Onzin-topic uitgave 24

Gestart door Lex, 02/12/2012 | 22:08 uur

Ace1

@Stoonbrace hoe vaak heb jij al iets gebroken?

Ace1

Onze lunch is heel anders dan die van de Belgen, en zo merken we het verschil

Je wist het misschien niet, maar Belgen breken vaker hun botten dan Nederlanders. Ze zijn niet onhandiger, het heeft alles te maken met dna. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek naar wat dna over complete bevolkingsgroepen kan vertellen. ,,Kijk naar onze lunch: kaas en melk. Wij hebben van alle Europeanen het meeste calcium in ons lijf, wat de botten sterker maakt."

Hoe ingewikkeld wil je het hebben? ,,Als je alle dna van één mens achter elkaar zou leggen - er zit twee meter dna in elke cel en we hebben 120 miljard cellen - zou je van hier tot aan de zon en terug gaan. Zoveel dna-informatie hebben we in ons lichaam."

Het is een opmerking die Rotterdamse onderzoeksleider André Uitterlinden maakt om de ontelbare mogelijkheden van ons dna te schetsen. Hij is als professor Complexe Genetica aan het Erasmus MC een expert, maar in zijn vakgebied is nog veel onbekend. ,,Van de acht miljard mensen op aarde is de volgorde van het dna van zo'n vier, vijf miljoen mensen bepaald."

Door dna lijken we op elkaar
Het mag een bijna onbegrijpelijk onderwerp zijn, tegelijkertijd is het wel zo dat het doen en laten van ieder mens wordt ingegeven door zijn dna en de omgeving waarin hij verkeert. Dna is erfelijk en omdat je het meekrijgt van je ouders, lijken broers en zussen op elkaar maar ook bevolkingsgroepen.

Onze uiterlijke kenmerken zijn het zichtbare bewijs. Niet gek dus dat bijvoorbeeld de ene Italiaan op de andere lijkt en weinig weg heeft van een Fin.

Met een glaasje melk en met een biertje
Er zit, zegt Uitterlinden die in zijn werkkamer in het Erasmus MC een foto van hem met een breed lachende oud-president Obama heeft hangen, zelfs verschil tussen Nederlanders en Belgen. Hij toont twee beelden van zichzelf: een op z'n Hollands met een glas melk, de ander op z'n Vlaams met een pintje.

Het is ter illustratie bij zijn uitleg waarom een Belg gemiddeld sneller een botbreuk oploopt dan een Nederlander. ,,Kijk naar onze lunch: kaas en melk. Wij hebben van alle Europeanen het meeste calcium in ons lijf, wat de botten sterker maakt. Belgen lunchen anders, hebben veel minder calcium, waardoor botfracturen meer voorkomen."

Ander voorbeeld: ,,Sommige ziektes komen veel vaker of juist minder vaak voor, afhankelijk van de ethnische achtergrond. Zoals diabetes type 2 of hart- en vaatziekten. En recenter covid. De dna-verschillen tussen die groepen spelen daar een belangrijke rol in."

'Ziektes zijn een fout in het dna'
Ons dna en onze herkomst bepalen dus wie wij zijn en hoe gezond we door het leven trekken. Meer kennis van dna, en dan uitgesplitst naar bevolkingsgroep, is letterlijk van levensbelang. ,,Alle ziektes hebben te maken met afwijkingen in ons dna."

Herken je de afwijking tijdig, dan valt er preventief wat te winnen. Alleen, tot nu ontbreekt het in Europa aan goed 'vergelijkingsmateriaal'. Het heeft weinig zin het dna van een Griek met dat van een Deen te vergelijken.

Vandaar dat de Europese Commissie een subsidie van 20 miljoen euro heeft verstrekt om Genome of Europe van de grond te tillen. Dit onderzoeksproject wordt door Uitterlinden geleid en tweehonderd wetenschappers uit 29 landen werken eraan mee.

Over de grenzen heen
Over vier jaar moet het leiden tot een Europese databank vol informatie over alle mogelijke dna-variaties en genetische verschillen tussen bevolkingsgroepen. ,,De politiek heeft de grenzen van een land vastgelegd. Bevolkingsgroepen wonen echter overal. Europa telt ruim tachtig etniciteiten en kent een rijke koloniale geschiedenis", verduidelijkt de professor Complexe Genetica.

,,Volgens de wet zijn we allemaal Nederlanders. Maar de familie van de een is al generaties afkomstig uit Rotterdam, een ander komt van Indonesië, de Molukken, Curaçao, Suriname, Turkije of Marokko. Hoeveel nationaliteiten telt Rotterdam niet? Honderdzeventig. Iemands dna moet je wel met de juiste etniciteit vergelijken."

