Moet het defensie-personeel actie gaan voeren??

Gestart door -Peter-, 23/08/2003 | 16:52 uur

airforce mum


civiel


airforce mum

Volgens Marcel (zie pag. 1) moeten de militairen vrouwen sturen omdat die toch niet ontslagen worden. Hoe diep kan je zinken  ::)

Anubis

Staken voor militairen, dat is nogal verboden. Ik zou zeggen, zoek alternatieven. Blokkeren van de ingangen naar het militaire terreinen door de burgers bij defensie, massaal ziekmelden van militairen, of alles volgens de regels uit gaan voeren, dan rijdt er geen tank meer, vliegt er geen vliegtuig meer en vaart er geen schip meer.
De bonden kunnen best niet-leden oproepen, maar of dat zal helpen? Ik weet dat er nog steeds legio lieden bij de krijgsmacht rondlopen die nog begrip op brengen voor het zooitje in Den Haag. Ze graven daarmee hun eigen graf, maar dat willen ze niet zien. Aan de loyaliteit zou onderhand wel een einde moeten zijn gekomen, dacht ik.

Marcel

Gaan de bonden hun leden en nu ook eens NIET-leden oproepen tot actie????????????????????????????????

Las in de krant dat zij vragen of alle militairen naar Den Haag willen komen tijdens de algemene beschouwing over Defensie.

Graag, maar....., komt er nog een echte oproep???????????

DvdW

Maar dat heeft haast geen zin! Als iederee dat gaat doen ligt heel nederland plat en dan gaat het helemaaaaaaal niet meer goed met NEderland :'( niet doen
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

D819

Citaat van: Dennis op 24/09/2003 | 12:28 uur
Wat voor acties hebben jullie dan in gedachten? Staken ofzo?

Ach, ik heb de controle aan de poort altijd al veel te soepel gevonden  ::) En dat is nog maar het begin.  ;D

DvdW

Wat voor acties hebben jullie dan in gedachten? Staken ofzo?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

D819

#26
Citaat van: Henry op 24/09/2003 | 10:41 uur
...de bevelhebbers van de krijsmacht doen NIETS omdat er wellicht een CDS-plaatje achterzit, oftewel, zolang er nog carriere gemaakt kan worden blijven de "heren" snijden, ook al gaat dat in dit geval ten koste van 12.000 man...Mijn visie (voor de toekomst) is dan ook om de "managers" van de krijgsmacht bij reorganisaties als eerste doelwit te laten zijn bij ontslagen...pas dan zullen ze vechten voor hun personeel!!!! >:(

Hmmm... Ja maar, die managers zijn toch door de politici benoemd ?
Of zie ik dat verkeerd ?  ::)

Duivendijk (Marine) wilde Nederlandse Mariniers samen met de Engelse Mariniers de zee op sturen en hoppa... Even later was hij met pensioen.
Zo gaat dat in Den Haag.

In de tijd van Michiel de Ruyter was dat niet anders.
Na iedere klinkende overwinning, kreeg hij en Tromp ook minder schepen.

Henry

...de bevelhebbers van de krijsmacht doen NIETS omdat er wellicht een CDS-plaatje achterzit, oftewel, zolang er nog carriere gemaakt kan worden blijven de "heren" snijden, ook al gaat dat in dit geval ten koste van 12.000 man...Mijn visie (voor de toekomst) is dan ook om de "managers" van de krijgsmacht bij reorganisaties als eerste doelwit te laten zijn bij ontslagen...pas dan zullen ze vechten voor hun personeel!!!! >:(

D819

#24
Citaat van: Mourning op 04/09/2003 | 14:19 uur
CitaatMaar ik geef toe, dat Maurits in zijn tijd de exercitie uitgevonden heeft, waardoor het mogelijk werd om diverse wapens efficiënt te combineren.
Maar op zich was dat eigenlijk een verdere uitwerking van wat de Romeinen ook al kenden.
Je kan dus eigenlijk beter zeggen, dat voor Maurits het leger al helemaal een zootje was

Dat is grofgezegd, maar wel zo'n beetje waar. (red) Is ook niet zo gek omdat de Staat der Nederlanden nog niet echt een geregeld leger had. Bovendien hoefden staten ook niet altijd een eigen leger op de been te houden, maar huurden ze er een (heel gewoon voor die periode). Lees Machiavelli er wat dat betreft maar op na. De Zwitsers hadden toendertijd een hele reputatie dan ze nu hebben.
Toch denk ik dat Maurits absoluut een cruciale factor is geweest in de strijd tegen de Spanjaarden.

