Rijksbegroting & Politieke toekomst, deel 3

Gestart door Lex, 07/05/2012 | 21:13 uur

Reinier

Lees anders nog eens het verkiezingsprogramma van de PVV door.
3 zinnen, niet alle zijn volzinnen, over defensie

1. geld weg bij defensie en gaat naar de politie --> 10.000 agenten erbij
2. Geen aanschaf van de JSF
3. Geen missie meer naar het buitenland (alsof er 1 groot buitenland is...), dus defensie heeft minder geld nodig

Neemt niet weg dat de VVD nog CDA hiervoor een stokje hebben gestoken. Maar om met grote woorden te gaan opnemen voor de PVV, lijkt mij ook wat overdreven....

KapiteinRob

Dat is 150 miljoen per jaar. Geen 1 miljard.

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 07/05/2012 | 22:45 uur
Wat een nonsens! Wijs jij maar aan waar in het gedoogakkoord stond dat er tot jaarlijks 1 miljard op defensie bezuinigd moet worden. Waar is te merken dat de PVV de JSF van tafel heeft gekregen? Toen Kamp met zijn hakbijl bezig was, was er geen PVV te bekennen. Wie zat er in de regering toen het fregattenbestand naar de huidige 6 ging?

Dat de PVV geen defensiehart heeft is bekend, maar om te stellen dat de PVV achter de enorme defensiebezuinigingen zit acht ik feitelijk onjuist en geen recht dien aan het slagershart dat de VVD voor defensie heeft.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/277220/Het-Regeer-en-Gedoogakkoord-van-kabinetRutte-I.htm

"Defensie
- Defensie moet de komende vier jaar ruim 600 miljoen euro korten"

noorman

Citaat van: Kapitein Rob op 07/05/2012 | 22:45 uur
Citaat van: Reinier op 07/05/2012 | 22:36 uur
PVV was/ is de grote motor achter absurde bezuinigingen op defensie.

Wat een nonsens!

Dat wilde ik dus net iets anders zeggen...maar komt op hetzelfde neer!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

noorman

Nou...de PVV heeft pas sinds oktober 2010 op het politieke speelveld enige invloed gehad. Maar onderschat de afbraakperiode daarvoor niet...
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 07/05/2012 | 22:36 uur
PVV was/ is de grote motor achter absurde bezuinigingen op defensie.

Wat een nonsens! Wijs jij maar aan waar in het gedoogakkoord stond dat er tot jaarlijks 1 miljard op defensie bezuinigd moet worden. Waar is te merken dat de PVV de JSF van tafel heeft gekregen? Toen Kamp met zijn hakbijl bezig was, was er geen PVV te bekennen. Wie zat er in de regering toen het fregattenbestand naar de huidige 6 ging?

Dat de PVV geen defensiehart heeft is bekend, maar om te stellen dat de PVV achter de enorme defensiebezuinigingen zit acht ik feitelijk onjuist en geen recht dien aan het slagershart dat de VVD voor defensie heeft.

Reinier

PVV was/ is de grote motor achter absurde bezuinigingen op defensie.
PVV wilt geen Nederlandse soldaten elders in zetten dus heb je daar ook geen grote defensie organisatie voor nodig; aldus redenering van de PVV.  Zwitserland zet geen soldaten elders in, maar hun landmacht zet die van ons in de schaduw...

Dat de VVD als een knipmes is gezwicht voor bezuinigingen op defensie, vond ik zeer teleurstellend. Van het CDA had ik wel verwacht. Is een publiek geheim dat veel CDA'ers na in Den Haag te hebben gediend, maar al te graag aan de slag gaan bij de vele NGO's/ ontwikkelingssamenwerking organisaties; je gaat niet in je toekomstige voet schieten.

noorman

#6
Citaat van: Kapitein Rob op 07/05/2012 | 22:16 uur
Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 21:59 uur
Ik zeg: right!

Als ik dit licht sarcastisch op moet vatten, nodig ik je graag uit het tegendeel te aan te tonen.

Dan heb je vanavond de eerste onjuiste inschatting te pakken:)

Deel jouw mening. Oprecht!

