Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 21/02/2013 | 17:27 uurIk gooi deze er toch maar weer eens in: F100/120 NG, snijdt het mes aan vele kanten.
Ben ik niet voor...standaardisatie hier gewenst!!. Laat Fokker een deel van de toestellen bouwen...dat is bij Airbus niet zo heel moeilijk...

Lex

Wederom een herhaling van de reeds geplaatste stellingen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 21/02/2013 | 17:05 uur
De A319MPA lijkt me zeker een goede kandidaat....voor landen als Groot-Brittannie, Frankrijk en Duitsland. Voor landen als Nederland lijkt me de C295 MPA de betere keuze. Een beetje dezelfde redenatie achter de wenselijkheid van zowel een twee- als eenmotorig gevechtsvliegtuig.

Ik gooi deze er toch maar weer eens in: F100/120 NG, snijdt het mes aan vele kanten.

Elzenga

#108
Citaat van: Thomasen op 21/02/2013 | 16:08 uurDe A400M lijkt me voorlopig voor nog geen een land een goede optie. Het toestel is nog relatief duur en de productie lijn wordt al maximaal uitgeperst. Stiekem hoop ik er nog steeds op dat bijvoorbeeld de Uk met Duitsland de A319MPA nieuw leven inblaast als long-range MPA. Jammer dat de Europese markt op dit punt (waar niet) best een allegaartje is. Maar je moet ergens beginnen. 
De A319MPA lijkt me zeker een goede kandidaat....voor landen als Groot-Brittannie, Frankrijk en Duitsland. Voor landen als Nederland lijkt me de C295 MPA de betere keuze. Een beetje dezelfde redenatie achter de wenselijkheid van zowel een twee- als eenmotorig gevechtsvliegtuig.

dudge

Citaat van: Elzenga op 21/02/2013 | 15:42 uur
Voor verschillende genoemde landen lijkt me een maritieme versie van de A400M dan een betere oplossing. Voor grotere efficiëntie...o.a. voor Nederland...zou ik gaan voor de C-295 MPA.

Dat Lockheed dit opzet lijkt me begrijpelijk.

De A400M lijkt me voorlopig voor nog geen een land een goede optie. Het toestel is nog relatief duur en de productie lijn wordt al maximaal uitgeperst. Stiekem hoop ik er nog steeds op dat bijvoorbeeld de Uk met Duitsland de A319MPA nieuw leven inblaast als long-range MPA. Jammer dat de Europese markt op dit punt (waar niet) best een allegaartje is. Maar je moet ergens beginnen. 

Elzenga

Voor verschillende genoemde landen lijkt me een maritieme versie van de A400M dan een betere oplossing. Voor grotere efficiëntie...o.a. voor Nederland...zou ik gaan voor de C-295 MPA.

Dat Lockheed dit opzet lijkt me begrijpelijk.

Harald

#105
Citaat van: Harald op 21/01/2013 | 10:31 uur
Of moet je out-of-the-Box denken en gaan voor de Lochheed C130 Sea Herc als MPA
Standaardisatie binnen de vliegtuig-typen en via pallet-systeem te veranderen naar missie

Laten ze Nederland ook maar benaderen ! en andersom laat Nederland ook maar eens naar deze optie informeren

Lockheed Pursues Possible International Consortium for Maritime C-130

Lockheed Martin Aeronautics has begun briefing the U.K. and other governments over the possible formation of an international consortium to develop and integrate systems on a maritime patrol version of the C-130 Hercules.

The U.S. aerospace giant kicked off the new strategy within .....

http://www.defensenews.com/article/20130220/DEFREG01/302200023/Lockheed-Pursues-Possible-International-Consortium-Maritime-C-130?odyssey=tab|topnews|text|FRONTPAGE

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 21/01/2013 | 23:12 uurInderdaad. Als je dergelijke toestellen nog in de inventaris hebt is het eventueel een ander verhaal, maar dat terzijde. Als we dan toch moeten kopen, dan maar gelijk een nieuw model. Maar introductie MPA's lijkt me al genoeg uitdaging zonder daar nog eens een Carrier aan te plakken.
+1

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 21/01/2013 | 13:18 uur
Een/meerder vliedekschepen op zich is al utopisch, maar waarom Trackers?
Indien er een (volwaardige) carrier zou komen dan zou ik toch gewoon voor enkele Hawkeyes gaan, zoals de Fransen ook gedaan hebben.
Als het al niet van eigen bodem kan komen, dan moet maar een bestaan en bewezen toestel gekocht worden...

Inderdaad. Als je dergelijke toestellen nog in de inventaris hebt is het eventueel een ander verhaal, maar dat terzijde. Als we dan toch moeten kopen, dan maar gelijk een nieuw model. Maar introductie MPA's lijkt me al genoeg uitdaging zonder daar nog eens een Carrier aan te plakken.

dudge

Citaat van: Elzenga op 21/01/2013 | 18:07 uur
Dat zie ik niet als een gegeven....maar het vraagt wel een lange weg van educatie en lobbying om het denken hieromtrent weer de andere kant op te krijgen...richting toename. Het geld is er....alleen nog niet voldoende overtuiging dat dit meer naar defensie moet gaan.

Inderdaad. De geschiedenis laat ook precies dat zien. Meer budget voor defensie is zeker mogelijk. Wanneer, en vooral of er op tijd een omslag wordt gemaakt om de grote crisis af te wenden, dat is de vraag.

Herintroductie van de MPA capaciteit is dan ook zeker mogelijk.

Elzenga

Citaat van: Graymarcello op 21/01/2013 | 18:05 uur
Keep on dreaming gebeurd nooit meer. Defensie is te klein en wordt nog kleiner.
Dat zie ik niet als een gegeven....maar het vraagt wel een lange weg van educatie en lobbying om het denken hieromtrent weer de andere kant op te krijgen...richting toename. Het geld is er....alleen nog niet voldoende overtuiging dat dit meer naar defensie moet gaan.

Graymarcello

Keep on dreaming gebeurd nooit meer. Defensie is te klein en wordt nog kleiner.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 20/01/2013 | 22:41 uurLaat dat klein denken verdorie nu eens los, wij zijn geen kleine maritieme natie. Duitsland is op dat vlak een kleintje en of het nu een P8, een AB319 of een omgebouwde nieuwe Fokker 100/120NG is zal mij een zorg zijn!
(ik zie dat mijn eerdere reactie is weggevallen)... Ik had het niet over klein..maar kleiner. In die lijn vind ik het verstandiger als Nederland inzet op de C-295 MPA en grotere landen als Duitsland en de UK inzetten op...mijn voorkeur...de A319 MPA.

Chrisis

#98
Citaat van: ARM-WAP op 21/01/2013 | 13:18 uur
Citaat van: Chrisis op 21/01/2013 | 10:59 uur
Als Nederland 1 á 2 vliegdekschepen zou hebben dan zou ik er voor kiezen om samen met Brazilie de Trackers weer in dienst te nemen.
Een/meerder vliedekschepen op zich is al utopisch, maar waarom Trackers?
Indien er een (volwaardige) carrier zou komen dan zou ik toch gewoon voor enkele Hawkeyes gaan, zoals de Fransen ook gedaan hebben.
Als het al niet van eigen bodem kan komen, dan moet maar een bestaan en bewezen toestel gekocht worden...

Dat is ook een utopie. Maar goed daar ben ik zelf mee begonnen. Ik probeer een realistische situatie te schetsen. Volgens mij is het wel degelijk mogelijk om een betaalbare marine MET vliegdekschepen en gevechtsvliegtuigen te hebben. Mijn idee is dat we het dan wel simpel moeten proberen te houden. Daarom denk ik ook dat het wel degelijk mogelijk is om een goed 2 motorig toestel te ontwikkelen dat zeer sterke STOL karakteristieken heeft en dus de rol van de COD/AEW&C, MPA en tanker functies kan uitvoeren EN dat ook vanaf vliegdekschepen kan doen.

Het probleem met Westerse defensieprojecten is alleen dat men alles zo complex mogelijk wil maken. Daar moet een keerpunt in komen. De oplopende kosten moeten een neerwaartse beweging krijgen.

Staal is niet het duurste, een groot deel van de kosten gaat zitten in missie systemen en wapen systemen. Daarom moet vooral dat gedeelte gestandaardiseerd worden. Het moet mogelijk zijn een vliegdekschip van rond d 30.000 ton (max 40.000) te maken voor minder dan een miljard euro. Ook het lanceersysteem kan simpeler. De vliegtuigen gestandaardiseerd bij de luchtmacht. Deze hebben we toch nodig en zullen ook vanaf landbasis kunnen opereren.

Bemanning idem dito, het hoeft niet een bemanning van duizenden te worden. Klein genoeg om veilig te kunnen opereren. Ruimte genoeg om een flexibele airgroup te plaatsen, naar gelang de missie. Bedenk wel, een belangrijke taak zal de onderzeebootbestrijding worden, dus MPA capp naast heli's lijkt me een geweldige toevoeging aan de NAVO en EU capp. (wat te denken van een aircover voor een kleiner eskader (waarbij de US carriers dus ook vrij kunnen worden gemaakt voor andere taken?) Gezien de waarschijnlijke situatie dat NL ver weg van thuisbasis zal moeten kunnen opereren lijkt me dit echt geen gek idee...

Dit is een andere vorm van invullen van een MARPAT capp maar wel degelijk relevant.

Maar ja, da's verder off topic. Dus heb ik een aparte post aangemaakt!




ARM-WAP

Citaat van: Chrisis op 21/01/2013 | 10:59 uur
Als Nederland 1 á 2 vliegdekschepen zou hebben dan zou ik er voor kiezen om samen met Brazilie de Trackers weer in dienst te nemen.
Een/meerder vliedekschepen op zich is al utopisch, maar waarom Trackers?
Indien er een (volwaardige) carrier zou komen dan zou ik toch gewoon voor enkele Hawkeyes gaan, zoals de Fransen ook gedaan hebben.
Als het al niet van eigen bodem kan komen, dan moet maar een bestaan en bewezen toestel gekocht worden...