Wat betreft cavaleristen denk ik dat dat misschien meer van toepassing was op eigenlijk alle geledingen in de krijgsmacht van die tijd. Mensen van het platteland waren gewoon minder gewend om kritiek te leveren en waren dus ook makkelijker om bevelen te geven als je er een eenheid van kon maken. Dat is overigens lange tijd zo geweest en ik vermoed dat de gemiddelde infanterie officier nog steeds liever een peloton militairen van het platteland heeft als een peloton dat volledig afkomstig is uit de stad, maar dat kan ook een persoonlijk vooroordeel van mij zijn  ::) ;).

Regards,

Mourning 8)

Tja natuurlijk heb je gelijk over Maurits, maar ik kan natuurlijk ook weer niet uit mijn rol vallen, dus militair was het een genie,
maar politiek een kalootzak ;)

Een onderscheid waar Balkenende ook zo trots op is ;)
Wij steunen Amerika wel politiek, maar niet militair..
Nou ja, bij nader inzien dus toch...

En we gaan naar Washington, al aan de zee,
daar krijg je Pretzels, bij de thee...

P.S. O ja, voor ik het vergeet..
Pretzels zijn het favoriete voer van Bush.
De Nederlandse zoutjes fabrikanten hebben weer een fabelachtige kans laten liggen om Zijne Geinigheid zich in een wokkel te laten verslikken ;)
Zie je nou ? We krijgen zelfs ggen pinda's naar Amerika verkocht, laat staan dat we wat zinnigs met die JSF aan kunnen..

Overigens.. De Amerikanen hebben geen geld...
Wie gaat er nu geld lenen om wokkels te eten ?

Mourning

CitaatMaar ik geef toe, dat Maurits in zijn tijd de exercitie uitgevonden heeft, waardoor het mogelijk werd om diverse wapens efficiënt te combineren.
Maar op zich was dat eigenlijk een verdere uitwerking van wat de Romeinen ook al kenden.
Je kan dus eigenlijk beter zeggen, dat voor Maurits het leger al helemaal een zootje was

Dat is grofgezegd, maar wel zo'n beetje raar. Is ook niet zo gek omdat de Staat der Nederlanden nog niet echt een geregeld leger had. Bovendien hoefden staten ook niet altijd een eigen leger op de been te houden, maar huurden ze er een (heel gewoon voor die periode). Lees Machiavelli er wat dat betreft maar op na. De Zwitsers hadden toendertijd een hele reputatie dan ze nu hebben.
Toch denk ik dat Maurits absoluut een cruciale factor is geweest in de strijd tegen de Spanjaarden.

Wat betreft cavaleristen denk ik dat dat misschien meer van toepassing was op eigenlijk alle geledingen in de krijgsmacht van die tijd. Mensen van het platteland waren gewoon minder gewend om kritiek te leveren en waren dus ook makkelijker om bevelen te geven als je er een eenheid van kon maken. Dat is overigens lange tijd zo geweest en ik vermoed dat de gemiddelde infanterie officier nog steeds liever een peloton militairen van het platteland heeft als een peloton dat volledig afkomstig is uit de stad, maar dat kan ook een persoonlijk vooroordeel van mij zijn  ::) ;).

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

D819

Citaat van: Mourning op 04/09/2003 | 13:18 uur
Maurits deed het toch zeker niet slecht in de strijd tegen de Spanjoolen  ??? ;).

Maar idd we kappen hier liever iemands hoofd af dan dat we iemand erkennen als een groot leider, laat staan "held"  ;D ;D ;D.

Regards,

Mourning 8)

Tja, hij had zijn goede kanten, maar dat compenseerde hij ruimschoots door zijn slechte kanten ;)
Oldenbarneveldt heeft het niet na kunnen vertellen.
De ouwe baas had Maurieske met een boodschap tegen de Duinkerker kapers gestuurd, en verhip... Toen kwamen die stomme Spanjolen bij Nieuwpoort roet in het eten gooien.
Het liet maar ternauwernood op een overwinning voor Nederland uit..
Hmmm... Eigenlijk stonden ze gewoon kiet, en was het een debakel..
Maar dat leest niet prettig in de Vaderlandse geschiedenisboekjes.

Het Staatse leger volbracht wonderen, als het via water op platbodem schuiten ongezien kon naderen.
De Spanjaarden moesten alles op karren meezeulen.
Daarom was Brabant als een ondoorgangbare zandwoestijn zo belangrijk.
Nou, dat hebben we geweten..