Jouw cynisme deel ik niet. Misschien ligt dat in mijn optimistische aard. Dhr Kamp heb ik in april nog bevraagd over punt dat ouderen aan de slag moeten...maar waar???? Aan het werk zetten is niets mis mee, maar heb je een antwoord op 'overtallig'. Onze organisatie wordt uitgehold, kannibaliseert zichzelf, en bevindt zich in een sterfhuisconstructie (is mijn mening). Dat moeten we niet willen. Dat heeft grote consequenties op allerlei terreinen. Afspraken in dit land moeten we leren te houden. Zowel met sociale partners (wat heb je vandaag de dag aan vakbonden???) alsook aan internationale afspraken en verplichtingen (2%-norm als doelstelling).

De bezwaren deel ik. Neemt niet weg dat ik geloof dat met de VVD in het machtscentrum, met een centrale rol, en leden die de partij 'op koers' brengen het alternatief van 'passivisme' daar weinig tegenin kan brengen!


PS.@kapitein Rob - daarmee betrof het een punt wat in mijn familie direct speelt - voel je dus niet 'aangevallen' dat ik je onder het kopje 'oud' schaar...zou niet durven!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 21:59 uur
Ik zeg: right!

Als ik dit licht sarcastisch op moet vatten, nodig ik je graag uit het tegendeel te aan te tonen.

noorman

Citaat van: Kapitein Rob op 07/05/2012 | 21:19 uur
Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 21:01 uur
Ons stelsel wordt uitgehold om linkse hobby's te kunnen financieren.

Zo langzamerhand is de VVD mede-verantwoordelijk voor die uitvoering van linkse hobby's.

Ik zeg: right!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Enforcer

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe het was geweest als VVD en PVV samen hadden kunnen gaan regeren en vanaf dag 1 hadden kunnen besparen op OSW en dergelijke linkse hobbies. Misschien na 12 sep, als de SP niet ook heel erg groot wordt met het anti-EU segment.

KapiteinRob

Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 21:01 uur
Ons stelsel wordt uitgehold om linkse hobby's te kunnen financieren.

Zo langzamerhand is de VVD mede-verantwoordelijk voor die uitvoering van linkse hobby's. Het is wat mij betreft van de zotte dat een VVD OSW-geld over de balk blijft smijten (of dat accepteert) terwijl er wel even wat m.i. betere bestedingen voor zijn. Of dat de managers (VVD-ers?) in de zorg zoveel geld opsoeperen. En een beetje VVD hakt het publieke bestel omver: commercieel met die hap, bedruip jezelf maar. Defensie korten is een linkse hobby: wie is er van de politieke partijen het meest (mede)verantwoordelijk voor de huidige "staat" van defensie? Precies, onze VVD. Dus ga alsjeblieft niet net doen alsof we door te stemmen op de VVD "linkse hobby's" voorkomen.

En zo ze er niet mee eens zijn, hadden ze maar eens wat ruggegraat moeten gaan tonen. Rutte, Blok, Kroes en Opstelten furieus op de PVV om de drogredenen waarom Wilders het (overigs ook de vooral werkende Nederlander treffende) concept Catshuisakkoord liet sneuvelen. Want die EU-norm was toch heilig verklaard door Brussel? En er zouden geen problemen voor de ouderen komen? Het kabinet had de krokodillentranen nog niet eens gedroogd of daar kwamen de eerste berichten dat Brussel de 3%-norm wellicht niet zo strak wil opleggen. En in de media kon je al lezen over ouderen die in de problemen komen met de aanstaande AOW-plannen.

Ik zeg niet dat e.e.a. louter een VVD-schuld is, maar onder een VVD-premier en met procentueel zoveel kabinetten met VVD in de laatste pak 'm beet 30 jaar vind ik het gerechtig te stellen dat de VVD veel, zo niet het meeste, invloed heeft gehad in regeringsbesluiten. Dus roepen over linkse hobby's die de afgelopen 3 decennia zijn uitgevoerd, mag je m.i. dan zeer zeker (ook) op het VVD-bordje leggen.

Lex