Moet het defensie-personeel actie gaan voeren??

Gestart door -Peter-, 23/08/2003 | 16:52 uur

Mourning

CitaatEn nu maar hopen dat de verschillende Admiraals en Generaals deze site ook bezoeken en dus lezen wat de militair schrijft.
Denk niet dat dat gebeurt.

Denk het ook niet.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Marcel

En nu maar hopen dat de verschillende Admiraals en Generaals deze site ook bezoeken en dus lezen wat de militair schrijft.
Denk niet dat dat gebeurt. :-[

Tja, zij zijn binnen, dus waarom je druk maken over je personeel en materieel? >:(


Mourning

Yup! Maar, wees eens eerlijk had je ECHT anders verwacht dan van de bevelhebbers?  ::). Ik in ieder geval niet. Alleen opkomen voor het eigen honk, maar verder niets.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Marcel

Het zal er niet beter op worden en van de bonden hoeft de militair niets te verwachten. Zij, gelijk meniggeen ander, zit er enkel voor zichzelf.
Lees wat de Admiraals en Generaals schrijven; het zullen onprettige tijden worden maar wij zullen ons best doen. Wat zijn dat nu voor motiverende woorden? Dat zegt toch niets?
De bonden praten net zo dom. Veel beloven en weinig geven doet de "domme" militair in vrede leven.
Veel woorden al jaren geen wol.

Mourning

#15
Zelfs dat zullen ze niet overtuigend doen. Sterker nog ze intimideren het personeel dat mogelijk "vervelende vragen" gaat stellen.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Marcel

Feit blijft dat de Nederlandse militair klaagt maar niets doet. Ik ben nog steeds van mening dat de Admiraals en Generaals de koppen bij elkaar moeten steken en de minister moeten confronteren met zijn gedrag. Vragen, beleefd, wat hij nu wil. Wat dan de strategie is achter zijn bezuinigingen.

Demonstreren, kijk naar van hoof twee,drie jaar geleden, hij werd er niet koud of warm van en de drift van het schrappen en snijden binnen defensie gaat gewoon door.

En als de Admiraal en Generaal niet wil/kan, dan MOETEN de bonden op staan. Dat zal wel gebeuren, even, om daarna rap hun mond te houden want ook zij willen hogerop.

D819

Haha... Ik zit me wel te verkneukelen ;)
Vroeger waren het de dienstplichtigen, die nog wel eens een rel wilden schoppen, en de beroeps die profiteerden daar ook vrolijk van mee. Maar de dienstplichtigen waren inefficient, te duur, en wat al niet meer. Nu zitten de beroeps met een kater.
Er is niemand die voor hun de kastanjes uit het vuur wil halen.
Gevolg van het wegebben van begrippen als solidariteit.
In het bedrijfsleven zie je dat ook.
Heden ik, morgen gij roepen degenen die ontslagen worden, maar de blijvers kijken schaapachtig lachend voor zich uit ;)

De volgende keer slaat de wolf weer toe... Bèèèèèhh.
En er is niemand die een poot uitsteekt.

Voorwaarts, en niet vergeten...

Ton, dat met die Neptunes overvliegen kan ik nauwelijks als dreiging zien. En dat bombardement op de Zeven was in die tijd met zo'n kader te voorzien.
Ik heb nog een staartje van die mentaliteit meegemaakt.
Zoon van een ambtenaar. :(
Dan kwam je ook wel eens marechaussees van de oude stempel tegen. Die presteerden het om iemand die wat boter smokkelde hartstikke morsdood te schieten!

In de jaren 50 nog bij ons in de buurt gebeurd.
Een Belg werd door een marechaussee achternagezeten, maar wist 50 meter op Belgisch grondgebied te vluchten.
Maakte niks uit, de Hollander schoot hem van kwaadheid dood.
En sleepte hem toen naar Nederlands grondgebied.
Het was alleen wel zo, dat iemand het gezien had.

Het graf is er nog altijd.

Dat is waar die plichtsbetrachting van vroeger toe leidde.

Ach ja, nu gebruiken de burgers zinloos geweld :(




Ton de Zwart

Ja, ben ik het mee eens, in zoverre, dat top officieren hun mond mogen opentrekken als het gaat over zaken ter hunner competentie. Over militaire beleidszaken dus, en dan nog steeds niet voor de voeten van de minister lopen.  De minister wordt uiteidelijk wel door het parlement in de smiezen gehouden en zonodig ter verantwoording geroepen.  Politiek beleid is niet des militairs ook al betreft het opper - en vlagofficieren.....

Mourning

CitaatBrieven schrijven, e-mails sturen en zelfs in een demonstratie meelopen of petities aanbieden is het recht van elke Nederlander, dus ook van de militair.  Maar dat moet hij/zij dan doen als staatsburger en niet uit hoofde van zijn/haar militaire status. Een militair kan en mag daar niet aan deelnemen. Hij/zij voert slechts uit, niet meer niet minder, in overeenstemming met de wet.

oke, mee eens, maar waarom zou je perse in je uniform moeten demonstreren? Verder vindt ik wel dat vooral de hoogste officieren in dit land hun mond moeten kunnen opendoen in hun functie JUIST door hun kennis van zaken, zolang het maar wel puur professioneel en niet persoonlijk of tegen de regering of politiek in het algemeen is gericht. Beleid bekritiseren gebaseerd op een professionele opinie of de gevolgen van dat beleid aangeven is wat anders dan de regering en haar totale beleid annex regeringslijn "afkraken". Tenminste, dat vindt ik dan  ;D.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ton de Zwart

#10
Brieven schrijven, e-mails sturen en zelfs in een demonstratie meelopen of petities aanbieden is het recht van elke Nederlander, dus ook van de militair.  Maar dat moet hij/zij dan doen als staatsburger en niet uit hoofde van zijn/haar militaire status. Een militair kan en mag daar niet aan deelnemen. Hij/zij voert slechts uit, niet meer niet minder, in overeenstemming met de wet.