Trouwens, wel grappig dat de vroegere cavaleristen ook al van het platteland kwamen, die hadden tenminste verstand van paarden, en waren niet al te bang uitgevallen.
Maar de officieren van het Staatse leger.. Hmmm.

Laat maar... Nooit wat geweest ;)

Maar ik geef toe, dat Maurits in zijn tijd de exercitie uitgevonden heeft, waardoor het mogelijk werd om diverse wapens efficiënt te combineren.
Maar op zich was dat eigenlijk een verdere uitwerking van wat de Romeinen ook al kenden.
Je kan dus eigenlijk beter zeggen, dat voor Maurits het leger al helemaal een zootje was ;)


Mourning

Maurits deed het toch zeker niet slecht in de strijd tegen de Spanjoolen  ??? ;).

Maar idd we kappen hier liever iemands hoofd af dan dat we iemand erkennen als een groot leider, laat staan "held"  ;D ;D ;D.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

D819

Ach, mensen als Tromp en De Ruyter zijn uitzonderingen.
Je moet niet vergeten dat de meeste zeehelden in de aanloop van hun carriëre een ruime ervaring hadden als kaperkapitein of iets in die trant. Het leger had meestal buitenlands kader.
Reden waarom nogal eens aan de loyaliteit van het leger getwijfeld werd ;)

Maar natuurlijk is het ook zo, dat een officier die een beetje succes heeft meestal weggepromoveerd wordt.
Zo'n man was bijvoorbeeld Hans Larive. Hij was als commandant bij de verdediging van Rotterdam betrokken in mei 1940, wist naar Engeland te ontkomen, waar hij actief was als Commandant van een flottielje MTB's waarmee de Nederlanders vanuit Dover tegen Duitse schepen akties ondernamen, en tegenwoordig weet bijna niemand in Nederland daar wat van.

Verder moet ik ook aan de oorlogsvlieger René Wittert denken.
Heeft een hele tijd bij ons in het dorp gewoond.
Zijn boek.. "Het Vergeten Squadron" bijvoorbeeld..
De titel alleen al spreekt boekdelen.

Zulke mannen komen immers niet in de Staf terecht...
Ach ja, we winnen al eeuwen lang oorlogen vanachter een bureau ;)

Mourning

CitaatEn nu maar hopen dat de verschillende Admiraals en Generaals deze site ook bezoeken en dus lezen wat de militair schrijft.
Denk niet dat dat gebeurt.

Denk het ook niet.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Marcel

En nu maar hopen dat de verschillende Admiraals en Generaals deze site ook bezoeken en dus lezen wat de militair schrijft.
Denk niet dat dat gebeurt. :-[

Tja, zij zijn binnen, dus waarom je druk maken over je personeel en materieel? >:(


Mourning

Yup! Maar, wees eens eerlijk had je ECHT anders verwacht dan van de bevelhebbers?  ::). Ik in ieder geval niet. Alleen opkomen voor het eigen honk, maar verder niets.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Marcel

Het zal er niet beter op worden en van de bonden hoeft de militair niets te verwachten. Zij, gelijk meniggeen ander, zit er enkel voor zichzelf.
Lees wat de Admiraals en Generaals schrijven; het zullen onprettige tijden worden maar wij zullen ons best doen. Wat zijn dat nu voor motiverende woorden? Dat zegt toch niets?
De bonden praten net zo dom. Veel beloven en weinig geven doet de "domme" militair in vrede leven.
Veel woorden al jaren geen wol.

Mourning

#15
Zelfs dat zullen ze niet overtuigend doen. Sterker nog ze intimideren het personeel dat mogelijk "vervelende vragen" gaat stellen.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Marcel

Feit blijft dat de Nederlandse militair klaagt maar niets doet. Ik ben nog steeds van mening dat de Admiraals en Generaals de koppen bij elkaar moeten steken en de minister moeten confronteren met zijn gedrag. Vragen, beleefd, wat hij nu wil. Wat dan de strategie is achter zijn bezuinigingen.

Demonstreren, kijk naar van hoof twee,drie jaar geleden, hij werd er niet koud of warm van en de drift van het schrappen en snijden binnen defensie gaat gewoon door.

En als de Admiraal en Generaal niet wil/kan, dan MOETEN de bonden op staan. Dat zal wel gebeuren, even, om daarna rap hun mond te houden want ook zij willen hogerop.

