Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Ace1

'Toegang tot buitenlandse markten grootste obstakel defensie-industrie'

Nederland kent zeker duizend defensiebedrijven, vaak kleinere toeleveranciers in het mkb. Volgens een rapport van adviesbureau Berenschot uit 2022 blinkt ons land vooral uit in communicatieapparatuur voor verschillende eenheden binnen defensie. Maar het meest aansprekend is toch de maritieme sector, zegt David Kemps, sectorspecialist industrie bij ABN Amro. 'Dat kennen we allemaal van de onderzeeërs en de fregatten, dat is gewoon Nederlands grootste sector.'

Het bekendst zijn de zelfscheppende 'original equipment manufacturers' (oem's). Maar ook op het gebied van lucht- en ruimtevaart speelt Nederland internationaal een behoorlijk deuntje mee, zegt Kemps. 'Vroeger hadden we natuurlijk Fokker, maar we maken nog altijd heel veel onderdelen, die we direct of indirect leveren aan bijvoorbeeld Airbus en de Joint Strike Fighter.'

Voor een relatief klein Europees land telt Nederland ook volgens defensiespecialist Dick Zandee van Instituut Clingendael internationaal een belangrijke rol. 'We hebben inderdaad heel veel oem's in alle sectoren — land, lucht en zee. Nederland zit in niches van uitmuntendheid, waarmee het als toeleverancier van subsystemen en technologieën wel erg afhankelijk is van andere markten, van degenen die die grote platformen ook bouwen.' Probleem is wel de lastige toegang tot de markten buiten Nederland. 'Daar wringt de schoen wel een beetje.'

Gewapende conflicten
Het afgelopen jaar is er wereldwijd 2.289 miljard euro uitgegeven aan defensie, gecorrigeerd voor inflatie bijna 7 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is best te verklaren, gezien het aantal gewapende conflicten in de wereld dat toeneemt én langer duurt. En ook hier in Nederland geven we steeds meer uit aan defensiematerialen. Voor dit jaar staat er 21,4 miljard euro op de begroting, waarmee Nederland zou voldoen aan de inmiddels beruchte 2 procent-NAVO-norm.

Defensie heeft een werkgroep opgezet, de Taskforce Productiezekerheid, waarin alle banken onder de koepel van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bekijken hoe de defensie-industrie sneller kan opschalen dan op dit moment gebeurt. Kemps is aangesloten bij de taskforce. Hij wijst erop dat de defensiesector geen normale sector is, met een normale eindmarkt. 'Voordat je mag leveren ga je vaak een heel lang aanbestedingstraject door. Dat kan jaren duren, zoals we met de fregatten hebben gezien.'

Overheid als grootste afnemer
Voor heel veel bedrijven en financiers blijkt heel lastig in te schatten wanneer iets gebeurt, en hoe lang het gaat duren. Aan de andere kant: áls je eenmaal binnen bent, zit je er ook voor tientallen jaren in. Mét garantie van afname: de overheid is in wezen de grootste afnemer. 'Voordat je gaat investeren moet je heel veel weten van zo'n klant en de afnemers. De taskforce is specifiek opgezet om het proces te versnellen, opschalen én standaardiseren. Risico-technisch is het beter om ook aan andere NAVO-landen te leveren.'

Die standaardisatie is volgens Zandee nu nog een behoorlijk groot probleem. De NAVO heeft voor militair materieel allerlei standaarden en normen, maar bij de toepassing is het probleem dat landen daar met eigen standaarden en normen van afwijken. 'En omdat ook de certificering puur nationaal plaatsvindt, blijft dat systeem voortdurend in stand. Dus je moet heel vroeg in die keten bij de hoofdafnemer controleren of het systeem dat je levert voldoet aan de standaarden en normen van die hoofdbouwer.'

