Leiderschap

Gestart door Marc66, 15/05/2012 | 13:31 uur

Marc66

En weer moesten er een aantal mensen binnen defensie een stuk schrijven over leiderschap. Schijnbaar heeft ieder onderdeel zijn eigen kijk op wat leiderschap is en misschien is dat ook wel zo, maar er moest in ieder geval weer over geschreven worden. Blijkbaar is de CZSK APK-II (sociaal leiderschap) nagenoeg gelijk aan de (I)LS van de CLAS en wellicht is het handig(?) om die twee cursussen samen te voegen.

Ik zou zeggen, schrijf een generieke leiderschapscursus met, indien werkelijk(?) benodigd, een bijlage voor de CLAS, CLSK etc.

Leiderschap of toch lijderschap?  :confused:

Marc66

#20
Het antwoord(?) van de vraag wordt min of meer gegeven in de Defensiekrant nr. 18. In de krant staat een artikel of de Masterclass Leidinggeven op de NLDA. Het is overigens vreemd dat er wederom een cursus opgesteld is die over leidinggeven gaat, zeker als je weet dat er al zoveel bestaan, denk aan de verschillende LMV's, maar ook de cursussen die gegeven worden op o.a. het IDL. Maar, terug naar waarmee ik begon, het overigens nav het lezen van het artikel en daarmee dus MIJN interpretatie,  antwoord op leiderschap en daarmee dus leiding geven is, volgens een geïnterviewde: een iemand heeft de leiding, de rest houdt zijn mond en doet wat de leider vraagt!

Eigenlijk heel simpel, ik denk dat deze cursus DE beste is van al die leiderschapscursussen die er momenteel binnen defensie bestaan.

Maar, lees het artikel, als je (= forumbezoeker) daartoe de mogelijkheid hebt of krijgt zelf maar eens, ik ben benieuwd of je interpretatie (nagenoeg) dezelfde zal zijn.




logistiek teamleider lt1p, 12-13

    @onderofficier
   De spiegelvragen heb ik al een aantal keer gesteld maar ik blijf steeds dat bullshit -zelfde rang blah blah verhaal horen of hij komt met persoonlijke verwijten over sommige dingen die ik verteld heb over stages /schoolperiodes bij veva.
   vanuit de groep zelf word er wel geprobeerd om te corrigeren maar 9/10 keer ontstaat er dan ruzie omdat het overkomt op hem als afzeiken enz
Het kader weet dat t soms niet zo lekker loopt maar doet er vrij weinig mee .  Ik zal zeker met ze gaan praten zaterdag !
Ik mag misschien binnenkort doorstromen naar onderofficier en dat ik liever niet met hem werk verbaasd niemand en er is ook niemand die zegt  van dat klopt niet want je moet iedereen kunnen aansturen wat natuurlijk wel zo is
Ik wil niet schijnheilig doen want ik ben zeker geen voorbeeldige zeekadet qua gedrag :
Ik kan best bijdehand zijn , zoek bij momenten de grenzen van bepaalde kaderleden op en ga dan te ver ( maar bied achteraf wel mijn excuus aan ) , ben niet altijd even lief tegen de mensen om me heen , en bij persoonlijke dingen ga ik naar een van de officieren omdat hij vooral voor de kadetten een vaderfiguur is , en kan me af en toe gedragen als een onredelijke  puber van 14 ipv bijna volwassen.
Zijn er naast de spiegelvragen nog dingen die ik kan doen/zeggen  ???
de opleiding voor logistiek teamleider bevalt prima, leuke mensen ,goede mentor :D

Cigarz

Schijnbaar toch zo slecht nog niet; zo'n cursus leidinggeven...  :cute-smile:

onderofficier

Je kan een "hel" van een leider zijn maar als diegene die je moet leiden niet willen is het overboord gooien van betrokkene een goede optie   :silent:

Dat mag ik eigenlijk niet zeggen................    Het is dan de bedoeling dat je dan gaat "spiegelen"   met de vragen hoe hij het zou vinden als iemand het zo bij hem doet,  wat de gevolgen van zijn gedrag zouden kunnen zijn, e.d.
Maar ook zeggen hoe jij je hierbij voelt.
Je geeft aan dat de groep zijn gedrag niet leuk vind   wat zegt de groep tegen hem hierover?

Heb je al een gesprek gehad met je kader hierover?   Een gesprek met je kader hierover is geen teken van zwakte. 
Ook hierbij aangeven hoe jij je voelt.  Je schrijft de dingen hier wat je zeker tegen je kader moet/kan zeggen.
Het kader heeft hier ook een verantwoording en het lijkt mij dat het kader een gesprek met hem hierover gaat voeren.   

