Spanningen in Mali

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 22/03/2012 | 08:23 uur

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 16/01/2013 | 13:17 uur
Volgens onze politiek is het bestaansrecht van onze defensie toch het feit dat het kan worden ingezet voor vredesmissies...

Klopt....waarbij, naar mijn idee, de vraag vooraf mag worden gesteld of onze inzet enige uitwerking danwel succes kan hebben. In Mali is naar mijn idee geen eer te behalen. De boel op poten zetten en nauwelijks de kont gekeerd of het land word weer overhoop gegooid door een nieuwe regering, of wat er voor door mag gaan. Mali is en van de armste landen van Afrika waar een select groepje van de bevolkiing de macht heeft (grijpt) om zichzelf te verrijken zo lang als het duurt. Wat ik elders al eens heb aangegeven....kolonialiseren is niet meer van deze tijd maar voor heel veel van deze landen de oplossing om te ontsnappen aan honger, armoe en economische elllende, wat het lot is geworden van veel landen in Afrika na het gedwongen vertrek van de o.a. de Fransen en de Belgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 16/01/2013 | 13:17 uur
Volgens onze politiek is het bestaansrecht van onze defensie toch het feit dat het kan worden ingezet voor vredesmissies...ons landje wordt zelf toch nooit meer aangevalluh ?.......gewoon solidair zijn met de Fransen en hulp aanbieden Nederland ! ....


Zo zo beste Oorlogsvis... de Fransen zouden maar zo ja kunnen zeggen tegen een attractief aanbod.... dat kost de zuurpruimpjes geld.  :(

P.s. ik ben het met je eens.

Oorlogsvis

Volgens onze politiek is het bestaansrecht van onze defensie toch het feit dat het kan worden ingezet voor vredesmissies...ons landje wordt zelf toch nooit meer aangevalluh ?.......gewoon solidair zijn met de Fransen en hulp aanbieden Nederland ! ....

Ros

Mijn persoonlijke mening is dat wij daar niets te zoeken hebben..........mede door deze uitspraak dat nergens op slaat:

De mogelijkheid van 'een terroristische staat op de drempel van Frankrijk en Europa' is onaanvaardbaar, voerde de Franse minister van defensie Jean-Yves le Drian zaterdag aan als reden voor de interventie.  -  www.nu.nl

Hoe zal het ingrijpen in Mali worden opgevat door andere extremistische organisaties ?.

Dit was ook de reden waarom Afghanistan is aangevallen en bezet. En de resultaten en gevolgen spreken voor zich. Een nieuwe trainingsmissie voor Nederland & Co zie ik evenmin zitten.  Hoe betrouwbaar en stabiel is de regering waar je mee in zee gaat ?. In 2012 is er nog een staatsgreep geweest als ik mij gioed herinner.

Naast alle factoren is de Nederlandse defensieapparaat volgens mij niet in staat om ingezet te worden in dit (interne) conflict.Dan speelt nog het gegeven dat er geen politieke draagvlak zal zijn om deel te nemen aan een "vechtmissie" of iets dat er op lijkt. PvdA en de oppositie zal dit zeker blokkeren.

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 16/01/2013 | 11:35 uur
Met de houding die Nederland de laatste paar jaar heeft zou ik het wellicht als Frankrijk ook niet gevraagd heben want:

1. wat kunen we nog bieden
2. het antwoord is (bijna zeker) vooraf bekend, iets met "Non"

1) Transport capaciteit net als de Belgen en Denen.     
Om dan te roepen (oorlogsvis) dat de Belgen en Denen mee doen is nog al hoog van de toren blazen.
Het meedoen is voor mij daadwerkelijk troepen sturen. 


2) Geen idee of het antwoord nee zou zijn geweest....... Als je het niet vraagt dan weet je het eigenlijk niet.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 16/01/2013 | 11:32 uur
Is Nederland dan wel gevraagd door de Fransen?   Naar mijn weten zijn België en Denemarken gevraagd door Frankrijk.