Hoogtechnologisch en vooraanstaand
Dat is volgens Zandee de achilleshiel van het Nederlandse mkb: dat is hoogtechnologisch en zeer prominent, maar de kunst is om aan te sluiten bij grote programma's onder leiding van de grotere Europese landen. 'Die toegang is behoorlijk lastig door Europese wetgeving, die toestaat dat lidstaten een uitzondering maken op het vrijemarktmechanisme. Door dat aan te roepen hoef je niet Europees aan te besteden en grote landen doen dat te kust en te keur.' Het laat volgens Kemps zien dat Nederland toch een klein land is, 'met weinig industrie.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/10545713/toegang-tot-buitenlandse-markten-grootste-obstakel-defensie-industrie


Kornet43

Citaat van: Parera op 10/04/2024 | 16:40 uurDefenture doet het goed op de SOF markt in Europa, dat had ik enkele jaren terug niet verwacht van een kleine Nederlandse speler op deze specifieke markt. Het zou mooi zijn als de Belgen en Denen ook aansluiten voor hun SOF eenheden, dat zijn voor NL de twee belangrijkste partners op SOF gebied.
Ja is goed, maar de aantallen zijn te klein, het blijft zo een duur niche project. Dat ze die order voor het luchtmobiele voertuig misgelopen hebben blijft ze parten spelen.

Parera

Citaat van: Harald op 10/04/2024 | 16:02 uurhttps://soldat-und-technik.de/2024/04/mobilitaet/37675/oesterreichische-sondereinsatzkraefte-erhalten-groundforce-fahrzeuge/

https://www.spartanat.com/2024/04/jagdkommando-defenture-grf-fuer-oesterreich/


Defenture doet het goed op de SOF markt in Europa, dat had ik enkele jaren terug niet verwacht van een kleine Nederlandse speler op deze specifieke markt. Het zou mooi zijn als de Belgen en Denen ook aansluiten voor hun SOF eenheden, dat zijn voor NL de twee belangrijkste partners op SOF gebied.

Harald

Citaat van: DiepFries op 10/04/2024 | 14:47 uurOostenrijkse GRF, contract getekend (batch prototypes/levering?)



https://soldat-und-technik.de/2024/04/mobilitaet/37675/oesterreichische-sondereinsatzkraefte-erhalten-groundforce-fahrzeuge/

https://www.spartanat.com/2024/04/jagdkommando-defenture-grf-fuer-oesterreich/

GRF-voertuig van Defenture gekozen voor Oostenrijkse Special Operations Forces

Het Ministerie van Defensie van Oostenrijk heeft op 8 april het contract getekend met Defenture voor de levering van een batch GRF (Groundforce) voertuigen. Met deze opdracht kiest het Bundesministerium für Landesverteidigung (BMLV) voor een speciaal Military Of The Shelf (MOTS) licht tactisch en luchttransporteerbare mobiel platform voor hun Special Operations Forces (Jagdkommando) ter vervanging van de PUCH G 290/LP Sandviper.

Oostenrijk kiest voor hoog niveau mobiliteit en veiligheid

De GRF wordt erkend als platform met hoge prestaties op het gebied van wendbaarheid, snelheid, tractie en laadvermogen. Samen met een grote bodemvrijheid voor extreme off-road capaciteiten en een speciaal 4-wiel stuursysteem, resulteert dit in een hoog niveau van mobiliteit en veiligheid. De flexibiliteit van het GRF-platform maakt het mogelijk om de voertuigen te voorzien van een specifieke configuratie en verschillende systeemintegraties, afgestemd op de operationele behoefte van het Oostenrijkse Jagdkommando. Het leveren van de voertuigen start al in 2024.

Defenture en Achleitner bundelen krachten

Defenture en Achleitner zijn een strategisch partnership aangegaan voor de levering en servicesupport van de licht tactische en luchttransporteerbare GRF. Als partner zal Achleitner het levenslange onderhoud en de servicesupport uitvoeren namens en in samenwerking met Defenture. De krachten van Defenture en Achleitner worden ook gebundeld met het oog op systeemintegratie en verdere configuratieontwikkeling. Zowel Defenture als Achleitner zijn trotse partners en kijken uit naar een langdurige samenwerking met zowel het Oostenrijkse Ministerie van Defensie als het Jagdkommando.

