Vervanging huidige F-16's, deel 8

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 15/01/2013 | 12:58 uur

Chrisis

#38
Citaat van: 5m@sh_1up op 16/01/2013 | 09:49 uur
Helaas voor jou, je zit veel te hoog. Niemand weet precies hoeveel ie uiteindelijk gaat kosten, maar kijk eens naar dit bericht bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/politiek/2852197/alternatieven-jsf-duurder-en-slechter.html

effe wat goedkoper dan het door jou genoemde bedrag... en welke idioot zou nou een verouderd concept F15SEkopen die harstikke duur is, bij voorbaat verouderd, en die je nergens kunt stallen omdat je er geen ruimte voor hebt.... DOM!

Echt? piloot bij de Klu? Als ik je bijdragen lees dan kan ik het haast niet geloven eerlijk gezegd. totaal ongenuanceerd, het lijkt alsof je nergens zelf over na hebt gedacht en alles van de promofilmpjes van Lockheed Martin klakkeloos aanneemt.

Je praat net als alle andere JSF lobbyisten over de JSF, alsof hij zich al bewezen heeft, alsof de technologie volwassen is. Je hebt het zelfs over technische snufjes.....

Je hebt het over verouderde technologie van alternatieven toestellen, maar hoe oud is oud als het een nieuw gebouwd vliegtuig is? Dan staat de teller toch net als bij de JSF op 0? En over oud gesproken wanneer is de ontwikkeling van de JSF begonnen? En hoe zit dat met de Rafale, Typhoon etc.

Wat is dan nog het verschil met en volledig nieuwgebouwde MAAR door ontwikkelde F-15 SE / F-16V of Gripen NG? Als je eventjes maar heel eerlijk bent dan zegt dat toch helemaal niets?

Het verschil is hooguit dat de JSF bestaat uit SF nieuwe ontwerp en ontwikkelmethoden die inmiddels bewezen onsuccesvol, onpraktisch en onhaalbaar blijken te zijn. De alternatieven zijn bewezen, realistisch en haalbare doorontwikkelingen MAAR het gaat wel degelijk om nieuwe toestellen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#37
Citaat van: 5m@sh_1up op 16/01/2013 | 09:49 uur
effe wat goedkoper dan het door jou genoemde bedrag... en welke idioot zou nou een verouderd concept F15SEkopen die harstikke duur is, bij voorbaat verouderd, en die je nergens kunt stallen omdat je er geen ruimte voor hebt.... DOM!

32 mjd USD + engine is nauwelijks "effe" te noemen, daarnaast in jouw referrentie stuk geen vergelijk gemaakt met de F15SE en geen ruimte is BS, in moderne oorlogsvoering is elke shelter het haasje.

Missien is het lease van een interim kist tot 2030 nog het beste alternatief om zo met de nieuwste ontwikkelingen mee te lopen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 16/01/2013 | 09:40 uur
Niet geindoctrineerd. Ik werk bij de luchtmacht en ik ben vlieger. In tegenstelling tot Jurrien -die zelf denkt te weten wat goed voor ons is en wat onze wensen zijn- weet ik wel wat de KLu nodig heeft.

Dat heb je mij nergens horen zeggen beste 5m@sh_1up, ik geef hooguit mijn mening, dat is wat anders dan de feitelijk constatering: "het is"

Vanaf uur één was ik voorstander van de JSF, de ontwikkelingen van de laatste jaren hebben mij echter overtuigd dat er ook altenatieven zijn als het volledig mis gaat met de JSF ontwikkeling, al realiseer ik mij dat alles tot veel in het werk gezet zal worden om het project te laten slagen.

Ik vind de gedachte van een gedecimeerde Klu een slechte zaak, zij verdient 100+ kisten, zoals de 16e wereld economie die zich best kan veroorloven. Ik zie getallen voobij komen als 24 tot 32 als het maximaal haalbare voor de Klu... toch een Calimereo gedachte.

De uitkomst van de "zoektocht" zal hoogstwaarschijnlijk zijn: de aanschaf van enkele tientallen F35A.

Ik vraag me werekelijk af wat we liever hebben, als de simpele keuze voorlicht:

Fictief rekenvoorbeeld:

24-32 x F35
32-42 x F15SE/Rafale
42-68 x F16 block60/Gripen E

Gemakkelijk toch?