Nogmaals het is geen teken van een zwakte of van een zwakke leider als je het zelf even niet kan.   
Er is geen leider die alles in zijn/haar eentje kan doen.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

logistiek teamleider lt1p, 12-13



Helaas is nou eenmaal niet iedereen met een leidinggevende functie ook werkelijk als leider geboren...
Dit is absoluut waar maar wat moet je doen als je het niet van nature bent maar wel wilt leren leidinggeven? Is dit dan niet een kwestie van keihard werken en uiteindelijk je eigen stijl toepassen ?
Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik absoluut geen geboren leider ben maar ik heb ( toen veva en nu bij zeekadetten) gezien dat ik het wel kan maar dat t voor mij niet vanzelfsprekend is om te doen !
Alleen er zijn ook leiders die eigenlijk volgers zijn..............       waardoor zij niet de leiding hebben maar de ondergeschikte(n)......Daar kan je wel 20 cursussen tegen aangooien...... 

Maar als je dat ziet gebeuren of denkt dat dat gaat gebeuren kun je als groepscommandant  zijnde dan niet beter gewoon open kaart spelen en zeggen : dit is een zwakke plek & tegelijkertijd duidelijk maken dat je met/zonder hun advies degene bent die de beslissingen maakt ?
is het niet sterker om te zeggen : sorry jongens dit is even lastig maar geef me een momentje en dan gaan we zo meteen aan de slag om t zo goed mogelijk te doen, ipv een masker opzetten en panisch proberen vol te houden dat je kan leidinggeven terwijl eigenlijk iedereen ziet dat t niet lekker loopt...?
Persoonlijk zou ik meer respect hebben voor aanpak nummer 1 ( weet niet of dat in dit geval de juiste term is) ipv dat t niet lukt en dat je niet wil toegeven dat je eigenlijk op een zinkend schip zit om t zomaar even te zeggen als je weigert hulp te vragen aan collega's of die nu wel of niet in je groep zitten...Of denk ik te lief en zou iedereen er misbruik van maken als je je als leidinggevende kwetsbaar (zwakke plek = bekend) opstelt ?   
Nu we t toch over dit onderwerp hebben : wat te doen met een jonge zeekadet (ik ben 17 ,hij (X) = 13 maar zijn allebei zk2) die alleen maar tegenspreekt, een grote mond heeft, niet luistert etc. etc.
Op t moment/hele dag dat er geen kader aanwezig is ben ik verantwoordelijk voor de andere kadetten en de meeste hebben daar geen probleem mee maar HIJ is de Enige die er EEN PROBLEEM VAN MAAKT.

De rest van de groep zegt : je bent de oudste dus ga gerust je gang maar bij deze jongen bots ik tegen een muur van onwil op want hij zegt: ''we zijn allebei zk2 dus je hebt niks over mij te zeggen" maar dat klopt niet wat ik ben #1 ouder dan hem = verantwoordelijk en 2 bij mij en mijn kaderleden dan ben IK de jongste maar ik ben niet zo gek dat ik ga zeggen van : oh maar jij hebt de laagste rang van onderofficier dus ik luister niet naar jou. 1 is het respectloos en 2 we zijn lid van een jeugdvereniging die is opgezet naar de marine en dus hebben we: rangen/standen, taakverdeling, moet er geluisterd worden !! etc. etc. dus hij weet hoe het hoort en ook dat niet luisteren gevaarlijke situaties kan opleveren op t water. Sinds wanneer is een vereniging die qua structuur op de marine lijkt  een democratie????!!!   
ik sta terwijl hij zich niet kan gedragen voor schut ,want HIJ verpest het voor de rest ,en ik kan in de tussentijd tenzij ik naar officieren ga om te klagen ,en dat ik het op dat moment voor t zeggen heb bevestigd te krijgen niks anders doen dan zeggen : Nee zk2 X dat gaan we niet doen want... en ik voel me net een kleuterjuf terwjl ik ook op die andere (jongere) kadetten moet letten .. negeren helpt niet en maakt het erger ,er iets van zeggen daar trekt ie zich niets van aan en mijn kader zegt eigenlijk allen : niet meer doen en ga je gedragen maar  deze technieken werken niet of nauwelijks...persoonlijk denk ik erover om ipv hem de groep er voor te laten opdraaien maar dat is eigenlijk niet eerlijk...
als IK me zo zou gedragen zou er allang iets van gezegd zijn en op zo een manier dat ik het wel zou laten om het nog een keer te doen.
...niet dat dit ooit nodig is geweest :angel: (wel dus..)
Ik heb het idee dat ik faal omdat ik een kleuter van 13 niet kan laten luisteren , aan de andere kant weet ik niet meer hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen omdat ik alles al heb geprobeerd en aan t einde van de dag is hij niet mijn kadet...
ik wil graag van jullie weten of jullie nog tips hebben  om dit zo snel  en goed mogelijk op te lossen want mijin geduld met hem is bijna op en ik ben bang dat als er niets veranderd  ik hem nog een keertje overboord gooi :devil:



de opleiding voor logistiek teamleider bevalt prima, leuke mensen ,goede mentor :D