Henk van der Scheer, CEO Defenture: "We zijn trots te kunnen melden dat wij de samenwerking aan gaan met het Oostenrijkse Ministerie van Defensie en hun Special Operations Forces om gezamenlijk invulling te geven aan het hoogste niveau van militaire mobiliteit en veiligheid. Hiermee wordt de GRF wederom erkend als dé referentie in het segment voor licht tactische voertuigen. Het strategisch partnership met Achleitner voor deze opdracht is daarbij een mooi voorbeeld van hoe wij de samenwerking met internationale partners aangaan om een win-win situatie te creëren voor alle partijen."

Go safe. Move safe. Home safe.

De voertuigen van Defenture worden van scratch af aan gebouwd zodat eenheden missies veilig kunnen uitvoeren en veilig terug kunnen keren, voldoen aan alle militaire eisen en zijn gekenmerkt als Military Of The Shelf (MOTS) mobiliteitsplatformen. Defenture stelt hoge eisen aan mobiliteit, veiligheid, laadvermogen, modulair ontwerp en richt zich ook op de laagst mogelijke levenscycluskosten. Het ontwerp- en productieproces omvat nauwe samenwerking met lokale partners om een win-win resultaat voor alle betrokken partijen te garanderen. Naast het leveren van mobiliteitsplatformen is Defenture partner voor systeemintegratie, service en onderhoud, rijtraining en opleiding.

Defenture is als in Nederland gevestigde Original Equipment Manufacturer (OEM) van lichte tactische en luchttransporteerbare voertuigen, in een range van maximaal ca. 10 ton, al mobiliteitspartner van Ministeries van Defensies, waaronder in Nederland, Duitsland en Zwitserland.

https://www.dutchdefencepress.com/austria-grf/

Huzaar1

Niet al te belangrijk in dit stadium, ze moeten marktaandeel veroveren. Daarvoor moet je product in ieder geval worden geaccepteerd. Dat het een echte plek krijgt binnen andere krijgsmachten is een hele forse goede stap. Eerst eens zien wat ze ervan vinden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: DiepFries op 10/04/2024 | 14:47 uurOostenrijkse GRF, contract getekend (batch prototypes/levering?)


Aantallen onbekend, bij de Zwitsers gaat het om slechts 20 stuks, zal bij die bergjagers in Oostenrijk wel niet veel meer worden.

Huzaar1

Zozo gaat goed met Defenture.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DiepFries

Oostenrijkse GRF, contract getekend (batch prototypes/levering?)


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 09/04/2024 | 18:11 uurHo, ik spreek voor eigen parochie ;) er is nog niets formeel.
Ok.. ok.. I hold my horses  :P  ;D

Huzaar1

Citaat van: Harald op 09/04/2024 | 17:47 uurDat zijn positieve geluiden, das mooi.
Dikke duim  :big-smile:

Ho, ik spreek voor eigen parochie ;) er is nog niets formeel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 09/04/2024 | 16:59 uurMinigun gaan we meer zien, denk dat CLAS ook interesse heeft. Roosendaal wilde dat al langer.
Dat zijn positieve geluiden, das mooi.
Dikke duim  :big-smile:

Huzaar1

Minigun gaan we meer zien, denk dat CLAS ook interesse heeft. Roosendaal wilde dat al langer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 09/04/2024 | 10:50 uurKSK: New reconnaissance and combat vehicles handed over
https://soldat-und-technik.de/2024/04/mobilitaet/37667/ksk-neue-aufklaerungs-und-gefechtsfahrzeuge-uebergeben/

Toch een interessant traject om te volgen ook voor NL, met de Duitse plannen om een aantal voertuigen uit te voeren met 20 mm snelvuurkanon mogelijk ook interessant voor de NL SOF. Uiteraard dan uitgevoerd met de 30 mm van de Apache zoals we die eerder zagen op een Vector ;)