D819

Haha... Ik zit me wel te verkneukelen ;)
Vroeger waren het de dienstplichtigen, die nog wel eens een rel wilden schoppen, en de beroeps die profiteerden daar ook vrolijk van mee. Maar de dienstplichtigen waren inefficient, te duur, en wat al niet meer. Nu zitten de beroeps met een kater.
Er is niemand die voor hun de kastanjes uit het vuur wil halen.
Gevolg van het wegebben van begrippen als solidariteit.
In het bedrijfsleven zie je dat ook.
Heden ik, morgen gij roepen degenen die ontslagen worden, maar de blijvers kijken schaapachtig lachend voor zich uit ;)

De volgende keer slaat de wolf weer toe... Bèèèèèhh.
En er is niemand die een poot uitsteekt.

Voorwaarts, en niet vergeten...

Ton, dat met die Neptunes overvliegen kan ik nauwelijks als dreiging zien. En dat bombardement op de Zeven was in die tijd met zo'n kader te voorzien.
Ik heb nog een staartje van die mentaliteit meegemaakt.
Zoon van een ambtenaar. :(
Dan kwam je ook wel eens marechaussees van de oude stempel tegen. Die presteerden het om iemand die wat boter smokkelde hartstikke morsdood te schieten!

In de jaren 50 nog bij ons in de buurt gebeurd.
Een Belg werd door een marechaussee achternagezeten, maar wist 50 meter op Belgisch grondgebied te vluchten.
Maakte niks uit, de Hollander schoot hem van kwaadheid dood.
En sleepte hem toen naar Nederlands grondgebied.
Het was alleen wel zo, dat iemand het gezien had.

Het graf is er nog altijd.

Dat is waar die plichtsbetrachting van vroeger toe leidde.

Ach ja, nu gebruiken de burgers zinloos geweld :(




Ton de Zwart

Ja, ben ik het mee eens, in zoverre, dat top officieren hun mond mogen opentrekken als het gaat over zaken ter hunner competentie. Over militaire beleidszaken dus, en dan nog steeds niet voor de voeten van de minister lopen.  De minister wordt uiteidelijk wel door het parlement in de smiezen gehouden en zonodig ter verantwoording geroepen.  Politiek beleid is niet des militairs ook al betreft het opper - en vlagofficieren.....

Mourning

CitaatBrieven schrijven, e-mails sturen en zelfs in een demonstratie meelopen of petities aanbieden is het recht van elke Nederlander, dus ook van de militair.  Maar dat moet hij/zij dan doen als staatsburger en niet uit hoofde van zijn/haar militaire status. Een militair kan en mag daar niet aan deelnemen. Hij/zij voert slechts uit, niet meer niet minder, in overeenstemming met de wet.

oke, mee eens, maar waarom zou je perse in je uniform moeten demonstreren? Verder vindt ik wel dat vooral de hoogste officieren in dit land hun mond moeten kunnen opendoen in hun functie JUIST door hun kennis van zaken, zolang het maar wel puur professioneel en niet persoonlijk of tegen de regering of politiek in het algemeen is gericht. Beleid bekritiseren gebaseerd op een professionele opinie of de gevolgen van dat beleid aangeven is wat anders dan de regering en haar totale beleid annex regeringslijn "afkraken". Tenminste, dat vindt ik dan  ;D.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

#10
Brieven schrijven, e-mails sturen en zelfs in een demonstratie meelopen of petities aanbieden is het recht van elke Nederlander, dus ook van de militair.  Maar dat moet hij/zij dan doen als staatsburger en niet uit hoofde van zijn/haar militaire status. Een militair kan en mag daar niet aan deelnemen. Hij/zij voert slechts uit, niet meer niet minder, in overeenstemming met de wet.

En muiterij, oud_zijde, is een samenwerkingsverband van twee of meer militairen die gewapenderhand hun plichten verzaken, waarbij sprake is van feitelijkheden. Zo staat muiterij omschreven.  Er bestaat ook nog zoiets als militair oproer en samenrotting, maar dat zijn weer andere omschrijvingen die daar bij horen.

Mourning

#9
Voor de politie, een andere monopolist op het geweldsmonopolie (alleen dan binnenlands) ,zou hetzelfde moeten gelden als voor defensie wat dit betreft, maar geen corpschef die zich daar ook maar aan houd. Denk bijv. maar eens aan die Amsterdamse commisaris Noordholt die gewoon het tegenovergestelde deed en er ook openlijk voor uitkwam. Verder talloze politiestakingen gewesst, etc.
Ik vindt dat akties wel degelijk mogelijk moeten zijn voor defensiepersoneel zonder dat gelijk de "loyaliteitskwestie" voor dat je tot 3 kan tellen op tafel wordt geworpen als een automatisme. Ik snap niet waarom er bijv. geen protestbrieven of mails gestuurd zouden mogen worden, dat is iets heel anders dan de macht over een schip of ander wapensysteem overnemen of een intimiderende vliegbeweging maken of iets dergelijks. Kortom akties waarbij het fundament wat betreft de verhouding tussen de krijgsmacht en de democratie niet eens aan de orde komt, namelijk dat de krijgsmacht loyaal is aan en de wil uitvoert van de regering. Ik vindt kortom dat er wat te krampachtig gereageerd wat dit betreft. Wij hebben :o een stevig gefundeerde democratie niet een bananenrepubliek.

Maar ik denk dat het personeel gecombineerd met de bevelhebbers BEIDEN aan moeten geven dat wat er nu wordt gepland is nergens op is gefundeerd, behalve boekhoudkundig rond te kunnen komen.
Iets waar die backstabbers in Den Haag nog niets eens openlijk voor uit durven komen btw volgens hen zit er wel degelijk een "strategische" visie achter, welke hebben we nog steeds niet mogen vernemen en waarom die bezuinigingen daarom logisch maakt al helemaal niet.

Nogmaals wat betreft loyaliteit in Duitsland heeft er al minimaal een keer een demonstratie plaatsgevonden ergens in 2000 of 2001, dat is toch ook een land waar de democratie heden sterk is gevestigd en een land waarin de traditie "de regering beveelt, wij voeren uit" ook zeer sterk in is geintegreerd. Ik kan me niet herinneren dat daar toen vragen zijn gesteld mbt de loyaliteit van die militairen.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

andere actie's zijn zowieso muiterij, maakt niet uit wat.

je hebt als militair maar te luisteren.

De vakbonden moeten actie ondernemen maar daar zijn ze te lui voor (zou er bij hun eigenlijk bezuinigd worden?)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

#7
Citaat van: Marcel op 26/08/2003 | 14:43 uur
Wij zijn een verlengstuk, een instrument van de politiek. Volgens het primaat niet veel meer dan domme uitvoerders van door de politiek uitgedachte idee-en

Neen, geen verlengstuk van de politiek.  Dat is een volstrekt verkeerde omschrijving.  De krijgsmacht is een instrument van de staat en dus van de politiek.  De krijgsmacht mag als zodanig geen politiek bedrijven, en de leger/marine top mag geen actie ondernemen noch publiekelijk van hun ongenoegen blijk geven.  Dat kun je niet prettig vinden, maar zo is het nu eenmaal in een democratie als de onze. Een top officier heeft geen enkele andere mogelijkheid dan de minister zijn ontslag aan te bieden als hij het niet met het beleid eens is. Alle andere acties zijn de-loyaal en zijn opstandig en onmilitair, en leiden uiteindelijk tot muiterij.

Marcel

Geen ontslag indienen, dat is de weg van de minste weerstand. De Admiraals en Generaals moeten gewoon eens een blok vormen en de minister confronteren met zijn domme gedrag.
Vragen wat hij nu verwacht van defensie.

Wij zijn een verlengstuk, een instrument van de politiek. Volgens het primaat niet veel meer dan domme uitvoerders van door de politiek uitgedachte idee-en.
Maar, laat die politiek dan wel duidelijk zijn wat zij nu wil.

Bonden zijn te zwak, de legertop DIE moet in actie komen.


Ton de Zwart

Vlag - en opperofficieren kunnen maar één ding doen, uit protest hun ontslag indienen.  Dat zou pas flink zijn. Maar ze kijken wel uit!!!

Marcel

De militair in het veld of op zee moet niets doen. De Admiraals en Generaals moeten zich eens gaan inzetten voor en hun personeel en materieel.

Laat hun nu eens opstaan en de minister vragen WAT hij nu wil met defensie.
Wat wil de minister dat Nederland kan en moet bijdragen aan een vredig Europa en/of wereld?

De militair in het veld of op zee moet NIETS doen. Laat dat over aan de bevelhebbers. Zij hebben er voor gestudeerd, laat nu maar eens zien dat een Admiraal en Generaal staan voor wat zij bereikt hebben. Niet ja-knikken, DOEN!