Met de houding die Nederland de laatste paar jaar heeft zou ik het wellicht als Frankrijk ook niet gevraagd heben want:

1. wat kunen we nog bieden
2. het antwoord is (bijna zeker) vooraf bekend, iets met "Non"

Dus als compensatiegedrag bied men nu meer een  trainingsmissie aan, lekker veilig en goedkoop.  >:(

onderofficier

Is Nederland dan wel gevraagd door de Fransen?   Naar mijn weten zijn België en Denemarken gevraagd door Frankrijk.

Natuurlijk kan Nederland wel wat aanbieden (of er op in gaan als de vraag er komt) maar dan komen (misschien) de reacties weer dat het in deze tijd van reorganisatie niet nobel is om lui op uitzending te sturen want dan maken ze geen kans om op een eerlijke manier te solliciteren.....  
Het lijkt wel of het nooit goed is wat er ook beslist wordt.....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Franse grondtroepen op weg naar rebellen Mali

PARIJS - Franse grondtroepen in Mali zijn woensdag vanuit de hoofdstad Bamako op weg gegaan naar het noorden van het West-Afrikaanse land, waar de rebellen zich ophouden.

De Franse chefstaf Edouard Guillard gaat ervan uit dat de Franse troepen in een directe confrontatie met de rebellen verwikkeld raken. Hij verwacht dat de gevechten het karakter zullen hebben van een ''guerrilla''.

Volgens militaire bronnen in Mali zijn Franse soldaten ingezet rond de stad Niono in het centrum van Mali om een verdere opmars van de rebellen tegen te houden. Niono ligt niet ver van de stad Diabaly, die de rebellen maandag veroverden.

Het Malinese leger heeft zich gegroepeerd bij de grens met Mauritanië. Volgens een bron zijn de rebellen nu omsingeld en is ''een beslissende aanval slechts een kwestie van tijd''.


'Terroristische staat'

Het noorden van het Mali is sinds juli 2012 in handen van islamistische rebellen. De Franse luchtmacht helpt de regering in Bamako sinds vorige week bij pogingen haar gezag op het hele grondgebied te herstellen.

De mogelijkheid van 'een terroristische staat op de drempel van Frankrijk en Europa' is onaanvaardbaar, voerde de Franse minister van defensie Jean-Yves le Drian zaterdag aan als reden voor de interventie.


Trainingsmissie

Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken schrijft woensdag in een brief aan de Tweede Kamer dat de geplande Europese trainingsmissie van het Malinese leger versneld moet worden uitgevoerd.

Het kabinet zal "bezien of en, zo ja, op welke wijze Nederland een bijdrage kan leveren" aan de missie. De trainingsmissie moet er toe leiden dat het Malinese leger versterkt en geherstructureerd wordt.

De ministers van Buitenlandse Zaken van de EU praten donderdag over de missie in Mali. Er is nog geen Frans verzoek om hulp binnengekomen.

Nu.nl,
16 januari 2013 11:16

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 16/01/2013 | 11:18 uur
Zelfs de Belgen en de Denen doen mee....wij nog niet........

Tja.... het zou toch eens geld kosten, we worden gergeert door boekhouders :sick:

Oorlogsvis

Zelfs de Belgen en de Denen doen mee....wij nog niet........

guest1400

Citaat van: HermanB op 16/01/2013 | 09:27 uur
Bang? Welke minister is er bang voor? Ze hoeven hun eigen kinderen niet te sturen. Het is een centenkwestie. En waarom moeten we weer haantje de voorste zijn?

o ja, waarom willen ze dan wel weer haantje de voorste zijn bij het opzetten van een trainingsmissie?

