.

Volgens Beulen is het niet mogelijk om het tekort jaarlijks met meer dan 2 procentpunt te verkleinen, omdat daarvoor niet voldoende personeel beschikbaar is. "Of je moet personeel onevenredig veel gaan betalen."

Volgens de commandant, die woensdag wordt opgevolgd door Martin Wijnen, is een deel van de oplossing te vinden in meer samenwerking met het bedrijfsleven.

"Militairen kunnen dan bijvoorbeeld eerst acht jaar bij Defensie werken, als ze een gezin willen stichten zes jaar bij een bedrijf en dan vervolgens weer terugkeren bij ons." Defensie is bezig om dat systeem op te zetten.

Personeelstekort is voor een deel gevolg van bezuinigingen

Het personeelstekort bij Defensie is volgens Beulen voor een deel het gevolg van bezuinigingen bij Defensie, maar hij wijt het tekort ook aan het uitbreiden van eenheden.

In het NAVO-verdrag staat dat lidstaten minimaal 2 procent van het eigen bruto binnenlands product (bbp) aan Defensie moeten uitgeven. Begin jaren negentig haalde Nederland dat aandeel nog, maar inmiddels allang niet meer. Op dit moment geeft Nederland ongeveer 1,3 procent van het bbp uit aan Defensie.

Het aantal Nederlandse militairen is door bezuinigingen ook flink afgenomen. Begin jaren negentig waren dat er nog ruim 55.000, nu zijn dat er ruim 20.000 minder.

Door: NU.nl/Job van der Plicht

https://www.nu.nl/binnenland/5983482/commandant-landmacht-wegwerken-personeelstekort-kost-nog-zeker-zes-jaar.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Alle beetjes helpen maar of het de centen en tijd loont, vraag ik mij wel af.

Volgens mij moet je gewoon in Nederland de toekomst perspectieven veel beter maken naast de al verbeterde arbeidsvoorwaarden. Na het uitdienen van het contract moet je een erkende opleiding op zak hebben. Dat "Skiiled for Life" in de reclame stelt m.i. in de meeste gevallen niets voor voor deze laaggeschoolde functies. Ik kan schieten, een zware rugzak sjouwen en ben op uitzending geweest gaat je in de burgermaatschappij niet veel helpen. Naast het feit dat je met een achterstand in leeftijd (lees ouder) een baan moet zien te vinden.

Veel kandidaten voor een baan bij Defensie kijken echt wel verder dan hun neus lang is.

Parera

#153
Citaat van: Ros op 27/08/2019 | 13:17 uur
Alle moeite doen en er veel geld instoppen om misschien maar een handjevol mensen binnen te halen. De mensen die echt de ambitie hebben om bij Defensie te gaan werken kunnen dit gewoon doen. Naar Nederland komen en solliciteren.

Werving op de eilanden, en in Nederland, zal lastig blijven. De jongeren, en vooral die de school/opleiding niet afgemaakt hebben hebben een mentaliteitsprobleem en moeite met orde en gezag. Je moet er met een hele fijne kam doorheen om geschikte mensen te vinden. En/of geschikt kan maken om voor je komen werken.

Het diploma niet afmaken heeft op de eilanden soms een hele andere reden dan van de jongeren in Nederland. In Nederland krijgen ze allemaal studie financiering, op de eilanden ligt dat helaas niet zo en is er soms gewoon geen geld voor het (afmaken van) de opleiding. En ja er zitten rotte appels tussen maar die wil defensie niet hebben ook in Nederland niet. Ook het solliciteren kan grotendeels op de eilanden gebeuren op Aruba en Curacao zijn alle middelen aanwezig om de keuring te doen, er word nu ook gekeurd voor de ARUMIL en CURMIL en Kustwacht.

Het gaat misschien om enkele honderden kandidaten per jaar voor defensie maar op dit moment kunnen ze blijkbaar alles gebruiken wat ze kunnen krijgen, proberen kunnen ze het altijd en al vullen ze jaarlijks 25 vacatures op met mensen uit de West dan is dat goed voor defensie.

Admiral Halsey

#152
Citaat van: Ros op 27/08/2019 | 13:17 uur
Alle moeite doen en er veel geld instoppen om misschien maar een handjevol mensen binnen te halen. De mensen die echt de ambitie hebben om bij Defensie te gaan werken kunnen dit gewoon doen. Naar Nederland komen en solliciteren.

Werving op de eilanden, en in Nederland, zal lastig blijven. De jongeren, en vooral die de school/opleiding niet afgemaakt hebben hebben een mentaliteitsprobleem en moeite met orde en gezag. Je moet er met een hele fijne kam doorheen om geschikte mensen te vinden. En/of geschikt kan maken om voor je komen werken.

