Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 21:25 uur
Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Elke keer een stap naar beneden lijkt mij geen goed uitgangspunt!

Beste uitkomst M's vervangen door 4 platformen, waar van de basis gebruikt kunnen worden als LCF vervanger, dus minimaal 8 schepen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/10/2013 | 21:22 uur
Volgens mij zijn de van Speijk fregatten vervangen door de M-fregatten?

Correct! specifiek: wolf klasse en Van Speijk.

De planning was: 10S, 2L, 2 GW en 8M = 22(!!!) Fregatten.

Jellington

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 21:25 uur
Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dan niet gewoon meer "reclame" gaan maken bij andere landen en dan heb ik het niet over België of Portugal maar landen met centen, denk aan Brazilië en Indonesië( ik weet dat ze SIGMA korvetten hebben gekocht maar het is maar een voorbeeld)

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 21:18 uur
Allemaal waar, echter de "bron" lijkt voor de komende jaren op te drogen...

Ze verzinnen wel wat. LCF's die niet voldoen, moeten Sigma's worden. Of de OPV's zijn te langzaam. Whatever, gewoon een studie laten doen of visie formuleren die je goed uitkomt...

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 20:36 uur
Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten?

Volgens mij zijn de van Speijk fregatten vervangen door de M-fregatten?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/10/2013 | 20:36 uur
Het NMC moet niet zitten klagen. Waarom denken ze dat de KM 4 nieuwe OPV's kreeg waarvoor uitstekende M-fregatten de deur uit moesten? Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten? Waarom moet het JSS doorverkocht worden maar komt er wel weer een simpele bevoorrader? Waarom zijn de OPV's uitgerust met een sensorenpakket wat voor patrouilletaken als overdone gekwalificeerd mag worden? Idemdito m.b.t. het JSS.

Allemaal waar, echter de "bron" lijkt voor de komende jaren op te drogen... we gaan het zien, de lobby is machtig!

KapiteinRob

Het NMC moet niet zitten klagen. Waarom denken ze dat de KM 4 nieuwe OPV's kreeg waarvoor uitstekende M-fregatten de deur uit moesten? Waarom werden de S-fregatten al in de jaren '90 vervangen worden de M-fregatten? Waarom moet het JSS doorverkocht worden maar komt er wel weer een simpele bevoorrader? Waarom zijn de OPV's uitgerust met een sensorenpakket wat voor patrouilletaken als overdone gekwalificeerd mag worden? Idemdito m.b.t. het JSS.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2013 | 13:58 uur

JSS'en voor Canada is een gepasseerd station.


Ja en Nee ....
Ja, ze hebben gekozen voor een ontwerp als Berlin klasse en de JSS deed (volgens mij) niet eens mee in de vergelijking.

Nee, gezien er nog geen definitief contract getekend is en er grote vertragingen zijn en de kosten de pan uit vliegen, gaan er steeds meer stemmen op in Canada om opnieuw te kijken naar de plannen. Er gaan ook stemmen op voor het NL-ontwerp JSS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/10/2013 | 13:41 uur
Volgens mij heeft de marinebouw industrie in Nederland niets te klagen aan opdrachten van de overheidskant.
Niet alleen de marine is afnemer van schepen ook de Rijksrederij (valt onder Verkeer en waterstaat) heeft een flinke vloot.

Nu is de rijksrederij (die zo'n 150 schepen/boten heeft bezig met een vervangingsprogramma.
Ook de marine heeft nog steeds projecten lopen. Ik weet er zeker twee die spoedig gaan lopen:
- Nieuwe LCU's
- nieuwe cutters voor kustwacht carieben.

Dit zijn kleine schepen maar de marinebouw moet niet zo zeuren. (is mijn mening)

Wel mag er van de overheid uit meer gelobbyd worden voor projecten uit het buitenland. Laat Damen maar een paar JSS'en bouwen voor Australië en Canada (waarbij ze natuurlijk hier het ontwerp doen [de kennis ontwikkeling] en in die landen onder licentie bouwen). Wat sensoren erbij van Thales en de NL marine industrie heeft zijn zin (zonder dat de Nederlandse belastingbetaler ervoor opdraait)

Het gaat niet om de kleine schepen, het gevaar is dat kennis en innovatie verdwijnen uit Nederland als het gaat om de grote(re) schepen.

Ik ben het met jou eens dat er vanuit overheidswege meer gelobbyd zou kunnen worden om ook kapitale schepen te slijten bij potentiële afnemers, we hebben immers prima innovatieve producten.

JSS'en voor Canada is een gepasseerd station.


ridivek

Volgens mij heeft de marinebouw industrie in Nederland niets te klagen aan opdrachten van de overheidskant.
Niet alleen de marine is afnemer van schepen ook de Rijksrederij (valt onder Verkeer en waterstaat) heeft een flinke vloot.