De uitkomst is allang bekend. De minister zal het niets schelen hoeveel militairen er straks op het malieveld staan. Maakt het voor hem enkel gemakkelijker om de knoop door te hakken en die vervelende militairen te ontslaan en de Admiraals en Generaals denken er niet aan om tegen de minister in te gaan, immers de minister heeft hun die rang gegeven.
Slappe hap!

Overigens, als de militairen iets willen doen moeten zij de vrouwen sturen. Die worden toch niet ontslagen. Dus, vrouwen binnen defensie, sta je mannetje en kom op!

Ton de Zwart

De verleiding is groot om "iets" te doen. Maar hoe groot die lokroep ook is, en hoe groot de sociale nood ook moge worden door de komende ontslagen, de krijgsmacht is en blijft een instrument van de politiek en in wezen van de staat, die democratisch heet te zijn. Het is in een dergelijke staatsvorm "not done" om zelfs maar vage toespelingen te maken op acties vanuit de krijgsmacht zelve.

De laatste keer dat er "iets"gebeurde was in de jaren zestig, toen ook i.v.m. bezuinigingen de MLD een formatie Neptunes demonstratief over het binnenhof lieten vliegen. Zoiets houdt een nauwelijks verkapt dreigement in.  De voorlaatste keer was het het kapen van de Zeven Provinciën wat afgedaan werd met het bombarderen van het schip wat een aantal slachtoffers ten gevolge had en een reeks gevangenisstraffen voor de muiters.

De krijgsmacht dient zich te onthouden van oproerige acties en dat soort activiteiten begint al met demonstraties of protestbijeenkomsten.  
Doe je dat toch, dan leg je een bom onder de democratie en zeker onder het wezen van de strijdkrachten.
Wat wel kan is via de politieke partijen werken. Wordt lid van een partij, ja ook als militair, en ga naar vergaderingen.  Vraag het woord, houd toespraken met goede argumenten. Beïnvloed het  partijbeleid.  Stel jezelf verkiesbaar en tracht gekozen te worden als kamerlid om daar eens schoon schip te houden bij die ingeslapen nietsnutten. Pleeg Fortuynisme en werk van binnenuit en handhaaf zo de democratische spelregels.
En wie weet zit er onder de militairen met politieke ambitie ook wel een echt goede econoom die Zalm eens een lesje leert.....


Mourning

#2
Misschien iets van mails en brieven sturen naar hun krijgsmachtdeel bevelhebbers waarin dezen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor de organisatie in het algemeen en het personeel in het bijzonder op te komen, kortom wat minder op de eigen carriere te letten en wat meer op het belang van defensie, want het is duidelijk dat zij DAT dus schade aan doen door de bezuinigingen naar elkaar proberen door te spelen en dus eigenlijk gewoon de bezuinigingen op zich te acceperen. Een paar bezuinigingen kunnen wel, maar dit gaat gewoon veel te ver. Naar de Defensienota 1990, de prioriteitennota 1993, de novemberbrief 1994, de bezuinigingen uit 1998 (tijdens de KOSOVO OORLOG!!!). Alleen in 2000 is er afgesproken dat er wat geld bij zou komen, maar dat is blijkbaar onzin als we de mening van onze zeer gewaardeerde (NOT dus!) politici en bevelhebbers heden ten dage mogen geloven.

En anders zaken als gebreken e.d. naar de pers doorspelen, maar dan alleen als een soort laatste middel. Politici netjes aanspreken helpt geen bal, daar ze allemaal in de wurggreep van hun respectievelijke partijprogramma's en/of regeringsprogramma zitten en niet de lef hebben om er serieus iets tegen te ondernemen, nee, dan kun je beter 9.000 man de laan uit sturen.

Denk echter dat niets van dit alles zal gebeuren, omdat de Nederlandse Krijgsmacht een zeer trouwe is aan haar politieke meesters, hoe slecht zij haar ook behandelen (is er al iets van een duidelijke lange termijn visie op vredes operaties of expeditionair optreden of gaan we weer gewoon lekker op de middenweg zitten  ::) ??? ).

Anyway, ja, we leven in een democratie en de krijgsmacht moet loyaal zijn, maar moet dit zover gaan dat deze niet haar GROTE frustratie eens mag uitten??? Zelfs in Duitsland is er aleens een grote betoging geweest van Marinepersoneel en dat is al een paar jaar geleden. De kwestie van loyaliteit is in zulk soort gevallen een makkelijk argument om de mensen in de krijgsmacht monddood te maken.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

-Peter-

Wat zou het defensie-personeel zelf volgens u moeten gaan doen tegen de komende bezuinigingen van deze regering?
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...