Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Flyguy

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 13:06 uur
waarom geven ze dan in hemelsnaam de JSS 2 heli spots als het 100% zeker is dat je deze niet gaat vullen -.-
en als oplossing voor het tekort aan helikopters moeten ze gewoon een aantal Black Hawks kopen (maar dan de marine uitvoering)
Lees even wat Strata zegt en kijk dan weer naar je reactie.

Jellington

Citaat van: Strata op 21/10/2013 | 12:57 uur
Omdat je een schip op missie het liefst een heli mee wil sturen. We hebben gewoon te weinig helis om al onze schepen op missie van 1 of meerdere boordhelikopters te voorzien.

waarom geven ze dan in hemelsnaam de JSS 2 heli spots als het 100% zeker is dat je deze niet gaat vullen -.-
en als oplossing voor het tekort aan helikopters moeten ze gewoon een aantal Black Hawks kopen (maar dan de marine uitvoering)

StrataNL

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 12:46 uur
Ik bedoel dat er wordt gezegd dat er meer helikoptercapaciteit nodig is binnen de marine (vandaar ook de JSS met 2 heli spots) maar waarvoor is deze capaciteit nodig dan?

Omdat je een schip op missie het liefst een heli mee wil sturen. We hebben gewoon te weinig helis om al onze schepen op missie van 1 of meerdere boordhelikopters te voorzien.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Citaat van: Thomasen op 21/10/2013 | 12:40 uur
We hebben toch nog steeds Mariniers en LPD's?
Die beide heel wat meer taken hadden dan alleen met heli's aan land gaan, maar dat is een van de opties van een LPD.

Ik bedoel dat er wordt gezegd dat er meer helikoptercapaciteit nodig is binnen de marine (vandaar ook de JSS met 2 heli spots) maar waarvoor is deze capaciteit nodig dan?

dudge

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 12:36 uur

Maar als mariniers via heli's het land opbrengen een taak was van de LPD's, waarom heeft NL dan nog steeds zo veel helikoptercapaciteit voor nodig?

We hebben toch nog steeds Mariniers en LPD's?
Die beide heel wat meer taken hadden dan alleen met heli's aan land gaan, maar dat is een van de opties van een LPD.

Jellington

Citaat van: Thomasen op 21/10/2013 | 12:26 uur
Het JSS Kan sowieso nauwelijks mariniers meenemen, dat is een taak de LPD's.  Een SF detachement past wel.
Die tanks hebben wij misschien niet meer, maar bondgenoten wel, en in het kader van samenwerking kunnen we hen daar dus in ondersteunen. Genoeg landen die wel tanks hebben, maar de transportcapaciteit missen, dat is in militaire uitvoering nog steeds een schaars goed. Daarbij hebben we ook nog voertuigen die qua gewicht wel tankachtig zijn, denk aan de genie- en bergingsvoertuigen en de PzH2000.

En de Chinooks, ok, we hebben geen Maritieme Chinooks, voor zover die überhaupt bestaan, want ik kan ze me zo niet echt voor de geest halen, zou je eerder gaan denken aan CH53's. Echter, het moet mogelijk zijn om ook met niet maritieme Chinooks vanaf het schip te vliegen. We hebben het dan niet over een amfibische capaciteit, maar wederom over een transportcapaciteit. We kunnen de Chinooks nu dus ook makkelijk per schip vervoeren, moet je alleen in een haven liggen of mooi weer hebben om ze te ontschepen.

Maar zowel de transportcapaciteit voor zware voertuigen als voor zware heli's is dus niet per se weggegooid.


Maar als mariniers via heli's het land opbrengen een taak was van de LPD's, waarom heeft NL dan nog steeds zo veel helikoptercapaciteit voor nodig?

dudge

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 11:14 uur
Ja maar zo ver ik weet zijn er 2 helispots dus het lijkt mij niet slim om al die 6 NH90's achter elkaar de lucht in te sturen, want het doel was toch om mariniers ook met heli's op het land neer te zetten? heb je dan zoveel aan die 2 extra chinooks? :angel:

Het JSS Kan sowieso nauwelijks mariniers meenemen, dat is een taak de LPD's.  Een SF detachement past wel.
Die tanks hebben wij misschien niet meer, maar bondgenoten wel, en in het kader van samenwerking kunnen we hen daar dus in ondersteunen. Genoeg landen die wel tanks hebben, maar de transportcapaciteit missen, dat is in militaire uitvoering nog steeds een schaars goed. Daarbij hebben we ook nog voertuigen die qua gewicht wel tankachtig zijn, denk aan de genie- en bergingsvoertuigen en de PzH2000.

En de Chinooks, ok, we hebben geen Maritieme Chinooks, voor zover die überhaupt bestaan, want ik kan ze me zo niet echt voor de geest halen, zou je eerder gaan denken aan CH53's. Echter, het moet mogelijk zijn om ook met niet maritieme Chinooks vanaf het schip te vliegen. We hebben het dan niet over een amfibische capaciteit, maar wederom over een transportcapaciteit. We kunnen de Chinooks nu dus ook makkelijk per schip vervoeren, moet je alleen in een haven liggen of mooi weer hebben om ze te ontschepen.