Nu is de rijksrederij (die zo'n 150 schepen/boten heeft bezig met een vervangingsprogramma.
Ook de marine heeft nog steeds projecten lopen. Ik weet er zeker twee die spoedig gaan lopen:
- Nieuwe LCU's
- nieuwe cutters voor kustwacht carieben.

Dit zijn kleine schepen maar de marinebouw moet niet zo zeuren. (is mijn mening)

Wel mag er van de overheid uit meer gelobbyd worden voor projecten uit het buitenland. Laat Damen maar een paar JSS'en bouwen voor Australië en Canada (waarbij ze natuurlijk hier het ontwerp doen [de kennis ontwikkeling] en in die landen onder licentie bouwen). Wat sensoren erbij van Thales en de NL marine industrie heeft zijn zin (zonder dat de Nederlandse belastingbetaler ervoor opdraait)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van:  www.maritiemnederland.com Vandaag om 12:14
Het NMC hoopt dat het Witboek van het ministerie van Defensie een aantal van de voorlopige ontwerpstudies voor nieuwe marineplatforms en -systemen naar voren haalt. Ook de nieuwbouw van opvolgers van bijvoorbeeld de Rotterdam en een nieuwe generatie mijnenjagers, in internationale samenwerking, zou idealiter een aantal jaren worden vervroegd.

Een stuk van al weer enige maanden oud (was bij mij nog onbekend), interessant is natuurlijk de verwijzing naar het witboek van Mindef, of bedoelen ze hier de visie nota mee?

Wie weet hier meer van?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

De communicerende vaten bij Defensie

Branche: Marine | Auteur: Menno Steketee |
Publicatiedatum: zaterdag 1 juni 2013

Bij de Koninklijke Marine valt voor 2020 geen nieuwbouw van marineschepen te verwachten, terwijl de vervangingsvraag zich aandient. Marine nieuwbouw is een aanjager voor innovatie, en die wordt nu onderbroken. Dit is zorgelijk. De budgetoverschrijdende F-35 helpt ook niet mee om extra marine nieuwbouw voor elkaar te krijgen.

Het Nederlands Marinebouw Cluster (NMC) , waar in ondernemingen als Thales Nederland, Damen Schelde Naval Shipbuilding maar ook diverse maritieme onderzoeksinstituten zijn vertegenwoordigd, maakt zich zorgen over de recente bezuinigingen en aanpassingen in het defensiebudget. Bronnen binnen het NMC, dat de economische tegenspoed overigens redelijk heeft doorstaan, vertellen Maritiem Nederland 'een discontinuïteit te vrezen in de geplande vervanging van varend materieel van de Koninklijke Marine'. Vooral de onderbreking van de kennisopbouw is daarbij een bezorgdheid.

Exportmarkt

Nieuwbouwopdrachten zijn in deze sector een aanjager van innovatie. Door eerdere Nederlandse investeringen in nieuwe technologie heeft de sector een positie opgebouwd op de exportmarkt. Hierbij valt te denken aan scheepsconcepten, zoals de Sigma-klasse van Damen Naval Shipbuilding, maar ook aan marinesensoren van Thales. Momenteel ligt er een gat in de 'roadmap' voor Nederlandse marine-innovatie van meer dan zes jaar en de vooruitzichten voor het defensiebudget zijn niet florissant. Het consortium kijkt daarom uit naar het Witboek dat het ministerie van Defensie verderop dit jaar zegt uit te brengen in de hoop dat dit de zorgen althans gedeeltelijk kan wegnemen.

Onder druk van eerdere bezuinigingen zijn vervangingsprogramma's en de bijbehorende innovatiestudies in de tijd naar achteren geschoven. Na de indienststelling van het nieuwe, 28.000 ton metende Joint logistic Support Ship (JSS) in 2015, is tot na 2020 geen nieuwbouw gepland. Het JSS wordt dit jaar van Damens werf in het Roemeense Galati overgebracht naar Vlissingen waar het schip zal worden afgebouwd en van uitrusting worden voorzien. Het volgende geprojecteerde nieuwbouwprogramma behelst de opvolger van de Alkmaar- klasse mijnenjagers. De laatste zes die niet zijn verkocht, zijn recent ingrijpend gemoderniseerd, maar de levensduur van de schepen is eindig waardoor vanaf 2020 vervanging staat gepland. Ook het landing platform dock 'Hr. Ms. Rotterdam' (LPD-1), dat eind jaren negentig in dienst kwam, is begin volgend decennium aan vervanging toe net als de resterende Karel Doormanfregatten, bekend als M-fregatten.