5m@sh_1up

#35
Citaat van: jurrien visser op 16/01/2013 | 09:39 uur
Bij mijn beste weten: aanschaf 1x F15SE 100 mjn USD, aansachaf 1x F35A (LRIP5) 132 mjn USD (excl engine)

Helaas voor jou, je zit veel te hoog. Niemand weet precies hoeveel ie uiteindelijk gaat kosten, maar kijk eens naar dit bericht bijvoorbeeld: http://www.nu.nl/politiek/2852197/alternatieven-jsf-duurder-en-slechter.html

effe wat goedkoper dan het door jou genoemde bedrag... en welke idioot zou nou een verouderd concept F15SEkopen die harstikke duur is, bij voorbaat verouderd, en die je nergens kunt stallen omdat je er geen ruimte voor hebt.... DOM!

5m@sh_1up

#34
Citaat van: Chrisis op 16/01/2013 | 09:15 uur
Wacht even jij begint hier over iets kunnen permiteren? Dat is niet zo'n hele slimme zet aangezien het er naar uit ziet dat de JSF duurder zal worden in aanschaf en exploitaitie dan zowel alle 1 en tweemotorige toestellen (uitgezonderd de F-22 misschien). Je komt wel een beetje geindoctrineerd over 8)
Niet geindoctrineerd. Ik werk bij de luchtmacht en ik ben vlieger. In tegenstelling tot Jurrien -die zelf denkt te weten wat goed voor ons is en wat onze wensen zijn- weet ik wel wat de KLu nodig heeft.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 16/01/2013 | 09:34 uur
Wat is het prijsverschil dan?

Bij mijn beste weten: aanschaf 1x F15SE 100 mjn USD, aansachaf 1x F35A (LRIP5) 132 mjn USD (excl engine)

5m@sh_1up

#32
Citaat van: Harald op 15/01/2013 | 23:18 uur
Pak het prijsverschil tussen een F-15SE en een F-35 en je hebt ruimschoots geld en nog over voor de shelters ... Klaar : GESCHIKT

pfff .. vermoeiend hoor ... mensen met een fixatie (sorry hoor, moest even)

Wat is het prijsverschil dan?

Chrisis

#31
Citaat van: 5m@sh_1up op 16/01/2013 | 00:28 uur
Dat zijn landen die zich meerdere type jagers kunnen permiteren. Nederland niet, wij hebben een kleine veelzijdige moderne single engine jager nodig.

Wacht even jij begint hier over iets kunnen permiteren? Dat is niet zo'n hele slimme zet aangezien het er naar uit ziet dat de JSF duurder zal worden in aanschaf en exploitaitie dan zowel alle 1 en tweemotorige toestellen (uitgezonderd de F-22 misschien). Je komt wel een beetje geindoctrineerd over 8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#30
Citaat van: 5m@sh_1up op 16/01/2013 | 00:28 uur
Dat zijn landen die zich meerdere type jagers kunnen permiteren. Nederland niet, wij hebben een kleine veelzijdige moderne single engine jager nodig.

Slechts een politieke beslissing.

In mijn optiek voldoet deze kist (F15SE) aan alle wensen die een luchtmacht/vlieger zou kunnen wensen, daarbij is deze volgens Boeing goedkoper in aanschaf dan de F35A en zijn haar explotatie kosten, desondanks een twee pitter, minder of gelijk aan de JSF.

Achteraf bezien hebben de Amerikanen een kapitale inschattingsfout gemaakt, het was beter geweest als ze 3 verschillende vliegtuigen hadden ontwikkeled ipv 1 concept uitwerken met 3 totaal verschillende doelstellingen.

Natuurlijk worden deze problemen uiteindelijk opgelost maar de vraag is wanneer?

Het Pentagon heeft een RFI neergelegt (april 2012) bij de diverse producenten om te komen tot een 6e? generatie toestel en zowel Boeing (F18E opvolger) en LM (F22 opvolger) zitten aan de ontwerptafel, waarbij Boeing heel duidelijk de intentie heeft om haar F18E rond 2025 te vervangen door de FA/XX. (politiek is natuurlijk een ander verhaal)

De FA/XX zal (bij verdere ontwikkeling) een één op één concurrent van de F35C zijn (die de USN eigenlijk liever niet heeft).