En muiterij, oud_zijde, is een samenwerkingsverband van twee of meer militairen die gewapenderhand hun plichten verzaken, waarbij sprake is van feitelijkheden. Zo staat muiterij omschreven.  Er bestaat ook nog zoiets als militair oproer en samenrotting, maar dat zijn weer andere omschrijvingen die daar bij horen.

Mourning

#9
Voor de politie, een andere monopolist op het geweldsmonopolie (alleen dan binnenlands) ,zou hetzelfde moeten gelden als voor defensie wat dit betreft, maar geen corpschef die zich daar ook maar aan houd. Denk bijv. maar eens aan die Amsterdamse commisaris Noordholt die gewoon het tegenovergestelde deed en er ook openlijk voor uitkwam. Verder talloze politiestakingen gewesst, etc.
Ik vindt dat akties wel degelijk mogelijk moeten zijn voor defensiepersoneel zonder dat gelijk de "loyaliteitskwestie" voor dat je tot 3 kan tellen op tafel wordt geworpen als een automatisme. Ik snap niet waarom er bijv. geen protestbrieven of mails gestuurd zouden mogen worden, dat is iets heel anders dan de macht over een schip of ander wapensysteem overnemen of een intimiderende vliegbeweging maken of iets dergelijks. Kortom akties waarbij het fundament wat betreft de verhouding tussen de krijgsmacht en de democratie niet eens aan de orde komt, namelijk dat de krijgsmacht loyaal is aan en de wil uitvoert van de regering. Ik vindt kortom dat er wat te krampachtig gereageerd wat dit betreft. Wij hebben :o een stevig gefundeerde democratie niet een bananenrepubliek.

Maar ik denk dat het personeel gecombineerd met de bevelhebbers BEIDEN aan moeten geven dat wat er nu wordt gepland is nergens op is gefundeerd, behalve boekhoudkundig rond te kunnen komen.
Iets waar die backstabbers in Den Haag nog niets eens openlijk voor uit durven komen btw volgens hen zit er wel degelijk een "strategische" visie achter, welke hebben we nog steeds niet mogen vernemen en waarom die bezuinigingen daarom logisch maakt al helemaal niet.

Nogmaals wat betreft loyaliteit in Duitsland heeft er al minimaal een keer een demonstratie plaatsgevonden ergens in 2000 of 2001, dat is toch ook een land waar de democratie heden sterk is gevestigd en een land waarin de traditie "de regering beveelt, wij voeren uit" ook zeer sterk in is geintegreerd. Ik kan me niet herinneren dat daar toen vragen zijn gesteld mbt de loyaliteit van die militairen.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

oud_zijde

andere actie's zijn zowieso muiterij, maakt niet uit wat.

je hebt als militair maar te luisteren.

De vakbonden moeten actie ondernemen maar daar zijn ze te lui voor (zou er bij hun eigenlijk bezuinigd worden?)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ton de Zwart

#7
Citaat van: Marcel op 26/08/2003 | 14:43 uur
Wij zijn een verlengstuk, een instrument van de politiek. Volgens het primaat niet veel meer dan domme uitvoerders van door de politiek uitgedachte idee-en

Neen, geen verlengstuk van de politiek.  Dat is een volstrekt verkeerde omschrijving.  De krijgsmacht is een instrument van de staat en dus van de politiek.  De krijgsmacht mag als zodanig geen politiek bedrijven, en de leger/marine top mag geen actie ondernemen noch publiekelijk van hun ongenoegen blijk geven.  Dat kun je niet prettig vinden, maar zo is het nu eenmaal in een democratie als de onze. Een top officier heeft geen enkele andere mogelijkheid dan de minister zijn ontslag aan te bieden als hij het niet met het beleid eens is. Alle andere acties zijn de-loyaal en zijn opstandig en onmilitair, en leiden uiteindelijk tot muiterij.

Marcel

Geen ontslag indienen, dat is de weg van de minste weerstand. De Admiraals en Generaals moeten gewoon eens een blok vormen en de minister confronteren met zijn domme gedrag.
Vragen wat hij nu verwacht van defensie.

Wij zijn een verlengstuk, een instrument van de politiek. Volgens het primaat niet veel meer dan domme uitvoerders van door de politiek uitgedachte idee-en.
Maar, laat die politiek dan wel duidelijk zijn wat zij nu wil.

Bonden zijn te zwak, de legertop DIE moet in actie komen.


Ton de Zwart

Vlag - en opperofficieren kunnen maar één ding doen, uit protest hun ontslag indienen.  Dat zou pas flink zijn. Maar ze kijken wel uit!!!