Mag de defensie eerst wel een militair re-integratiebedrijf opzetten voor zulke jongeren met sociale problemen. Op dat bedrijf worden zij dan hard aangepakt, motivatie en discipline bijgebracht.

Ros

Citaat van: Parera op 27/08/2019 | 12:18 uur
Waarom niet?

Alle moeite doen en er veel geld instoppen om misschien maar een handjevol mensen binnen te halen. De mensen die echt de ambitie hebben om bij Defensie te gaan werken kunnen dit gewoon doen. Naar Nederland komen en solliciteren.

Werving op de eilanden, en in Nederland, zal lastig blijven. De jongeren, en vooral die de school/opleiding niet afgemaakt hebben hebben een mentaliteitsprobleem en moeite met orde en gezag. Je moet er met een hele fijne kam doorheen om geschikte mensen te vinden. En/of geschikt kan maken om voor je komen werken.

Parera

Citaat van: Ros op 27/08/2019 | 11:44 uur
'unieke kans voor jongeren die hun opleiding niet hebben afgemaakt'

Met de basis voorwaarden begint het al gelijk goed ?

Waarom niet?

Defensie is ook in Nederland gewoon actief in die markt, en om ''gewoon'' soldaat, matroos of marinier te worden heb je niet direct een MBO diploma nodig. Het grootste struikelblok kan zijn de Nederlandse taal (lezen, schrijven) maar dat zal een basis eis worden voor de werving. Kijk maar eens op werkenbijdefensie.nl daar kun je vanaf vmbo basis al functies vinden, je moet dan natuurlijk niet verwachten dat je officier bent binnen 2 jaar.

Ik weet niet hoe groot het probleem met Nederlands op Aruba is maar vrij recent was er een nieuwsbericht op Curacao over de politie sollicitatie dat er van de 700 aanmeldingen er slechts 400 ''goedgekeurd waren'' en er uiteindelijk maar 73 slaagde voor ''beheersing van de Nederlandse taal'' uit eindelijk zijn er ook maar 26 nieuwe agenten uit de sollicitatie gekomen.

Een ander struikelblok zal het aanpassen aan de Nederlandse standaard zijn, het leven op de eilanden is heel anders dan dat in Nederland en voor een deel zal die aanpassing moeilijk verlopen. Maar dat is meer het vermogen en de wil van aanpassen dan het echt niet kunnen.

Ros

'unieke kans voor jongeren die hun opleiding niet hebben afgemaakt'

Met de basis voorwaarden begint het al gelijk goed ?

Parera

Defensie werft Arubaanse jongeren

Het Nederlandse ministerie van Defensie wil Arubaanse jongeren rekruteren voor een baan bij de marine, luchtmacht, landmacht of marechaussee.
Dat kreeg minister Glenbert Croes van Sociale Zaken en Arbeid te horen tijdens een ontmoeting met seargant-majoor Elvis Manuela, Myrna van der Kaap en Stanley Nooitmeer van het ministerie van Defensie. Volgens de bewindsman is dit een unieke kans voor jongeren die hun opleiding niet hebben afgemaakt, of gewoon een carrière bij Defensie ambiëren. Eind oktober is er een jobfair, waar ook Defensie aanwezig zal zijn.

[Bron: Antilliaans Dagblad]

https://antilliaansdagblad.com/aruba/20019-defensie-werft-arubaanse-jongeren

Huzaar1

Ik kan bevestigen dat Defensie nooit een probleem heeft gehad met het aannemen van autisten.   :cute-smile: En dat is helaas geen grap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Admiral Halsey

Defensiekrant: 'Autisme is geen defect':

CitaatMajoor wil beeldvorming over autisme veranderen

Gaan autisme en Defensie samen? Als het aan majoor Marc van der Burgh (48) ligt wel. Hij is er zelf hét succesvolle voorbeeld van. Als autisme-ambassadeur maakt hij zich sterk voor meer psychische diversiteit op de werkvloer.

Wie tot voor kort via de website van Defensie solliciteerde, stuitte op de tekst: 'Als je autisme hebt, kun je niet werken bij Defensie.' Van der Burgh stuurde een mailtje: 'Ik ben majoor bij de landmacht en denk hier heel anders over. Mag ik een keer komen praten?' Van der Burgh: "Voor de psychologen en keuringsartsen bleek autisme geen afwijzingsgrond te zijn, maar soms wel aanleiding voor verder onderzoek. Dát staat nu op de website."