dit zou alweer de volgende slappe operatie gaan worden waar we ons laten lullen

HermanB

Citaat van: Tanker op 16/01/2013 | 09:51 uur
Citaat van: HermanB op 16/01/2013 | 09:27 uur
Citaat van: guest1400 op 16/01/2013 | 08:33 uur
pfff, trainingsmissies een mooi woord om te zeggen dat je te bang bent om deel te nemen aan echte operaties. :mad:
Bang? Welke minister is er bang voor? Ze hoeven hun eigen kinderen niet te sturen. Het is een centenkwestie. En waarom moeten we weer haantje de voorste zijn?
Waar zijn we haantje de voorste geweest dan ? Wij komen altijd pas als de strijd gestreden is, waterputje slaan, brug bouwen, knuffels uitdelen.... "When the fighting's done, the cloggies come"
Op dit moment? Piraterij bestrijding waar we enorm actief zijn (constant een schip of meer in de regio), patriots in Turkije. En wat kunnen we in hemelsnaam bijdragen in Mali? Een C130? Geen enkel land wil zich branden aan die rotzooi door gevechtseenheden te sturen.
"When the fighting's done, the cloggies come"
Leuk maar dit gaat voor Afghanistan toch echt niet op.

onderofficier

Citaat van: Tanker op 16/01/2013 | 09:51 uur
Waar zijn we haantje de voorste geweest dan ? Wij komen altijd pas als de strijd gestreden is, waterputje slaan, brug bouwen, knuffels uitdelen.... "When the fighting's done, the cloggies come"

Ik wist niet dat dat de hoofdtaak, met name knuffels uitdelen, was van het KCT en dat zij dit gedaan hebben in bijv. Afghanistan   :devil: 
Dacht altijd dat deze vrij vooraan in het front streden.....Dus Marc Kroon en andere KCT-ers hebben hun bijzondere medialle's verdient met het uitdelen van meerdere knuffels.  Maar goed dat weet ik dan ook weer........

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: HermanB op 16/01/2013 | 09:27 uur
Bang? Welke minister is er bang voor? Ze hoeven hun eigen kinderen niet te sturen. Het is een centenkwestie. En waarom moeten we weer haantje de voorste zijn?

Ten eerste weet ik niet welke ministers wel of geen (klein)kinderen hebben en als zij wel (klein)kinderen hebben wat deze doen.
Veel Nederlanders wisten ook pas toen de zoon van generaal Van Uhm was gesneuveld, dat zijn kind daar zat.  Toen werd er geroepen dat ook de generaals hun kinderen "niet stuurde".....   Daar los van vind ik het nog steeds een vreemde opmerking. Want elke militiar kiest voor het beroep als militiar. Weet dat hij/zij uitgezonden kan worden naar waar ter wereld dan ook, in opdracht van de ministers/regering, weet wat de risico's zijn. Als men niet uitgezonden wilt worden heeft betrokkene de verkeerde baan gekozen.

Ten tweede nu gaan er ook centen heen maar via ontwikkelingshulp.  Wat is het verschil?  Ik denk dat dit duurder is en dat we maar moeten afwachten of al het geld op plek van bestemming komt  (wat ik niet verwacht)  

Ten derde: daar ben ik het mee eens.  Maar dat geldt ook voor ontwikkelingshulp.....  Gewoon eens achteroverleunen.  Als je gevraagd zou worden dan eens het eea gaan overwegen ipv dingen gaan verzinnen/willen om in de Media te komen.....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

Citaat van: HermanB op 16/01/2013 | 09:27 uur
Citaat van: guest1400 op 16/01/2013 | 08:33 uur
pfff, trainingsmissies een mooi woord om te zeggen dat je te bang bent om deel te nemen aan echte operaties. :mad:
Bang? Welke minister is er bang voor? Ze hoeven hun eigen kinderen niet te sturen. Het is een centenkwestie. En waarom moeten we weer haantje de voorste zijn?
Waar zijn we haantje de voorste geweest dan ? Wij komen altijd pas als de strijd gestreden is, waterputje slaan, brug bouwen, knuffels uitdelen.... "When the fighting's done, the cloggies come"