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 22/05/2012 | 22:19 uur
Er zijn leiders en volgers en, er zijn managers  ;)

Alleen er zijn ook leiders die eigenlijk volgers zijn..............   :(   waardoor zij niet de leiding hebben maar de ondergeschikte(n)......
Daar kan je wel 20 cursussen tegen aangooien...... :silent:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

En dat is maar goed ook, een hele groep "dicators" die de leiding neemt, lijkt mij ook niet pretig. Er zijn leiders en volgers en, er zijn managers  ;)

Cigarz

Citaat van: Marc66 op 22/05/2012 | 11:17 uur...Er bestaat, in mijn optiek en beleving geen "juiste" vorm van leiding geven...
Waarmee je dus meteen de kracht van SL-II bevestigd.

De naam zegt het al; SITUATIONEEL leiding geven. Je stijl van leidinggeven is dus afhankelijk van de situatie en de persoon(en) aan wie je leiding dient te geven. Het schrijft niet voor hoe het moet, het maakt je bewust van je sterke en zwakke punten en voor sommige collega's is dat best waardevol.

Helaas is nou eenmaal niet iedereen met een leidinggevende functie ook werkelijk als leider geboren...

Marc66

SL-II is, zo vermoed ik en hoop ik ergens ook, APK-2?

Ik zou het zeer bijzonder vinden, hoewel, zo bijzonder is het wellicht niet eens, dat ieder onderdeel zijn eigen leiderschapscursus heeft danwel ontwikkelt.

Er bestaat, in mijn optiek en beleving geen "juiste" vorm van leiding geven, en er steeds maar over door-zeveren levert, naar mijn mening, echt niet DE of EEN beste leidinggevende op. Maarja, defensie is synoniem voor projecten en dus zal er ongetwijfeld over een jaar of 2-3 een nieuwe(?) leiderschapscursus komen die, natuurlijk, iedereen moet volgen want................... (vul maar in).


Cigarz

SL-II is een prima systeem, maar niet zwart/wit. Het is een goede leidraad, waar je met gezond verstand mee om moet gaan. Wanneer je tijdens de cursus (en dat hangt van de cursust èn van de cursusleider af) je open stelt (ipv een zelfaangekweekte antipathie voor alles wat nieuw is) voor dit prima concept, zul je ontdekken dat je dit in de praktijk al grotendeels al dan niet onbewust toepast.

Alle argumenten die ik hierboven lees tegen de leiderschapscursussen, zijn juist de argumenten voor SL-II. MIsschien als je tijdens je cursus eens "boven pantser" was gaan zitten, had je dat zelf ook doorgehad...

Marc66

Volgens mij wordt de mening in zijn algemeenheid wel gedeeld: het moet maar eens klaar zijn met al die zgn. leiderschapscursussen met daarin o.a. het welbekende situationele leiderschapsplaatje.

Gezond verstand en anders, maakt het ergens nog eenvoudiger ook, hij/zij met de grootste heeft gelijk. Dat zou wel eens een hoop stress kunnen schelen.

A.J.

Citaat van: Marc66 op 15/05/2012 | 21:33 uur
Dat plaatje heb ik al duizend maal gezien op duizend verschillende leiderschapscursussen waar, geloof ik, iedere militair en in nagenoeg iedere rang wel in moet of mag en, inderdaad, het zegt helemaal niets dat plaatje.

Misschien was het plaatje icm mijn opmerking iets te cryptisch, maar je vat het goed samen.

Marc66

Mijn idee, Kapitein Rob, kreeg de hogere legerleiding maar eens het heen en weer van al die (vaak onzinnige) leiderschapscursussen. Het geeft mij steeds weer het idee dat de leiding sucks en dat kan ik mij niet voorstellen. Natuurlijk je hebt mega-onnozele "leiders", maarja, mensen zijn, gelukkig maar, verschillend!


KapiteinRob

Wat is er mis met gewoon je gezond verstand gebruiken? Ik wou dat ze het heen en weer kregen van al die leiderschapcursussen. De palenbak in de kaderopleiding vond ik nog wat hebben, maar daarna begon het geitenwollensokken-KOS die ik verplicht moest volgen. Nounou, wat hebben we daar veel geleerd: gewoon herhaling van de 8-weekse kaderschool. Daarna geen enkele module in deze materie meer gehad en wat mij betreft mag dat in die laatste paar jaar wel zo blijven. Ik heb nog geen klachten gehad over mijn manier van leiding geven. Niet dat dit frequent opspeelt, mede omdat de admeur bij de KM steeds minder vaak personeel heeft en niet echt vaak in situaties meer komt dat er "geleid moet worden"......  :crazy: