Swedish Maritime Administration Buys Seven New Search and Rescue Helicopters

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/10/2012 | 14:57 uur

Harald

Citaat van: Strata op 22/10/2013 | 22:32 uur
Ik stel voor om een 4 tal aan te schaffen ter vervanging van de Ab412's en deze te plaatsen bij de kustwacht, onderhoud kan misschien gezamenlijk met de AW139's van de KLPD op schiphol? De kustwachtvliegtuigen staan daar immers ook. Stationering op Leeuwarden, De Kooy en Hoek van Holland?

Ja ik weet oktober wensmaand maargoed...

en dan ook nog een stuks of 12 AW149 ? ...  :big-smile:

http://www.agustawestland.com/system/files/brochures_new_product/Brochure%20AW149.pdf

StrataNL

Ik stel voor om een 4 tal aan te schaffen ter vervanging van de Ab412's en deze te plaatsen bij de kustwacht, onderhoud kan misschien gezamenlijk met de AW139's van de KLPD op schiphol? De kustwachtvliegtuigen staan daar immers ook. Stationering op Leeuwarden, De Kooy en Hoek van Holland?

Ja ik weet oktober wensmaand maargoed...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation


Ace1

Swedish Maritime Administration receives first AW139 helicopter

The Swedish Maritime Administration has received the first AW139 intermediate helicopter from AgustaWestland, during a ceremony held at Vergiate plant, Italy.

The aircraft has been delivered as part of a contract awarded by the Swedish Maritime Administration to AgustaWestland, in 2012, to deliver seven AW139 intermediate twin-engine helicopters.

Configured to support the administration's search-and-rescue (SAR) missions, all the aircraft will be delivered by within 2014.


An AgustaWestland-built AW139 helicopter conducting mission

Featuring long-range and all-weather operational capabilities, the helicopter is equipped with full ice protection system (FIPS) to enable operations in all weather conditions.

AgustaWestland's CEO, Daniele Romiti, said that the Swedish Maritime Administration's AW139 aircraft delivery has marked a step ahead in capability and sets a new milestone for Sweden's search and rescue.

"By selecting one of the most advanced SAR-dedicated rotorcraft systems in our comprehensive product range, Sweden will also benefit from the AgustaWestland's long standing, well-established expertise in rescue operations," Romiti said.

The AW139 helicopters will be operated from five bases across the country by the Swedish Maritime Administration, the authority responsible for maritime and aeronautical search and rescue services in Sweden.

Besides supporting SAR missions, the helicopter is capable of conducting a range of missions, such as law enforcement / emergency medical service (EMS), military transport missions and air ambulance, as well as maritime and offshore oil operations.

Powered by two Pratt and Whitney PT6C turboshaft engines, the AW139 is a 15-seat medium-sized helicopter designed to perform in hot and high conditions with inherent multirole capability and flexibility of operation.

The second AW139 helicopter is scheduled to be delivered to the Swedish Maritime Administration shortly and the third aircraft by the end of the year.

http://www.naval-technology.com/news/newsswedish-maritime-aw139-helicopter

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Swedish Maritime Administration Orders Seven AW139 Helicopters for Search and Rescue

(Source: AgustaWestland; issued Nov. 20, 2012)
 
AgustaWestland is pleased to announce that it has signed a contract with the Swedish Maritime Administration for seven AW139 intermediate twin helicopters. The aircraft will be equipped for Search and Rescue (SAR) operations with the first helicopter scheduled to be delivered in the spring of 2013 and the final one in 2014.

The Swedish Maritime Administration is the authority responsible for Maritime and Aeronautical Search and Rescue Services in Sweden and will operate the AW139 helicopters from 5 bases across the country.

Geoff Hoon, Managing Director International Business, AgustaWestland said after the signing of the contract "We are delighted that the Swedish Maritime Administration has chosen the AW139 to meet its future SAR helicopter requirement following a detailed evaluation process. The AW139, as the world's bestselling and most capable helicopter in its class, will provide Sweden with an excellent SAR capability."

This order continues the success of the AW139 in the European SAR market where its long range and all-weather operational capability are key advantages. The AW139 is also widely used in Northern Europe for passenger transportation to offshore oil and gas installations.

The AW139 delivers best-in-class performance with a maximum cruise speed of 165 knots (306 kph), a range in excess of 500 nm (927 km) and superior hover performance. With its power reserve, the AW139 delivers Category "A" (Class 1) performance from a helipad (elevated or at ground level) at maximum take-off weight which also makes it a safe helicopter whilst performing demanding SAR missions.

The Swedish Maritime Administration's AW139s will also be equipped with the unique Full Ice Protection System (FIPS) allowing flights into known icing conditions and enabling all weather operations, when other types would be confined to the hangar.

With the largest cabin in its class the AW139 delivers abundant working space and maximum mission flexibility to support cabin FLIR station operation, medical treatment and casualty evacuation requirements. Large sliding doors on each side of the aircraft provide clear access to the 8 m3 (283 ft3) cabin for survivors and equipment. An additional baggage compartment space that is accessible from inside or outside the helicopter and allows SAR equipment to be stowed, keeping the main cabin clear.

The AW139's design is optimized for easy and rapid maintenance with reduced number of parts, easy access to critical systems, extended component lifecycle, exclusive HUMS (Health and Usage Monitoring System) as well as comprehensive training services also including advanced Level D Full Flight Simulators.

More than 500 AW139s are now in service performing many roles including SAR, air ambulance, offshore transport, VIP/corporate transport, law enforcement and military transport missions. Almost 180 customers from more than 50 countries have ordered nearly 660 AW139 helicopters so far.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/140348/sweden-orders-seven-aw139s-for-sar-missions.html

KapiteinRob


Elzenga

Citaat van: Chrisis op 17/10/2012 | 17:30 uurDe overheid zou wat dat betreft de aanschaf van dergelijk materieel het beste kunnen neerleggen bij Defensie / DMO zodat voor alle rijksorganisaties met luchtvaartbehoefte= Kustwacht, Loodsdienst, Reddingshelikopters, Politiehelikopters een standaard profiel kan worden opgesteld. Ik bedoel ook de KLPD heeft de medium AW139 en een lichte EC135

Standaardisatie op dergelijke modellen, zou helemaal niet gek zijn. (dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar volgens mij zou dit uiteindelijk wel gunstig kunnen zijn. Ook training en opleiding of pilot sharing. Daarnaast bied dit de mogelijkheid voor defensie om ongemerkt aan een soort van mobilisabele component te werken.
+1

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 15:44 uurDeze kist zit ook wel in een andere klasse dan de twee waar je hem mee vergelijkt.
Met 3,6 ton is de AW139 een heel wat lichtere heli dan de seahawk (6,9 ton) of NH90 (6,4 ton).
"The HH-139A has been selected as an interim solution for the Italian Air Force's SAR fleet replacement and modernization programme. The all new AW149, now under development, has been designed to meet a potential Italian Air Force requirement for a new medium class SAR helicopter with certification expected in 2013." Die laatste komt wel in de buurt.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 18:16 uur
Het KPU verzorgt wel de kleding voor agenten op uitzending.

Dat lijkt me logisch ook, binnen de politie is er geen expertise aanwezig op dit gebied.

Optreden met politieheli's is een ander verhaal.

Nikehercules

Citaat van: Chrisis op 17/10/2012 | 17:30 uur
De overheid zou wat dat betreft de aanschaf van dergelijk materieel het beste kunnen neerleggen bij Defensie / DMO zodat voor alle rijksorganisaties met luchtvaartbehoefte= Kustwacht, Loodsdienst, Reddingshelikopters, Politiehelikopters een standaard profiel kan worden opgesteld. Ik bedoel ook de KLPD heeft de medium AW139 en een lichte EC135

Ik ben niet enthousiast, waar de eisen goeddeels overeen komen kan er wellicht in overleg tot samenwerking gekomen worden. Toch zie je vaak een heel ander eisenpakket, al was het maar omdat milspec bouwen een andere tak van sport is.

DMO heeft verstand van defensiezaken en niet van politiezaken. Laat de politie nou haar eigen behoeftestelling doen als het gaat om de aanschaf van nieuwe heli's.



dudge

Citaat van: Chrisis op 17/10/2012 | 17:30 uur
De overheid zou wat dat betreft de aanschaf van dergelijk materieel het beste kunnen neerleggen bij Defensie / DMO zodat voor alle rijksorganisaties met luchtvaartbehoefte= Kustwacht, Loodsdienst, Reddingshelikopters, Politiehelikopters een standaard profiel kan worden opgesteld. Ik bedoel ook de KLPD heeft de medium AW139 en een lichte EC135

Standaardisatie op dergelijke modellen, zou helemaal niet gek zijn. (dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar volgens mij zou dit uiteindelijk wel gunstig kunnen zijn. Ook training en opleiding of pilot sharing. Daarnaast bied dit de mogelijkheid voor defensie om ongemerkt aan een soort van mobilisabele component te werken.

Het KPU verzorgt wel de kleding voor agenten op uitzending. Het zou allemaal wel logisch zijn, maar helaas, eilandjes, hoe erg we ze ook niet willen, komen altijd voor. Het zou inderdaad goed kunnen zijn om dergelijke aankopen bij defensie neer te leggen. Bedenk overigens dat de politie nog niet zo heel lang geleden voor elke regio zelf de zooi regelde, en dus ook bijvoorbeeld voor dienstauto's. We komen van ver in dat opzicht. Verdere centralisatie zou zeker goed zijn, en zie ik meer mogelijkheden voor.

Maargoed, das een ander topic. In ieder geval zou het me dus niet verbazen als in Zweden bij de aanschaf van deze heli's helemaal niet eens is gekeken naar wat de krijgsmacht daar in dienst had/heeft/krijgt. Gecombineerd met een (veel) lichter eisenpakket is het dan ook niet verwonderlijk dat dit de uitkomst is.

Chrisis

Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 16:51 uur
Citaat van: Harald op 17/10/2012 | 15:55 uur
Zweden heeft NH-90 en Blackhawks aangekocht, dus ik kan me voorstellen dat ivm standaardisatie, scholing, onderhoud e.d. dat ze extra NH-90-ers of Seahawks zouden kopen.
Maar hun keuze is anders gebleken. Waarschijnlijk is ook een snelle levering van de AW139 in het voordeel. Dit zou met een keuze voor NH-90 nooit haalbaar zijn gebleken.

Lijkt me zeker mogelijk dat ook levertijd een rol speelt. Daarnaast speelt denk ik ook mee dat de Swedish maritime administration los staat van de krijgsmacht. Net als de keuze voor de NL politieheli's los stond van de NL krijgsmacht. Maakt de handen ook vrijer om voor een andere keuze te gaan. 

De overheid zou wat dat betreft de aanschaf van dergelijk materieel het beste kunnen neerleggen bij Defensie / DMO zodat voor alle rijksorganisaties met luchtvaartbehoefte= Kustwacht, Loodsdienst, Reddingshelikopters, Politiehelikopters een standaard profiel kan worden opgesteld. Ik bedoel ook de KLPD heeft de medium AW139 en een lichte EC135

Standaardisatie op dergelijke modellen, zou helemaal niet gek zijn. (dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar volgens mij zou dit uiteindelijk wel gunstig kunnen zijn. Ook training en opleiding of pilot sharing. Daarnaast bied dit de mogelijkheid voor defensie om ongemerkt aan een soort van mobilisabele component te werken.


dudge

Citaat van: Harald op 17/10/2012 | 15:55 uur
Zweden heeft NH-90 en Blackhawks aangekocht, dus ik kan me voorstellen dat ivm standaardisatie, scholing, onderhoud e.d. dat ze extra NH-90-ers of Seahawks zouden kopen.
Maar hun keuze is anders gebleken. Waarschijnlijk is ook een snelle levering van de AW139 in het voordeel. Dit zou met een keuze voor NH-90 nooit haalbaar zijn gebleken.

Lijkt me zeker mogelijk dat ook levertijd een rol speelt. Daarnaast speelt denk ik ook mee dat de Swedish maritime administration los staat van de krijgsmacht. Net als de keuze voor de NL politieheli's los stond van de NL krijgsmacht. Maakt de handen ook vrijer om voor een andere keuze te gaan. 

Chrisis

Citaat van: Harald op 17/10/2012 | 15:55 uur
Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 15:44 uur
Deze kist zit ook wel in een andere klasse dan de twee waar je hem mee vergelijkt.
Met 3,6 ton is de AW139 een heel wat lichtere heli dan de seahawk (6,9 ton) of NH90 (6,4 ton).

Zweden heeft NH-90 en Blackhawks aangekocht, dus ik kan me voorstellen dat ivm standaardisatie, scholing, onderhoud e.d. dat ze extra NH-90-ers of Seahawks zouden kopen.
Maar hun keuze is anders gebleken. Waarschijnlijk is ook een snelle levering van de AW139 in het voordeel. Dit zou met een keuze voor NH-90 nooit haalbaar zijn gebleken.

Zweden heeft ook de A-109 van AgustaWestland dus wat dat betreft past de AW139 denk ik wel in de familie.

Harald

Citaat van: Thomasen op 17/10/2012 | 15:44 uur
Deze kist zit ook wel in een andere klasse dan de twee waar je hem mee vergelijkt.
Met 3,6 ton is de AW139 een heel wat lichtere heli dan de seahawk (6,9 ton) of NH90 (6,4 ton).

Zweden heeft NH-90 en Blackhawks aangekocht, dus ik kan me voorstellen dat ivm standaardisatie, scholing, onderhoud e.d. dat ze extra NH-90-ers of Seahawks zouden kopen.
Maar hun keuze is anders gebleken. Waarschijnlijk is ook een snelle levering van de AW139 in het voordeel. Dit zou met een keuze voor NH-90 nooit haalbaar zijn gebleken.