Lex

REPORTAGE BIJBAAN BIJ MARINE

Defensity College: Geen bier tappen of pizza's bakken, maar bijbeunen op niveau bij Defensie

Oké, vanuit Delft kost het hem drie uur om in Den Helder te komen, maar als hij op zijn ov-fiets langs de grijze marineschepen rijdt, weet masterstudent Technische Materiaalkunde Frederic Creusen (26): dit is het allemaal waard. Creusen is werkstudent op de marinebasis en houdt zich daar bezig met het 3D-printen van metaal. 'In het bedrijfsleven gaat het om winst maken. Dat voelt een beetje leeg. Bij Defensie gaat het om serieuze zaken, dat motiveerde mij.'
Defensity College, zo heet het studentenbijbaanproject met een chique naam. Het programma is vorig jaar opgericht door medewerkers van Defensie om de binding met de maatschappij te herstellen. 'Defensie is het draagvlak in de samenleving kwijtgeraakt', vertelt Hugo Goedhart, een van de initiators en momenteel programmamanager bij Defensity College. 'Sinds het opschorten van de dienstplicht weet niemand meer wat we doen. Dat is wel apart als je een organisatie bent die zich dagelijks inzet voor vrede en veiligheid.'

Om studenten te enthousiasmeren moest hun beeld van Defensie eerst worden bijgesteld. 'Het imago is toch dat Defensie voor krijgers is die door het bos rennen en 'ahoea' roepen. Daar identificeren studenten zich niet mee.' Daarom probeert Goedhart juist te benadrukken dat het programma op kennis is gericht. 'We hebben alle vakgebieden in huis. En daarnaast leren we studenten vaardigheden die ze niet ontwikkelen in de collegebanken, zoals leiderschap, teamwork en doorzettingsvermogen.'

Bezuinigingen
Defensity College is ook een manier om jongeren te werven, vertelt overste Sander Wanningen in een vergaderzaaltje op de basis in Den Helder. 'Het is voor ons belangrijk om jonge mensen binnen te krijgen. Vanwege bezuinigingen bestaat hier een enorm gat tussen de leeftijdscategorieën 30 en 50.'
Dat jongeren vanuit de universiteit de nieuwste technieken meenemen, is mooi meegenomen. Zo doet Creusen onderzoek naar metaal 3D-printen op marineschepen. Deze techniek kan van pas komen als er op volle zee een onderdeel kapot gaat en opsturen te lang duurt omdat de basis te ver weg is. Ook scheelt het qua kosten bij kleinere, complexe onderdelen die bovendien niet altijd meer te verkrijgen zijn. Op dit moment onderzoekt de werkstudent welke printer het beste kan worden aangeschaft. Budget: ruim een miljoen euro.

Schietopleiding
Defensity College ging van start in de zomer van 2017 en inmiddels zijn zo'n 120 studenten aan het werk. Dat ging niet zomaar: ze moesten eerst een twee weken durende militaire reservistenopleiding afronden. Compleet met bivak, schietopleiding en snelcursus militair recht.
De werkstudenten verdienen zo'n twaalf euro per uur. 'Dat is meer dan met bier tappen of pizza's bakken', zegt Creusen, gehuld in een donkerblauw uniform met een in elkaar gehaakte D en C op zijn borst. 'Maar ik doe het niet voor het geld, al is het natuurlijk leuk dat je een zakcentje verdient. Hier gebruik ik mijn kwaliteiten om echt iets bij te dragen. En leren hoe zo'n grote organisatie werkt, is heel waardevol.'
Goedhart merkt dat steeds meer studenten om die reden niet meer automatisch kiezen voor een bijbaan bij grote consultancykantoren. 'Een collega verwoordde het als volgt: 'studenten zijn tegenwoordig niet meer op zoek naar een leasebak, twee-onder-een-kapper en een labrador, maar willen een maatschappelijke bijdrage leveren'.' Dat studeren steeds duurder wordt, speelt natuurlijk ook mee. 'Dan kun je maar beter een bijbaan met inhoud hebben.'

Vrouwen
Met Defensity College boort Defensie nieuwe doelgroepen aan, zoals jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond. En bijna de helft van de werkstudenten is vrouw. Kristel van Pinxten (23), masterstudent Business Information Management, is een van hen. Ze werkt bij het marineopleidingscentrum in Rotterdam en doet onderzoek naar het opslaan van documentatie. 'Mijn vader heeft in dienst gezeten en mijn oom zat bij de marine. Als kind rende ik al rond in de legerpakken van mijn vader.' Hiervoor had ze bijbaantjes in de bibliotheek, als juridisch secretaresse en paste ze op kinderen. 'Maar dit is echt 200 keer beter.'
'In het begin zei iedereen: wat moet je bij Defensie, dat is toch helemaal niks voor jou?' vertelt Van Pinxten. 'Maar nu ze zien hoeveel ik mag doen, kloppen ze allemaal bij me aan met de vraag of Defensie nog mensen zoekt en of ze een dagje mogen meelopen.' In juli is ze bijvoorbeeld naar de Alpen geweest voor een leiderschapsweek en ze mocht ook mee naar een schietwedstrijd in Duitsland.
En dat is ook het doel van Defensity College: ambassadeurs creëren. 'Ze hoeven echt niet per se allemaal te blijven werken', zegt Goedhart. 'Het is al geslaagd als iemand teruggaat naar zijn faculteit of studentenhuis en zegt: dit is cool, dit moet je ook doen.'
Creusen weet nog niet of hij na zijn afstuderen bij Defensie blijft hangen, Van Pinxten is het wel van plan. 'Ik had eerst altijd het gevoel dat medewerkers van Defensie een totaal ander type mens waren, heel bijzonder en stoer. Maar iedereen is open en wil elkaar helpen. Ik heb hier vrienden gemaakt van wie ik weet dat ik ze over twintig jaar nog spreek. Als ik volgend jaar ben afgestudeerd, ga ik proberen de verkorte officiersopleiding te doen. Ik wil hier echt blijven.'