Het zou mij niets verbazen als de Navy haar zin gaat doorzetten, dan worden de F18C vervangen door de F35C en de SB door de FA/XX wat weer een aanzienlijk gevolg zal hebben voor het aantal te produceren F35, tel hierbij de huidige nootzaak voor het Pentagon om te bezuinigen en bedenk dat de F35 voor veel politici een dankbaar slachtoffer is.

Enkelen honderden F16/15's krijgen (door alle vertragingen in het JSF progamma) een end-life update, zodat ze operationeel tot 2035 mee kunnen (dit aantal zal hoogstwaarschijnlijk) van de US F35 bestelling afgaan zeker als je bedenkt dat beide "geplande" 6e? generatie kisten dan ook beschikbaar zullen zijn. (met een hoop mitsen en maren)

In de diverse topics op dit forum staan diverse  berichten (ook uit welingelichte Amerikaanse bronnen) die er vanuitgaan dat het totaal aantal Amerikaanse F35 (alle varianten cummaltief) ruim onder de 1.000 zal blijven (sommigen spreken zelfs van 500). Als dat het geval is, dan gaat het progamma een gelijksoortige weg als de F22 (wel veel "als").


5m@sh_1up

#29
Citaat van: jurrien visser op 15/01/2013 | 23:24 uur
Ze hebben idd geen idee waar ze het in Saoedie Arabie, USA, Israel, Z-Korea en Japan over hebben... (en ik heb het niet over de F15ABCD)

https://www.youtube.com/watch?v=a3K1PzmH-2Q (en ik weet ook dat dit een promo is)
Dat zijn landen die zich meerdere type jagers kunnen permiteren. Nederland niet, wij hebben een kleine veelzijdige moderne single engine jager nodig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 15/01/2013 | 23:35 uur
Maare waar halen we het personeel voor tweemotorige kisten vandaan? Ik heb altijd begrepen dat je voor een tweemotorige kist een ongeveer dubbele crew mag rekenen tov een kist met 1 motor. Of is NF niet meer aan de orde?

Bij slechts 30+ kisten (worst case scanario) dan lijkt mij het personeel niet zo'n probleem (in vergelijking met de huidige, op papier, 68 F16's)

A.J.

Maare waar halen we het personeel voor tweemotorige kisten vandaan? Ik heb altijd begrepen dat je voor een tweemotorige kist een ongeveer dubbele crew mag rekenen tov een kist met 1 motor. Of is NF niet meer aan de orde?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 15/01/2013 | 23:09 uur
Pffff... vermoeiend hoor... Als mensen geen clue hebben...


Ze hebben idd geen idee waar ze het in Saoedie Arabie, USA, Israel, Z-Korea en Japan over hebben... (en ik heb het niet over de F15ABCD)

https://www.youtube.com/watch?v=a3K1PzmH-2Q (en ik weet ook dat dit een promo is)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 15/01/2013 | 23:09 uur
Pffff... vermoeiend hoor... Als mensen geen clue hebben...

Nóg een argument: De F15 past niet in onze shelters. KLAAR. Ongeschikt.

Dat is waar (vwb het F15 formaat) maar verder is het een drog reden immers een shelter heeft nauwelijks of geen meerwaarde meer in moderne oorlogsvoering, een versterkte hangaar is meer dan voldoende.

Zie ook hoe de Amerikanen hun eigen toestellen stallen.... een dekzeiltje tegen de zon en verder de hangaar in.

Als die betonnen bak zo belangrijk is dan zijn dat nu ook weer niet de grootste kosten.

Harald

Citaat van: 5m@sh_1up op 15/01/2013 | 23:09 uur
Pffff... vermoeiend hoor... Als mensen geen clue hebben...

Nóg een argument: De F15 past niet in onze shelters. KLAAR. Ongeschikt.

Pak het prijsverschil tussen een F-15SE en een F-35 en je hebt ruimschoots geld en nog over voor de shelters ... Klaar : GESCHIKT

pfff .. vermoeiend hoor ... mensen met een fixatie (sorry hoor, moest even)