Voorbereidingen

De levensduur van de vier Walrus-klasse dieselelektrisch aangedreven onderzeeboten reikt na het moderniseringsprogram dat nu zijn beslag heeft, tot 2025. Wanneer de politiek besluit dat een opvolger hiervoor noodzakelijk is, zullen al jaren daarvoor voorbereidingen moeten worden getroffen, bijvoorbeeld door het inschakelen van het Dutch Underwater Knowledge Center (DUKC). Dit is een gelegenheidsformatie van bedrijven met expertise in onderzeebootbouw of -uitrusting. Sommige fondsen voor relevant voorbereidend onderzoek en ontwikkeling voor al deze nieuwbouwprojecten zijn al toegewezen, maar over de invulling van de projecten zelf bestaat nog geen duidelijkheid.

Deze orderkloof confronteert de marineindustrie met een aantal problemen, waaronder voldoende R&D, het behoud van goed geschoold personeel en, daarmee, het handhaven van technologische expertise. Op de exportmarkt heeft de Nederlandse marine-industrie successen gescoord, bijvoorbeeld met de verkoop van Sigma-klasse korvetten aan Marokko en Indonesië - en andere bouworders kunnen nog volgen. Maar deze schepen, hoewel modern, 'kunnen niet functioneren als generator van technologische innovatie die nodig is om een volgende generatie van marineschepen in gang te zetten', stelt een andere industriebron. "De rol van de Koninklijke Marine als motor voor innovatie en launching customer van veel producten van de Nederlandse marinebouwers blijft van cruciaal belang."

Het NMC hoopt dat het Witboek van het ministerie van Defensie een aantal van de voorlopige ontwerpstudies voor nieuwe marineplatforms en -systemen naar voren haalt. Ook de nieuwbouw van opvolgers van bijvoorbeeld de Rotterdam en een nieuwe generatie mijnenjagers, in internationale samenwerking, zou idealiter een aantal jaren worden vervroegd.

http://www.maritiemnederland.com/opinie-debat/de-communicerende-vaten-bij-defensie/item1145

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Duitse miljoenenorder voor Varias Systems

Geplaatst op 17/01/2013 

Varias Systems levert technisch hoogwaardige commando- en controlesystemen voor de Puma, het nieuwe pantserrupsvoertuig van de Duitse Landmacht. De miljoenenopdracht komt van Rheinmetall Landsysteme, dochter van Rheinmetall (Düsseldorf), dat de Puma samen met Kraus-Maffei Wegmann ontwikkelt. Varias Systems, onderdeel van de Variass Groep,  heeft zich de afgelopen tien jaar met succes toegelegd op de defensie- en veiligheidsmarkt. De order levert het Veendamse bedrijf zeven jaar werk op

De Puma wordt voorzien van Softkill infrarode decoys waarmee inkomende anti-tankprojectielen gedetecteerd en onderschept kunnen worden. Door het toepassen van moderne elektronica en digitalisering van camerasystemen is binnen te zien wat zich rondom het voertuig afspeelt.

De focus van Variass Systems op de defensie- en veiligheidmarkt heeft geresulteerd in diverse substantiële orders uit Nederland, Frankrijk, Zweden en Duitsland. De order van Rheinmetall Landsysteme, dat al langer zaken doet met Varias Systems, betreft het produceren en assembleren van systemen en het ontwikkelen van een automatisch functioneel testsysteem. De order geeft een impuls aan verdere ontplooiing van de gekwalificeerde medewerkers en innovatieve investeringen..

Variass Systems B.V. maakt samen met Variass Engineering B.V., Variass Electronics B.V. en Variass Medical Systems B.V. onderdeel uit van het hightech bedrijf Variass en heeft vestigingen in Veendam en Leeuwarden. De Variass Groep is een system supplier en EMS-specialist (Electronic Manufacturing Services) en heeft een sterke marktpositie in de markten defensie, medical, water en industrie. Klanten zijn veelal Europees en/of wereldmarktleider.

http://www.linkmagazine.nl/content/view/3562/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Debat aanbestedingswet op defensie- en veiligheidgebied

Op de eerste vergaderdag van het nieuwe kalenderjaar heeft de Eerste Kamer gedebatteerd over de aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied. Het wetsvoorstel implementeert een EU-richtlijn voor een open, transparante en concurrerende Europese markt voor defensie- en veiligheidsmaterieel. In het debat werd minister Kamp van Economische Zaken bevraagd door woordvoerders van de PVV en SP over de eventueel negatieve gevolgen van dit wetsvoorstel voor de productie in Nederland van defensie- en veiligheidsmaterieel. De Eerste Kamer stemt op dinsdag 22 januari 2013 over het wetsvoorstel.

Positie nationale industrie

Senator Faber van de Klashorst (PVV) onderstreepte het belang van het behouden van de nationale defensie- en veiligheidsindustrie. Ook in het kader van de nationale veiligheid dient Nederland volgens de senator de eigen defensie-industrie in stand te houden en niet volledig afhankelijk te worden van het buitenland. Volgens de PVV-fractie moet Nederland niet vooroplopen in het implementeren van deze richtlijn, aangezien dit ten koste kan gaan van de nationale industrie. Senator Faber van de Klashorst merkte op dat artikel 346 van de richtlijn afwijken mogelijk maakt wanneer dit noodzakelijk is voor de bescherming van wezenlijke belangen van nationale veiligheid met betrekking tot de productie van of de handel in wapens, munitie en oorlogsmateriaal.

Minister Kamp van Economische Zaken gaf aan dat Nederland met het implementeren van de richtlijn zeker niet voorop loopt: de termijn voor implementatie is 1,5 jaar geleden verstreken. Dit heeft er toe geleid dat de Europese Commissie een inbreukprocedure tegen Nederland is begonnen bij het Europees Hof van Justitie. De uitzonderingsclausule van artikel 346 mag volgens de minister niet automatisch worden toegepast maar alleen wanneer dit redelijk is en er expliciet kan worden aangetoond aan de criteria uit het artikel is voldaan.

Arbeidsbescherming en arbeidsvoorwaarden

Volgens senator Reuten (SP) zijn er aanwijzingen dat aannemers zich onttrekken aan de in de richtlijn opgenomen arbeidsbescherming en arbeidsvoorwaarden voor inschrijvers en gegadigden. De aanbestedende dienst kan de aannemer verzoeken om deze voorschriften alsnog na te leven. Als de aannemer dit weigert, kan de aanbestedende dienst de overeenkomst ontbinden. In de praktijk gebeurt dit echter lang niet altijd, aangezien dit veel kosten en tijdsverloop met zich mee brengt. Reuten verwees naar zijn in oktober 2012 door de Eerste Kamer aangenomen motie, die de regering verzoekt wettelijk vast te leggen dat opdrachtgevers gehouden zijn om de genoemde overtreding te melden bij de Inspectie SZW. Op de vraag van senator Reuten of de minister van plan is deze motie uit te voeren antwoordde minister Kamp bevestigend. Hij zal dit zo spoedig mogelijk doen; uiterlijk voor de over twee jaar geplande evaluatie van het wetsvoorstel. De minister zal zijn afweging ten aanzien van de motie schriftelijk aan de Kamer bekendmaken.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2013/01/16/P035.htm

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Stork BV to Establish Independent Governance for Fokker Technologies and Stork Technical Services

PAPENDRECHT, Netherlands --- Stork BV announces a new governance structure for Fokker Technologies and Stork Technical Services. As per January 1, 2013, both companies have their own two-tier Board.

This step enables Fokker Technologies and Stork Technical Services to establish and grow two distinct, international businesses. Stork BV will consequently limit its role to that of shareholder of both companies.

Under the new governance structure, both entities will have their own Supervisory Boards. Fokker Technologies' new Supervisory Board consists of five members and will be chaired by Mr. Jacques Schraven, who will remain chairman of the Supervisory Board of shareholder Stork BV. Mr. Henk Rottinghuis will become chairman of the Supervisory Board of Stork Technical Services, which consists of six members.

The current Executive Boards of both companies remain as they are.

"This new governance structure is the logical next step following the establishment of two separate capital structures for the operations in August of last year. Stork Technical Services can now operate fully independently under the continued leadership of Doug Meikle as CEO and its Supervisory Board now chaired by Henk Rottinghuis", says Sjoerd Vollebregt, CEO of Fokker Technologies and of Stork BV.

"The new governance is a key milestone in the establishment of both Fokker and Stork Technical Services as independent entities that are set to follow their own growth paths."


With a workforce of 4,800 employees, Fokker Technologies, a wholly owned subsidiary of Stork BV, develops and produces over 7,000 advanced components and systems for the global aerospace industry and has R&D and production facilities in the Netherlands, Turkey, the Americas and Asia. The company also supplies integrated maintenance services and products to aircraft owners and operators worldwide.

Stork Technical Services, a wholly owned subsidiary of Stork BV, is a global provider of knowledge-based Asset Integrity Management services for the Oil & Gas, Power and Chemical sectors. From concept through to execution, Stork Technical Services aims to help reduce risk, assure safety and improve environmental performance for our customers.

With around 14,300 employees across the UK & Africa, Continental Europe, the Middle East, Asia Pacific and the Americas, Stork Technical Services provides innovative solutions and integrate thinking and doing in the areas of asset integrity, consultancy, maintenance concepts, repair, renovation, new construction, relocations, subsea services and other related complex projects.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/141413/stork-broken-up-into-2-parts-as-sale-looms.html