Daarom spreekt hij over bevolkingsgroepen, omdat het dna van dé Nederlander nu eenmaal niet bestaat. Tussen die etnische groepen bestaan genetische verschillen. Hij verwacht dat met die kennis van de Europese dna-variaties straks veel ziektes beter zijn te voorkomen.

Welk risico loop jij?
,,Dan kun je dna-profielen opstellen voor bijvoorbeeld de kans op borstkanker of voor erfelijke ziektes. Dan kun je zeggen: jij zit in een hoogrisicogroep voor diabetes, laag of juist normaal. Die informatie kan helpen om vroegtijdig maatregelen te nemen. Met een dieet, meer beweging of medicatie valt een ziekte dan te voorkomen. Onze gezondheidszorg zal een enorme boost krijgen."

In het geval van borstkanker, aldus Uitterlinden, zou je niet álle vrouwen van rond de 50 aan het bevolkingsonderzoek hoeven te laten deelnemen. ,,Doe rond je 30ste een genetische test. Val je in een hoogrisicogroep, dan gaan we je direct volgen. Zo niet, dan kan zo'n vervelende mammografie uitgesteld worden of onnodig blijken te zijn. Daar zijn een heleboel vrouwen bij gebaat denk ik."

Het is geen garantie dat iemand geen borstkanker krijgt, benadrukt hij. ,,Het is vooral preventief oogpunt. Je kunt er iets aan doen voor het te laat is." En als het voor borstkanker kan, kan dat ook voor andere ziektes. ,,Is er kans op darmkanker, prostaatkanker, longkanker - dan kun je daar naar handelen. Het mooie is dat je al die informatie uit één en dezelfde dna-test kunt halen. Efficiënt dus niet duur meer."

Het representatieve Europese dna
Prof.dr. André Uitterlinden spreekt steeds over 'representatief': de representatieve Nederlander, Fransman, Marokkaan. Bij dna is iemands achtergrond belangrijker dan de aanduiding welke nationaliteit iemand heeft.

Voor het Genome of Europe-project is aan elk land gevraagd de bevolkingssamenstelling te geven (naar het land van afkomst). Hiermee wordt een representatieve dna-bank van Europa gemaakt.

https://www.ad.nl/binnenland/onze-lunch-is-heel-anders-dan-die-van-de-belgen-en-zo-merken-we-het-verschil~ac9b42ed/#comments-anchor

Ace1


Ace1

Zelfs voor Ros is er nog hoop. :angel:


Ace1


Robert2

Citaat van: Zander op 28/07/2022 | 20:54 uur
Hou op over de ANWB. Wat een schijt vereniging is dat. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is alles opzeggen.
Inderdaad. Toen ik ze nodig had was het een 'we komen eraan' en na 45 min nog steeds niks. 't Is wel goed met ze, daar betaal ik niet voor. Heb het nu via de autoverzekering lopen en dat werkt een stuk beter die ene keer dat ik ze wel nodig had.

Zander

Citaat van: Robert2 op 28/07/2022 | 07:18 uur
Zeker niet mijn ervaring met de ANWB die ene keer dat ik ze wel nodig had.
Hou op over de ANWB. Wat een schijt vereniging is dat. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is alles opzeggen.
People are sheep

Robert2

Citaat van: Ace1 op 27/07/2022 | 12:39 uur
Zeker geen lid van de Anwb dan hoef je maar te bellen en de telefoniste regel het voor je
Zeker niet mijn ervaring met de ANWB die ene keer dat ik ze wel nodig had.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 27/07/2022 | 12:39 uur
Zeker geen lid van de Anwb dan hoef je maar te bellen en de telefoniste regel het voor je

Kijk even Op1 vanavond, met je ANWB.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#793
Citaat van: Huzaar1 op 27/07/2022 | 14:12 uur
Wachttijden, gedoe, etc. Het komt voor dat je een beroep wil doen op een ander in de omgeving.

Boschcar service , Vakgarage en Autofirst bieden ook pechhulp abonnement  aan in het buitenland.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 27/07/2022 | 12:39 uur
Zeker geen lid van de Anwb dan hoef je maar te bellen en de telefoniste regel het voor je
Wachttijden, gedoe, etc. Het komt voor dat je een beroep wil doen op een ander in de omgeving.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 26/07/2022 | 23:39 uur
Frankrijk is sowieso naar voor een Nederlander. Pech met je auto betekent al een soort Lord of the rings quest op zoek naar behulpzame mensen.

Zeker geen lid van de Anwb dan hoef je maar te bellen en de telefoniste regel het voor je

Huzaar1

Frankrijk is sowieso naar voor een Nederlander. Pech met je auto betekent al een soort Lord of the rings quest op zoek naar behulpzame mensen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Beterschap. Dat je Frankrijk maar gauw mag vergeten.

Zander

People are sheep