Maar zowel de transportcapaciteit voor zware voertuigen als voor zware heli's is dus niet per se weggegooid.

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:24 uur
Om op Jellington terug te komen: ik zou graag zien dat het JSS behouden blijft en dat men tzt een Enforcer 30000 besteld (ter vervanging van de Rotterdam bijvoorbeeld) ;D
+1, en dan een aanzienlijk aantal Black Hawks voor de luchtmacht ter ondersteuning van de landmacht (misschien in het geheim meewerken aan het stealth hawk project, zeer onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit) en voor de maritieme luchtvaart dienst of wat ze het ook noemen. Ik vind het altijd wel grappig, mensen zitten te zeiken dat een LHD veel te duur is voor NL maar zo groot is het verschil qua kosten tussen een LPD en een LHD toch niet? en als NL die Enforcer maakt en als die bevalt willen andere landen misschien ook wel zon mooi ding hebben :)

Harald

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:24 uur
Handig is anders.... wellicht een overweging om alle Cougars toch te behouden of in te wisselen voor Black Hawks  :angel:

NHI heeft NL eens aangeboden om (toen er diverse tech. en leveringsproblemen in het nieuws waren) om NH90 om te ruilen voor de goedkopere EC725.
Ik heb dit al wel vaker gepost, maar waarom niet onze bestaande Cougars en de 8 stuks NH90 voor transport inruilen voor ca. 12 stuks EC725 voor maritiem gebruik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#60
Citaat van: Harald op 21/10/2013 | 11:22 uur
dus straks LPD, JSS (?) maar geen maritieme transportheli's  

Handig is anders.... wellicht een overweging om alle Cougars toch te behouden of in te wisselen voor Black Hawks  :angel:

Om op Jellington terug te komen: ik zou graag zien dat het JSS behouden blijft en dat men tzt een Enforcer 30000 besteld (ter vervanging van de Rotterdam bijvoorbeeld) ;D

Harald

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:10 uur
Het JSS is in staat op 6 NH90 mee te nemen, dat is dus het probleem niet, dat we onvoldoende maritieme helies krijgen is een ander verhaal (slechts 12).

Met aangepaste spelregesl bedoel ik o.a. da het schip in staat is om tanks te transporteren.... maar dat verhaal is bekend.... het schip kan met 2 maritiem geschikte Chinook opereren, maar die hebben we niet... etc

alle NH90 (vind ik) zijn beschikbaar voor de fregatten, OPV's

Helaas hebben wij geen maritiem inzetbaar transportheli's, Chinooks zijn idd niet aangepast, Apache's ook niet.
We hebben dan eigenlijk alleen de Cougar welke voldoet, maar helaas worden deze in 2017 uitgefaseerd

dus straks LPD, JSS (?) maar geen maritieme transportheli's   

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 11:10 uur
Het JSS is in staat op 6 NH90 mee te nemen, dat is dus het probleem niet, dat we onvoldoende maritieme helies krijgen is een ander verhaal (slechts 12).

Met aangepaste spelregesl bedoel ik o.a. da het schip in staat is om tanks te transporteren.... maar dat verhaal is bekend.... het schip kan met 2 maritiem geschikte Chinook opereren, maar die hebben we niet... etc

Ja maar zo ver ik weet zijn er 2 helispots dus het lijkt mij niet slim om al die 6 NH90's achter elkaar de lucht in te sturen, want het doel was toch om mariniers ook met heli's op het land neer te zetten? heb je dan zoveel aan die 2 extra chinooks? :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 11:05 uur
Hoe bedoel je?

Maar als Nederland meer helikoptercapaciteit wil, hebben ze het dan over 2 heli's of over een stuk of 10? want als ze opzoek naar 2 dan voldoet de JSS wel ja..

Het JSS is in staat op 6 NH90 mee te nemen, dat is dus het probleem niet, dat we onvoldoende maritieme helies krijgen is een ander verhaal (slechts 12).

Met aangepaste spelregesl bedoel ik o.a. da het schip in staat is om tanks te transporteren.... maar dat verhaal is bekend.... het schip kan met 2 maritiem geschikte Chinook opereren, maar die hebben we niet... etc

Jellington

Citaat van: jurrien visser op 21/10/2013 | 10:56 uur
Ook daar is niets mis mee, ruim voldoen voor maritieme helies.

Met het schip is niets mis hooguit met veranderende, tussentijds, aangepaste "spelregels"

Hoe bedoel je?

Maar als Nederland meer helikoptercapaciteit wil, hebben ze het dan over 2 heli's of over een stuk of 10? want als ze opzoek naar 2 dan voldoet de JSS wel ja..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#55
Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 10:49 uur
Nouja het bevoorraden kan die dan waarschijnlijk wel goed, maar qua helikoptercapaciteit lijkt die niet echt een uitblinker

Ook daar is niets mis mee, ruim voldoen voor maritieme helies.

Met het schip is niets mis hooguit met veranderende, tussentijds, aangepaste "spelregels"