Volkskrant, 26-09-2018, 18:12

StrataNL

Column op FB van Mart de Kruif over de personeelsperikelen
https://www.facebook.com/landmacht/posts/1254526671229685:0

Ons personeel

"Deze column gaat over de kern van onze organisatie: onze mensen. Er worden mij veel vragen gesteld over het personeel. En terecht. Wij bemensen immers geen systemen, maar geven systemen aan onze mensen. En omdat conflicten worden beslist door wie de sterkste wil heeft om te winnen, staat de mens ook centraal in militair succes. Kortom: zonder het beste personeel komen we nergens.

Het goede nieuws is dat we (nog) geen echte problemen met vulling hebben. Het is niet eenvoudig om voldoende gekwalificeerd personeel binnen te krijgen en soms moeten we creatief zijn, maar over het algemeen is er voldoende aanbod. Dat komt ook door VeVa (hoewel we daar nog veel effectiever moeten worden), de doorstroom naar de KMS en de variëteit die we op de KMA kunnen aanbieden.

Maar ik zie wel een groot probleem op ons af komen. Een probleem veroorzaakt door een combinatie van de uitgangspunten van FPS, de mogelijke nieuwe arbeidsvoorwaarden en de wervende kracht van de economie. In FPS wordt de doorstroom van fase 2 naar fase 3 beperkt, waardoor niet iedereen een fase 3-aanstelling kan krijgen. We doen dit om de opbouw van de organisatie evenwichtig te houden.

Onder een evenwichtige opbouw verstaan we een personeelsbestand met relatief veel jongere militairen in de lagere rangen en relatief weinig oudere militairen in de hogere rangen. Als het goed is zijn de volumes op elkaar afgestemd, zodat er voldoende doorstroommogelijkheden zijn. Maar door de introductie van FPS in 2008 en de omzetting van BOT-contracten naar fase 3-aanstellingen, is het bestand met fase 3-militairen onevenredig groot. Daardoor is de doorstroom naar fase 3 nu zeer beperkt. De doorstroomruimte naar fase 3 zal verder worden beperkt door het mogelijk langer dienen, in combinatie met het recht op 'nadienen'.

Behalve de beperkte doorstroomruimte is er ook nauwelijks bevorderingsruimte in de bovenbouw. Dit leidt er toe dat boven vrijwel alles dicht zit, waardoor we vanaf de onderkant, vanuit fase 2, mensen uit de organisatie drukken. Daar komt bij dat een gebrek aan toekomstperspectief ertoe kan leiden dat jonge collega's hun heil elders gaan zoeken. Met het verder aantrekken van de economie zal deze uitstroom van jonge collega's naar verwachting verder toenemen.

Kortom: we 'duwen' veel mensen naar buiten. Dat is ontzettend pijnlijk. Maar daar komt nog bij dat, omdat de bestandsopbouw niet evenwichtig is, straks een grote hoeveelheid ouderen, in relatief korte tijd, de dienst verlaat. Daardoor zouden we plots met grote tekorten kunnen zitten, die we niet zo maar dichtlopen. We zitten deze weken dan ook met de CDS, generaal Middendorp, en de Hoofddirecteur Personeel, schout-bij-nacht Itzig Heine, bijeen om te kijken hoe we dit probleem zo snel mogelijk kunnen oplossen. Dat zal niet eenvoudig zijn, maar een andere keus is er niet. Want u bent ons kapitaal."

Luitenant-generaal Mart de Kruif
Commandant Landstrijdkrachten
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2014 | 22:51 uur
Zoiets, en als je er eenmaal zit krijg je keer op keer verteld dat je mazzel hebt met een gegarandeerd inkomen.
Dat klopt, totdat je wordt genaaid en je contract eenzijdig wordt aangepast, cao verneukt, pensioensleeftijd verneukt, inkomen wordt bevroren, sollicitatie opties versmald en opleidingsmogelijkheden door je neus geboord.

Top baan.
+1