DU-risico’s Zuid-Irak

Gestart door -Peter-, 04/08/2003 | 17:31 uur

Caspar

Citaat van: Jeffrey op 04/08/2003 | 20:33 uur
Is dat nou echt zo erg die resten van kogels en/of granaten,kan ik niet geloven anders zouden ze het echt niet gebruiken.

Ja hoor, anders zouden ze het nooit gebruiken :o , das altijd achteraf he, er zijn zoveel zaken achteraf pas bekend geworden, de meningen over deze zaak zijn nogal verdeeld, maar één ding is wel zeker: gezond is het natuurlijk zeker niet! (maar ja, is oorlog sowieso wel gezond?).

Zoals ik al eerder heb gezegd vindt ik het een schande dat er nu weer achteraf zoiets boven moet komen, ik snap werkelijk niet waarom Nederland niet gewoon zelf onderzoeken doet op plekken waar Nederlandse militairen komen te zitten, kleine moeite aangezien ze toch met meerdere mensen op lokaties gaan kijken etc etc.
En nou heb ik het niet alleen over deze zaak nu weer, maar denk even aan alle gevallen in Bosnië (eigen ervaring), Albanië (eigen ervaring) en Kosovo.

Jeffrey

Is dat nou echt zo erg die resten van kogels en/of granaten,kan ik niet geloven anders zouden ze het echt niet gebruiken.

-Peter-


01-08-2003  

De gezondheidsrisico's van Nederlandse militairen in Zuid-Irak worden niet serieus genoeg genomen. Dat stelt de ACOM –de CNV-bond van militairen– nadat Defensie schriftelijke vragen van de ACOM over de omgang met verarmd uranium (ofwel DU) heeft beantwoord.

In het antwoord geeft Defensie te kennen, dat men de betreffende militairen adequaat heeft voorgelicht. Beschermingsmiddelen zijn beschikbaar. Tenslotte is Defensie de mening toegedaan dat het invullen van een nazorgvragenlijst voldoende soelaas biedt. Eventuele afname van een bloed en/of urinemonster zal uitsluitend plaatsvinden indien de betreffende militair daar uitdrukkelijk zelf om vraagt.

De ACOM is van mening dat door Defensie op voorhand te lichtvaardig gedacht wordt dat de betreffende risico's zich wel zullen beperken tot op voorhand te lokaliseren gebieden. De betreffende stofdeeltjes houden onder omstandigheden echt geen halt voor een in het zand getrokken lijntje....... Veel Amerikaanse en Britse DU-munitie is in Zuid-Irak verschoten, zodat Nederlandse militairen elke dag de giftige resten daarvan kunnen tegenkomen. Een onderzoek hoeveel DU-munitie is verschoten vindt de ACOM volstrekt irrelevant.

Daarom meent de ACOM dat Defensie militairen die zijn uitgezonden naar Irak in de gelegenheid moet stellen om een urinemonster af te geven bij terugkomst, vergezeld van goede voorlichting over het doel van deze monsterafname.

De ACOM wil pertinent niet dat uitgezonden militairen jaren na dato geconfronteerd worden met gezondheidsgevolgen van het verblijf in Irak.

[bron: www.acom-cnv.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...