Het zou voor de KSK gaan om ca. 80 voertuigen in 2 typen.
Idd voor NL best interessant, ten eerste, omdat de nieuwe Mammoth nu beproeft wordt en na goed bevonden te zijn ook aangeschaft wordt door de Duitsers. Dus voor NL een vervolgorder een "van de plank" aanschaf is.
Ten tweede, we nog een tender hebben lopen voor wielvoertuigen voor onze Mariniers, de Mammoth zou dan best een goede keuze kunnen zijn.
Ook 30mm Apache kanon als RWS is interessant, zeker omdat de eenheden steeds meer opzich zelf zijn aangewezen.

Onderstaande afbeelding Vector met 30mm werd tentoongesteld in Duitsland bij het Bundeswehr Special Forces symposium in september 2022


Zo'n nieuwe Mammoth is net weer wat groter, robuuster dan de Vector.

Parera

#2146
KSK: New reconnaissance and combat vehicles handed over

As the BAAINBw reports, on April 4th the manufacturer Defenture handed over four new reconnaissance and combat vehicles (AGF 2) in different variants as so-called proof samples to the military technical department for land-based vehicle systems, pioneer and troop technology (WTD 41) in Trier. They are now being put through their paces there and at other military technical departments. The handover took place with considerable delay.



The AGF 2 is based on the Defenture Mammoth platform, a 9-ton vehicle. S&T has reported on the project several times in the past .

The new vehicles are intended to replace the AGF Serval reconnaissance and combat vehicles. (Photo: Bundeswehr/Reiner Strack) During the upcoming tests, the vehicles must prove that they meet all the requirements placed on them and are fully suitable for use in the troops, according to the BAAINBw in its report.

With the sub-aspects of mobility examination, weapons qualification, IT integration and technical-logistical operational testing, each of the four evidence models has a different focus of investigation. In this way, parallel and therefore overall faster testing is made possible at the specialized defense technology departments in the Equipment, Information Technology and Usage (AIN) organizational area.

Two basic variants for the special forces
In the future, the new vehicle types are intended to replace the reconnaissance and combat vehicles (AGF), which have been used as the main weapon system by the Special Forces Command (KSK) for land-based operations since 2003.

The slightly modified vehicle variant "Medium Tactical Support Vehicle Special Forces Command" (UFK) will then be used to transport personnel, materials and ammunition. It follows the AGF 2 in action to ensure the required supply. More about this here .

By removing the modular seats and removing the rear roll bar, motorcycles, ammunition, food or other equipment can be carried here, according to the AIN.

What can the new vehicles do?
The AGF 2/UFK vehicle system is a highly mobile, off-road basic platform. The powerful drivetrain and four-wheel steering ensure agility and easy handling. This means users can concentrate fully on their task.

The integrated protection components against ballistic and mine threats offer modular protection and are an essential feature of a tactical combat vehicle. The very high payload capacity of around 3.5 tons allows the troops to use the vehicle system flexibly.

The AGF 2/UFK vehicle system is equipped with up to four different main weapons (including MG .50 BMG, MG 6, GraMaWa) on a base mount with a uniform, electrical rotating ring. The vehicle also offers additional secondary mounts to accommodate additional weapons.

For the capabilities of leadership, communication and reconnaissance, a network was created in the AGF 2/UFK vehicle system that combines various means of communication, sensors and reconnaissance systems.

The current tests will be followed by early operational tests together with the KSK in El Paso (USA), Panama and Alaska.

https://soldat-und-technik.de/2024/04/mobilitaet/37667/ksk-neue-aufklaerungs-und-gefechtsfahrzeuge-uebergeben/

Toch een interessant traject om te volgen ook voor NL, met de Duitse plannen om een aantal voertuigen uit te voeren met 20 mm snelvuurkanon mogelijk ook interessant voor de NL SOF. Uiteraard dan uitgevoerd met de 30 mm van de Apache zoals we die eerder zagen op een Vector ;)