Minister maakt personeel monddood

Gestart door -Peter-, 29/08/2003 | 17:06 uur

Mourning

Nou Marcel, je pleidooi om de hoge officieren hun verantwoordelijkheid te laten nemen lijkt niet echt een succes, heh? Of denk je nog steeds dat je de bezuinigingen gaat tegenhouden en voordat die erin hakken een strategische discussie zal plaatsvinden??? Wat ZOU moeten komt niet altijd uit, zeker niet in de politieke realiteit van heden ten dage.

Overigens kan ik het met je eens zijn dat de opperbevelhebbers zich schandalig opstellen tegenover hun personeel en het respect van hun personeel absoluut onwaardig zijn.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

-Peter-


Persbericht
Datum: 27 augustus 2003

De (grootste) Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV krijgt steeds meer veront-rustende signalen die er op wijzen dat Defensie bezig is om op een onbehoorlijke wij-ze het personeel monddood te maken. Negatieve kritiek op de bezuinigingsmaatrege-len wordt niet geduld. Voorzitter Jean Debie: "Vanmorgen (27 augustus) is het perso-neel van de Koninklijke Luchtmacht duidelijk gemaakt dat openlijke kritiek op de plan-nen wel eens slecht zou kunnen uitpakken. Generaal-majoor De Jong, commandant van de tactische luchtstrijdkrachten, heeft dit in een teleconferentie met zijn onder-commandanten duidelijk gemaakt. Deze hebben de boodschap doorgegeven aan hun personeel. Dit bevestigt mijn indruk dat Defensie er alles aan doet om een open debat over de voorgenomen bezuinigingen te verhinderen. Ik houd daarvoor de minister verantwoordelijk. Nadat ik Generaal-majoor De Jong vanmiddag om opheldering heb gevraagd, kreeg ik van hem te horen "Meneer Debie, daar heeft u niets mee te ma-ken."
Eerder bleek al dat ook de Koninklijke Marine bevreesd is voor een echte discussie. De bemanning van een Orion die begin juli terugkeerde van een missie in het kader van de operatie Enduring Freedom mocht, tegen de gewoonte in, niet met de pers spreken.
Debie: "Verder kregen we op 30 juni van leden in medezeggenschapsorganen al te horen dat hogere functionarissen hen hadden gewaarschuwd voor al te felle weer-stand tegen de massaontslagen. Al deze signalen wijzen er op dat Defensie een sme-rige boodschap heeft en die luidt: de militair met een kritische mening vliegt er het eerste uit. Dat vind ik een democratische rechtsstaat onwaardig. Ik roep de minister op publiekelijk en met kracht tegen dit soort initiatieven van de defensieleiding op te treden en hiervan afstand te nemen. Daarnaast verwacht ik dat de leden van het par-lement blijven luisteren naar wat het defensiepersoneel hen te vertellen heeft. Ook al passen deze geluiden niet in de voornemens van de bewindslieden."

[bron: www.vbmnov.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...